Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: geen retourleiding

geen retourleiding 14 mrt 2015 12:17 #605562

Hallo beste medeforumers ,

Vorig jaar heb ik een zeilboot gekocht een van der stadt pionier 830.
Nu heb ik vandaag de motor laten nakijken alles leek prima op 1 ding na ,er is geen diesel retourleiding aanwezig de motor rookt daarom ook behoorlijk en krijgt dus veel te veel diesel.
kan iemand mij vertellen hoe ik de retourleidING moet aansluiten en waar?
Het gaat om een Volvo penta md7a

Alvast bedankt voor jullie reactie ,mvg mark
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 12:19 #605564

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
de motor rookt daarom ook behoorlijk...

>van waar deze conclusie?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 12:26 #605565

Zwarte rook betekend toch slechte ,teveel verbranding ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 12:41 #605569

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
dat is wel vaak het geval, maar dat is nog geen reden om de relatie met retourleiding te leggen...

retour verstuivers gaat nu zeker via het brandstoffilter?


edit; Nu heb ik vandaag de motor laten nakijken ...
>door wie, een monteur?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2015 12:42 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 12:41 #605570

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Heb je de documentatie van de motor er niet bij ?

Ga dan via de onderstaande link naar een webpagina waar je de workshop manual kunt downloaden.

manual md7a
Print die manual af en plaats deze bij je motor, dan heb je die altijd bij de hand.

als je die hebt deze openen en naar de tekening van de motor gaan.

punt 24 staat aangeduid als "fuel return line connection" .

Dat is dus de plaats waar de retoerlijn aangesloten moet worden.

Maak ook eens foto's van de huidige situatie, want die aansluiting zal op een of andere manier afgesloten moeten zijn, anders stroomt daar diesel uit.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 12:45 #605574

bedankt voor de info ! Zal eens gaan kijken en maak vanmiddag wel even een paar foto's
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 13:13 #605587

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
een motor start en loopt niet zonder retourleiding, ben benieuwd na de foto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 13:22 #605588

Veel (alle?) motoren van VP uit de MD serie hebben wel een retourleiding maar niet naar de tak maar naar het fijnfilter.
Op zich geen bezwaar maar het ontluchten is daarom wat gecompliceerden omdat luchtbelletjes die normaliter naar de tank gaan nu steeds terug komen .
Op zich geen probleeem als je het handboekje goed volgt.
Je kunt in de verleiding komen om de retourleiding te wijzigen en naar de tank te leggen maar ik meen dat er in de retourleiding enige tegendruk moet zijn wat in het fijnfilter uiteraard het geval is .
Zonder tegendruk loopt de rtouwleiding leeg als de tank lager zit dan de verstuivers.
Maar Fer weet daar vast meer van ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 13:22 #605589

bedankt voor de reactie ga straks even foto's maken ,kan ik ze vanaf mijn telefoon toevoegen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 13:28 #605591

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
voordat we retourleidingen gaan wijzigen etc
dit heeft mi NIETS met zwarte rook te maken.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 13:29 #605593

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
sy helios schreef :

edit; Nu heb ik vandaag de motor laten nakijken ...
>door wie, een monteur?

hier is nog geen antwoord op gegeven..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 13:32 #605594

Ja monteur heeft even vluchtig gekeken ,heeft hiervoor ook niks gerekend omdat ik geen documentatie van de motor erbij hadt ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 13:36 #605595

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Zwarte rook?
Dat had ik ook met een MD 1B, toen deze nog in mijn boot stond, de schroef was te zwaar voor zijn pk's , dus werd de motor overbelast op zijn max haalbare toerental. Dan had je relatief zwarte vieze stinkende rook..

Er kan dus in het geval van zwarte rook, overbelasting in het spel zijn.
Weet je zeker dat het echt zwarte rook is en niet wat grijs/blauw achtig.?
Zo'n oudere Volvo Penta kan behoorlijk sleets zijn inmiddels..helaas..

Versleten cilinderwanden/zuigerveren/ lekkende kleppen(seals) etcetera etcetera..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2015 13:43 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 13:42 #605597

Motor is in 2012 volledig gereviseerd ,toen ik hem vorig jaar heb gekocht was de tank wel behoorlijk vies dus daar zou het ook nog aan kunnen liggen ,overigens zie je ook een klein plasje diesel als de motor Draaid ,ook als die stationair loopt ... De monteur zag zo snel geen retourleiding vandaar dat we daar de link mee hebben gelegd ....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 13:49 #605600

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Oke.
Als hij gereviseerd zou zijn, dan zal het daar niet aan liggen, gaan we voor de goede orde maar vanuit. (echt gereviseerd of zeg maar even half om half opgelapt en een beetje netjes groen gespoten?, dat laatste komt best vaak voor.)

Ik betwijfel of dat de retourleidingen kwestie ook maar iets te maken heeft met de (zwarte) rook.
Algemene oorzaken van zwarte rook die ik ken zijn er maar een paar..: overbelasting en slechte/onvolledige verbranding.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2015 13:51 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 14:09 #605605

Kan uiteraard ook een verkeerde diagnose zijn hij heeft ook niets gerekend terwijl hij toch een uur moest rijden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 14:35 #605610

Hij zit inderdaad naar het fijnfilter en niet naar de tank ,dit kan geen kwaad om het zo te laten zitten ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 15:16 #605616

pionier830 schreef :
Kan uiteraard ook een verkeerde diagnose zijn hij heeft ook niets gerekend terwijl hij toch een uur moest rijden

Da's maar goed ook want een monteur die dat soort diagnoses durft te stellen en meteen documentatie nodig heeft voor hij serieus aan de gang kan is zijn "titel"beslist niet waard.

Zwarte rook én diesel op het water wijst in de richting van lekkende verstuiver(s) of inderdaad overbelasting.
En dat laatste kan , naast een te grote schroef ook liggen aan zware aangroei op schip of schroef.

En als laatste kan te weinig luchttoevoer zijn door een vestopt luchtfilter of te weinig luchttoevoer naar de motorruimte.

En dat zijn allemaal zaken waar een goede monteur in dit soort gevallen mee zal beginnen te checken.
Maar over de kwaliteit van sommige monteurs zijn al wel vaker topics geweest op dit forum .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 15:51 #605625

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
pionier830 schreef :
Hij zit inderdaad naar het fijnfilter en niet naar de tank ,dit kan geen kwaad om het zo te laten zitten ?

Dit word standaard gedaan door oa VP en niets aan doen.

een retourleiding is makkelijk te herkennen en als de monteur die niet heeft gezien weet hij niet wat hij doen, het is overigens zo dat als die echt niet hebben opgezeten dan had de motor niet had kunnen draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 15:54 #605626

pionier830 schreef :
Hij zit inderdaad naar het fijnfilter en niet naar de tank ,dit kan geen kwaad om het zo te laten zitten ?

If it ain’t broke, don’t fix it

Als die motor jaren zo heeft gelopen zit die retourleiding dus prima.

Dus niets aan doen, wel even andere monteur zoeken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 16:11 #605632

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
het verhaal wordt wel weer duidelijk
monteurs en "monteurs"
dit is wat ik bedoelde tussen de regels door B)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 16:18 #605638

bedankt voor de reacties ,over monteurs wil ik al helemaal niet meer praten de ene is nog erger dan de ander... Die van vandaag heeft mij eerlijk verteld wat hij wist en wat hij niet wist ....

wat mij betrefd kan er een slotje op
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 16:30 #605640

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Hoi pionier830, welkom op dit forum.

Topics op slot zetten doen we hier alleen als een discussie uit de hand loopt of als een item in de Te Koop sectie verkocht is.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 14 mrt 2015 16:30 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 17:08 #605644

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
En we zitten nog te wachten op de beloofde foto's.
:)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geen retourleiding 14 mrt 2015 17:17 #605647

Haha handig als ik ook een tekefoon meeneem waar genoeg batterij in zit ,maar ik weet inmiddels voldoende
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl