Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Na het schillen van de boot

Na het schillen van de boot 16 dec 2011 18:24 #248910

hallo mede forum mensen
op vrijdag 23 dec word mijn tornado 31 geschild niet omdat er osmoze in zit maar omdat er vocht tussen de lak/verf lagen zit en dit uitijdelijk
tot osmoze kan leiden.
ik heb een vraag met betrekking tot de behandeling
wat ga er er onder smeren en hoe dik of hoe eel liter
wat moet er onder een gelcoat of een seal coat iemand ervaring mee ???
graag jullie reakties
een dag niet gezeild is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 16 dec 2011 18:42 #248916

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Gauw die behandeling stoppen. Vochtig onder de verf is geen reden om te schillen. AF en verf er af tot de gelcoat en er zijn dampdichte middelen genoeg in de handel om er op te smeren. Iedere polyboot kan osmose krijgen maar wanneer is de vraag, na 10, 20 of 50 jaar, wie zal het zeggen.

Geldklopperij.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 16 dec 2011 18:46 #248922

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4158
Vocht onder verf !!!

Sinds wanneer blijft de verf er dan op zitten, even de hoge druk spuit er overheen en de verf is foetsie.
Maar de vellen hadden er dan zonder hoge drukspuit ook allang al afgekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 16 dec 2011 18:47 #248923

ik zal het verkeerd brengen ik bedoel tussen de gelcoat en polyester daar zit nu vocht en het schillen van een 9,5m boot is echt niet duur
een dag niet gezeild is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 16 dec 2011 18:51 #248927

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Lijkt me niet waarschijnlijk dat er verf op het onderwaterschip zit, zal wel onder de gelcoat zitten, anders zou de verf er ind. dus zo afvallen

Lijkt me dus toch wel iets meer aan de hand
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 16 dec 2011 18:58 #248930

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Als je iets anders bedoeld dan wat je schrijft wordt het wel lastig.

Hoe dan ook, osmose is niet geconstateerd en dan kan het volstaan met het aanbrengen van dampdichte lagen over de gelcoat, zonder de boot te schillen. Wel alle AF verwijderen. Ook al is het schillen niet duur, het is onnodig en wordt zelfs bekritiseerd door "experts".
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 16 dec 2011 20:53 #248945

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Nou ga je wel een beetje erg ver proost.
Stel nu dat er flinke hoeveelheid vocht onder welke laag dan ook zit en Chanmartino gaat op jou advies dampdichte lagen aanbrengen en dus het vocht volledig insluiten dan vraag ik me af hoe lang hij je dankbaar gaat zijn want dan komt de boel er nog sneller af dan dat je het er op kan smeren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 16 dec 2011 21:03 #248951

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Gaan we nu degene aanpakken die op een post niet positief reageert?. Wat je doet blijft ten aller tijde je eigen verantwoording toch?. Anders zet ik mijn bijdrage maar op een zeer laag pitje zonder de intentie anderen iets duidelijk te maken. :(

Bij deze, ik heb niets gezegd!.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 16 dec 2011 21:08 #248954

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Nee proost niet aanpakken, maar je schrijft dat dat er gewoon een dampdichte laag overheen kan, iemand die dat leest en om advies vroeg weet zelf dus niet veel beter en kan/zal veel waarde hechten aan je uitspraken.

Ik ben van mening dat als je zelf de boot niet gezien hebt en precies weet wat er speelt je voorzichtig moet zijn met zulke uitspraken....logisch toch
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 16 dec 2011 22:14 #248977

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Wie heeft bepaald en op welke wijze dat er vocht zit tussen het polyester en de gelcoat?
Natuurlijk zit er vocht! Er zit altijd vocht. Anders had geen enkele boot last van osmose. De vraag is hoeveel vocht en of dit uberhaupt een probleem gaat opleveren.
Volgens mij ben je nu bezig met een oplossing (schillen en coaten) die precies hetzelfde is bij een eenvoudige anti osmose behandeling. Dus waarom zou je dit nu al doen? Wacht eerst maar eens af of er eigenlijk wel iets gebeurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 17 dec 2011 04:55 #248990

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ik vraag me ook af wat er nu geconstateerd is.

Vocht ergens TUSSEN houdt altijd in dat er blazen zijn, anders zou het vocht immers ergens IN zitten. Maar die blazen zijn door een leek ook wel te zien.

Mijn zienswijze:

-geen blazen, maar hoge waardes bij vochtmetingen: Nou en? Niets doen. Wacht eerst maar af of die hoge vochtmetingen uberhaupt een probleem gaan vormen.

-blazen: afhankelijk van afmeting en aantal deze blazen lokaal repareren of het hele onderwaterschip op termijn eens aanpakken. Zelf doen: relatief weinig kosten, maar redelijk tot flink wat arbeid, afhankelijk van je afwerkingseisen.
Laten doen: flink wat poen. Overigens heb ik adressen die er op een wat nuchterder manier naar kijken. (en op lokatie werken)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 17 dec 2011 09:38 #249029

Chanmartino,

zoals je in bovenstaande reacties kon lezen, zijn 'we' het hier op het forum niet altijd met elkaar eens ;) Helaas kun je ook moeilijk bepalen of bepaalde mensen maar iets roepen, of dat ze er ook echt verstand van hebben...
Hetzelfde geldt natuurlijk voor professionals met een 'dubbele pet op'. Mensen die er geld aan verdienen door een probleem op te lossen dat ze zelf hebben 'geconstateerd'...(en ja, helaas gebeurt dat...)

Daarom misschien handig om echt goed uit te zoeken wat er nou precies aan de hand is, DAT ook op het forum te posten (anders krijg je echt verkeerde reacties, zoals blijkt) en dan een besluit te nemen.

Mijn ervaring is, dat zodra het woord 'vocht' of 'osmose' valt, er gelijk waanbeelden bij mensen opkomen. Dat is echt nergens voor nodig! MEESTAL valt het heel erg mee! P

laats eens wat foto`s van de dubieuze plekken, dan worden de reacties vanzelf beter!

Reinier

P.S.: Laat ik nog even melden dat 'Herman' zo ongeveer de goeroe hier op het forum is voor polyester en epoxy-zaken...hij weet er echt wel wat van! (veer-in-de-**** UIT B) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 17 dec 2011 09:55 #249038

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Zou chanmartino nog af kunnen zien van de reeds gegeven opdracht zonder kosten als dat wenselijk is?. Komende week gaat e.e.a. al gebeuren. Jammer dat dit niet eerder aangekaart is op het Forum.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 17 dec 2011 10:31 #249043

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4223
pieter2 schreef :
Wie heeft bepaald en op welke wijze dat er vocht zit tussen het polyester en de gelcoat?
Natuurlijk zit er vocht! Er zit altijd vocht. Anders had geen enkele boot last van osmose. De vraag is hoeveel vocht en of dit uberhaupt een probleem gaat opleveren.

Amen. Ik wilde het eerst zelf schrijven maar ach, de discussie vocht, polyester, gelcoat, dampdicht etc. zal altijd blijven bestaan. Waarom dat zo is? We willen allemaal een bootje dat zijn waarde behoudt, dat 'veilig' moet zijn, voor sommige er 'goed uit' moeten zien etc. etc. De onzekerheden van een booteigenaar ;)

Vrouwen kunnen er nog iets van leren! (grapje, nee dit meen ik dus niet)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 17 dec 2011 15:31 #249087

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
ReinierZeilt schreef :
....P.S.: Laat ik nog even melden dat 'Herman' zo ongeveer de goeroe hier op het forum is voor polyester en epoxy-zaken...hij weet er echt wel wat van! (veer-in-de-**** UIT B) )

Auw, oh, lekker.

Tsja, ik wil de TS niet in een bepaalde richting duwen. Maar idd, een foto kan geen kwaad. Meestal valt het allemaal wel mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 18 dec 2011 17:37 #249288

nou heb wel wat los gemaakt hier
hahahah
de boot meet 100% vocht op de dag dat het gemeten werd was er een techniese man van international verf aanwezig op de werf na het afschuren tot door je gelcoat werd er weer gemeten en was het nog maar 65% daar na is er iemand van sikkens geweest deze bevestigde de bevindingen van zijn concurent.
over de kosten wil ik het niet hebben deze heeft de vorge eigenaar al compleet vergoed.
ik wil graag een droge boot en alles is al betaald dus ik zal er niet slechter van worden of wel ?????
een dag niet gezeild is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 18 dec 2011 17:53 #249292

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Als de vorige eigenaar betaalt, en de boot is al geschild, dan hoeven we die discussie tenminste niet meer te voeren, en wachten we vrolijk op onze polyester/epoxy goeroes Herman en JRomkes. Had die man van International er trouwens geen goed voorstel voor?
Laatst bewerkt: 18 dec 2011 18:13 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 19 dec 2011 06:13 #249375

de boot is nog niet geschild dat gebeurt vrijdag de 23 ze hadden bijde een was lijst bij met wat er onder zou moeten maar hoor liever van mensen die er meer ervaring mee hebben wat ik er het beste mee kan doen
maar het eerste advies was international gelshield 200 en dan +/- 12 lagen of 25L

ook zou ik graag weten waar ze een watertank mee behandelen ik heb een tank van 250L in de punt van de boot deze is gewoon van polyester zo een tank moet van binnen ook behandeld worden denk ik of niet het water trekt dan door de tank naar buiten ???
of zie ik dat verkeerd ????
een dag niet gezeild is een dag niet geleefd
Laatst bewerkt: 19 dec 2011 06:23 door chanmartino.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 19 dec 2011 06:40 #249378

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ze kunnen polyester topcoat in de tank hebben gezet. Of niets. Kijk, het water loopt er natuurlijk niet in stralen uit, dus voor sommige bouwers is het dan al snel goed.

Wil je iets meer zekerheid, dan schuur je de binnenkant van de tank op (zaag desnoods de bovenkant van de tank, en monteer later een te verwijderen deksel terug) en behandel deze met een epoxycoating.

Deze epoxycoating is ervoor geschikt. In hoge mate waterbestendig, en 100% solids.

Wil je nog meer zekerheid, dan moet ik even in de documentatie graven. Ik heb op mijn werk zeker 3 systemen die toelating voor voedselcontact hadden of hebben. Echter weet ik niet of dat ook voor Nederland geldt (voedselcertificaten zijn nog niet Europees geregeld, of in ieder geval nog niet doorgedrongen in de markt). Maar als je er in DLD or FR niet ziek van wordt, dan hier ook niet.

Wat betreft de romp: Ga los, schil hem, en breng vervolgens een weefsel aan met epoxy (woven roving 200 gr/m2). Dan heb je een flinke barriere, en breng je ook weer wat verband in de losse vezel na het schillen. Vervolgens uitplamuren, nogmaals coaten met epoxy, en vervolgens onderwatercoating eronder.

Wat betreft nog aanwezig vocht wat je "insluit". Op basis van de gebruikte materialen zal er altijd een bepaald evenwicht ontstaan, ongeacht de uitgangssituatie (nat of droog) dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

En die 100% meting: Typisch gevalletje van de verkeerde schaal aflezen. Lezen die mensen de gebruiksaanwijzing wel???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 19 dec 2011 06:54 #249383

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
Er staat onwijs veel informatie over "anti-osmose" producten op de sites van international, De ijssel en sikkens.
Zelf heb ik goede ervaringen met Gelshield. En wij hebben dacht ik 7 of 9 lagen gedaan. 12 is wel weer erg veel.

Er is echt genoeg info te vinden om je de hele kerstvakantie genoeg leesvoet te bieden, en bovendien zal je boot tussen schillen en behandelen een flinke tijd moeten drogen, dus tijd zat om je in te lezen zou ik zeggen! Internet is your friend.

Met alle respect voor alle meningen hier, maar dat zijn altijd persoonlijke meningen. Met de productinformatie daarbij kan je denk ik een betere conclusie trekken dan met alleen de verhalen, of alleen de info.

Groeten en succes,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 19 dec 2011 07:12 #249389

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6878
Hoe je het beste kunt behandelen na het schillen is ook erg afhankelijk van wat er na het schillen tevoorschijn komt. Heb je een laminaat met heel veel witte plekken, dan zal er anders gehandeld moeten worden dan als je een mooi glad, met hars verzadigd laminaat hebt en eventueel een enkel plekje.
Ik ben wel benieuwd naar foto's na het schillen: zowel een overzicht als closeups van het laminaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 19 dec 2011 08:32 #249399

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Na het schillen heb je nog alle tijd om eens rustig en in goed overleg met deskundigen te bepalen wat je doet. Tenzij je in een verwarmde hal staat is het momenteel te koud om te behandelen. Ook zal enige droogtijd het schip geen kwaad doen.

Vorig jaar heb ik rond deze tijd een aantal topics gestart waar erg veel informatieve reactie's op kwamen. Zal zo wel een paar linkjes posten.
www.zeilersforum.nl/index.php/...ter-vinylester-epoxy

www.zeilersforum.nl/index.php/...derd-a-pinholesvocht

www.zeilersforum.nl/index.php/...uren-met-groene-zeep

www.zeilersforum.nl/index.php/...r/184167-vochtmeting

Zelf heb ik destijds de gelcoat verwijdert en na droging in de epoxy gezet, om het af te maken met Dr Boat kopercoating. Geen roving aangebracht omdat ik slechts de gelcoat had verwijdert. Epoxy omdat het oplosmiddel vrij is en een hogere dampdichtheid heeft. Het is een van de vele methodes.
Succes met je boot!
Laatst bewerkt: 19 dec 2011 08:45 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 19 dec 2011 10:39 #249422

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
chanmartino schreef :
nou heb wel wat los gemaakt hier
hahahah
de boot meet 100% vocht op de dag dat het gemeten werd was er een techniese man van international verf aanwezig op de werf na het afschuren tot door je gelcoat werd er weer gemeten en was het nog maar 65% daar na is er iemand van sikkens geweest deze bevestigde de bevindingen van zijn concurent.
over de kosten wil ik het niet hebben deze heeft de vorge eigenaar al compleet vergoed.
ik wil graag een droge boot en alles is al betaald dus ik zal er niet slechter van worden of wel ?????
Je moet het natuurlijk allemaal zelf weten, maar dit verhaal stinkt ernstig naar geldverspilling.
Als de vorige eigenaar de kosten van de voorgenomen operatie al aan jou heeft betaald, zou ik het geld in m'n zak houden en eerst eens afwachten of er bijvoorbeeld blazen verschijnen. Als er alleen maar vocht is gemeten zou dat voor mij geen reden zijn om dan maar te gaan schillen. Dat International en de werfeigenaar dat wèl adviseren kan ik me ook wel voorstellen. Werk is werk in deze krappe tijden.
Ik zou de werkelijk gemeten vochtpercentages wel eens willen weten. "100 % vocht" klinkt al als kletspraat. Welke meter meet dat? Geen enkel laminaat bevat 100 % vocht. Ook 65 procent is schier onmogelijk.
Waarom niet even een wintertje laten drogen en in het voor jaar nog eens meten? Voor hetzelfde geld is de gelcoat zó poreus dat vocht ook zonder schillen wel ontwijkt, als het daar de tijd voor krijgt.
Gaan schillen zonder dat er echt signalen van osmose te zien zijn lijkt me complete waanzin.
Als het geld al in de zak van de werfbaas zit, of er is een voorwaarde dat er alleen wordt uitbetaald als er ook echt wordt geschild, dan kun je er waarschijnlijk niet onderuit, maar als het geld gewoon in jouw zak zit zou ik er nog eens ernstig over denken of je dit wilt doorzetten.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 19 dec 2011 14:44 #249480

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
chanmartino schreef :
over de kosten wil ik het niet hebben deze heeft de vorge eigenaar al compleet vergoed.
ik wil graag een droge boot en alles is al betaald dus ik zal er niet slechter van worden of wel ?????

Wel of niet schillen is blijkbaar niet meer aan de orde, het gaat dus alleen om na het schillen het juiste systeem er op te krijgen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 19 dec 2011 16:01 #249497

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5487
maar dit verhaal stinkt ernstig naar geldverspilling.

Dat idee had ik nou ook ;) 100 procent vocht, dan blijft er weinig vaste stof over, dan hoeft er ook niks geschild te worden, hahaha.

Wat nu?
Eventuele gedelamineerde plekjes wegslijpen
Lekker laten drogen, scheelt weer een paar kilo's. De vochtmeter goed instellen, plek of 10-20 op de romp markeren, getalletje er bij zetten. dit een aantal keer herhalen tot de getallen veel minder van elkaar afwijken, ten opzichte van het zelfde punt natuurlijk. Je kan ze gewoon op de romp zetten, perm. marker. Achter elkaar, onder elkaar, maakt niet uit, als je ze maar bijhoud. Op die manier meet je niet de vochtwaarden, wel of de romp droger wordt.
Ga ook na of de boot een kern heeft waar eventueel vocht ik kan zitten, in dat geval, vele gaatjes boren, hoeft niet zo groot, ongeveer 20-40 cm uit elkaar.

Na het drogen, veel opties:
Coating: kan van gewone lamineer epoxy, paar lagen. Kan ook van een verffabrikant, bijvoorbeeld gelshield. Wel opletten dat er geen oplosmiddelen in zitten. Vooral toepasbaar als preventieve maatregel, over de gelcoat heen. Over een kaal laminaat is het toch een vrij dun laagje.
Dun laminaat: met epoxy of vinylester. Epoxy met een weefseltje, vinylester met glasmat. vinylester is iets goedkoper, maar het ontloopt elkaar weinig voor particulieren. Vinylester is qua verwerking bijna gelijk aan polyester, qua dampdichtheid gelijk aan epoxy(dan wel de goede kiezen).
De laatste zou ik toepassen, en heb ik ook gedaan bij een geschilde boot.
Daarna epoxyplamuur, epoxy coating, en onderwaterverf :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl