Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schroefas koppeling

Schroefas koppeling 21 dec 2015 19:42 #691142

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Mijn schroefas zit middels onderstaande koppeling aan de motor verbonden,
Om de schroefasafdichting te vervangen, moet de schroefas losgemaakt worden:
kan ik die M8 inbus bouten gewoon losdraaien ? Nog ergens speciaal op letten?



Thanks,
V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 21 dec 2015 20:45 #691167

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3472
Gewoon losdraaien
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 21 dec 2015 20:55 #691172

Ja hoor losdraaien moet prima kunnen (misschien wel ff wat wd40 er op spuiten). Waarom moet de schroefas eigenlijk los bij het vervangen van de afdichting?
Laatst bewerkt: 21 dec 2015 20:59 door Ivo pionier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 21 dec 2015 20:58 #691173

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32530
Zorg eerst voor een onuitwisbaar merkteken op de as en de koppeling, zodat je bij terugplaatsten het weer exact tegenover elkaar kan zetten.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 21 dec 2015 20:59 #691174

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32530
Ivo pionier schreef :
Ja hoor losdraaien moet prima kunnen (misschien wel ff wat wd40 er op spuiten).

zo te ziet zit er al wat op....
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 21 dec 2015 21:15 #691182

Waarschijnlijk zit in het kleine gaatje nog een inbusboutje voor het borgen van de schroefas. Moetje dus ook los draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 21 dec 2015 21:46 #691202

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32530
johannesw schreef :
Waarschijnlijk zit in het kleine gaatje nog een inbusboutje voor het borgen van de schroefas. Moetje dus ook los draaien.

Zou goed kunnen.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 21 dec 2015 22:00 #691209

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Kan ook een tapse stift zijn, zit er aan de andere zijde ook zo'n gaatje?

www.google.nl/search?q=borgsti...XEAA8KHeV3AYQQsAQIJg
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 21 dec 2015 22:02 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 21 dec 2015 22:58 #691225

Ik zou daarna deze koppeling gelijk vervangen en een flexibele koppeling (Centaflex oid.) monteren.
Dat heb ik ook gedaan, een aanrader!
Eventuele geringe uitlijnfouten worden ondanks het goed uitlijnen gecorrigeerd en scheelt trillingen/geluid.

De montage is eenvoudig en trefzeker.


Laatst bewerkt: 21 dec 2015 23:41 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 23 dec 2015 10:04 #691243

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32530
Jutter schreef :
Kan ook een tapse stift zijn, zit er aan de andere zijde ook zo'n gaatje?

www.google.nl/search?q=borgsti...XEAA8KHeV3AYQQsAQIJg

Het kan een spanstift zijn op tapse pen, maar geen tapse stift. ;)
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 23 dec 2015 11:26 #691263

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Dit is een ordinaire klembus, die zonder hulp van stiften en spieën zijn werk zou moeten doen. Het klemoppervlak op de as en in de koppeling dienen bij montage absoluut schoon en vetvrij te zijn. De bouten moeten na iedere demontage vervangen worden (let op de juiste kwaliteit), en kruislings met een momentsleutel met het voorgeschreven aanhaalmoment worden aangetrokken (schroefdraad licht invetten).
Ik hoop dat je het originele montagevoorschrift nog hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 23 dec 2015 12:21 #691277

Vet? Waarom geen locktite? Je wilt toch niet dat dit los komt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 23 dec 2015 13:24 #691296

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Wellicht toch niet zo heel ordinair: zie spie(kopje) aan andere zijde klem >



THANKS,
V.

[diverse foto's verdwenen !!]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 23 dec 2015 13:49 #691301

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Ziet er i.d.d uit als een tapse pen die dwars door de as zit. Waarschijnlijk ooit als extra zekerheid aangebracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 23 dec 2015 15:41 #691315

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Die as gaat -normaal gesproken- nergens naar toe met die spie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 23 dec 2015 16:44 #691326

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Vronsky schreef :
Die as gaat -normaal gesproken- nergens naar toe met die spie.

Daarin geef ik je helemaal gelijk. Maar technisch gezien is het hinken op twee gedachten. En eenmaal los geweest, bemoeilijkt zo'n 'oplossing' een probleemloze hermontage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 23 dec 2015 20:07 #691397

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3472
Ik heb eenzelfde systeem. Diverse keren los gehad en vastgezet zonder problemen. Waarom nieuwe bouten?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 23 dec 2015 22:53 #691467

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
henkt schreef :
Waarom nieuwe bouten?

Afhankelijk van de dimensionering (ik schat zo 10-12mm boutdiameter) zul je voor maximale houdkracht van de koppeling, de bouten tot dicht bij de elasticiteitsgrens willen aantrekken. Neem dan na demontage geen risico en gebruik 'verse' bouten. Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 24 dec 2015 10:25 #691554

Noballast schreef :
Vet? Waarom geen locktite? Je wilt toch niet dat dit los komt.
Is dit nou zo'n domme vraag dat er geen antwoord op komt ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 24 dec 2015 11:16 #691577

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Zet je de cilinderkopbouten in de motor en bijvoorbeeld de wielmoeren van je auto ook met loctite vast ? Loctite gebruik je in bijzondere gevallen, en zeker niet standaard bij schroefverbindingen.
In het geval van de klemkoppeling waar we het hier over hebben is de passing zo krap, dat er tussen de geklemde delen geen beweging in gemonteerde toestand mogelijk is. De bouten worden onder hoge voorspanning gemonteerd, en worden in voorspanrichting niet wisselend belast. De wrijving tussen boutkop en oplegvlak is dan voldoende als borging. Wil je nog meer zekerheid, leg dan een speciale borgring (bv Nordlock) onder de boutkop.
De juiste voorspanning bereik je bij het voorgeschreven aanhaalmoment alleen maar, als de wrijving op de schroefdraad binnen bepaalde grenzen ligt. Vandaar dat je bij voorspanbouten de schroefdraad licht invet.
Hier vindt je veel info : members.home.nl/abrok/M&O%20Se...rbindingenBorgen.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 24 dec 2015 13:32 #691639

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
CeesS/Henkt/Noballast >
met welk aanhaalmoment moet ik deze bouten vastzetten ??

Groet,
V.
Laatst bewerkt: 24 dec 2015 13:33 door Vronsky.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 24 dec 2015 14:14 #691657

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32530
Vronsky schreef :
CeesS/Henkt/Noballast >
met welk aanhaalmoment moet ik deze bouten vastzetten ??

Groet,
V.

M10 8.8 is 51-54 Nm
M12 8,8 is 89-92 Nm

Kijk hier maar:
www.onkenhout.nl/media/userupl...momenten0908.pdf?f=1

Aan genomen dat het gietstaal van de klemkoppeling dat wel aan kan?
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 24 dec 2015 15:04 #691675

@CeesS kijk daar heb ik wat aan. Hartelijk dank voor je uitgebreide toelichting.
ben timmerman, geen fietsenmaker
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 24 dec 2015 15:11 #691678

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Vergelijkbare koppeling (bullflex) net nieuw gemonteerd M10 8.8 inbus aantrek koppeladvies 100Nm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas koppeling 24 dec 2015 16:55 #691716

popye schreef :
Vergelijkbare koppeling (bullflex) net nieuw gemonteerd M10 8.8 inbus aantrek koppeladvies 100Nm.

Ik zou dit advies maar niet opvolgen! Deze waarde is zelfs aan de hoge kant bij een M12 8.8 inbusbout. Alleen als deze niet gesmeerd is, dus hoge wrijving onder de kop en in de draad waardoor de spanning in het materiaal wat lager blijft mu ~ 0,14. Dus bij M10 8.8 kwaliteit en 90% uitnutting van het materiaal en niet gesmeerd (mu~0,14) 50 Nm!!
Ger
Laatst bewerkt: 24 dec 2015 16:56 door Spirit of Mary.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl