Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek?

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 29 apr 2024 10:05 #1556344

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6539
Afgelopen weekend wakker gepiept door het BMS van mijn 200 Ah LiFePO4 huishoudaccu. De accu was leeg en het BMS had ingegrepen. Vervolgens de eerste stroom er weer in gepompt met wat zonnestralen. Om een lang verhaal kort te maken: eenmaal terug in de haven aan de walstroom sprong mijn 4 maanden oude Victron Blue Smart IP67 12/17 Smart lader direct in absorption mode. Dat had ik de laatste tijd wel vaker gezien, maar toen was de accu ook daadwerkelijk bijna vol. Maar nu kon ik de waarden goed controleren, omdat er sinds vorige week ook een Victron MPPT en een BMV-712 aangesloten zijn. Terwijl de daadwerkelijke spanning rond 13 volt was, gaf de walstroomlader al 14.2 volt aan en stond dus niet op vol vermogen te laden. Om installatiefouten uit te sluiten heb ik de lader zelfs uit de elektrische installatie gehaald en direct op de accu aangesloten. Zelfde resultaat (tot mijn frustratie, want opnieuw netjes installeren vereist veel gepruts in ongemakkelijke houdingen. :pinch: ) Vanmorgen stond de lader op 13.50 volt en druppellading, en "dacht" dus dat de accu vol is. Ik heb de accu uitgebouwd en thuis aan een Ali-ladertje gehangen. Dat zag 13.2 volt en begon vrolijk in bulkstand te laden.

Wat is er met mijn walstroomlader aan de hand? Ik neem aan dat hij de accuspanning moet meten en daarop zijn laadalgoritme moet aanpassen. En dat hij dat nu dus niet of niet goed doet. Of zie ik iets over het hoofd?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 29 apr 2024 10:20 #1556350

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6990
Misschien de acculader meenemen naar huis en daar proberen.
Ik had twee weken geleden iets raars op lauwersoog, was op de walstroom aan het zagen en stofzuigen , geen probleem. Tot ik mn accu wilde opladen van mn boormachine,dit ging niet. Ging geen lampje branden dus ik dacht die is kaduuk.
thuisgekomen geen probleem met die lader. en ja in de haven had ik alle opties al geprobeerd zelfs de walstroomaansluiting in een andere kast gepropt.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 29 apr 2024 11:01 #1556355

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6539
Hoewel het me vrij absurd voorkomt, ga ik dat inderdaad maar doen. Lekker dan, het ding zit helemaal vastgeschroefd en opgebonden in de bakskist. :pinch: Het laden van de accu van de multitool was op de haven gisteren trouwens geen enkel probleem.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 29 apr 2024 11:44 #1556360

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Als er op verschillende plaatsen verschillende spanningen gemeten worden dan kun je ervan uitgaan dat er ergens een spanningsval optreedt. Die spanningsval treedt vaak op bij verbindingen als gevolg van een (ongewenst hoge) overgangsweerstand. Truc is dus om -met minstens een paar ampere afname- methodisch van elke verbinding de spanningsval te meten, langs de positieve lijn maar evenzo langs de 0V lijn, helemaal rond. Dat kun je doen door je voltmeter over elke verbinding te zetten, maar dat heb je telkens twee handen nodig in je yoga-posities. Wel krijg je dan een direct gevoel voor spanningsval - paar millivolt over een zekering, paar millivolt over een schakelaar, paar millivolt over een rijgklem. En het is goed voor je core stability en je heup- en schoudermobiliteit. Alternatieverwijs kun je de nul ergens vastzetten met een lange draad aan de 0V van de bron en met je metertje door de boot van de bron naar de afnemer gaan - en terug via de 0V. Voordeel is dat je dan ook de spanningsval van de bekabeling meeneemt. Wel is het dan nodig een briefje bij te houden van welke spanning op welk punt. Ik doe deze exercitie vaak na het installeren van iets nieuws.

Mijn punt is: meten is weten, en ZF-ers laten gokken is... gokken. Je kunt wel dingetjes los slopen en daarna weer terugzetten, maar bij het terugzetten creeer je mogelijk weer dezelfde problemen die je op wil lossen, en het kan zijn dat je iets over het hoofd ziet dat je had kunnen weten als je het had gemeten.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Succes.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 29 apr 2024 12:09 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 29 apr 2024 12:07 #1556365

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6539
Dank, ik heb iets aan elke input, dus zeker ook die van jou. Het vermoeden van spanningsval was precies mijn reden om de lader uit de elektrische installatie te slopen en min of meer rechtstreeks (er zit één stel Wago-klemmen tussen) aan de accu te hangen. De volgende stap is de lader uitbouwen en écht direct aan de accu koppelen.
Ik heb het hier niet zozeer gedeeld om jullie te laten gokken, maar omdat ik dacht misschien iets volkomen logisch over het hoofd gezien te hebben.
Ik ben best een fan van de spullen en visie van Victron, maar met hun walstroomladers heb ik twijfelachtige ervaringen. Van de drie zgn Smart chargers gaf één binnen de garantieperiode de geest, de tweede is verkocht met de Eclips en met de derde heb ik nu deze problemen. En echt "smart" vind ik ze ook niet. Ze communiceren op geen enkele wijze met de overige apparatuur.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 29 apr 2024 12:09 #1556367

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Als jouw metingen uitwijzen dat de victron een andere spanning meet dan er op zijn uitgang staat dan lijkt de conclusie me duidelijk. Je hebt toch wel een voltmeter aan boord?
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 29 apr 2024 12:10 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 29 apr 2024 12:54 #1556371

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27304
ironman schreef :
Je hebt toch wel een voltmeter aan boord?

Je veronderstellingen gaan wel érg ver... ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 29 apr 2024 13:06 #1556372

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6539
ironman schreef :
Als jouw metingen uitwijzen dat de victron een andere spanning meet dan er op zijn uitgang staat dan lijkt de conclusie me duidelijk. Je hebt toch wel een voltmeter aan boord?

:laugh:

Gelukkig wel, zeg. Mijn multimeter bevestigt de metingen van de shunt en de MPPT.
En dan nog dit: bij spanningsval zou de Victron een lagere spanning moeten meten dan de daadwerkelijke spanning van de accu. En hij meet een hogere. Dat ding kan dus haast niet deugen.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 29 apr 2024 13:08 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 29 apr 2024 13:10 #1556373

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27304
Heb je niet een zwart lithium gat wat alle elektronen wegzuigt? :whistle:

Hij is voor jouw peper!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 29 apr 2024 13:54 #1556382

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6990
ik heb bedrijfsmatig iets tegen victron, al teveel ellende mee gehad.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 29 apr 2024 14:06 #1556383

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Eclips schreef :
:laugh:

Gelukkig wel, zeg. Mijn multimeter bevestigt de metingen van de shunt en de MPPT.
En dan nog dit: bij spanningsval zou de Victron een lagere spanning moeten meten dan de daadwerkelijke spanning van de accu. En hij meet een hogere. Dat ding kan dus haast niet deugen.

Nee, dan begrijp je het concept, of de consequentie van spanningsval nog niet: hij zou dan een hogere spanning moeten meten. En dat kan zomaar gebeuren als het schroefcontactje van je victron schmutzig is. Steekt er ook geen zekering in die Victron? Nog meer contactjes. Hoef je niet het hele ding of het hele merk af te danken. Toch nog benieuwd wat die metingen precies waren, en hoe je gemeten hebt. Liefst ingetekend in een schema.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 29 apr 2024 14:12 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 29 apr 2024 14:33 #1556391

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6539
ironman schreef :
Nee, hij zou dan een hogere spanning moeten meten. En dat kan zomaar gebeuren als het schroefcontactje van je victron schmutzig is. Steekt er ook geen zekering in die Victron? Nog meer contactjes. Hoef je niet het hele ding of het hele merk af te danken. Toch nog benieuwd wat die metingen precies waren, en hoe je gemeten hebt. Liefst ingetekend in een schema.

OK, dat neem ik dan maar aan. Ja, er zit een inline zekeringhouder in de kabel die uit de lader komt. Maar er zijn geen schroefcontacten en het ding is nog maar 5 maanden oud en afgelopen winter voor het eerst gemonteerd, dus de kans op corrosie is wel héél klein.
Toen ik de boot kocht zaten er 2 parallel geschakelde loodzuuraccu's in voor de huishouding. Die heb ik vervangen door de LFP uit de vorige boot. Het oorspronkelijke geheel werd gevoed door een Mastervolt lader met 3 uitgangen. Omdat die niet met LiFePO4 overweg kan heb ik de uitgang voor de huishoudbank afgekoppeld en de losgemaakte kabel heb ik met een forse, blinkend nieuwe schroefterminal verbonden met de plus van de Victron. De min van de Victron heb ik in de motorruimte op de massa-busbar geplaatst. Toen dit probleem zich openbaarde heb ik die verbindingen losgemaakt en verbonden met een oude kabel waar tot vorige week een PWM solarlader op gezeten heeft en die nog in de buurt van de accu uitkwam. Daardoor kon ik in ieder geval de spanningsval door overgangsweerstand flink beperken, maar het resultaat bleef hetzelfde. Een rapport met de resultaten op de verschillende meetpunten heb ik niet. Daarvoor overviel het me teveel. Ik ga eerst de lader uitbouwen en testen. Dank voor het meedenken. :)

Het hele merk afdanken doe ik zeker niet. Ik heb een Pi met VenusOS, een Victron MPPT, een slimme BMV en ook nog een minder slimme BMV die ik van Joop66 overgenomen heb, maar nog niet heb ingebouwd. Alleen mijn ervaring met de walstroomladers van Victron laat te wensen over. ;)
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 29 apr 2024 14:39 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 29 apr 2024 14:52 #1556396

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27304
b100 schreef :
ik heb bedrijfsmatig iets tegen victron, al teveel ellende mee gehad.

Dat heb ik altijd al met mastervolt. Nadeel voor hun was dat ik de blaaskaak van een directeur kende, dat werkte tegen ze.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 29 apr 2024 14:54 #1556397

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27304
Eclips schreef :
ironman schreef :
Nee, hij zou dan een hogere spanning moeten meten. En dat kan zomaar gebeuren als het schroefcontactje van je victron schmutzig is. Steekt er ook geen zekering in die Victron? Nog meer contactjes. Hoef je niet het hele ding of het hele merk af te danken. Toch nog benieuwd wat die metingen precies waren, en hoe je gemeten hebt. Liefst ingetekend in een schema.

OK, dat neem ik dan maar aan. Ja, er zit een inline zekeringhouder in de kabel die uit de lader komt. Maar er zijn geen schroefcontacten en het ding is nog maar 5 maanden oud en afgelopen winter voor het eerst gemonteerd, dus de kans op corrosie is wel héél klein.
Toen ik de boot kocht zaten er 2 parallel geschakelde loodzuuraccu's in voor de huishouding. Die heb ik vervangen door de LFP uit de vorige boot. Het oorspronkelijke geheel werd gevoed door een Mastervolt lader met 3 uitgangen. Omdat die niet met LiFePO4 overweg kan heb ik de uitgang voor de huishoudbank afgekoppeld en de losgemaakte kabel heb ik met een forse, blinkend nieuwe schroefterminal verbonden met de plus van de Victron. De min van de Victron heb ik in de motorruimte op de massa-busbar geplaatst. Toen dit probleem zich openbaarde heb ik die verbindingen losgemaakt en verbonden met een oude kabel waar tot vorige week een PWM solarlader op gezeten heeft en die nog in de buurt van de accu uitkwam. Daardoor kon ik in ieder geval de spanningsval door overgangsweerstand flink beperken, maar het resultaat bleef hetzelfde. Een rapport met de resultaten op de verschillende meetpunten heb ik niet. Daarvoor overviel het me teveel. Ik ga eerst de lader uitbouwen en testen. Dank voor het meedenken. :)

Het hele merk afdanken doe ik zeker niet. Ik heb een Pi met VenusOS, een Victron MPPT, een slimme BMV en ook nog een minder slimme BMV die ik van Joop66 overgenomen heb, maar nog niet heb ingebouwd. Alleen mijn ervaring met de walstroomladers van Victron laat te wensen over. ;)

Zo'n inline zekering houder is 1e verdachte.
Meet de spanning zonder iets aangesloten.
Meet daarna met een 20-50 watt gloeilamp (auto) er op en meet hoeveel de spanning zakt.

Het zal niet de 1e keer zijn dat de Chinees aangegoten zekering de oorzaak is.

Hypothetisch kan het contact goed geweest zijn, maar door hitte ontwikkeling in het plastic slechter geworden is en de oxide weerstand veroorzaakt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 apr 2024 14:56 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 29 apr 2024 15:46 #1556419

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13651
Ik heb sterk de indruk dat die victron laders schakelende voedingen zijn.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 29 apr 2024 21:12 #1556503

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27304
3Noreen schreef :
Ik heb sterk de indruk dat die victron laders schakelende voedingen zijn.

Uiteraard, er bestaan geen andere meer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 30 apr 2024 06:04 #1556513

Jawel hoor, hier in t museum. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 30 apr 2024 06:17 #1556515

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12722
schakelende voeding; hij doet het, doet het niet, repeat
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 30 apr 2024 06:18 #1556516

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13651
Ik heb aan boord een multiplus 12/3000/120-16 230v. Daar lijkt toch een uit de kluiten gewassen transformator in te zitten.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 30 apr 2024 06:20 #1556517

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12722
voor het omvormerdeel misschien?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 30 apr 2024 07:25 #1556527

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1185
Ik heb een IP65 voor mijn LFP.
Die gebruik is los, omdat die aanvankelijk ook niet deed wat die moest doen. Steeds heel kort bulk en klaar.
Wijs geworden uit het verleden, moeten zaken het eerst doen voordat alles weggewerkt wordt.
Natuurlijk niet dezelfde lader!

Het bleek in de Victron kabels te zitten. De soldeerverbinding had losgelaten en deed het soms wel redelijk en soms een beetje afhankelijk van de stand. Begreep niet waarom deze nooit enkele uren wilde laden. De kabel zat vast op de mantel en die isoleerde prima. Dus het moest van het aanliggende contact komen.
Alle eigen installatie geïsoleerd en aanvankelijk niet bedacht dat Victron geen kabels (/niet deze kabel) kan maken.

Probeer eens te meten direct aan de klemmen van de lader, of als de kabel vast zit dan aan die Victron-stekker.

PS: ik zie dat de IP67 aangeknepen oogjes heeft: controleer die eerst maar.
Laatst bewerkt: 30 apr 2024 07:36 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 30 apr 2024 07:26 #1556528

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13651
Eclips schreef :
omdat er sinds vorige week ook een Victron MPPT en een BMV-712 aangesloten zijn.

En nu heb je een lege accu ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 30 apr 2024 08:09 #1556534

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27304
Booty24 schreef :
Ik heb een IP65 voor mijn LFP.
Die gebruik is los, omdat die aanvankelijk ook niet deed wat die moest doen. Steeds heel kort bulk en klaar.
Wijs geworden uit het verleden, moeten zaken het eerst doen voordat alles weggewerkt wordt.
Natuurlijk niet dezelfde lader!

Het bleek in de Victron kabels te zitten. De soldeerverbinding had losgelaten en deed het soms wel redelijk en soms een beetje afhankelijk van de stand. Begreep niet waarom deze nooit enkele uren wilde laden. De kabel zat vast op de mantel en die isoleerde prima. Dus het moest van het aanliggende contact komen.
Alle eigen installatie geïsoleerd en aanvankelijk niet bedacht dat Victron geen kabels (/niet deze kabel) kan maken.

Probeer eens te meten direct aan de klemmen van de lader, of als de kabel vast zit dan aan die Victron-stekker.

PS: ik zie dat de IP67 aangeknepen oogjes heeft: controleer die eerst maar.

"Ik heb een IP65...."
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 30 apr 2024 08:11 #1556535

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27304
3Noreen schreef :
Ik heb aan boord een multiplus 12/3000/120-16 230v. Daar lijkt toch een uit de kluiten gewassen transformator in te zitten.

Mijn TRIpower STP4 (4Kw 3x400V) heeft alleen ferriet trafo's
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat: walstroomlader defect of ben ik gek? 30 apr 2024 08:12 #1556536

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27304
Booty24 schreef :
r!

Het bleek in de Victron kabels te zitten. De soldeerverbinding had losgelaten en deed het soms wel redelijk en soms een beetje afhankelijk van de stand. Begreep niet waarom deze nooit enkele uren wilde laden. De kabel zat vast op de mantel en die isoleerde prima. Dus het moest van het aanliggende contact komen.
Alle eigen installatie geïsoleerd en aanvankelijk niet bedacht dat Victron geen kabels (/niet deze kabel) kan maken.

Probeer eens te meten direct aan de klemmen van de lader, of als de kabel vast zit dan aan die Victron-stekker.

PS: ik zie dat de IP67 aangeknepen oogjes heeft: controleer die eerst maar.

Dat is dus dezelfde strekking als de aangegoten zekeringhouder.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl