Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 jan 2017 14:58 #799007

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
In een ander draadje toon ik het kaal maken van de il Cigno en het aanbrengen van Coppercoat. Nu is dat natuurlijk ook een ideale gelegenheid om de huiddoorvoeren en afsluiters eens tegen het licht te houden. Onze Compromis 888 is van bouwjaar 1997, dus op dit moment ongeveer 20 jaar oud. Er bestaan genoeg verhalen en artikelen die laten zien dat afsluiters niet het eeuwige leven hebben, zeker niet op zout water. Lees deze pagina's maar eens. Hier een voorbeeld van een afsluiter uit de bouwmarkt die intern volledig is weggerot.



Of dit voorbeeld van een volledig ontzinkte slangtule die zo zwak als papier geworden is.



Misschien extreme voorbeelden maar ook weer niet onrealistisch, er zijn talloze voorbeelden te vinden op het internet.

Nu varen wij per jaar hooguit een paar weken op zout water en valt de invloed daarvan wel mee, maar feit blijft dat een boot tamelijk snel kan afborrelen in het geval dat een afsluiter of huiddoorvoer faalt. Reden genoeg om ze eens kritisch te bekijken dus. Op de il Cigno zijn onder of net boven de waterlijn acht huiddoorvoeren te vinden:
- Loosgaten kuip 2x
- Gasbun (net boven de waterlijn, geen afsluiter)
- WC
- spoelwater WC
- wasbakje toiletruimte
- afvoer douchepomp (geen afsluiter!)
- afvoer gootsteen
Ruim boven de waterlijn zitten nog twee huiddoorvoeren van respectievelijk de hand- en de elektrische bilgepomp, deze blijven verder buiten beschouwing.

Wat direct opvalt is dat de meeste afsluiters er op het oog nog goed uitzien. Ze zijn, met uitzondering van de gasbun, allemaal van messing met messing-verchroomde afsluiters. Messing is uiterst gevoelig voor ontzinken en het is eigenlijk verbazend dat dit nog altijd verkocht wordt voor watersporttoepassingen.



Niet allemaal zien ze er zo goed uit, van enkele is de handel behoorlijk roestig en de afsluiters van de loosgaten van de kuip staan altijd open en zitten muurvast.

Verder zijn de dubbele slangklemmen te zien die ik al vrij snel na aankoop van de boot gemonteerd had. Wat ook opvalt is dat er aan de binnenzijde van de romp geen enkele vorm van versterking is toegepast. Nu is de romp onder de waterlijn van dik volglas, maar een extra plaatje rondom een gat kan nooit kwaad en geeft extra steun aan de afsluiter.

Het besluit is genomen: ik vervang alles. Mede door de adviezen en goede ervaringen van leden van dit forum kies ik voor kunststof afsluiters van het Nieuw-Zeelandse Trudesign.



Niet goedkoop, maar het alternatief is brons en dat is minstens zo duur.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 01 apr 2017 16:23 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 jan 2017 15:03 #799009

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6486
Heb ik vorig jaar ook gedaan. Geweldig spul. Supersterk en nooit meer zorgen hoeven maken over veroudering. Ik heb ze afgedicht met Sikaflex, maar je kunt ze ook helemaal inlamineren.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 jan 2017 15:07 #799010

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
mooi spul dat true-design !ziet er erg goed uit
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 jan 2017 15:23 #799019

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Goeie keus! Heb ze nu 6 of 7 jaar aan boord. Overwinter eigenlijk altijd te water. Ze zijn probleemloos gebleken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 jan 2017 15:27 #799021

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Wat is de diameter van je kuiplozing? Misschien nu moment om te vergroten als je toch aan de gang bent?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 jan 2017 15:28 #799022

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Als je toch bezig gaat zou je misschien kunnen overwegen de afvoer van de spoelbak (indien mogelijk natuurlijk) te combineren met de toevoer van het toilet. Scheelt een afsluiter en doorvoer en reuze handig als het toilet in de antivries moet. Knikker je zo in de wasbak.

Ook handig mocht je een keer in de prut zakken in zoiets als Gravelines, kan je t toilet toch doorspoelen met vers water.
Wij hebben het zo kunnen wijzigen, bevalt goed.
Alleen die doorvoer nog een keer verwijderen.... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 jan 2017 18:41 #799061

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
@Eclips: ik ga alle doorvoeren met epoxy inlijmen.

@Sunday: de loosgaten zijn 2x 39mm. De gaten in de kuipvloer wil ik niet aanpassen. Ik denk niet dat vergroting van de slangen en de afsluiters nodig en zinvol is, toch?

@HPV: interessante gedachte. Ik wilde in eerste instantie functioneel niets veranderen, maar jouw idee zet me toch aan het denken. Technisch lijkt het niet al te moeilijk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 10 jan 2017 18:46 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 jan 2017 19:07 #799067

ilCigno schreef :
@HPV: interessante gedachte. Ik wilde in eerste instantie functioneel niets veranderen, maar jouw idee zet me toch aan het denken. Technisch lijkt het niet al te moeilijk.
Heb ik ookgemaakt enkele jaren geleden... weekt perfect en idd antivries in het toilet is fluitje van een cent. Onze gootsteenafvoer zat boven de waterlijn en gaf vieze vlekken.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 jan 2017 19:43 #799080

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
Hmmm, staat ook op mijn lijstje: geen ontzinking en volgens de brochure vorstbestendig... Al werd dat laatste reeds uitvoerig in twijfel getrokken op,het ZF...
Z
Laatst bewerkt: 10 jan 2017 20:04 door Zeppos. Reden: Meer info gevonfen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 jan 2017 19:51 #799084

ISO788 Hans schreef :
ilCigno schreef :
@HPV: interessante gedachte. Ik wilde in eerste instantie functioneel niets veranderen, maar jouw idee zet me toch aan het denken. Technisch lijkt het niet al te moeilijk.
Heb ik ookgemaakt enkele jaren geleden... weekt perfect en idd antivries in het toilet is fluitje van een cent. Onze gootsteenafvoer zat boven de waterlijn en gaf vieze vlekken.

Kraan met douchekop op het wasbakje. Spoel je het toilet ook mee schoon.
Nog makkelijker....
Voor antivriezen: aanzuig van de tank loshalen en in de jerrycan met antivries hangen, en dat spuit je ook zo in het toilet.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 jan 2017 20:16 #799102

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
ilCigno schreef :
@Sunday: de loosgaten zijn 2x 39mm. De gaten in de kuipvloer wil ik niet aanpassen. Ik denk niet dat vergroting van de slangen en de afsluiters nodig en zinvol is, toch?
Hoe groter hoe beter denk ik. Weet jij hoe lang het duurt om een volgelopen kuip van jou leeg te laten lopen?
Ik heb in winter 2012-13 mijn kuiplozers opgevoerd naar 2inch: www.zeilersforum.nl/index.php/...flozende-kuip-vragen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 jan 2017 21:06 #799126

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Dank voor de link naar jouw draadje Sunday. Ik ga zeker de leegloopproef van de kuip doen. Een keer met en een keer zonder de roostertjes uiteraard. Ik weet wel wat het effect daarvan is, maar een keer zien is natuurlijk veel leuker.

Jouw aanpak sterkt mij ook in de keuze om geen afsluiters meer op de loosgaten te maken. Die zijn bij mij nog nooit dicht geweest en kunnen inmiddels ook niet meer dicht. Alleen als de slang het zou begeven zou de afsluiter nut hebben. Door het toepassen van zeer sterke slangen is dat gevaar nihil.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 11 jan 2017 08:03 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 jan 2017 22:38 #799149

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
En je hebt wel passende houten pluggen aan een touwtje bij die afsluiters zittrn? (Moet ik ook nog steeds eens doen, maar mijn kranen gaan dan weer wel soepel) :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 11 jan 2017 07:10 #799177

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7817
Zeppos schreef :
Hmmm, staat ook op mijn lijstje: geen ontzinking en volgens de brochure vorstbestendig... Al werd dat laatste reeds uitvoerig in twijfel getrokken op,het ZF...
Z

Hierover heb ik die gabbers een paar weken geleden eens een mailtje gestuurd:

Tru Design Support <Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.>

Bijlagen06-12-16

aan mij
Alan replied

Dec 7, 11:19am
Hi Joop
Thanks for your enquiry

To test our ball valves in an Engine fire situation we have tested in house our ball valve to the US Coast guard fire test as per the info attached.

With regard to our fittings in freezing conditions we have tested them at -18* and have been selling them into the nordic countries for over 8 years with no problems

We hope this answers your questions

Regards

--
Alan Maddox
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Joop De Smit sent a message

Dec 5, 8:15pm
Dear Sir, Madam,

In next year the seacocks on my yacht are up for replacement. I am seriously considering your thru-hull fittings and ballvalves for this purpose.

Regarding these fittings I have two questions:

To what extent do you advise fitting your products in the engine room, as this is a place with a potential fire hazard?
Do I understand correctly that you claim that your productsare resistant to breakage by freezing over?

Looking forward to you reply,

Best regards,

Joop de Smit

De resultaten van vooral de brandtest zijn bepaald indrukwekkend. Vergeet niet: na 2.5 minuten 650C staat je hele boot onblusbaar in de fik!
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 11 jan 2017 07:13 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 11 jan 2017 07:16 #799178

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7817
ilCigno schreef :
Niet goedkoop, maar het alternatief is brons en dat is minstens zo duur.

Je hoeft niet persé naar Brons. Je zou nog DZR Brass kunnen overwegen. Ook wel CR brass genoemd.

Maar dan mis je t voordeel van vorstbestendigheid.

Lijkt me wel wat: geen gekloot meer met antivries.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 11 jan 2017 07:57 #799189

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 652
ilCigno schreef :
Dank voor de link naar jouw draadje Sunday. Ik ga zeker de leegloopproef van de kuip doen. Een keer met en een keer zonder de roostertjes uiteraard. Ik weet wel wat het effect daarvan is, maar een keer zien is natuurlijk veel leuker.

Mijn ervaring is dat de doorstroomsnelheid ook erg beperkt wordt door de luchtbel die opgesloten zit in de slang. (transparante slang.) Dus tussen de waterlijnhoogte in de slang en het water boven je loosgat kuipvloer. Blijft bij mij keurig zitten - is best wel tegenintuitief!
Als je die luchtbel eerst laat ontsnappen dan lijkt het wel alsof het water daarna weggezogen wordt!

Overigens ben ik dik tevreden over de tru-design afsluiters
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Laatst bewerkt: 11 jan 2017 07:58 door Twist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 11 jan 2017 08:00 #799191

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Hoewel ik niet twijfel aan de stevigheid van de afsluiters vind ik het antwoord van Trudesign nog niet helemaal bevredigend. Het maakt nogal wat wat voor testen zijn uitgevoerd bij -18oC. Het invriezen van een afsluiter in een bak water (dus nat van binnen en van buiten) is heel wat anders dan de afsluiter alleen inwendig vullen met water en dan invriezen.

@Koko: ik heb wel zo'n assortiment zachthouten pluggen aan boord, maar die liggen gewoon in een kastje. Ik geloof niet in de methode om ze aan een touwtje bij de afsluiter te bewaren.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 11 jan 2017 08:03 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 11 jan 2017 09:43 #799219

Twist schreef :
ilCigno schreef :
k veel leuker.


Als je die luchtbel eerst laat ontsnappen dan lijkt het wel alsof het water daarna weggezogen wordt!

Dat is eigenlijk ook zo. Weliswaar niet gezogen maar de beschikbare delta hoogte/druk neemt wel toe waardoor de stroomsnelheid met de wortel daarvan toeneemt.
Eerst heb je een hoogteverschil tussen het kuipnioveau en de luchtbel en daarna tussen de luchtbel en het buitenwaterniveau.
Als de bel weg is wordt het drukverschil bepaald door het hoogteverschil tussen waterniveau in de kuip en buiten.
Oorzaak van die luchtbel is de beperkte stroomsnelheid. Pas boven ca. 1,5 meter/sec wordt een luchtbel in een leiding meegenomen.

Ik denk trouwens dat die roostertes in de kuipoafvoer/kuipbodem een belangrijke rol speelt omdat die de stroomsnelheid behoorlijk remt en bovendien kan zorgen voor wat onderdruk onder dat rooster.
Gewoon eruit slopen dus en zakken leegmaken als je aan boord gaat ;)
Ad
Laatst bewerkt: 11 jan 2017 09:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 11 jan 2017 21:43 #799449

ilCigno: verplaatst uit www.zeilersforum.nl/index.php/...-van-de-motor#799425 om de boel een beetje uit elkaar te houden

ilCigno schreef :
Ik wil zelf een aantal 10mm massieve ronde plaatjes gaan maken van glas en epoxy als verstevigingen bij de huiddoorvoeren, maar zie nog niet hoe ik die moet opbouwen zodat ze mooi vlak en massief zijn zoals jouw profielen.

IlCigno, jouw romp is toch volglas? Ben je bang dat de huid delamineert voordat je kunststof huiddoorvoer breekt door mechanische belasting? Of wil je een vlak geondvlak maken tbv de borgingsmoer?
Laatst bewerkt: 12 jan 2017 15:01 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 12 jan 2017 16:12 #799600

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
De romp van de C888 is inderdaad volglas. Ik ben ook niet bang voor delaminatie. Ik heb twee redenen om verstevigingen rond de huiddoorvoeren te maken.

De eerste is zoals je zegt om een vlak stuk te maken zodat de borgmoer van de doorvoer overal gelijkmatig belast wordt. Ondanks dat het zeer sterk gewapend kunststof is lijkt me dat bij kunststof nog belangrijker dan bij metaal.

De tweede reden is dat doorvoer-afsluiter-tule combinatie zijdelings beter afgesteund wordt.

Ik ga volledig verzonken doorvoeren gebruiken, zoals deze:



Alles voor de snelheid tenslotte Gewoon omdat ik dat het mooiste vind. De doorvoeren zet ik niet vast met Sikaflex, maar worden met epoxy volledig ingelijmd in de romp, zodat het één geheel wordt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 12 jan 2017 16:13 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 12 jan 2017 16:31 #799603

Duidelijk en begrijpelijke redenen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 12 jan 2017 17:29 #799610

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6723
Heb je al gedacht aan een gatenzaag voor het maken van die verstevigingsplaatjes? Zijn er in veel diameters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 12 jan 2017 18:12 #799615

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26247
Nachtvlinder schreef :
ilCigno schreef :
Ik wil zelf een aantal 10mm massieve ronde plaatjes gaan maken van glas en epoxy als verstevigingen bij de huiddoorvoeren, maar zie nog niet hoe ik die moet opbouwen zodat ze mooi vlak en massief zijn zoals jouw profielen.

IlCigno, jouw romp is toch volglas? Ben je bang dat de huid delamineert voordat je kunststof huiddoorvoer breekt door mechanische belasting? Of wil je een vlak geondvlak maken tbv de borgingsmoer?

Ik heb zelf bij de Trudesign afsluiters die ik in 2013 heb gemonteerd plaatjes van 10 mm okumé multiplex gebruikt. Plaatjes in de (dunne) injecteer-epoxy. Meer dan stevig en duurzaam genoeg. En altijd vlak.
Die plaatjes breng je vooral aan om een vlakke basis te krijgen voor de moeren aan de binnenzijde, zoals Timo al uitlegde.

Wat het maken van een vlak plaatje van glas en epoxy betreft: bij gebruik van een vlakke plaat als 'mal' en steeds goed ontluchten van het laminaat zal er weinig verschil in dikte ontstaan tussen de ene plek en de andere. Een licht hobbelig oppervlak en kleine dikteverschillen (van een millimeter of minder) lijken me niet zo'n groot probleem. Je hebt één volledig vlakke kant (de malkant) en die laat je tegen de binnenkant van de huid vallen onder de moer vallen. De 'ruwe kant' komt dan tegen de huid (wordt met epoxy daarop vastgelijmd, neem ik aan).

Dat gezegd hebbende: persé flush doorvoeren willen toepassen (waarvoor aantasting van de huiddikte nodig is) en je dan zorgen gaan maken over de constructieve sterkte vind ik.. mja, wie soll ich dass jetzt sagen .. het moeilijker maken dan strikt nodig is.
Die flush fittings gaan je nog geen honderdste van een knoop schelen en mooier..? Ze zitten onder water..

edit: ik heb deze winter weer twee Trudesign doorvoeren te monteren (inderdaad; ze bevallen goed). Weer met multiplex backing plates maar deze keer lijm ik de doorvoeren ook vast met epoxy. Vooral omdat je dan wat meer kracht op de doorvoer kan uitoefenen bij het opdraaien van de afsluiter, zonder dat iemand de doorvoer aan de buitenkant tegenhoudt.
Laatst bewerkt: 01 apr 2017 16:28 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 12 jan 2017 18:24 #799617

De vlakke kant wil je juist onder de moer hebben, niet tegen de romp. Daar zit een lijmverbinding van epoxy die elke oneffenheid vereffend. Als je de mogelijkheid hebt om een verzonken doorvoer aan te brengen (voldoende huiddikte) moet je dat vooral doen. Veel meer werk is dat niet.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 12 jan 2017 18:43 #799619

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26247
Noballast schreef :
De vlakke kant wil je juist onder de moer hebben, niet tegen de romp.

Ik las het na het posten nog eens door en het was het tegendeel van wat bedoelde te zeggen. Ik heb het veranderd en de verandering en jou pots moeten elkaar hebben gekruist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl