Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Kwadrant doorgebroken maar functioneel?

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 04 feb 2015 21:55 #594105

  • jurgenfd
  • jurgenfd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Mijn Spaanse Furia 37, de OdodO stuurt prima maar ik zag vandaag dat het aluminium kwadrant op drie plaatsen is doorgebroken. Ik snap het wel; er is een stuurautomaat op gezet met een extra boorgat voor een RVS bout en daar is de eerste breuk waarschijnlijk opgetreden. Hij stuurt vandaag nog prima maar dit gaat natuurlijk een keertje mis. Vervangen dus.

Waar zijn die dingen tweede hands te koop? M.a.w. waar sterven in NL oude boten en kunnen we wat recyclen?

Dank je!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 04 feb 2015 22:19 #594112

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Jurgenfd,
Kun je niet beter het oude kwadrant zo goed mogelijk eraf halen en een stalen volgens dat model laten maken. Sterker en qua sterkte wat beter aan te passen.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 04 feb 2015 22:22 #594114

  • jurgenfd
  • jurgenfd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Klinkt goed maar waar kost dat hoeveel? RVS 316 bedoel je? Is dat niet heeeeel duur?

Dank je!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 04 feb 2015 23:08 #594122

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Jurgenfd,
Nee, gewoon staal. Even in een goede primer zetten. In het verleden al diversen gemaakt, en die varen nog steeds. En de kosten, hangt een beetje van de grootte af. Even informeren bij een constructie werkplaatsje. Zelf deed ik dat werk vroeger ook voor hobby, maar ik word er een beetje te oud voor. Ik denk dat je tweedehands weinig zult vinden.
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 04 feb 2015 23:28 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 04 feb 2015 23:55 #594127

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5796
Lijkt me dat de stuurautomaat op deze manier aan laten grijpen ook erg veel van het kwadrant vraagt.
Het is niet veel meer als een bout door kwadrant die aan het eind door de stuurautomaat gepakt wordt.
Op golven is dat zwaar.
Het eind van de bout schuin afsteunen op het kwadrant is het minste.
Beter is de automaat dichterbij het kwadrant laten aangrijpen.
De bout inkorten zou veel beter zijn, als dat kan met de automaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 05 feb 2015 07:30 #594142

Lijkt mij een constructiefout. En doorboring in het dunste deel van een spaak alsmede een doorbreking van de versterkingsrib ter plaatse. Kijk eens op de site van Jefa hoe die dat doen. Onderstaand een plaatje

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 05 feb 2015 09:05 #594158

  • jurgenfd
  • jurgenfd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Tja, de fout is bekend. De vraag is waar laat je dit CNC maken of 2de hands op de kop tikken.

Bovenstaande blank aluminium moet waarschijnlijk nog geanodiseerd worden...?

Bedankt voor de reactie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 05 feb 2015 09:15 #594161

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6477
pb
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 05 feb 2015 18:22 #594430

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
ding meenemen naar een bedrijf dat Alu kan lassen
zet je er gelijk een hoekstuk op met een nieuw gat.
lijkt me goedkoper dan een nieuwe maken
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 05 feb 2015 18:27 #594432

Afhankelijk van de maat koop je voor een paar honderd euro een nieuwe. Aangezien deze op meerdere plekken gescheurd is vermoed ik dat deze te licht is voor je boot of te veel aan schokbelasting/trillingen onderhevig is. Repareren is dan mogelijk, maar zal geen lange termijn oplossing zijn.
Vergeet niet dat aluminium ongeveer 50% van zijn sterkte verliest in de nabije omgeving waar het gelast is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 05 feb 2015 19:08 #594449

  • jurgenfd
  • jurgenfd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Ok, dat zijn goede tips!

Ik weet vrij zeker (90 +/- 20%) dat de breuken veroorzaakt werden door het weggenomen materiaal waar de stuurautomaat door geprikt werd. De vermindering van 50% kan mogelijk gecompenseerd worden door extra versteviging bij te laten (aluminium) lassen. Nu nog een goede aluminium lasser vinden... Iemand ervaring?

@Erik, waar zijn die slechts een paar €100 nieuw?

Cheers,
Jurgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 05 feb 2015 19:18 #594454

Zoals ik al zei, de prijs hangt ook af van de maat, maar eentje voor een 75mm roerkoning kost €210 bij Jefa.
Zie ook hier: jefa.com/steering/steering.htm
ga naar pricing > cable steering > kijk onder type nummers die beginnen met QUxxxx
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 05 feb 2015 19:40 #594465

  • jurgenfd
  • jurgenfd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Jep, nu zie ik ook de foto waar NoBallast het al over had. Email naar Jefa is al geschreven voor een offerte.

Iedereen bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 06 feb 2015 21:10 #594855

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
Ik vraag me af of het kwadrant te licht is.
De breuk in de spaak waar de pen door zit komt door de verzwakking, daar zijn we het wel over eens. Iemand die dat verzint is ook handig (!) genoeg om de bouten waarmee het kwadrant op de roerkoning wordt geklemd zo onfatsoenlijk hard aan te draaien dat deel in tweeën breekt.
Beide zijn zonder lassen te repareren.

Waar is trouwens de derde scheur?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 06 feb 2015 21:22 #594857

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
De stuuraut zou eigenlijk ook direct op het kwadrant aan moeten grijpen, dus zonder die bus.
Nu wordt er een moment gegenereerd wat miss wel de oorzaak van de breuk is.
Laatst bewerkt: 06 feb 2015 21:24 door mjanssen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 07 feb 2015 10:42 #594954

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
mjanssen schreef :
Nu wordt er een moment gegenereerd wat miss wel de oorzaak van de breuk is.
In kombinatie met de verzwakking, zeker!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 07 feb 2015 21:55 #595185

  • jurgenfd
  • jurgenfd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
De derde scheur zit in het kwadrant aan de andere kant van de roerkoning. Ik denk dat Zeekraal gelijk kan hebben in dat het mogelijk door te hard aandraaien van de 4 moeren komt.

Bedankt nogmaals iedereen voor het meedenken, dat heeft me enorm geholpen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 19 feb 2015 14:27 #598520

  • jurgenfd
  • jurgenfd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Hierbij nog wat foto’s nu ie er uit is gehaald. Het had nog een zaagsnede nodig want de bouten braken af. Een lokale lasser bij mij in Schijndel wil het wel maken met een combinatie van alu en rvs voor 600 €. Dat valt niet mee. Ik check ff bij Jefa.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 19 feb 2015 14:33 door jurgenfd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 19 feb 2015 14:49 #598523

al die witte oxide op het kwadrant zo rond de as van het roer wijst waarschijnlijk ook in de richting van galvanische corrosie.
De roeras hangt in het water en is daardoor in het water geaard.
Met een beetje pech hangt het kwadrant aan de scheeps-nul....
Is de roeras ook alu, of RVS?
Zit de stuurautomaat of iets anders dat met de scheepsaarde (of nul van de 12V) is verbonden ongeisoleerd op het kwadrant?

Dit kan je ervan krijgen: (van JeFa site)



Bijlage electolysis-2_2015-02-19.jpg niet gevonden

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 19 feb 2015 14:53 #598524

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
brrrrr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 19 feb 2015 14:55 #598528

  • jurgenfd
  • jurgenfd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
De roerkoning is van RVS en is aan de 12V nul gekoppeld. Het kwadrant is zeker zwaar geoxideerd maar de roerkoning zelf dus waarschijnlijk niet, toch?. Wel is de onderste roerlager wat versleten; er zit wat speling op.

Bedankt voor het meedenken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 19 feb 2015 14:56 #598529

Een combinatie van Alu en RVS zo ik nooit aan beginnen. Binnen no time is dat veranderd in een grote bloemkool van oxide en breekt de boel zo weer af. Voor aanzienlijk minder koop je een nieuwe die wel goed is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 19 feb 2015 15:07 #598533

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Tja, wat Eric schrijft heb ik ook al vermeld. CNC gemaakt en van RVS gaat echt in de papieren lopen, terwijl zoiets nou prima van plaatstaal van een mm of 4 à 5 gemaakt en gelast kan worden. Kun je net zo sterk maken als je wilt. Heb je helemaal in de hand. Een paar keer in de primer en je hoeft er nooit meer naar te kijken. Zelf in het verleden al diversen zo gemaakt, en nooit eentje teruggezien.
Vr.groet, Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 19 feb 2015 17:12 #598569

jurgenfd schreef :
De roerkoning is van RVS en is aan de 12V nul gekoppeld.

waarom is dat?
Ook de combinatie van een RVS as aan de 0 V met een koperhoudende antifouling die aan de water-aarde ligt (per definitie) is al erg slecht voor je roerkoning, ook zonder aluminium kwadrant!

Ik zou zeggen,
- losmaken die 0V aan de roerkoning
- geen koperhoudende AF op de as, alleen op het roerblad
- kwadrant van staal
- zorgen voor een galvanische ontkoppeling van kwadrant en stuurautomaat (plastic in de verbinding)

Anders moet je niet verbaasd zijn als de roerkoning wordt aangetast, net boven het roerblad.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 20 feb 2015 07:47 #598669

  • jurgenfd
  • jurgenfd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Ok, ik ga eens goed het boek van Nigel Calder (nu op vakantie niet voor me...)

(Calder, N. (2005). Boatowner“s Mechanical and Electrical Manual : How to Maintain, Repair, and Improve Your Boat”s Essential Systems. McGraw Hill Professional)

nalezen over die 0V aan de roerkoning, na die verschrikkelijke plaatjes ben ik geneigd om hem inderdaad los te gooien. Het kwadrant heb ik toch het liefst van RVS of misschien alu maar niet van ijzer ivm roest.
Galvanisch ontkoppelen lijkt me lastig daar de sterkste RVS bout nu door beiden loopt.
Zetten mensen wel eens een offerstukje alu op een stalen of RVS kwadrant?
De roerkoning inspecteer ik zsm wanneer de boot uit het water is of ik een keertje ga snorkelen ;-) De spilling die de onderste lager nu heeft voorspeld niet veel goeds :-(
Laatst bewerkt: 20 feb 2015 07:48 door jurgenfd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl