Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Timing Antivries

Timing Antivries 11 nov 2011 09:35 #239542

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
De temperaturen gaan geleidelijk dalen, maar kunnen wellicht daarna weer een tijdje ruim boven vriespunt blijven. Wie weet kunnen we deze december nog lekker wat zeilen.
Het water levert bovendien tijdens (slechts) lichte vorst een 'warme' buik op van de boot.

Punt is dat ik wanneer ik de antivriesroutine eenmaal heb gedaan, uit gewoonte niet meer vaar tot de vorst weg is. Ik tuig meestal ook gelijk alles af, dus het is dan niet meer een kwestie van simpelweg opnieuw antivriesmaatregelen treffen.

Bovendien gooi ik de roze starbrite door het motorblok (die ik met schoon geweten gewoon direct kan lozen zonder geëmmer ;).

Ik aarzel daarom of ik in de komende week de antivriesmaatregelen al ga treffen.

Ik zou natuurlijk ook milieu-onvriendelijk
kunnen overstappen op de methode 'meermalen goedkope antivries = regelmatig winterzeilen', of nu voor 1 keer, want ik ga niet meermalen die starbrite kopen. Met een emmer de antivries opvangen is het tewater (solo) op mijn boot eigenlijk geen doen; uiterst lastig de emmer te fixeren onder het loosgat.

Wat is jullie tactiek ?
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Timing Antivries 11 nov 2011 09:39 #239544

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
in de schaarse winters dat ik blijf varen dan kijk ik naar de KNMI Ensembleverwachting.

Pas als die meerdere dagen -5 graden gaat aangeven doe ik AV erin (echte, geen Starbrite).
Zo kun je heel wat hollandse winters doorkomen zonder antivries....

Vooralsnog is er niets aan de hand:



groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Timing Antivries 11 nov 2011 09:40 #239545

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12639
Ik deed altijd 1 maal antivries erin en aftuigen, maar aangezien ik nu stukken dichter bij mn bootje woon, doe ik nog even niets, tenzij de weermensen hevige kou gaan voorspellen.

Wil tenslotte naar de snertmeeting op eigen kiel, dus bid ik braaf 's avonds dat t deze winter helemaal niet gaat vriezen
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Timing Antivries 11 nov 2011 09:43 #239546

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Bedankt voor de tip. Ik kijk altijd gewoon naar de meerdaagse verwachtingen van KNMI en weerguru.

Die KNMI Ensembleverwachting kende ik nog niet :blush:
Nuttig voor de winterzeiler.

Overigens voorspelt weerprimeur.nl een zachte winter 11/12 (fwiw) ;)

P.s. de roze starbrite (starbrite maakt topspul vind ik) is ook 'echte' av:
"Niet giftige antivries, goed voor -46 graden celcius, voorkomt bevriezing van drinkwatersystemen, toiletten, boilers en direct gekoelde inboardmotoren. Kan veilig worden geloosd." Bovendien wss beter voor mijn impeller die ik erin laat (onmogelijke k*tplek)
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Laatst bewerkt: 11 nov 2011 09:51 door Bindrif.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Timing Antivries 11 nov 2011 11:33 #239562

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Capolavoro schreef :
Pas als die meerdere dagen -5 graden gaat aangeven doe ik AV erin (echte, geen Starbrite).
Als je vlak bij je boot woont is dat een optie inderdaad, maar ik moet er 1 uur voor rijden.

Ik ga mijn afsluiters in ieder geval 1 maal van AV voorzien en dan de motor gewoon iedere keer na het varen aftappen. Daarna natuurlijk ook even de koelwaterkraan winterklaar maken. Ik bedenk me wel dat ik antivries in m'n nieuwe waterlock moet zien te krijgen... Dat ding heeft een aftappunt, maar deze zit nog dicht (kan doorgezaagd worden). Dan moet er echter ook een afsluitmoer op en die heb ik niet... Zou dat gewoon los verkrijgbaar zijn?

Edit:
Ik heb toch nog even mijn primaire informatiebron geraadpleegd (hier dus...) en zag in een andere draad staan dat het aftappen van een waterlock niet eens nodig is, omdat het water daar gewoon de ruimte heeft om uit te zetten. Klopt?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 11 nov 2011 12:36 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Timing Antivries 11 nov 2011 11:50 #239566

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Hen3 schreef :
Capolavoro schreef :
Pas als die meerdere dagen -5 graden gaat aangeven doe ik AV erin (echte, geen Starbrite).
Als je vlak bij je boot woont is dat een optie inderdaad, maar ik moet er 1 uur voor rijden.
En dan is het ook wel zo handig als je daglicht hebt, dus 's avonds regelen is ook lastig, al dat geklooi bij lamplicht (en mogelijk ook al een glad dek, in het donker).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Timing Antivries 11 nov 2011 12:39 #239578

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Hen3 schreef :
Edit:
Ik heb toch nog even mijn primaire informatiebron geraadpleegd (hier dus...) en zag in een andere draad staan dat het aftappen van een waterlock niet eens nodig is, omdat het water daar gewoon de ruimte heeft om uit te zetten.

Door een fles voor minder dan de helft te vullen, af te strepen en deze in de diepvries te leggen kun je controleren of dat juist is. Kan je gelijk zien hoever de uitzetting is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Timing Antivries 11 nov 2011 12:53 #239581

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Ik snap heus wel dat ijs niet zoveel uitzet om een gedeeltelijk gevulde waterlock te vullen, maar vraag me af of de ijslaag die ontstaat niet in zijdelingse richting toch het kunststof zou kunnen beschadigen.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 11 nov 2011 17:53 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Timing Antivries 11 nov 2011 13:18 #239587

Nu is dit een extreem voorbeeld maar ik heb weleens perongeluk bierflesjes in de vriezer laten liggen, and that ain't a pretty sight..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Timing Antivries 11 nov 2011 14:35 #239607

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Hen3 schreef :
Ik snap heus wel dat ijs niet zoveel uitzet om een gedeeltelijk gevulde waterlock te vullen, maar vraag me af of de ijslaag die ontstaat niet in zijdelingse richting toch het kunststof zou kunnen beschadigen.

die vraag heb ik nou ook. Een keurige ronde waterlock (een fles op zijn kant) zal misschien nog goed gaan, maar een vierkante wordt al lastiger.
En als het dan ook nog kunststof is....
Ik zou er niet op rekenen, en dus iig antivries erin willen hebben.

groet
t
Laatst bewerkt: 11 nov 2011 17:54 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Timing Antivries 11 nov 2011 17:55 #239656

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8527
Of een fatsoendelijk waterlock kopen:

Daar in kan het water rustig wat uitzetten, dat rubber vangt de uitzetting wel op mocht dat overhoopt toch nodig zijn. Aftap zit er niet op, ook niet nodig.

Overigens ben ik 2,5 jaar geleden in blinde paniek naar mijn net gekochte boot getreint / gefietst (30km heen én terug) omdat er toch nog een koude periode kwam in maart... Dus niet zeuren over een autotochtje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Timing Antivries 11 nov 2011 18:49 #239670

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Capolavoro schreef :
Hen3 schreef :
Ik snap heus wel dat ijs niet zoveel uitzet om een gedeeltelijk gevulde waterlock te vullen, maar vraag me af of de ijslaag die ontstaat niet in zijdelingse richting toch het kunststof zou kunnen beschadigen.

die vraag heb ik nou ook. Een keurige ronde waterlock (een fles op zijn kant) zal misschien nog goed gaan, maar een vierkante wordt al lastiger.
En als het dan ook nog kunststof is....
Ik zou er niet op rekenen, en dus iig antivries erin willen hebben.

groet
t

Kunststof waterlocks (waterlift) kunnen gewoon stuk vriezen, dus je moet deze aftappen of behandelen met een antivries.

Maar als je de motor winterklaar maakt met koevloeistof is dit voldoende beschermig.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 11 nov 2011 19:14 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Timing Antivries 10 nov 2016 16:47 #783186

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 863
Fer schreef :
Capolavoro schreef :
Maar als je de motor winterklaar maakt met koevloeistof is dit voldoende beschermig.

Waar kun je die kopen :sick: ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Timing Antivries 10 nov 2016 17:16 #783195

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6477
Seashore schreef :
Fer schreef :
Capolavoro schreef :
Maar als je de motor winterklaar maakt met koevloeistof is dit voldoende beschermig.

Waar kun je die kopen :sick: ?

dat heet melk :P
te koop in de supermarkt
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Timing Antivries 10 nov 2016 17:30 #783197

Fer schreef :

Kunststof waterlocks (waterlift) kunnen gewoon stuk vriezen, dus je moet deze aftappen of behandelen met een antivries.



Mvg Fer

Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk . Waterlocks zitten , als het goed is tenminste , nooit helemaal vol water en dan vriezen ze echt niet kapot , ook kunststof waterlocks niet.
Als ze wel helemaal vol zitten heb je een heel ander risico nl dat er ook water richting motor gaat met als mpgelijk gevolg waterslag en ernstige motorschade.
Dan wordt het hoog tijd om een nieuwe , grotere waterlock te installeren die de gehele inhoud van uitlaat t/m boorddoorvoer van de uitlaat zo'n twee keer kan opvangen.
Wat ook nog kan is dat er geen beluchter in de koelwatertoevoer zit of die defect is en bovendien de koelwatertoevoer niet gesloten is of doorlaat.

Ik heb in ieder geval nog nooit mijn (momenteel een kunststof Vetus waterlock) leeggemaakt hoewel er wel een stop onderin zit en daar is in 20 jaar en meerdere keren ijs van tot 30-40 cm nooit wat mee gebeurd.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timing Antivries 10 nov 2016 20:12 #783220

5 dagen vorst in nederland is zooooo 1985..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 10 nov 2016 20:13 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timing Antivries 10 nov 2016 20:32 #783222

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
:laugh: :laugh: :laugh:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timing Antivries 10 nov 2016 20:37 #783225

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
roozeboos schreef :
5 dagen vorst in nederland is zooooo 1985..

2012 of 2013 ? lag mijn boot nog in een ijsveld en dat op de Grevelingen ( zout water ).
Dus zoo 1985 dacht het niet.
Net geen elf stedentocht.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timing Antivries 10 nov 2016 20:49 #783227

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Grevelingen is buitenland.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timing Antivries 10 nov 2016 20:50 #783228

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Sloe Gin schreef :
Grevelingen is buitenland.
Voor mij wel,
en ook weer niet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timing Antivries 11 nov 2016 08:45 #783295

Tony2920 schreef :
roozeboos schreef :
5 dagen vorst in nederland is zooooo 1985..

2012 of 2013 ? lag mijn boot nog in een ijsveld en dat op de Grevelingen ( zout water ).
Dus zoo 1985 dacht het niet.
Net geen elf stedentocht.

29 December 2010 hadden we hier nog een schaatsmarathon op het Schildmeer met vele cracks.Ijs was 30-40cm dik
En de winter daarna hetzelfde (zie foto)
Zooo lang is dat nog niet geleden hoor.
Ad

Een winter later:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timing Antivries 11 nov 2016 09:06 #783300

ik heb al twee jaar de boot niet meer winterklaar gemaakt. was niet nodig.
Als het echt een kleine week vriest overdag ga ik er eens over nadenken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timing Antivries 11 nov 2016 12:07 #783350

roozeboos schreef :
ik heb al twee jaar de boot niet meer winterklaar gemaakt. was niet nodig.
Als het echt een kleine week vriest overdag ga ik er eens over nadenken.

In het water kan dat wel, maar op de kant zou ik dan iets eerder beginnen. Zeker met veel wind (onder nul) koelt de boot dan rondom en van binnen erg snel af.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timing Antivries 11 nov 2016 14:23 #783378

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4158
Uit stellen heeft als nadeel dat het je overvalt op het moment dat je geen mogelijkheden hebt, droog op de kant is het simpel alles leeg of beschermen, waarom moeilijk doen, in het water en niet doorvaren, simpel beschermen, bij doorvaren is de enige reden om te wachten met beschermen, waarom zou je voor de rest het risico willen lopen, vorstschade aan de motor kan een hele dure grap worden.

En het hoeft echt niet eerst een week te vriezen voor het onder de water lijn kan bevriezen, oppervlakte water koelt enorm snel af, en goed vriezen behoort altijd nog tot de mogelijkheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timing Antivries 11 nov 2016 14:25 #783379

Tony2920 schreef :
roozeboos schreef :
5 dagen vorst in nederland is zooooo 1985..

2012 of 2013 ? lag mijn boot nog in een ijsveld en dat op de Grevelingen ( zout water ).
Dus zoo 1985 dacht het niet.
Net geen elf stedentocht.

Dat was dan een dun laagje geweest..tot nu toe zijn alle wedstrijden op de grevelingen doorgegaan, op 1 na omdat er een paar schepen in het ijs lagen.
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl