Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 25 aug 2023 11:19 #1504845

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 856
keeszeiler schreef :
jkb schreef :
2 accu's parallel (bijv alleen voor de servicebank) kan dus problemen opleveren. Meermalen staat in reacties: zorg voor een goede scheiding ( of bedoelt men scheiding van service en startaccu).
Als ik -bij parallel geschakelde accu's- nu eens beide accu's op de uitgang voorzie van een dikke diode? Dan kan de één de ander toch niet leegtrekken?

Prima aanpak, firma vicron heeft daar zelfs een apparaatje voor.




www.victronenergy.nl/battery-i...de-battery-combiners

www.victronenergy.nl/upload/do...ery-Combiners-EN.pdf

Interessant, maar dan moet je voor het laden dus ook ies toevoegen, cyrix, FET scheider of DC-DC converterbijv
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 25 aug 2023 13:33 #1504860

‘Wat me nu ook begint te interesseren: hoe kan je op een eenvoudige manier detecteren dat de toestand van een accu achteruitgaat, voordat het gevaarlijk begint te worden?‘

Geen test, maar iets om op te letten:
Vorig jaar ging verschillende keren de ene of de andere co-melder af op mijn boot, juist als de boot gewoon in zijn box lag en er al een of meer dagen niemand aan boord was. Ik dacht dat het aan de co-melders lag, maar na vervanging (zelfde type) bleef het probleem bestaan. Een geavanceerdere co-melder aangeschaft die ook de co-concentratie weergeeft, en ook daar bleek, na verloop van tijd dat er iets niet pluis was.

Ondertussen had ik ook al opgemerkt dat mijn mppt met te hoge spanning (tot 16 volt) laadde. Nadat ik dat vorig jaar heb gecorrigeerd (simpelweg opnieuw aansluiten in andere volgorde), heb ik geen co-melding meer gehad.
Wel bleek dit jaar mijn vijf jaar oude Varta semi-tractie opeens goed voor de schroot (22 euro voor gekregen). Ik vermoed dat dat gevolg was van de ‘mishandeling’ vorig jaar.

Co-melders reageren kennelijk ook op de gassen die een overladen accu produceert.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 25 aug 2023 13:45 #1504861

Dat zou zeer aardig zijn om te weten of ze dat feilloos detecteren.

Zal het op het test lijstje zetten :)
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 30 aug 2023 17:17 #1506276

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1413
Sunshine 36 schreef :
Hoe groot is het probleem van de (juist aangesloten!!) parallelle set accu’s nou echt? Op hoeveel van de totale parallelle accusets komt het jaarlijks tot ongelukken?

Gaat niet om de ongelukken, het gaat om de snelheid waarmee je accu`s slecht worden.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 30 aug 2023 18:51 #1506294

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1181
De oorzaak van het probleem zit dus niet in het parallel schakelen maar in het niet kunnen detecteren van het falen van een 2V cel in een serieschakeling van 6 en vervolgens doorladen door parallelle accu dan wel een lader.

De (mij bekende) loodaccu’s geven geen mogelijkheid de aparte cellen te kunnen meten.

Je zou een indicatie willen hebben om bij falen van een cel.
Voor een traditionele accu zou het bijhouden van het bijvullen kunnen werken, maar voor gel/agm accu’s gaat dit niet.

Het lijkt er op dat het “BMS-gedoe” bij een LFP accu nog niet eens zoveel extra gedoe is. We kunnen daar op cel/accu niveau ingrijpen (zolang er geen cellen parallel staan).
Daar is al vaker gesteld dat als we loodaccu’s als lfp zouden behandelen deze ook langer mee zouden gaan.

Terug naar een oplossing:
Als “bijna brand” het gevolg is en de temperatuur de aanleiding van die schrik, dan zou een eenvoudig laccutemperatuur te hoog” alarm helpen, waarna je zelf moet ingrijpen (à la de andere motor alarmen).
Serviceaccu temperatuur te hoog >> laders uit incl parallelle accu
Startaccu temperatuur te hoog >> overschakelen op service accu; afschakelen van de gelijkrichter; motor uit (aanleggen of zeilen).

Gezien onze ervaring met loodaccu’s lijkt subiet geautomatiseerd ingrijpen niet noodzakelijk.

Side note:
Op mijn vorige boot waren de accuruimten niet geventileerd (werfgebouwd, CE keur etc) en bevonden zich onder de bedden. Kabinedeuren sloten goed…..
Wij sliepen altijd met de deuren open. Ik weet nu waarom ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 31 aug 2023 12:02 #1506459

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
FWIW >
Ik heb twee semi tractie accu's aan boord van 100 en 90 ah.
De start accu wordt geladen door motor en een zonnepaneel.
Op deze startaccu zit een 15A Xantrex echo charger die alle lading naar de 2e accu stuurt zodra de 1e vol is: deze stroom kan maar 1 richting op. Die start accu is bijna altijd vol, dus meeste lading gaat naar 2e (huishoud) accu. Vanwege zonnepaneel geen walstroom nodig.

Beide accu's zijn hiernaast parallel via een 150A-gezekerde (Blue Sea) cicuitbreaker verbonden die normaal open staat: mocht bv. de startaccu ooit uitvallen, kan deze breaker gesloten worden om de 2e accu -parallel- als back-up start accu bij te schakelen.

Die bekende 'battery-combiners' vragen om 2 identieke accu's ook qua leeftijd, dus altijd beide gelijktijdig vervangen/vernieuwen: dat nadeel heb ik met bovenstaande config niet.

So far so good.
Laatst bewerkt: 31 aug 2023 12:30 door Vronsky.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 08 mrt 2024 20:20 #1545564

Accu´s parallel hoeft geen probleem te zijn wanneer je een aantal zaken goed beheert.

Accu´s zoveel mogelijk IDENTIEK
Gelijke leeftijd
Laadcicly zo klein als mogelijk, dus niet tussen 14,6 en 11,9 Volt
maar tussen 14,2 en 12,8 á 13 Volt proberen te houden.

Dit betekent GROTE capaciteit, is prijzig en zal niet in één accu kunnen zijn, die wordt te zwaar. DUS meerdere accu's parallel, Alle met één eigen draad naar de aansluiting op de diodebrug (mijn voorkeur boven relais) Alle draden precies identiek. De Min draden hetzelfde, naar één punt waar ze samenkomen. De stroom is dan simpel te meten per accu of alle samen. (En daar is verschil in, de accu´s zijn nooit ECHT helemaal identiek)
ALLE laadbronnen op de huishoudaccu aansluiting van de diodebrug bij elkaar.
Die laadbronnen kunnen verschillend zijn, er zal telkens één zichzelf uitschakelen tot de laatste overblijft.
En DIE laadbron moet afgesteld worden op wat de accu nodig vind.Ik doe dit al bijna 60 jaar en accu´s gingen altijd oneveer 12 jaar mee. Het met zuur vullen gebeurde waar ik bij stond.De leeftijd van een accu is vanaf het moment van vullen, niet het moment van aankoop!!!
Vloeistof accu´s Waarschuwen wanneer kort voor hun eind: één cel is altijd als eerste aan z´n eind, gaat meer water gebruiken en kan dan nog zo ongeveer een jaar meegaan voor het echt op is. Er is wat tijd om alles in één keer te vervangen genoeg tijd om bij elkaar passende nieuwe accu´s te bemachtigen.

Het betekent OOK dat er veel laadvermogen aanwezig moet zijn. de capaciteit van panelen moet ook duidelijk véél groter zijn dan het verbruik om te laden.
Bij daglicht worden als eersten de parallel geschakelde accu´s geladen, die staan dan ongeveer een uur in BULK. een uur in Absorptie, gaan over op float en leveren de stroom voor de verbruikers.

Bij doven van de zon zijn de accu´s dus VOL. De panelen hebben de nodige stroom geleverd, voor laden en verbruik nadat accu´s vol waren.

het nachtverbruik is gering denk ik te kunnen stellen.
De spanning zakt van ongeveer 13,8 Volt naar 12,5 tot 12,7Volt ongeveer bij zonsopkomst.

De bulk laadtijd is dan kort, absorptie zal dan (bij voldoende zon) ongeveer een uur zijn, en daarna float tot het opnieuw doven van de zon.
Dit behoort ook op een sombere 21 december zo te zijn (Ik woon aan boord) paneel capaciteit
moet voor die maand zijn.

Een paar ideën voor zuinig zijn met stroom: De koelkast continu aan tijdens zon en uit gedurende de nacht, Wat van die blauwe blokken, of water bevriezen scheelt bij mij zo´n 400 Wh per dag, die NIET via de 65% rendement van de accu loopt, DAAR kun je sparen met loodaccu´s Water bevriezen/ontdooien gaat in beide richting met 100% rendement en véél latente warmte inhoud.

De startaccu heeft een eigen uitgang op de diodebrug en wordt bij langdurig geen motorgebruik op peil gehouden door een aftakking van de huishoud accu, met een wat lagere spanning.
Laatst bewerkt: 08 mrt 2024 20:52 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl