Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 21 aug 2023 13:31 #1503880

Ik heb op mijn zeilboot 2 Accu's (1 x 75 Ah en 1 x 100 Ah).
Nu staan de accu's parallel aan elkaar. (dus zowel voor motor en overige).
1 lader.

Nu had ik afgelopen vakantie bija brand aan boord. 1 accu werd echt bloed heet.
Omdat er waarschijnlijk 1 accu zeer slecht was en maar lading aan de acculader bleef vragen.
Een enorm vieze lucht aan boord een 1 bloedhete accu.
Accu's gelijk van boord gehaald en beide direct vervangen.

Maar ik wil dit graag goed oplossen en niet nogmaals meemaken dat er door 1 defect accu (bijna) brand ontstaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 21 aug 2023 13:44 #1503882

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5028
Ben geen expert maar als je accu's parallel zet moeten ze gelijke accu's zijn liefst ook even oud, beide nieuw?

Denk dat bedoeld is een accu voor service en een voor starten.

Wat je nu kan met twee verschillende accu's is dat zo aansluiten, kan dat niet een twee drie en omdat je al verschillende accu's hebt moet je ze iig scheiden en dan om en om de een of de ander gebruiken.
Wel zo scheiden dat ze allebei geladen worden.
Laatst bewerkt: 21 aug 2023 13:46 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 21 aug 2023 13:46 #1503883

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1413
Nu staan de accu's parallel aan elkaar. (dus zowel voor motor en overige).

Dit begrijp ik niet helemaal.
Wanneer je accu`s parallel schakelt heb je eigenlijk maar 1 accu .
Dan heb je dus geen aparte start accu maar een serviceaccu.

Ik zou altijd een scheiding tussen de startaccu en de serviceaccu aanbrengen, om veiligheidsredenen (altijd starten). Of is je motor met de hand nog te starten?
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 21 aug 2023 13:46 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 21 aug 2023 13:48 #1503885

Waarom wil je geen aparte accu's voor motor en voor service?
Alleen gelijke (spanning/capaciteit/leeftijd/constructie/merk/type) accu's parallel zetten. Maar als het even kan, gewoon niet doen.
Laatst bewerkt: 21 aug 2023 14:00 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 21 aug 2023 13:55 #1503887

Vermoedelijk was bij 1 accu een cel kapot (kortgesloten) en stuurde de andere accu een grote stroom door die kapotte.
Niet alleen gevaarlijk omdat het heel heet wordt, maar vooral door de gasvorming in de niet-kapotte cellen. Knalgas en mogelijk zelfs waterstofdisulfide, dat is dodelijk giftig.
Zorg voor een scheiding tussen de accu's.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 21 aug 2023 13:56 #1503888

GibSea-312 schreef :
Ik heb op mijn zeilboot 2 Accu's (1 x 75 Ah en 1 x 100 Ah).
Nu staan de accu's parallel aan elkaar. (dus zowel voor motor en overige).
1 lader.

Nu had ik afgelopen vakantie bija brand aan boord. 1 accu werd echt bloed heet.
Omdat er waarschijnlijk 1 accu zeer slecht was en maar lading aan de acculader bleef vragen.
Een enorm vieze lucht aan boord een 1 bloedhete accu.
Accu's gelijk van boord gehaald en beide direct vervangen.

Maar ik wil dit graag goed oplossen en niet nogmaals meemaken dat er door 1 defect accu (bijna) brand ontstaat.

Meest voor de hand liggende oorzaak van de bloedhete accu is dat er een mogelijkheid is om de accu's van elkaar los te koppelen, met een schakelaar bijvoorbeeld?

Als de accu's losgekoppeld zijn en je ontlaad er 1 en je schakelt dan de accu's weer parallel gaat de volle accu de deels ontladen accu laden met in principe een onbeperkte en dus hele hoge stroom, genoeg om brand te kunnen veroorzaken.
Laatst bewerkt: 21 aug 2023 14:29 door JeroenFemke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 21 aug 2023 14:28 #1503893

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27236
GibSea-312 schreef :

Maar ik wil dit graag goed oplossen en niet nogmaals meemaken dat er door 1 defect accu (bijna) brand ontstaat.

Geschikte accu's voor hun doel kopen en indien niet nodig, niet parallel. 1x groot en 1x klein (motor).
Vakman of iemand met voldoende verstand van zaken inhuren en kabels serieus afwerken met geperste ogen.
Zoals reeds vermeld; accu schakelaar er tussen en lekker ladertje extra kopen bij de action voor de start accu (indien noodzakelijk).
Op je motor accu alleen de motor en geen andere troep!

Zegt deze tekst hierboven je niks of vindt je het maar niks? Huur dan zeker een vakman!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 aug 2023 14:30 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 21 aug 2023 15:50 #1503909

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2259
Gebruik bij voorkeur aparte accu's voor starten en huishoudelijke zaken zoals verlichting/ navigatie/ e.d
Deze accu's kun je b.v. koppelen met een Cyrix-CT van Victron.
De interne electronica zorgt ervoor dat beide accu's geladen worden maar starten met één accu plaatsvindt.

Grt Hans


Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 21 aug 2023 15:57 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 21 aug 2023 17:22 #1503954

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3160
Berghout-2 schreef :
Vermoedelijk was bij 1 accu een cel kapot (kortgesloten) en stuurde de andere accu een grote stroom door die kapotte.
Niet alleen gevaarlijk omdat het heel heet wordt, maar vooral door de gasvorming in de niet-kapotte cellen. Knalgas en mogelijk zelfs waterstofdisulfide, dat is dodelijk giftig.
Zorg voor een scheiding tussen de accu's.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik ben zeker geen expert op dit gebied, maar het lijkt me dat er heel wat boten met meerdere parallel geschakelde service accu's rondvaren (inclusief ikzelf, zij het dat mijn accu's van gelijke capaciteit, merk en productiedatum zijn). Zou dit scenario zou dan een reëel risico voor al die systemen zijn?
Laatst bewerkt: 21 aug 2023 17:23 door Vlieter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 21 aug 2023 17:32 #1503958

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5175
Vlieter1 schreef :
Berghout-2 schreef :
Vermoedelijk was bij 1 accu een cel kapot (kortgesloten) en stuurde de andere accu een grote stroom door die kapotte.
Niet alleen gevaarlijk omdat het heel heet wordt, maar vooral door de gasvorming in de niet-kapotte cellen. Knalgas en mogelijk zelfs waterstofdisulfide, dat is dodelijk giftig.
Zorg voor een scheiding tussen de accu's.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik ben zeker geen expert op dit gebied, maar het lijkt me dat er heel wat boten met meerdere parallel geschakelde service accu's rondvaren (inclusief ikzelf, zij het dat mijn accu's van gelijke capaciteit, merk en productiedatum zijn). Zou dit scenario zou dan een reëel risico voor al die systemen zijn?
Daar is een eenvoudig antwoord op : JA.

Paar weken terug bij mijn ouders, 2 loodaccus van 110Ah als service bank.
Een jaar of 6 oud, netjes behandeld.
Een van de twee zo heet dat je hand er niet op kon houden.
Het zijn accus die je kan bijvullen.
Ook behoorlijk wat accuzuur verloren.
30A lader kreeg de spanning niet boven de 13,5V.
De hete accu verwijderd en de vakantie afgemaakt met 1 accu.
Er staan nu 2 nieuwe AGM's klaar ter vervanging.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 21 aug 2023 20:24 #1503993

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2259
Vlieter1 schreef :
Berghout-2 schreef :
Vermoedelijk was bij 1 accu een cel kapot (kortgesloten) en stuurde de andere accu een grote stroom door die kapotte.
Niet alleen gevaarlijk omdat het heel heet wordt, maar vooral door de gasvorming in de niet-kapotte cellen. Knalgas en mogelijk zelfs waterstofdisulfide, dat is dodelijk giftig.
Zorg voor een scheiding tussen de accu's.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik ben zeker geen expert op dit gebied, maar het lijkt me dat er heel wat boten met meerdere parallel geschakelde service accu's rondvaren (inclusief ikzelf, zij het dat mijn accu's van gelijke capaciteit, merk en productiedatum zijn). Zou dit scenario zou dan een reëel risico voor al die systemen zijn?

Ja, gewoon niet doen !

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 21 aug 2023 20:34 #1503997

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15525
omega schreef :
Gebruik bij voorkeur aparte accu's voor starten en huishoudelijke zaken zoals verlichting/ navigatie/ e.d
Deze accu's kun je b.v. koppelen met een Cyrix-CT van Victron.
De interne electronica zorgt ervoor dat beide accu's geladen worden maar starten met één accu plaatsvindt.

Grt Hans


Dat zou ook mijn tip zijn.
Aanvullinkje: meestal zo aangesloten dat tijdens het draaien van de motor de dynamo beide accu’s gaat laden zodra de startaccu voldoende op spanning is.

Eenmaal in de haven kan je volstaan met 1 lader voor de serviceaccu, maar zelf heb ik ook voor de startaccu een kleine lader. Dan hou je beide accu’s afzonderlijk ook in goede conditie. Niet perse nodig, maar voor laatste zetje zeg maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 21 aug 2023 21:06 #1504006

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3232
Vreemd, ik heb nog nooit eerder gehoord hiervan en ken bijna alleen maar boten met minstens 2 accus parallel als service accu. Is dit echt zo'n gangbaar risico?

Als dat het geval is, wat is dat het probleem? Het moet heel vreemd lopen wil de ene accu de andere (de verkeerde kant op!) gaan laden. Ik kan me wel vanalles voorstellen bij 1 slechte accu waardoor de andere overladen wordt.

Kan iemand wat meer licht werpen op wat er precies fout gaat? Geldt dit alleen voor loodaccus met vloeistof, ook ook voor agm?
Laatst bewerkt: 21 aug 2023 21:07 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 21 aug 2023 21:56 #1504021

Ik ben voorstander van vloeistof accu´s, deed ik altijd meer dan 10 jaar mee.
Nadeel met AGM en Gel is dat je altijd frequent moet opletten en water bij vullen.
Maar je wordt wèl gewaarschuwd wanneer iets mis is.

Het is altijd één cel die als eerste de geest geeft. Maar ruim op tijd laat die cel dat weten door meer water nodig te hebben dan de andere cellen.

Ongeveer eens per 14 dagen controleerde ik het vloeistofpeil en vulde zonodig bij.
De waterfles werd gewogen vóór en ná het vullen, de hoeveelheid werd genoteerd.

Was er één cel die meer water nodig had dan betekende dat einde accu. niet direct de volgende dag, hij ging nog best een hele tijd mee, ruim genoeg om naar nieuwe te zoeken van juiste maat en kwaliteit.

De laatste keer waren geen vloeistof accu´s van juiste maat beschikbaar.
Het werden Gelaccu´s
Die doen het al weer een aantal jaren goed, maar ik mis wel de waarchuwings mogelijkheid van een naderend einde.
Laatst bewerkt: 21 aug 2023 21:58 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 21 aug 2023 22:28 #1504023

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2582
redshift schreef :
Vreemd, ik heb nog nooit eerder gehoord hiervan en ken bijna alleen maar boten met minstens 2 accus parallel als service accu. Is dit echt zo'n gangbaar risico?

Als dat het geval is, wat is dat het probleem? Het moet heel vreemd lopen wil de ene accu de andere (de verkeerde kant op!) gaan laden. Ik kan me wel vanalles voorstellen bij 1 slechte accu waardoor de andere overladen wordt.

Kan iemand wat meer licht werpen op wat er precies fout gaat? Geldt dit alleen voor loodaccus met vloeistof, ook ook voor agm?

Het probleem met 2 accu's // (parallel) is dat als in 1 van de accu's een cel stuk gaat en een (bijna) kortsluiting veroorzaakt er nu een 9V accu // staat aan een 12V accu.
Gezien het vermogen van een accu om zeer grote stromen te leveren gaat er dus een zeer forse stroom lopen van de 12V naar de 9V accu. (let wel, omdat ze // staan is de spanning gelijk: als de accu's beide goed zijn geen probleem)
ik denk, maar weet niet zeker, dat semi tractie accu's, de accu's die je typisch als service accu gebruikt, minder snel een kappote cel met kortsluiting hebben dan een dooegewone start accu. Die laatste heeft veel dunnere lood platen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 06:10 #1504033

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5175
Of het risico op brand bij parallel geschakelde accu's nu zoveel groter is als bij een enkele accu betwijfel ik.
Ik vermoed dat de meeste warmte(energie) uit de defecte cel komt én van de aangesloten lader.

Bedenk dat een 30A lader er ingeval van een defecte cel continu een kleine 400W in de accu stopt wat alleen maar omgezet wordt in waterstof, zuurstof en warmte. En dit uren of dagen achtereen als er niet wordt ingegrepen.

Wil de de kans op brand verkleinen, kan je het best niet laden bij afwezigheid.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 06:56 #1504037

PvO schreef :
Of het risico op brand bij parallel geschakelde accu's nu zoveel groter is als bij een enkele accu betwijfel ik.
Ik vermoed dat de meeste warmte(energie) uit de defecte cel komt én van de aangesloten lader.
.....

Je vermoedens zijn onjuist.
Ik beschreef het al eerder, en Airgead hierboven ook. Bij parallel geschakelde accu's zal de goede accu veel stroom gaan leveren aan de kapotte accu (die met de kortgesloten cel).
De andere, nog goede cellen in de kapotte accu worden dan zeer ernstig overladen met als gevolg: overmatige warmteontwikkeling, vorming van knalgas en uiteindelijk vorming van het dodelijke zwavelwaterstofgas.
Deze toestand gebeurt ook als de acculader niet aan is. Het kan dus ook gebeuren als je niet aan boord bent en de boot niet is aangesloten op de walstroom.

Daarom nogmaals: zorg voor een scheiding tussen accu's.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 07:09 #1504039

ik snap ook totaal niet waarom je het zou doen..

Los van het feit dat je in feite dan gewoon 1 accu hebt zoals al gezegd, is meestal je boord accu een deep cycle, gemaakt om (vrijwel) volledig ontladen te kunnen worden, en je start accu is gemaakt op de hoogste piekstroom.
Door ze parallel te zetten heb je eigenlijk geen van de voordelen van de specifieke accu... maar wel alle nadelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 07:47 #1504044

  • nicos
  • nicos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar ik krijg het idee dat er hier twee zaken door elkaar gehaald worden.
1. Natuurlijk wil je service en startaccu's gescheiden houden zodat je altijd kan starten ook als je koelkast de serviceaccu heeft leeg getrokken.
2. Echter als service-accu worden inderdaad best vaak twee accu's gebruikt die parallel geschakeld zijn. In veel jachten zie ik twee parallel geschakelde serviceaccu's plus apart één startaccu. Waarbij inderdaad die twee serviceaccu's volstrekt identiek en tegelijkertijd gekocht en geïnstalleerd zijn.

De voordelen zijn dat twee ca. 100 Ah accu's een stuk makkelijker te hanteren zijn dan één loodzware 200 Ah accu. En veelal goedkoper en makkelijker te plaatsen.
De vraag is wat daar nu het nadeel van zou kunnen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 08:26 #1504054

nicos schreef :
De vraag is wat daar nu het nadeel van zou kunnen zijn?

Het antwoord op die vraag staat hierboven uitvoerig beschreven.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 08:29 #1504056

nicos schreef :
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar ik krijg het idee dat er hier twee zaken door elkaar gehaald worden.
1. Natuurlijk wil je service en startaccu's gescheiden houden zodat je altijd kan starten ook als je koelkast de serviceaccu heeft leeg getrokken.
2. Echter als service-accu worden inderdaad best vaak twee accu's gebruikt die parallel geschakeld zijn. In veel jachten zie ik twee parallel geschakelde serviceaccu's plus apart één startaccu. Waarbij inderdaad die twee serviceaccu's volstrekt identiek en tegelijkertijd gekocht en geïnstalleerd zijn.

De voordelen zijn dat twee ca. 100 Ah accu's een stuk makkelijker te hanteren zijn dan één loodzware 200 Ah accu. En veelal goedkoper en makkelijker te plaatsen.
De vraag is wat daar nu het nadeel van zou kunnen zijn?

Het nadeel is duidelijk...

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 08:30 #1504057

Anders gezegd, zolang het goed gaat bij parallelle accu's, gaat het goed.
Maar zodra het fout gaat, gaat het goed fout.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 08:37 #1504062

Dan moeten >100.000'en jacht eigenaren zich serieus zorgen gaan maken.

Met of zonder Cyrix relais
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 22 aug 2023 08:38 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 08:52 #1504065

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2259
Jeroen-Pion schreef :
Dan moeten >100.000'en jacht eigenaren zich serieus zorgen gaan maken.

Met of zonder Cyrix relais

Er wordt advies gevraagd over het wel of niet parallel schakelen van 2 accu's.
Antwoorden zijn heel duidelijk lijkt me, niet doen.
Dat veel mensen dit wel doen wil niet zeggen dat het veilig is.
En ja, al die mensen lopen een potentieel risico.
Waarom zo'n risico lopen als je met een eenvoudige en goedkope accuscheider het risico op oververhitting sterk reduceert ?

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 08:53 #1504066

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575

Ja je kan ze gewoon parallel schakelen mits je dat goed doet.
Je moet bij een van de accu's bij de - beginnen en bij de andere accu bij de + beginnen te schakelen. De kabels (of eigenlijk beter gezegd, de voor de stroom af te leggen afstand) worden dan effecitef even lang en dus worden de accu's dan gelijkmatig geladen als je gaat laden. Ook goede dikke kabels 30 m2 of misschien nog wel dikker afhankelijk van je verbruik gebruiken bijv een oude startkabelset van een auto en daar de connectoren aan knijpen of even naar een watersportzaak daar kunnen ze je ook aan goede even lange accu kabels helpen. Bij mijn kolibri staan 4 3,2 volt lifepo4 accu's parallel dat zit onderling verbonden met plaatjes maar dat word tijdens het laden wel gecontroleerd door een bms dus is een iets ander systeem.


Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 22 aug 2023 08:57 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.352 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl