Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dieptemeter transducer

Dieptemeter transducer 29 juli 2015 13:16 #647416

Sinds een tijdje heb ik een acuut ontstaan probleem met mijn diepetemeter op mijn Navman Multi 3100. Er wordt geen diepte meer aangegeven.
Als eerste heb ik de kabel van voor tot achter gecontroleerd op eventuele breuken maar ik heb er geen gevonden. Als tweede heb ik de transducer goed schoongemaakt. Overigens was hij volgens mij al behoorlijk schoon!
Ondanks dat doet de dieptemeter het nog steeds niet.

Vervolgens wilde ik de kabel dan maar doormeten op een breuk. Als ik de kabel van de unit los haal zit daar aan het uiteinde een soort coax stekker. Als ik daar een multimeter op zet op de binnen en de buitenkant van die stekker is de weerstand 0. Is dat normaal? Of moet ik op een andere manier iets anders meten om zeker te weten of het aan de kabel, aan de trandsucer of aan de uitlees-unit ligt?

Zonde om een heel nieuw apparaat te kopen als het hopelijk eenvoudig te repareren zou zijn.

Aart
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 29 juli 2015 13:21 #647419

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Heb je wel spanning op de dieptemeter? Mijn Hummingbird werkt op 12volt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 29 juli 2015 13:45 #647422

De unit geeft alle andere funkties goed weer. Het is tenslotte een snelheid én dieptemeter in een! De transducer voor log heeft dus in ieder geval wél spanning.

Hoe/waar ik zou moeten meten of er iets (spanning) "uit" gaat naar de dieptemeter weet ik niet. De kabel zit aan de transducer kant ingegoten, daar kan ik dus niet bij. Aan de unit kant heb ik alleen de soort coax kabel die in de unit moet.

Aart
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 29 juli 2015 16:03 #647451

Die hummingbird heeft dan wat slimmighied in de transducer. Aart heeft gewoon alleen een element in de transducer en de slimmigheid in het apparaat.

0 Ohm zou niet echt mogen. Is het 100% precies 0 ohm of heel weinig? 0 is kortsluiting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 29 juli 2015 16:09 #647453

Ik ga morgen weer naar mijn bootje en zal het nóg een keer meten.
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 29 juli 2015 21:25 #647553

Met behulp van een oscilloscoop kun je controleren of er pulsen uitgestuurd worden naar de transducer. Afhankelijk van het type zal het ergens rond de 200 kHz zijn. Dat staat waarschijnlijk wel in de handleiding.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 29 juli 2015 23:32 #647578

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
0 ohm op DC kan kloppen afhankelijk van het soort transducer.
In sommige zit een transformator die de
Als je zo een spoel meet met een multimeter zul je 0 ohm meten.
De juiste meetmethode is ofwel met een generator die rond de 200 tot 400 khz kan leveren, of in werking via een osciloscoop. Vermoedelijk heb je dat niet bij de hand.

Als je dieptemeter werkt zou je een tikkend geluid moeten horen aan de transducer.
Ongeveer zo stil als een mechanische klok.

Een zoektochtje via google gaf o.a. instructiefilms voor herstelling van het display.


Maar dat is aangezien de snelheid nog wel goed werkt waarschijnlijk niet aan de orde.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 29 juli 2015 23:49 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 30 juli 2015 01:32 #647581

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Tip:

De navman multi 100 (de mijne) werkt ook met de gever van een autohelm st50. Was in mijn geval een kwestie van kabeltjes doorknippen en aan mekaar knopen. Voor zover ik weet gebruikt de 3100 dezelfde gevers als de 100 dus mocht je de boel niet aan de praat krijgen dan kun je altijd op marktplaats neuzen.

Ik heb overigens ook zelf nog een Gever voor de Navman 100 liggen (nouja zit nog in mijn waarschip 600 maar kan er eventueel wel uit)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 30 juli 2015 11:47 #647719

Tony2920 schreef :
0 ohm op DC kan kloppen afhankelijk van het soort transducer.

Ik zei het dus verkeerd. Mijn multimeter geeft als weerstand 1 aan. Dus hetzelfde als wanneer je de meter aanzet vóór je gaat meten.
Kan ik ook iets meten aan de coax dieptemeter uitgang van de unit? Zijn die pulsjes meetbaar? En hoe moet ik dan mijn multimeter zetten? DC hoeveel volt? Of kan ik dat niet meten met een multimeter van de Gamma?

Aart
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 30 juli 2015 12:08 #647729

Die 1.--- klopt waarschijnlijk wel (verwacht ik ook bij een geode transducer), dat betekent in ieder geval dat er geen kortsluiting in zit, of je transducer nu wel of niet doet, of dat er een onderbreking in zit, dat weten we nog niet.....

Meten is weten, evt de kabel doormeten vlak bij de xducer.
(Afknippen en later weer vastsolderen is misschien een optie?)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 30 juli 2015 12:21 #647737

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Aart Korstjens schreef :
Tony2920 schreef :
0 ohm op DC kan kloppen afhankelijk van het soort transducer.

Ik zei het dus verkeerd. Mijn multimeter geeft als weerstand 1 aan. Dus hetzelfde als wanneer je de meter aanzet vóór je gaat meten.
Kan ik ook iets meten aan de coax dieptemeter uitgang van de unit? Zijn die pulsjes meetbaar? En hoe moet ik dan mijn multimeter zetten? DC hoeveel volt? Of kan ik dat niet meten met een multimeter van de Gamma?

Aart

Ok, zoals ik al melde is het afhankelijk van de opbouw van de transducer, ( of er al dan niet een transfo inzit ).
Weerstand 1--- oftwel oneindig op het gekozen meetbereik.
Dan is ofwel de coax onderbroken, of meer waarschijnlijk het een transducer zonder transformator.
Meten met een multimeter kan je verder vergeten.
Zoals gemeld in mijn post en in de post van Belerion II, heb je om de uitgang van de zender te meten ten minste een osciloscoop nodig.
Maar luister eens of je tikjes kunt horen bij de transducer, zoals ook eerder vermeld ongeveer zoals het tikken van een mechanisch uurwerk.
Als je die tikjes hoort zend de transducer, en is de fout vermoedelijk in de stuur en display unit.
Hoor je geen tikjes dan zend de transducer niet.

Wat zie je eigenlijk op het display in depth mode ?
En wat zegt de gebruikershandleiding over mogelijke problemen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 30 juli 2015 12:23 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 31 juli 2015 14:56 #648050

Als je die tikjes hoort zend de transducer, en is de fout vermoedelijk in de stuur en display unit.
Hoor je geen tikjes dan zend de transducer niet.
Wat zie je eigenlijk op het display in depth mode ?
En wat zegt de gebruikershandleiding over mogelijke problemen.

Vandaag aan boord mijn vrouw laten luisteren.Zij heeft een beter gehoor dan ik. Tiktik, tiktik, tiktik. Hij doet het dus wel! Op het scherm zie ik gewoon twee streepjes en zo af en toe (onregelmatig) flits er iets wat de diepte zou kunnen zijn. Maar wel zeer onbetrouwbaar want achtereenvolgens 3,5 / 16 / 5,7 / 23 is wel onbetrouwbaar volgens mij.
De handleiding heeft het ook nog over een factory-reset. Maar dat geeft geen resultaat. Ik ben bang dat ik komende winter als mijn boot het water uit gaat de portemonnee open moet gaan trekken.

Aart
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Laatst bewerkt: 26 aug 2015 12:44 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 31 juli 2015 15:09 #648051

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12639
Mijn NASA dieptemeterdisplay geeft ook continue verschillende waardes aan, ik gebruik de trent, zeg maar.

Doet t ding ook vreemd als je vaart?
Zou zomaar een rare plek onder je schip kunnen zijn in de haven of een dikke dunne blubber laag
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 31 juli 2015 15:13 #648052

Het maakt niet uit of ik vaar of stil lig. De dieptemeter geeft soms eens in de minuut, soms eens in de twee/drie minuten steeds een zeer afwijkende waarde. Een trend is daar dus zeker niet uitop te maken. Het gemiddelde van 3,5 en 23 is het dan zeker niet!
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Laatst bewerkt: 31 juli 2015 15:13 door Account op verzoek verwijderd 4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 31 juli 2015 17:57 #648076

Als je, zeg, tussen Rotterdam en Dinteloord ligt, wil ik wel even komen kijken. Met de benodigde meetapparatuur...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 31 juli 2015 19:30 #648087

Geweldig aanbod. Op dit moment lig ik in Middelharnis. Morgen van Middelharnis weer naar huis (Noordschans).
Aangezien ik gepensioneerd ben heb ik een soepel agenda. Doe graag een voorstel voor komende week (behalve woensdag en donderdag middag) Mag overdag of 's avonds. Wat jou het beste uitkomt.
Aart
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 31 juli 2015 20:42 #648108

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Dat hij zend is een goede zaak, dat lijkt erop te wijzen dat eventuele defecten zich in het display unit bevinden. Mogelijks een slecht contact intern, gezien dat er af en toe wel iets te zien is.
Zou zo maar kunnen dat er in de unit een slecht contact is gekomen, mogelijks in de printplaat, of mogelijks een elco die verouderd is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 31 juli 2015 21:06 #648114

Hallo Aart,
Noordschans is goed te doen voor mij. Ik, althans mijn boot, lig in Dintelmond. Is maar een klein eindje om.
Hopelijk heb je niet te veel haast. Voorlopig is volgende week zaterdag het eerste moment dat ik kan. Mijn leeftijd maakt dat ik nog een paar jaartjes mag werken dus vrije tijd is redelijk schaars...
Ik neem een zooi meetspullen en transducers mee. Met een beetje goede wil ligt er ook nog ergens een Navman Depth instrument. Kunnen we e.e.a. in ieder geval testen.

Laten we verder af per PB. Dat gaat iets makkelijker.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 26 aug 2015 08:54 #655192

Er is inmiddels geconstateerd dat het écht de transducer is die kapot is. Omdat er al een gat in de romp zit wil ik die oude het liefst vervangen door eenzelfde transducer.
Wie heeft er nog zo een liggen? Het gaat om een verwijderbare versie. (zie bijlage)
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 26 aug 2015 12:42 #655274

Is dat dezelfde als van de AdvanSea? Dat was dacht ik ook een verwijderbare....
Ik zal even kijken op de boot of ie er nog ligt, is namelijk vervangen door een Airmar DP800. Maar de oude kabel is blijven zitten, en ik weet niet of de xdr er nog aanzit.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 26 aug 2015 15:40 #655352

Ik wacht geduldig op je bericht.
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 26 aug 2015 22:19 #655476

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Aart Korstjens schreef :
Ik wacht geduldig op je bericht.

En anders heb ik nog wel een nieuwe voor je liggen.
Ik zal dit weekend de maat even voor je opnemen.

Gratis af te halen op de Trintelhaven 5 September
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 28 aug 2015 18:42 #656031

Heb even gemeten, de diameter van het verwijderbare deel is ong 30.8 mm doorsnede, daarbij komen de rubber ringetjes er nog bij.
Bovenaan een vierkant oog. Lengte ongeveer 10 cm. Kabel zit nogal vast is ruim afknippen OK?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 28 aug 2015 20:42 #656047

Geweldig Hans,
Volgens mij zou hem dat moeten zijn. Graag zo ongeveer 25-30 cm kabel er aan is voldoende. Iets meer tot max. 1 meter is wenselijk want dan kan ik de verbinding mooi ergens achter stoppen.

Geef jij mij via PB de kosten en jouw bankrekeningnummer door? Via PB geef ik je vast mijn adres.
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieptemeter transducer 03 sept 2015 13:41 #657918

Dankzij de medewerking van Rob (Belerion)en Hans (Paradyske) is mijn dieptemeter probleem opgelost.

Rob constateerde dat de transducer kapot is en Hans had er nog een liggen die hij mij gratis gaf. Heren,..... Bedankt.
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl