Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zelf de mast in..

Zelf de mast in.. 28 juni 2010 11:38 #135122

Zelf de mast in, het is vaak erg makkelijk, 2 vallen aan een bootmansstoel en hijsen maar! Recent heb ik mijn vriendin in de mast gehesen.. en zo'n 10 jaar terug werd ik (als 17 jarig ventje) door mijn vader in de mast gehesen. (zelfde schip :P)

Echter nu de uitdaging.. Mijn vriendin vind het niet echt prettig om de mast in te gaan.
Zelf heb ik er geen problemen mee, echter ben ik niet het iele dunne ventje meer als toen ik 17 was... :woohoo:

En ik zie mijn vriendin mij niet even naar boven lieren.

Dus mijn vraag: hoe doen jullie dit? Ik zie vaak dus kinderen gebruikt worden, maar die heb ik niet. Mijn vriendin wil liever niet meer omhoog, en mijn katten zouden niet begrijpen wat er met ze gebeurd.

Daarnaast ga ik liever zelf even om hoog.. Maarja.. hoe?
Natuurlijk kan ik altijd iemand uitnodigen die ik wel vertrouw en sterk genoeg is.
Maar dat is niet altijd een optie.

Dus wie kent dit probleem? en wie heeft de oplossing?

Opmerkingen als: "ga eens naar de sportschool, dikke!" zijn reeds bekend. Ik doe sinds kort aan tennis, voor de nodige beweging. :laugh:
Laatst bewerkt: 28 juni 2010 11:39 door Accountopverzoekverwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 28 juni 2010 11:55 #135132

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
optie 1: oefen het een paar keer en klim dan zelf mee! Meestal is dat voldoende om je vriendin alleen maar de val te laten doorhalen.
in het begin zal het met kleine stapjes gaan, je trekt jezelf omhoog en tegelijkertijd haalt je vriendin de slack uit de val...

Optie 2: er zijn verschillende systemen om single-handed de mast in te kunnen. Zoek hiervoor eens op eht forum met de zoekoptie.

Optie 3: monteer 'steps' op je mast. Dan kan je zelf omhoog lopen.

optie 4: Ga alleen met 3-4 bft, halve wind varend met de zeilen strak aangetrokken de mast in. dan lig je zo scheef dat je omhoog kunt lopen over de mast.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 28 juni 2010 12:03 #135137

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Is een touwladder aan een val hijzen geen makkelijkere oplossing?
Kan je vriendin je altijd nog zekeren aan bijvoorbeeld de kraanlijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 28 juni 2010 12:05 #135139

Ah, optie 1: is het proberen waard..
optie 2: ga ik naar zoeken.
optie 3: lijkt me nix, omdat ik zo min mogelijk uitstekende dingen aan mn mast wil.. (heb de grootzeilval al wel eens vast gehad aan een bevestigingspunt van de lazyjacks.. erg vervelend..)
optie 4: euh... nah.. ;-)

Tnx :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 28 juni 2010 12:05 #135140

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
Da's inderdaad 1 van de single-handed opties....

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 28 juni 2010 12:06 #135141

Touwladder? brr, nee zit dan liever in die bootmansstoel :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 28 juni 2010 12:07 #135142

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 28 juni 2010 12:08 #135145

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Bootmansstoel singlehanded?
Kan natuurlijk wel:
Die hijs je omhoog, daarna klim je omhoog en ga je erin zitten :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 28 juni 2010 12:17 #135148

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Maststeps.... heerlijk. Ja je moet even opletten bij het hijsen van je zeil maar dat is prima te doen en weegt imho ruimschoots op tegen de voordelen. Je vliegt naar boven, kan je makkelijk vasthaken en het is redelijk comfortabel werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 28 juni 2010 12:23 #135149

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Even anders denken: prusikken, een veilige en simpele methode waarmee bergklimmers zichzelf uit een gletsjerspleet redden. Gewoon ff een klimgordeltje en 2 lijntjes knopen en je takelt jezelf zo langs de val de mast in. Je vriendin zekert je met een tweede val en de lier.

Het is redelijk inspannend, maar als je er een beetje handigheid in hebt is het zo gepiept. Ik heb tijdens een klimcursus een meter of 30 omhoog gedaan en lag toen wel een beetje op apegapen, maar een mastlengte is echt geen probleem. Eventueel kun je het ook helemaal alleen, als je jezelf zekert met een extra prusikkknoop aan een tweede val. Een goed boek over deze techniek lenen in de bieb lijkt me een goede eerste stap daarvoor.

Laatst bewerkt: 28 juni 2010 12:24 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 28 juni 2010 12:29 #135151

Wauw, dat topclimber systeem lijkt me ook wel wat.. je hijst die lijn gewoon aan een val de mast in, en klimmen maar? Ziet 'r eenvoudig uit..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 28 juni 2010 14:31 #135192

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6878
Wat jouw gewicht ook is, je vriendin kan je echt wel de mast in hijsen hoor. Dat is enkel een kwestie van een lijn met voldoende vertraging gebuiken, zodat je gewicht een paar keer gedeeld wordt.
Als ze met een zesloper (je grootschoot?), een valstopper en een lier jou niet in die mast krijgt, dan wordt het tijd dat ZIJ de sportschool gaat bezoeken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 28 juni 2010 14:40 #135193

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Vraagt hooguit wat uithoudingsvermogen en je zit wel heel lang te wachten.

Zelf vind ik het gevoel van langzaam omhoog gelierd worden en wachtend in je tuigje hangen een stuk minder prettig dan zelf even omhoog klimmen. Gewoon 2 vallen aan je tuigje knopen, beiden door een stopper en om een lier. Een val wordt continu doorgehaald zodra je wat hoogte wint, de andere af en toe strakgetrokken als reserve mocht de 1e losschieten.

Tot en met de eerste zaling kom je eigenlijk altijd wel mbv wat steunpunten. Denk aan de giek en het spinnakerboom oog. Als je bijna bij de zailingen bent kan je op de hoofdwanten gaan staan terwijl je de topwanten of de mast vasthoudt en je zo ver omhoog werkt. Vervolgens voeten op de zalingpotten (niet middenop de zalingen) en gaan staan. Dan handen aan de tussenwanten / topwanten en voeten tegen de mast en omhoog lopen. Halverwege het volgende stel zaling / de top wissel je om naar handen aan de mast / de volgende stagen en voeten op de stagen waar je eerst je handen aan had. Met een beetje oefening zit je binnen een seconde of 30 op een metertje of 18 hoogte zonder dat je maatje beneden zich uit de naad heeft hoeven werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 28 juni 2010 14:54 #135196

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7154
Ik heb een topclimber aan boord, eens 2e hands van marktplaats gehaald. Het werkt perfect, vraagt iets meer voorbereiding dan een val aan een bootsmansstoeltje vastmaken maar dan kan je helemaal alleen de mast in. Gaat behoorlijk snel en in het stoeltje zit zelfs een vak om gereedschap enz mee omhoog te nemen. Sinds ik de topclimber heb zie ik niet meer op tegen klussen in de mast!

Bijkomend voordeel is dat je niet meer afhankelijk bent van iemand die een val strak op de lier houdt. Ik vind dat nog het meest onzekere deel van mastklimmen als je een gewoon bootmansstoeltje gebruikt.

Succes,

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 28 juni 2010 15:00 #135197

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
optie 4 trotti...
nog een toevoeging

ook kan je in een noodsituatie op zee bijliggen,..
tijdens het bijliggen blijft de boot vaak stabiel op koers met zeer weinig vaart..

dat wil zeggen fok bak halen,
grootzeil wat uitgeviert,..
zet het grootzeilval/grootzeil wat losser, en je kan ook dan bij een redelijk rustig liggende boot naar boven, en de lossebochtstukken van het grootzeil goed gebruiken, met de handen er tussen en de mast goed pakken, met goede sportschoenen als ontersteuning als treden..
en dan gezekerden nog wat getrokken met een reserweval..
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Laatst bewerkt: 28 juni 2010 15:15 door werner.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 28 juni 2010 15:11 #135201

snelem schrijft:
Ik heb een topclimber aan boord, eens 2e hands van marktplaats gehaald. Het werkt perfect, vraagt iets meer voorbereiding dan een val aan een bootsmansstoeltje vastmaken maar dan kan je helemaal alleen de mast in. Gaat behoorlijk snel en in het stoeltje zit zelfs een vak om gereedschap enz mee omhoog te nemen. Sinds ik de topclimber heb zie ik niet meer op tegen klussen in de mast!

Bijkomend voordeel is dat je niet meer afhankelijk bent van iemand die een val strak op de lier houdt. Ik vind dat nog het meest onzekere deel van mastklimmen als je een gewoon bootmansstoeltje gebruikt.

Succes,

Erik

Exact, mijn vriendin is geen slappeling, en het zal dr wel lukken om mij omhoog te hijsen. Maar het zelf kunnen doen/controleren is gewoon een fijner gevoel. Plus dat je idd niet afhankelijk bent van iemand.

Daarnaast hebben wij geen dekdoorvoer naar achter voor de vallen, en geen valstoppers, sterker nog, we hebben (nog) geen ST lieren. Dus dat maakt het alweer een stukje riskanter. Vandaar dat ik altijd mijn vriendin omhoog lierde. Zij is een stuk lichter, en ik ben een stuk sterker. Dat is vooral met het naar benee laten vieren wel fijn.

Kortom, ik denk dat ik ook maar ga kijken voor 'n topclimber..
Dan kan ik wat vaker de mast in :)
Ook leuk om foto's te nemen van de omgeving :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 28 juni 2010 19:17 #135255

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9498
Wij hebben een Get up Mast Ladder gekocht. Een soort touwladder dat je in de mastgroef naar boven trekt en dan is het een kwestie van trapje op.
Ga er nog een klimgordel bijkopen om extra gezekerd te zijn.

Voordeel: kan zelfstandig naar boven.
Nadeel: het grootzeil moet naar beneden.
Kostte iets van een 240 euro (190 pond thuis geleverd). Ziet er erg degelijk uit.
Sous les pavés, la plage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 28 juni 2010 19:20 #135257

inSaNo schrijft:
Wauw, dat topclimber systeem lijkt me ook wel wat.. je hijst die lijn gewoon aan een val de mast in, en klimmen maar? Ziet 'r eenvoudig uit..

Ik gebruik het ook, werkt perfect. Enig nadeel is dat je aan een strak gespannen lijn zit en dat je dus moeilijk bij de mast vandaan kan komen om bijvoorbeeld bij de zaling einden te komen. Als je dat wilt moet je dus weer naar beneden, de lijn op de hoofwantputting vast maken en dan weer omhoog klimmen.

Verder: top systeem, ik wil niet meer zonder!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 28 juni 2010 21:35 #135295

Mijn vrouw van 56 kg heeft me al verschillende keren de mast in geholpen zonder veel krachtsinspanning. Bootmanstoeltje en drie vallen is genoeg.
Grootzeilval + spival gebruik ik voor het stoeltje: de tweede is puur als borg. Van de derde val knoop ik onderin met wat gefreubel twee lussen met zo'n 20 cm ertussen. Lussen zo groot maken dat ze lekker om je schoenen passen, maar er niet afglijden. Als het goed is kun je dan je voeten aan weerszijden van de mast steunen en in de val gaan staan. Vervolgens ga je in het stoeltje zitten en trek je je knieen omhoog. Afwisseld trekt mijn vrouw de lijnen die ik ontlast door te gaan staan of zitten een stuk je aan. In een mum van tijd zit je zo boven in de mast.
Wij hebben mog een vierde val waarmee ik evt gereedschap in een tas omhoog haal.
Gaat prima, maar wordt nooit liefhebberij.
Laatst bewerkt: 28 juni 2010 21:37 door Weergaloos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 29 juni 2010 06:54 #135329

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
Apae schrijft:
Wat jouw gewicht ook is, je vriendin kan je echt wel de mast in hijsen hoor. Dat is enkel een kwestie van een lijn met voldoende vertraging gebuiken, zodat je gewicht een paar keer gedeeld wordt.
Als ze met een zesloper (je grootschoot?), een valstopper en een lier jou niet in die mast krijgt, dan wordt het tijd dat ZIJ de sportschool gaat bezoeken...

Ja, met een zesloper lukt het wel, maar dan heb je ook 6 keer je mastlengte aan lijn nodig.....

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 29 juni 2010 07:03 #135333

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
2mm dyneema is meer dan sterk zat, rolletje van 100 meter daarvan aan boord hebben komt altijd van pas en neemt niet veel ruimte in :p :p
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 29 juni 2010 07:31 #135342

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Nog een filmpje gevonden:


EDIT: nu ik filmpje nog een keer bekijk, vind ik deze manier dus levensgevaarlijk (tenzij ik wat over het hoofd zie). Als hij uit dat stoeltje glijdt...
Laatst bewerkt: 29 juni 2010 07:35 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 29 juni 2010 07:56 #135348

Volgens mij heeft ie wel een band door zn benen en om zn middel.
Maar zo wil ik iig de mast zeker niet in gaan.. Lol, voor geen goud..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 29 juni 2010 08:35 #135359

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dit is ook ongeveer mijn methode als er zeil op staat, voeten aan 2 kanten vd mast kan dan namelijk niet. alleen heb ik m'n handen dan aan de verstaging ipv aan een val. En een echt klimtuigje aan, waar je ook op z'n kop niet uitvalt ipv zo'n bootmansstoeltje. Boot lijkt echter rechtop te liggen ondanks dat er zeil op staat, dan is het handiger om zelf ook wat meer rechtop te blijven, kan je je strekketens beter gebruiken om hoogte te winnen, dit is meer de methode voor onder helling, het 'omhooglopen'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zelf de mast in.. 23 juli 2010 11:21 #138668

Gisteren een Topclimber gekocht, als het weer vanavond 'n beetje goed is, gelijk maar even proberen.. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl