Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 28 juni 2015 11:17 #639509

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Ik lig met pech in IJmuiden, en hoop iemand te vinden die het kan repareren. (Eigen sleutelvaardigheden te beperkt voor dit klusje denk ik)

- eerste verschijnsel was raar geluid "bonkige kadans" onder 1700 toeren. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat dit met de kapotte keerkoppeling te maken had. Geluid is nu niet te reproduceren.
- motor staat ondanks goed werkende vooruit/achteruit kabel permanent in vooruit.
- keerkoppeling verliest olie.
- Ik heb een systeem met 1 hendel voor gas, 1 voor vooruit en achteruit.
Bij in achteruit zetten kan ik de hendel nu veel verder doordrukken dan eerder, de weerstand op de hendel bij naar achteruit is ook veel minder dan normaal

Het gaat om een volvo penta MD3b.

Hoor het graag als iemand een goed adres weet in de buurt van IJmuiden. (Morgen de werf hier, maar vraag me af of zij onderdelen voor deze oude beestjes hebben, en betaal ongetwijfeld de hoofdprijs daar)

Klinken deze verschijnselen als iets dat te repareren is, of is dit een scenario wat vervangen van de keerkoppeling waarschijnlijk maakt.
Is vervangen van een keerkoppeling in het water te doen?
Laatst bewerkt: 28 juni 2015 11:25 door Ejob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 28 juni 2015 11:26 #639511

Lig je in de seaport marina?
Dan kun je het beste tot morgen wachten en daar eventueel de Volvo Penta dealer vragen er even naar te kijken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 28 juni 2015 11:26 #639513

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7385
Klinkt als...einde oefening voor de kk.
Heb daar ooit gelegen met een vastgelopen schroefas lager, en we zijn toen erg goed geholpen door de werf en voor een heel schappelijk bedrag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 28 juni 2015 12:25 #639533

Een jaar of acht geleden ben ik vanuit Den Helder IJmuiden aangelopen. Toevallig ook in verband met een defecte keerkoppeling B) .
Omdat dat net in de periode viel tijdens de natte HISWA, kreeg ik een plekje achteraf.

Ondanks de drukte van de HISWA heeft het bedrijf vlak bij de hijskraan, ik weet ff niet meer hoe ze heten, mij uitstekend geholpen. En inderdaad, zoals Rooiedirk hierboven schrijft, voor een schappelijke prijs. Het betrof een Hurth HBW50 KK.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 28 juni 2015 12:25 #639534

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Inmiddels iemand erbij gehad die einde kk bevestigd.
Mogelijk al een revisie exemplaar gespot in friesland, weet ik waarschijnlijk straks al.
Edit: exemplaar in friesland is een andere, dus moet op zoek naar een andere oplossing.
Penta bedrijf hier in de haven is idd een optie die ik morgen kan bekijken.

Overigens warm douche voor Robin Hermans nautic shop hier in IJmuiden. Die haalde me gisteren al met de auto op zodat ik in z'n shop een slangetje kon kopen. smste hem m'n kk probleem, 15 min later stond ie op de steiger. Echt top!
Laatst bewerkt: 28 juni 2015 13:13 door Ejob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 28 juni 2015 14:46 #639562

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Yellow Boat schreef :
Lig je in de seaport marina?
Dan kun je het beste tot morgen wachten en daar eventueel de Volvo Penta dealer vragen er even naar te kijken.
Ad

De zaak dichtbij de brandstofpomp zit daar niet meer! Er is wel een dealer, wellicht dezelfde, iets verderop richting de stad.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 28 juni 2015 15:21 #639573

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Ik lig in seaport marina idd.
Terlouw zit daar toch bij de brandstof pomp?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 28 juni 2015 16:04 #639586

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Terlouw zit daar nog. Wordt bemand door Ewoud. Zeer competente motorman (maar zit altijd erg vol) Als de 'winkel' niet open is, gewoon even het telefoonnummer bellen wat daar ergens is opgeplakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 28 juni 2015 16:09 #639587

Belerion II schreef :
Een jaar of acht geleden ben ik vanuit Den Helder IJmuiden aangelopen. Toevallig ook in verband met een defecte keerkoppeling B) .
Omdat dat net in de periode viel tijdens de natte HISWA, kreeg ik een plekje achteraf.

Ondanks de drukte van de HISWA heeft het bedrijf vlak bij de hijskraan, ik weet ff niet meer hoe ze heten, mij uitstekend geholpen. En inderdaad, zoals Rooiedirk hierboven schrijft, voor een schappelijke prijs. Het betrof een Hurth HBW50 KK.

Ja! Terlouw heet ie. Nu weet ik het weer.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 29 juni 2015 10:26 #639866

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Andere keerkoppeling hier krijgen wordt een uitdaging begrijp ik van de monteur van de werf.
Als iemand een adres weet waar ik een RB koppeling voor een md3b kan krijgen hoor ik het graag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 29 juni 2015 10:53 #639874

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
ik begrijp dat er naar gekeken is, maar toch;
heb je ook geprobeerd handmatig met de hendel te schakelen ZONDER de morse kabel eraan?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 29 juni 2015 11:23 #639882

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Nee.
Zou dat andere resultaten kunnen opleveren dan met?
Ik redeneer "heen en weer is heen en weer" :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 29 juni 2015 11:27 #639884

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
ik redeneer niet zo.

dat met die lekkage klinkt niet goed.
maar de functie van de morsekabel etc. is ook wel eens een "schakel-probleem"
dan kun dat in elk geval vaststellen cq uitsluiten.
en is vrij eenvoudig uit te voeren.
je ligt nu toch te wachten, of niet?
wat is je thuishaven (Heeg?)
succes.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 29 juni 2015 12:45 #639914

Bovendien kan het ook nog aan de morsebediening zelf liggen.
Als die kapot is kan zoiets ook gebeuren.

Bij dit soort storingen hoor je gewoon de ene na de andere mogelijke oorzaak uit te sluiten tot je de ware oorzaak hebt gevonden.
Anders ben je , om met K.T. ( ;) ) termen te spreken , aan het "gooien op de prullebak".

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 29 juni 2015 13:03 #639917

het feit dat er over olie lekkage wordt gesproken en de KK niet meer wil schakelen geeft mij de indruk dat er bovein iets gebroken is waarbij er ook een as is beschadigd. (beschadigde as, krom etc) de olie kering zal dat niet meer afdichten en schakelen zal dan ook moeilijk zoniet onmogelijk gaan. Deze defecte as kan dan ook een niet herkenbaar geluid opleveren. Natuurlijk de morse handle controleren, dat is een component waar je zo bij kan en makkelijk uit te sluiten is.

Als je de oorzaak in de KK weet,..dan vraag ik me af of dat je wel een totaal nieuwe KK moet gaan bestellen, wellicht de KK demonteren en het defecte onderdeel/onderdelen vervangen een goedkopere oplossing is. Ja het is wel tijdrovend allemaal en je moet kunnen sleutelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 29 juni 2015 14:07 #639934

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Ik ben geloof ik blonT met een t :)

Ik zie de arm op de keerkoppeling heen en weer gaan als ik de hendel bedien, daarmee sluit ik toch uit dat de kabel stuk is?
Diezelfde arm met hand heen en weer doen kan toch geen ander resultaat opleveren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 29 juni 2015 14:10 #639936

Hoe weet je dan dat hij van de ene uiterste stand(vooruit) naar de andere(achteruit) schakelt?
Dat kun je alleen voelen als je de kabel eraf haalt.
Dan voel je meteen of e.e.a. soepel gaat of dat er bijv. krakende geluiden in zitten.
En of olielekkage oorzaak of gevolg is weet je ook niet.
Olielekkage kan bijv. ook optreden als de keerkoppeling erg heet is geworden.
Ad
Laatst bewerkt: 29 juni 2015 14:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 29 juni 2015 14:22 #639939

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
@Ejob
je hoeft het niet te testen hoor
het is tenslotte maar 5 min. werk...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 29 juni 2015 14:52 #639948

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Kijk....voelen of hij de uiterste stand haalt...die snap ik!
Ff gekeken, de kabel zit met een soort "nagel" vast, is dus niet even losschroeven en weer vast.
Even kijken hoe ik dat voor elkaar krijg.

Ik heb het verschijnsel dat de hendel op het dashboard bij de achteruitstand verder naar achteren gaat dan eerder.

Aanname gedaan dat er iets in de kk kapot is waardoor de hendel niet meer op het zelfde punt weerstand krijgt zoals eerst....maar als de kabel "verschoven is" in de hendel op het dashboard........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 29 juni 2015 15:28 #639958

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Kabel los gehad, arm helemaal naar achteren geeft nog steeds alleen vooruit.
De arm klikt duidelijk in de voor/neutraal/achteruit.

Ik hoor geen gekke geluiden, voelt solide, wat ik er als leek bij een werkend exemplaar van zou verwachten.

Het is dan wel verdacht dat ik duidelijk de standen voel, bij bv de achteruitstand wil de arm echt niet verder....maar m'n hendel gaat wel verder dan gebruikelijk was....dat kan ik niet verklaren.

Of....doet die hendel nu wat hij moet doen...en heb ik altijd achteruit gevaren met de kk maar half in de juiste stand...en daarmee de kk om zeep geholpen?
Laatst bewerkt: 29 juni 2015 15:32 door Ejob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 06 juli 2015 11:31 #641602

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Inmiddels lig ik weer in heeg, en gaat de kk er vanavond uit. Daarna nog de keuze repareren, revisie exemplaar, of een tweedehandse.

Na reparatie zou ik graag zoveel mogelijk voorkomen dat ik met hetzelfde probleem kom te zitten.
Ik zou graag feedback krijgen op:

- kan het "half" in versnelling staan zoals beschreven in m'n vorige post een oorzaak zijn?
- mijn motor draait onder de 800 iets bonkiger (zeker koud), dus 800 heb ik als "stationair" toerental geïnterpreteerd.
De handleiding geeft echter aan dat stationair tussen 450 en 550 is, kan ik de boel gemold hebben door schakelen op te hoog toerental?
- zijn er nog andere zaken die het defect in de hand gewerkt kunnen hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 06 juli 2015 18:03 #641690

Voor wat het je waard is een reactie van iemand met nul verstand van KK, maar wel met enig technisch inzicht...

Nadat van mijn KK de reverse er ook de brui aan gaf, op Texel notabene, heb ik terug in de thuishaven de motor gelicht en de KK verwijderd. Het was een Hurth HBW50. Bij Van Stigt in Gorinchem naar alle laten reviseren. Ik was er zelf bij toen ze hem onderhanden namen. Nog nooit zo'n ding van binnen gezien, dus ik was wel benieuwd. Ik moest even slikken van alle losse componenten die er uit tevoorschijn kwamen. Een mooi stukje fijnmechanica!

Na de reparatie het advies mee gekregen om noet alleen heel goed naar de uitlijning van de motor te kijken, maar met name hoge trillingen, oscillaties noemde ze het. Het bleek dat er heel fijne, een soort van reliëf was ontstaan op de schotels die ontstaan bij dit soort trillingen.

Ook is geadviseerd om goed de lever af te stellen: in z'n neutraal exact haaks op de lijn van de KK as en in z'n werk (voor- en achteruit) de juist hoek. Het instellen van de hoek is enigszins aan te passen door het aangrijppunt van de morsekabel dichterbij of verderaf van de as van de lever te fixeren. Dit kan (in mijn geval) tevens ook bij de mordebedieningshandel (3 x woordwaarde :) ) aangepast worden.

Nadat ik de KK heb terug geplaatst, tevens nieuwe motorsteunen/trillingsdempers gemonteerd en alles exact uitgelijnd m.b.v. voelermaatjes en zelfs een micrometer.

My 2 cents...

EDIT: bij mij kon de techneut bij Van Stigt vrij nauwkeurig bepalen waarom hij was versleten. Ik was redelijk verbaasd dat ze dat aan een soort van sporenonderzoek konden vaststellen.
Probeer er bij te zijn als ze hem gaan reviseren. Je steekt er een hoop van op.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 06 juli 2015 18:08 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 06 juli 2015 22:03 #641753

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16019
Interessante info, Belerion. Heel handig om te weten dat het " uitlijnen" van de hendel zo precies komt. Is toch iets wat je makkelijk kan controleren en een hoop ellende kan besparen. Het klint logisch natuurlijk, maar hoe verleidelijk is het niet om de afstelling te nemen zoals die is ipv effe te checke.
Laatst bewerkt: 06 juli 2015 22:04 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 07 juli 2015 21:26 #642035

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Thnx voor de feedback belerion!

Inmiddels is helder wat het mankement was:

De bout waarmee de flens van de kk vastzat bleek losgekomen, enige veroorzaakte schade is een kapotte afdichtings ring. Is al gefixed...maandag gaat de kk er weer in! (En ga ik scherp op de afstelling va de kabel letten :))

Valt allemaal reuze mee...ook de kosten gelukkig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pech in IJmuiden: keerkoppeling VP md3 07 juli 2015 21:40 #642040

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Wat een geluk Ejob, soms heb je gewoon mazzel dat het a) een makkelijk te vinden probleem is en b) de kosten niet al te hoog zijn.

Wat betreft het stationair toerental, ik zou toch niet al te veel afwijken van wat het manual voorschrijft. Te veel trillingen wijzen meestal op versleten of zelfs verkeerde motorsteunen. Ik weet niet hou oud die van jou zijn, maar preventief vervangen door de correcte motorsteunen kan je wellicht hoge kosten later besparen. De eigenschappen van de motorsteunen moeten vrij precies afgestemd zijn op de motor, je kunt niet zomaar willekeurige steunen gebruiken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl