Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Kwadrant doorgebroken maar functioneel?

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 20 feb 2015 07:51 #598672

jurgenfd schreef :
Galvanisch ontkoppelen lijkt me lastig daar de sterkste RVS bout nu door beiden loopt.

dit is de koppeling van Raymarine Type 1 drive: het oog gaat om een pen in het kwadrant, en je ziet op de foto een stukje hard plastic tussen de binnenste ring (die op het kwadrant gaat) en de buitenste ring.
Is tevens een kogelgewricht, zodat de boel altijd zonder wringen kan bewegen.

Bijlage 20140118-211911.jpg niet gevonden

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 20 feb 2015 07:52 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 20 feb 2015 08:02 #598675

  • jurgenfd
  • jurgenfd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Oeps, ik las niet goed. Tussen de stuurautomaat en het kwadrant is dat zoals jij al laat zien met zo’n speciale ring bevestigd. Ik heb een Autohelm 6000 drive.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 08 mrt 2015 20:29 #603785

  • jurgenfd
  • jurgenfd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Inmiddels het gerepareerde/nieuwe kwadrant weer in huis. Alleen de boog van het oude kwadrant is gebruikt. Het ziet er stevig uit. De aansluiting voor de stuurautomaat zal het kwadrant niet snel meer breken.
Er zijn 9 mm platen aan de onder en bovenkant van de boog gezet; gescheiden door 8 mm ruimte. Deze platen zijn van aluminium dat niet erg zeewaardig zou zijn. Het nieuwe blok is 5 cm dik en zou zeewaardiger moeten zijn. Natuurlijk blijft er behoorlijk wat galvanische corrosie door gebruik van verschillende metalen.

Zullen we een pool beginnen van hoeveel jaar dit mee gaat? :evil:

Jurgen: 8 jaar
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 08 mrt 2015 21:12 #603800

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
ziet er stevig uit!
betaalbare actie geworden?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 08 mrt 2015 21:15 #603802

  • jurgenfd
  • jurgenfd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
350; terwijl nieuw van Jefa 868 zou zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 09 mrt 2015 07:57 #603861

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Ik vraag me af of het niet verstandig zou zijn om er een laagje verf op te zetten, zeker indien het aluminium niet zeewatervast is.
Nu een kleine moeite, en het zou kunnen dat je hierdoor er langer plezier van hebt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 09 mrt 2015 08:14 #603867

  • jurgenfd
  • jurgenfd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Kan geen kwaad lijkt me. Iemand ervaring hiermee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 09 mrt 2015 10:04 #603910

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
In de blanke lak dopen?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 09 mrt 2015 10:10 #603914

  • jurgenfd
  • jurgenfd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Wat voor blanke lak? Niet eerst opruwen en primen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 09 mrt 2015 10:17 #603917

Zit toch onderdeks?
Gewoon invetten met watervast vet of siliconenvet.
Of eens gaan onderzoeken waar er zout water vandaan kan komen want dat hoort op die plaats toch niet :unsure:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 09 mrt 2015 10:23 #603921

  • jurgenfd
  • jurgenfd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Da’s ook zo. Invetten 'it is'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 09 mrt 2015 10:25 #603922

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Ik heb er zelf geen ervaring mee dus beschouw dit niet als advies maar alleen als meedenken.

Het doel is volgens mij alleen om zout water zo veel mogelijk te weren. Helemaal lukt dat nooit door de mechanische belasting op het kwadrant. Met blanke lak zijn mogelijk defecten wellicht beter waarneembaar dan met verf. Als ik iets zou doen dan zou ik alleen ontvetten (badje met thinner?) en dan in de lak dopen, zodat ook de holle delen vollopen. Maar of dit zinvol is? Wellicht is helemaal blank alu wel te prefereren, zodat je corrosie en scheuren goed kunt zien.

Edit: invetten is m.i. eenvoudiger en net zo effectief, mits je het vet ook tussen de platen weet te krijgen. Bakje met vet opwarmen, dopen en laten afkoelen?

NB Zout water hoort daar niet, maar het zoutgehalte in de lucht is op/bij zee ook al aanzienlijk. Wij passen daarom in onze installatiekasten op de Maasvlakte geen alu meer toe, de corrosie was te heftig in die omstandigheden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 09 mrt 2015 10:29 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 09 mrt 2015 10:34 #603927

  • jurgenfd
  • jurgenfd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Dat wordt een flinke bak vet. Wat voor vet zou je aanraden? Zo hard mogelijk neem ik aan mocht het in de bak nog een keer over de 40 graden C worden... Kaarsvet? ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 09 mrt 2015 10:40 #603929

Gewoon zeewatervast vet wordt ook vloeibaar als je het verwarmt.
Kun je ook dompelen .
Maar je hebt natuurlijk nogal wat nodig.
Kan er trouwens "überhaupt" water tussen de platen komen?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 09 mrt 2015 10:45 #603931

  • jurgenfd
  • jurgenfd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Waar vind ik "Gewoon zeewatervast vet”?
Bij Kranenbroek hebben ze 300ml tubes vet voor vetspuiten volgens mij; is dat ‘zeewatervast’?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwadrant doorgebroken maar functioneel? 09 mrt 2015 11:32 #603953

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Je kunt er ook een verfsysteem op los laten.
Wash primer, grondlaag, verf ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl