Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: reisverslag naar de Oostzee

reisverslag naar de Oostzee 19 juni 2010 10:23 #133766

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2493
Dit hadden we onszelf beloofd.

Als we het beleven mochten dat we de brui aan het werkzame leven konden geven.
Gaan we de eerste zomer 3 maand naar de Oostzee met de boot.
En warempel we mogen het beleven het is zover in 2010.
31 december 2009 hebben we de zaak op slot gedaan, de boekhouder zij stop er mee , en ga iets doen wat jullie leuk vinden.
Anders krijg je het niet meer op voor je dood gaat , en dat zou zonde zijn.

Nu kan ik veel plannen ( daar ben ik een kei in ) maar het weer is een van de weinige dingen die ik niet in mijn eigen hand heb ( daar baal ik van ) maar je moet ook nog wensen hebben.
Dus gewoon een datum geprikt voor het vertrek, nou zo gewoon is dat ook weer niet als je met het tij op zee te maken hebt.
Het werd vrijdag 4 juni , we hebben ons donderdag avond door onze zoon naar de boot laten brengen , want we vonden dat we onze auto beter onder de carport thuis te laten.
Die is namelijk ook net nieuw en had al 200 KM op de teller.

Vrijdag ochtend de havenmeester verteld dat onze box voorlopig voor de passanten is.
O wanneer zijn jullie weer terug dan. Geen idee zij ik, maar voor de eerste sneeuw zeker.
We bellen wel een week van tevoren , ( hopelijk weet hij dan nog wie we zijn).
Toen de watertank gevuld en om 10.30 uur ijzeren Hein aan en de IJssel af en ook nog het Ketelmeer.
Maar in de buurt van Urk was ons de wind goed gezind en konden de zeilen erop,
wat een genot , rust.
Zo gingen we met een gangetje van 4a5 knoop naar lemmer.
Daar de grote sluis genomen en nog op het P M kanaal op de motor ( de wind was recht op de kop ) tot Ergens in de buurt van Woudsend gevaren aldaar bij een aanleg plaats van de Markriete de boot vast geknoopt om 17.15.
vond het ver zat en was ook wel aan de eerste alcoholische versnapering toe, iets dat Dini gelijk met me eens was.
Het eten van die avond was erg simpel maar erg voedzaam ( iets dat je ook nodig hebt naar zo een vermoeiende dag op het water ) bonen slaatje.

Die avond nog even samen de dag doorgenomen en besloten dat we pas iedere ochtend de plannen voor die dag door namen ,en beslist geen echt doel of streven hadden.
Behalve dat we naar de Oostzee en terug wilde in ca drie maand.

Zaterdag 4- juni zijn we om 10.30 rustig door het Friese landschap op de motor naar Leeuwarden gevaren en hebben daar de boot om 16.00 uur in de prinsen tuinen afgemeerd.
Daar nog even de stad in om de benen te strekken en een terrasje te pakken.
We vonden dat er wel heel veel drang hekken stonden , ik zij tegen Dini zullen we hier morgen een groot onthaal krijgen of is er iets anders hier.
Op de terug weg naar de boot zag ik een stel mensen en dat leken me echte Friezen , ik vroeg is er iets bijzonders in jullie dorp te doen? Ja meneer morgen is hier de Leeuwarder marathon, dat is heel erg bekent en iedereen wil daar aan mee doen.

Zo dat weten we ook weer.
Op de boot lekker in het zonnetje nog de nodige drank opgemaakt voor dat het verdampt, dat zou zonde zijn toch.
Het eten die avond.
Ton ( je geloofd het niet ) boerenkool met worst.
Dini macaroni
zondag 6-juni wide we om 11.00 uur Leeuwarden uit en dan konden we rustig maar …....
kijk zo mooi is het als je alle tijd hebt je gaat weg, en als je geen zin meer hebt knoop je hem ergens vast.
Maar dit feest ging even niet door , de marathon gooide roet in het eten.
We hadden los en voeren om de hoek en ik zie dubbel rood , He Dini zie ik het goed is dat dubbel rood of werkt de drank nog door.
Nee Ton het is dubbel rood, ik pak de marifoon en begin gelijk te lullen dat volgens de almanak de brug nu bediend hoort te worden.

Krijg ik van een dame een antwoord dat ik dan maar even in die almanak moet kijken op welk kanaal ik moet zijn, ik vraag hoezo dan, zegt ze meneer dit is de kustwacht op kanaal 83.
oeps Leeuwarden zit op kanaal 84, sorry mevrouw over en uit.

De boot maar weer vast geknoopt en naar de brugwachter gelopen.
En meneer wanneer mag ik er door ?
Het antwoord ( van de toch wel aardige brugwachter) was als de organisatie het zegt.
Maar die beslissen toch niet wanneer een brug open kan waarop hij zegt , ik zal mijn baas is bellen.
En die sprong helemaal uit zijn vel , en was in een poep en een scheet bij de brug .
Na het een en ander met de organisatie doorgenomen te hebben werd er besloten dat we om half twee door de brug konden.
Het is toch wat we hebben nog 3 maand de tijd en zijn nu al gestrest.
Maar om half twee konden we echt door en gleden we weer door het Friese landschap.
Ergens voor Dokkum zagen we een mooi plekje en moest er weer met touw gewerkt worden.
Een andere schipper die daar lag zij dat het wel eens slecht weer kon worden vanavond.
Dus ik er een touwtje extra bij , maar het was het mooiste weer van de wereld, en we hebben geslapen als een ijsbeer in zijn winterslaap.
Het eten die avond was een gehaktbal gekookte aardappelen en rodekool.

Maandag 7 juni na de koffie naar Dokkum gekeuteld ,waar ik bij de mollen wilde aanleggen maar Dini wilde niet bij die hoge dijk neem maar een gewone stijger OK . En daar de voorraadkast weer wat aangevuld een broodje gegeten en even naar het lek geluisterd , toen om half vier de stad uit naar een rustig plekje voor de nacht.
Deze dag verliep geheel volgens plan op een ding na toen we Dokkum uitvoeren stond er een bord met de tekst :bij de molen gratis internet: Ton nu moet je maar met je eigen stik even inloggen.
Ja Dini weet je wat dat kost, ja Ton dat rekenen we later wel weer af.
Ook goed dan heb ik nog wat tegoed.
Om een uur of vijf zag ik een prima plek en knoopte we de boot weer vast.
Wat een leven is dit dacht ik, als het zo door gaat kan ik wel 100 worden.
Het eten voor die avond was
aardappelen Bloemkool Dini een karbonade en Ton een Biefstuk
en een bak yoghurt na.

Dinsdag 8 juni uiteraard NA de koffie naar de Willem loreslus gevaren alwaar we om de hoek ineens zien dat hij open is en we er zo in kunnen.
In een kwartier waren we op het Lauwers meer er was niet veel wind mar wel uit de goede hoek , en omdat het tot de haven niet ver was hebben we de fok eruit gedaan en hadden we weer rust aan boord.
Om een uur of twee lagen we in de haven in Lauwersoog.
Daar de fietsen eens uit de boot ,en wij hebben weer aan onze conditie gedaan .
We waren net aan boord en er valt een donderbui over de haven dat het water gelijk 5 cm hoger is.
Toen ik de computer aanzette zag ik dat we hier gratis internet hadden en ook heel snel.
He Ton kijk eens wat het weer gaat doen de aankomende dagen zij Dini.
Want ons plan was om de volgende dag hier te blijven en onze burgerplicht te doen , stemmen voor de tweede kamer.
Maar na de grip files bekeken te hebben kwamen we aan het twijfelen .
We hoeven als we weg willen niet voor negen uur weg dus kijken we morgen vroeg weer even en beslissen dan wel.
Het eten die avond
Ton tartaar Dini een halve haan
gebakken aardappelen en sla

woensdag 9 juni tijdens de koffie de PC aan en besloten om het zeegat uit te gaan naar Norderney.
Om elf uur de sluis uit en op de motor helemaal naar Norderney negen uur lang ijzeren Hein aan . Om acht uur de boot in Duitsland vast geknoopt en gelijk een versnapering uit de koelkast gehaald.
Op zee was het heel erg stil we zijden dat de grijze golf thuis achter de geraniums zal zitten.
Maar daar krijgen ze ons niet achter.
Het eten die dag was alleen brood met div. snoeperijen.

Donderdag 10 juni zijn we een dag overgebleven op Norderney.
We hebben de fiets maar is weer gepakt en wat aan de conditie gedaan en in de stad een broodje gegeten .
Later lopende door wat straatjes komen we daar warempel een echte poef tegen, die hebben we maar links laten liggen.
Het ging een bete miezeren , maar meer van die regen waar je niet nat van word.
Aan het einde van die dag nog wat lekkernijen gesnoept en hebben besloten het warme eten voor die dag te laten anders passen we niet meer in de boot.

Vrijdag 11 juni met het tij tegen het gat uit en op zee het tij mee langs Norderney en Baltrum naar Langeoog , het was een rustig windje en zo gingen we met 4.5 knoop in 4 uur naar de haven, buiten op zee even zoeken naar de uiterton , die was wel een heel eind verlegd naar het oosten.
Toen met de vloed als een speer naar binnen.
Ik zeg het word wel erg zwart aan de hemel zal ik de tent erop zetten , voor mijn hoeft het niet zegt Dini. Heb het toch maar gedaan, en warempel een half uur later kwam het met bakken uit de lucht en dat ging door tot we naar bed gingen.
Het eten bestond die avond uit een gehaktbal met aardappelen en bloemkool.

Zaterdag 12 juni hebben we weer een nieuwe ervaring we gaan over een wantij.
Dat is iets wat we met de boot nog niet gedaan hadden omdat hij veel te diep stak ( 1.6 meter)
maar enkele onder jullie weten dat ik hem 5 jaar geleden heb omgebouwd tot een vleugel kiel van 1.25 meter diep. Daar heeft toen der tijd nog wat over in de waterkampioen gestaan.
Het tij was erg hoog want het was tegen spring aan . Dus durfde we het wel.
Ik had me bedacht om een uur voor hoog water over de bult te zijn, dan hadden we nog tijd als er een probleem was.
De wind was prima en met 5 knoop op de fok gingen we op een meter of 10 langs de prikken .
Het ondiepste wat we op de meter hebben gezien was 2.2 meter.
Dus waar heb ik me druk over gemaakt.
Het laatste stuk naar de haven ging het echt waaien en hebben we hem om ca 13.00 uur vast geknoopt in Spiekeroog.
Avonds div. lekkernijen gehad dus het eten was niet meer verantwoord

Zondag 13 juni stond er een bak wind waar je niet vrolijk van word dus hebben we er nog maar een lijntje bij gezet en besloten die dag te blijven waar we waren .
Om nu de Duitse bocht door te gaan naar Brunsbuttel is vragen om problemen.
Dus hebben we de fiets gepakt en zijn die dag Spiekeroog onveilig wezen maken.
Een mooi eiland met veel bomen en wat ook mooi is je ziet er geen auto's , tot we ergens achteraf de brandweerauto zagen.
Nu maar hopen dat die spuitgasten hard kunnen fietsen om bij de wagens te komen als het ergens brand.
's avonds toen Dini aan het kokkerellen was zat ik in de kuip en ineens zag ik de grond naast de boot op ca 10 cm diep schrok me wild, ik zeg he Dini kijk ze hebben het water gejat.
Dini kwam kijken en zij gaat dat wel goed.
Geen idee maar we liggen hier niet alleen , gedeelde smart is halve smart.
En het was nog twee uur voor laagwater , op het punt van laagwater was werkelijk al het water uit de haven verdwenen en lagen we in de prut.
Het mooiste was toen Dini een plasje op de pot deed pompte ze prut op en zij, O Ton wat nu.
Gewoon een keteltje drinkwater en niet meer die kraan los als we in de prut liggen.
Dat eten wat Dini aan het klaarmaken was bestond uit gebakken aardappelen met een gebakken ei erover en sla nadien koffie met gebak na.

Maandag 14 juni voor dag en douw het nest uit, om 4.30 uur. Ik dacht nog wat ben je gek.
Maar de maan heeft het zo bedacht dat die de hele zooi zo op zee heen en weer gooit .
De avond ervoor nog even de havenmeester gevraagd of ik met mijn diepgang nog wel drie uur na hoogwater uit de haven kan ,en die zij dat moet lukken.
Dus wij om klokslag 5 na een pot koffie gezet te hebben de touwen los.
De diepte meter gaf 1.6 aan dus snel de haven uit, maar net voor de uitgang was het raak.
In de prut .
Ik zag me daar al een uur of zes liggen maar met veel motor geweld kwamen we er door .
Toen met zakkende water het gat uit naar de Noordzee.
De branding op de banken was enorm, en we gingen daar op een meter of 30 langs heen.
Het ondiepste was 2 meter en daar was ik niet blij mee.
En opeens was het 4 meter en spoedig waren we aan de 10 meter lijn.
Heb de eerste ton van de Elbe erin gezet en de zeilen erop.
De wind ( na ja wind ) 1 a 2 hield net de bolling erin dus de motor gewoon aan.
Dini zij is het geen tijd om die kegel is tevoorschijn te halen, ja Dini ga ik doen.
De zee leek wel een plat geslagen pannenkoek met her en der een bult van 10 cm.
Maar het was om die tijd van de dag wel sterven's koud.
En moest uitgerekend de grote loods boot van de Jade op mijn route dus maar even iets uitwijken .
Maar dat iets werd nog iets want uitgerekend nu kwamen daar twee giga bakken die daar hun loods moesten lozen.
Wat later heb ik de kegel ook gevonden en hem er maar in gehangen ( geloof dat het de eerste keer is ) zo zijn we verder gekeuteld en bij de eerste Elbe ton begon het iets meer dan een knoop te stromen .
We hadden het plan om naar Coeks te gaan maar als het mee zat door naar Brunsbuttel.
En het zat mee op een gegeven moment liepen we zelfs 10.1 knoop over de grond.
Het werd dus Brunsbuttel, om 15.00 uur bij de sluis.
Het was 64 NM over de grond maar ik heb maar 48 NM op de teller.
Dus 16 NM gratis wat ben ik goed met het Plannen.

Zo dit is het even ,als er belangstelling is ga ik wel verder Gr Ton en Dini Grijze golf :P
Laatst bewerkt: 19 juni 2010 10:24 door TonDini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 19 juni 2010 10:37 #133770

Hahahahahaha! Geweldig; meer, meer!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 19 juni 2010 10:43 #133774

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
:laugh: Die grijze golf is anders nog aardig kwiek... Ik teken ervoor als ik ook zover ben.

Leuk verhaal ton... Ik wacht op meer. Veel plezier samen heen en terug naar de oostzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 19 juni 2010 10:52 #133778

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1969
Hoi Ton.Mooi reisverslag.Ik lees het wel graag,dus hou je vooral niet in :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 19 juni 2010 10:56 #133780

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12507
Ga door Ton, je doet het zo lekker. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 19 juni 2010 11:05 #133783

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ton, wat een lekker gortdroog verslag. Heerlijk! Behouden vaart, en zorg voor genoeg variatie in de warme hap, heb je wat om over te schrijven ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 19 juni 2010 11:22 #133786

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Ton,

Daar ga ik ook zin aan krijgen, ik heb het nu helaas druk met de correctie van de laatste proefwerken en het produceren van een rooster voor volgend jaar.(ook een vorm van plannen).
Hoop dat je snel weer internet hebt: Ik wacht met smart op het vervolg.

Je schrijft:
:S tondini schrijft:
Maandag 7 juni na de koffie naar Dokkum gekeuteld ... en even naar het lek geluisterd , toen om half vier de stad uit naar een rustig plekje voor de nacht.
Dat klinkt wel stoer "even naar het lek luisteren" :blink: , maar als ik je verhaal doorlees, zie ik niets van een reparatie. Maar wat is het dan?
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 19 juni 2010 11:31 #133790

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12507
Hoi Pylk, het zit zo. Wanneer je "het lek" repareert, heb je niets meer om naar te luisteren. Simpel toch? :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 19 juni 2010 11:38 #133795

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Albert 45 schrijft:
Hoi Pylk, het zit zo. Wanneer je "het lek" repareert, heb je niets meer om naar te luisteren. Simpel toch? :)
Ton's uitgebreide verslag lezend,...
Hoewel met zijn ervaring los je dat natuurlijk tussen neus en lippen op. :blink:
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Laatst bewerkt: 19 juni 2010 13:06 door Pylk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 19 juni 2010 17:02 #133854

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2493
we waren bij de sluis in Brunsbuttel gebleven.
Daar moesten we nog ruim een uur op de Elbe blijven voor we naar binnen konden.
Maar op een gegeven moment een wit knipperlicht maar niemand ging.
Toen heb ik maar gas gegeven en warempel iedereen werd wakker.
Voor me voer een Fin die ineens de gaskraan 200 meter voor de sluis dicht deed, ik vaar er dan maar omheen maar keek hem wel even strak aan.
In de sluis is plaats genoeg voor een hele jachthaven dus gaat iedereen mee.
Maar eenmaal uit de sluis vliegt die Fin me ineens voorbij en slaat vol achteruit.
En snijd me de pas af naar de haven, ik anticipeer goed en ga aan de andere kant.
Maar toen had ik hem door en zag ik dat hij het onderspit moest delven als ik even doorzet.
En jawel mijn stootrand maakte een formidabele zwarte kras op zijn witte boot.
Hij in het Engels aan het schelden ( geloof ik, Want ik versta er niets van )
en heb hem in het plat achterhoeks verteld dat hij maar beter niet op de kaai moest komen.
Voor ons was een mooi plekje met de kop aan de wal , en ik wilde even mijn oude hobby ophalen.
Iets wat Dini mijn direct verbood.
Is ook beter denk ik, had weer een dag ellende in een Duitse cel geweest.
Later hoorde we van andere dat die Fin wel heel erg raar deed , toen dacht ik zie je wel Ton het ligt niet aan jouw.
Bij de havenmeester even het giga bedrag van 6 euro's betaald ( inclusief stroom en water )
en een wandeling door de hoofdstraat.
Later op de boot eten
gehaktballetjes in jus met aardappelen bruine bonnen
en allebei een papje na.

Dinsdag 15 juni na de koffie boodschappen gedaan , je raad het al bij de Aldi ,gaan we weer motorboot varen maar nu op het NOK iets wat niet echt mijn hobby is maar om nu om Denemarken heen te varen is me ook net te gek.
Dus ik de tor op een rustig tempo en zie ik gelijk die palen met die lampen in div. kleuren we wisten dat we daar niets van aan moesten trekken alleen als ze alle drie rood branden achter de palen en afwachten.
Eerst is er nog wel de een en andere fabriek maar dan komen de bomen bomen bomen en nog meer bomen.
Tot aan Rendsburg bijna niets anders.
Maar na 40 KM vond ik het genoeg en ben naar de sluis bij Gieselau gevaren ( daar is aan BB de hele stijger klaar en aan SB meer als de helft ) en de boot vast geknoopt, we hebben alle tijd van de wereld knoop de boot niet met een tekort lijntje vast want de zuiging van de grote schepen is af en toe heel erg.
Het eten vermeld ik wel ieder dag , niet dat jullie denken dat we verdrogen of zo.
Maar ik wil het graag netjes houden vandaar.( het verhaal )
eten Hutspot met worst.

zo ben nu bijn aan .eerst maar weer een paar dagen verder morgen het hele stuk van Damp naar Maasholm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 20 juni 2010 08:10 #133901

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Mooi werk Tom !! kijk je uit voor het brugzweefpontje in Rendsburg ?? en als je bij de uitgaande sluis moet wachten denk aan het bordje waar je niet voorbij mag !! :laugh: Ze staan je gewoon op te wachten bij de sluis en met een bekeuring van 15€. B)
goede reis verder en ik volg je verslag ! ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 30 juni 2010 20:53 #135706

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2493
Deel 3
We liggen momenteel op het eiland Samson ( ik schrijf die rare letters van hier niet ) in de plaats Ballen
We zijn dus al best wel ver vinden we zelf
internet is hier niet overal ,en als het er al is willen ze er vaak een vermogen voor hebben.
maar hier alvast wat we zo al doen.
Het is niet veel maar vooral genieten van de vrijheid die we nu hebben.
We zijn nog lang niet uitgekeken op dit mooie land.
Wat de mensen aan gaat is het zo dat ze wat stroef overkomen.
Ze zijn wel behulpzaam.
Een goedkoop land is het ook niet maar voor een zeiler is het wel te doen.

Woensdag 16 juni we zijn wat aan de late kant vertrokken de hele stijger was leeg op een ander stel dat daar een dag bleef liggen en wij.
Op het kanaal hebben we het weer heel rustig gedaan het weer was mooi veel zon deze dag en geen krumel wind. Vandaag wel veel vrachtvaart op het kanaal maar dar heb je helemaal geen last van.
En zij ook niet van mijn, want daar waar ik vaar kunnen ze beslist niet komen.
Want dan zitten ze aan de grond.
Het is wel bijzonder die giga bakken zo op een meter of 20 langs je heen zien gaan.
En ook de bruggen zijn van alle verschillende bouw wijze van heel modern tot bijna uit de ijstijd.
Zo kwamen we ergens in de middag in Rendsburg aan wat we wel weer ver genoeg vonden.
Achter in de haven de boot vast geknoopt en de stad in gewandeld Rendsburg is wel een aardig plaatsje maar niet echt bijzonder.
In de stad een patatje gekocht en wat mooie dingen op de foto gezet.
Op de boot nog wat lekkere dingen naar binnen gewerkt dus het grote eten van die dag kon wel achterwege blijven.
Ook hebben we daar weer een uitgebreide schrob beurt gedaan het werd weer tijd.

Donderdag 17 juni was ook een mooie voorjaars dag onze buren gingen al snel weg , het was een heel oud stel ja er zijn nog veel oudere dan wij .
Ik schat ze op een jaar of 75 a 80 , met de oude baas had ik de avond ervoor wat zitten kletsen , en hoorde ik ook dat er in Kiel die week dat we eraan kwamen de kieler woche was.
En dat we in veel havens nul op ons rekest kregen voor een ligplaats.
We zullen wel zien dachten we en vol goede moed zijn we uit Rendsburg vertrokken.
Weer een paar uur op de tor, en na een paar uur kwam de sluis in zicht.
We zagen dat er veel boten voor de sluis lagen te draaien en warempel ook onze buren die anderhalf uur eerder vertrokken waren .
Toen ik langs hem voer zij hij we liggen hier al 2 uur en er gebeurd niets.
Ik zij vol goede moed dat het nu wel snel zal gaan hij vroeg waar ik dat van weet.
Ik ben er nu en als ik er ben gaat de sluis altijd gelijk los.
En warempel na een kwartier rond draaien kwam het witte licht.
Puur mazzel , maar zonder geluk vaart niemand wel.
Het schudden stelde weer niets voor op een paar kleine dingen na.
Zo is het een mooi gezicht hoe div. dikke Duitsers die laders in de sluis op klimmen.
Die buik is vaak dikker als dat hun armen lang zijn, zo kun je , je het wel voorstellen hoe die buiten adem boven komen.
Er waren er twee over aan het praten voor het loket waar je betalen moet.
Ik zij tegen hun dat dit pas de helft was , en ook de makkelijkste.
Omlaag is veel lastiger, heb me gelijk omgedraaid en ben naar de boot gegaan.
Geloof dat ze me het niet in dank hebben afgenomen, maar ik kan het niet laten
ben nog steeds drie fietsen kwijt ( sorry Werner ).
buiten de sluis gelijk maar een plekje gezocht en gevonden.
Wat een k... nacht daar gaan we dus ook niet meer liggen , de hele nacht een klots bak .
Maar verder was alles daar vol en volgens de lokaal bekende waren alle havens vol.
we hebben aan een schipper van een roestbak ( zo noemen we de bruine vaart ) gevraagd wat we beslist moesten weten en waar we wel en niet moesten komen.
Die nuttige informatie heb ik in mijn grijze cellen opgeslagen.
Later op de boot gegeten.

Gebakken aardappelen met div groente erdoor en twee gebakken eieren erover.
Super vet en voedzaam.
En een schaaltje appelmoes na.

Vrijdag 18 juni zijn we zo als ik al zij na een zeer onrustige nacht vroeg vertrokken.
Tot de vuurtoren buiten op ca 10 nm liep het prima halve wind en er kwamen wel een stuk of twintig marien schepen van div. landen binnen ook een onderzeeër op een meter of 30 van ons.
Heb ze allemaal op de foto gezet.
Maar we hadden Damp of Maasholm bedacht maar ik zette koers eerst naar Maasholm.
Oeps het ging echt waaien en je raad het al ook uit de verkeerde hoek.
Ik zeg tegen Dini Maasholm gaat niet het word Damp, dat is iets beter te varen en wat dichterbij.
Na een half uur heb ik de zeilen eraf gehaald het werd me te gek ik wil het graag heel houden.
Ijzere Hein aan en koers op Damp, wat ging het snel met de golf op bouw.
En het waren ook heel erg warrige golven , er zat geen bepaald ritme in .
De boot dook zelfs een keer of 5 echt onder de golf ging pas bij de buis kap uit elkaar.
En zo zijn we bij damp gekomen. De boot goed gecontroleerd Zo zij Dini hij heeft aardig op zijn kop gehad.
Damp is een heel aparte haven er is een soort revalidatie centrum bij en een soort centerpark
alles is er en we vonden het wel aardig om er een extra dag te blijven en hebben die dag niets anders dan niets gedaan .
Vandaar dat ik die dag ook oversla in mijn verhaal
we kwamen om 14.00 uur in Damp en hadden die dag nog niets gegeten .
Na het vastknopen zijn we gelijk naar een restaurant gegaan
Ik heb een schnitzel met rauwkost en friet
Dini het zelfde alleen de schnitzel was een curryworst.

20 juni vandaag wel naar Maasholm Dini heeft de sleutel van de sanitaire ruimte ingeleverd en is gelijk langs de bakker geweest voor broodjes, na de het eten en de afwas nog even water getankt , met de nieuwe oprolbaare slang die we daar gekocht hadden.
Want we merkt onderweg dat op veel plaatsen wel een kraan maar geen slang is.
Zijn we gaan varen.
En warempel de wind kwam uit de richting Maasholm.
Maar omdat het maar een klein, heel klein stukje was ( 8 nm ) hebben we gekruist .
Een heerlijk stukje met alleen maar zon.
Daar aangekomen merkte we dat er weer veel water in de WC stond.
Iets dat we al eerder hebben gezien, en ik dus al een reparatie set aan boord had.
Die er dus nu in moest.
Een echt stront klusje maar in een uur had ik de zaak weer klaar.
Na ruim twee week word het wel is tijd om de was te doen en ze hebben daar een prima washok.
Twee machines aangezet ( een wit en een bont ) en even door het dorp gelopen.
Dat stelde helemaal niets voor drie straten en een kerk dat is het.
Eerst op de boot gaan eten en nadien de zaak in de droger, en we zijn weer voor een tijd klaar.
Eten aardappelen rodekool Ton Duitse frikandel en Dini een half haantje.

21 juni hoera de zomer begint ( volgens de kalender ) maar in werkelijkheid hadden we die al een dag of 5 ,alleen moest de kachel s'morgens even aan.
We hadden het plan om vandaag naar Denemarken te gaan Sonderborg ( die rare Deense letters laat ik weg ) en de eerste helft was de wind ons goed gezind.
Zo halverwege gingen alle boten die kant op met het grootzeil en de motor , dus wij ook maar.
Onze telefoons kregen om de haverklap een sms dan waren we weer welkom in Denemarken en dan weer in Duitsland.
Ik had er 6 en op die van Dini 15 stuks.
In een van die sms jes zag ik dat dat ook uitgezet kan worden door een sms te steuren naar een bepaald nummer.
Toen ik dat heb gedaan kreeg ik er een terug met de mededeling dat dat binnen twee dagen geregeld was.
In de haven in Sonderborg bleven ze maar binnen komen en hebben we de telefoons maar uitgezet.
Hier heb ik de fietsjes er maar weer is uit gehaald en zijn we de stad in gegaan.
Poe, berg op en berg af , nu snap ik ook waarom wij de enige op de fiets waren hier.
Het eten op de eerste dag van de zomer was hutspot met rookworst en een ijsje na ( in de stad )

22 juni De WC deed het niet lekker dus ben ik maar weer is met het gereedschap aan de gang gegaan.
En wat denk je ik heb een rubber ondersteboven gemonteerd, wat een ezel ben ik.
Toen de zaak weer goed in elkaar zat werkte het prima maar een paar schroeven waren wel dol.
Dit heb ik opgelost met een slang klem en het zit weer muurvast.
Dit word een winter klusje.
Toen in Sonderborg boodschappen gedaan en in de haven nog even een schrob beurt en gaan varen.
Je krijgt daar gelijk een brug die open moet en geen vast tijd schema heeft.
Hij doet hem open als er genoeg schepen liggen.
Dat koste ons een klein uur.
Maar toen hebben we nog een uur of drie gevaren en wilde we ergens ankeren.
Dat wed een drama het anker pakte niet en toen ik hem ophaalde, had ik er een kompleet voetbalveld aan gras aan zitten.
Ergens in de verte zag ik een anker boei, en ik dacht of de Denen het goed vinden of niet ik knoop hem eraan vast.
We hebben er heerlijk gelegen die avond de BBQ uit de boot achterin de kuip.
Nee geen gevaarlijk vuur maar gewoon op stroom.
Dat kan als je meer dan 500 ah aan accu's aan boord hebt.
Een zalige avond gehad en heerlijk gegeten en de nodige drank.
Kan iedereen zo een avond aanbevelen het was zo 12 uur en dan is het echt kinderbed tijd.
Dus wij snel onder de wol.
We hebben geslapen als een roos achter die anker boei.

23 juni Tot nu aan toe was het als we op stonden nog wel erg fris, maar nu was het om acht uur al 20 graad in de boot. Dat kwam omdat we de achter tent er de avond ervoor hadden opgezet en de zon er precies van achter op stond het was een echte broei kast.
Na de koffie hebben we nog even wat broodjes gebakken en lekker warm met een eitje naar binnen gewerkt.
We zaten even in de kuip na het opruimen van de achter tent , en plotseling een gil van Dini ,ik schrok me rot kijk een tuimelaar ik grijp het foto toestel en knip snel achter elkaar maar hij is niet te zien op een van die foto's. Toen de zaak opgeruimd en op de fok van die boei af , zo konden we zonder motor weg daar.
We wilden naar het plaatsje Augustenborg wat maar een klein stukje was.
Dus hebben we het grootzeil maar op de giek laten zitten.
Het kleine stadje heeft een heel groot slot en dat wilde Dini bezichtigen eerst zijn we even wat straatjes door geweest en toen naar het slot.
Blijkt dat gigantische complex een groot psychiatrisch zieken huis te zijn, met een klein stukje waar wat beelden van bekende mensen staat, Ik kende er geen een van.
Even bij een super kijken of we morgen daar wat vers spul zullen kopen.
Lopen we door die winkel komt ineens een man naar ons en zegt in het Nederlands wat we zoeken, blijkt het de supermarkt manager uit Nederland te zijn die daar al 20 jaar woont.
We hebben even een praatje met hem gemaakt en zijn toen naar de boot gegaan.
Om een uur of zeven heeft Dini het plan opgevat om met het eten te beginnen.
Ik rammelde van de honger.
Het eten was een bal gehakt aardappelen en IJsbergsla
en Ton appelmoes na
24 juni Na de koffie boodschappen gedaan in het dorp, en op de boot een broodje gegeten,
de touwen los en gaan zeilen.
Dit was een super zeildag van Augstenborg naar een ankerplaats het eerste stuk kruisen door de Augustenborg fjord en de Als fjord toen recht naar het noorden naar de Sandvig baai.
Daar het anker uit en die zat gelijk goed vast .
We lagen net voor het strand het is daar tot het strand wel 12 meter diep dus moest er veel anker touw uit.
Die avond heb ik voor het eten gezorgd , niet dat dat zo een klus was .
Het was de twee ballen gehakt die we de vorige dag over hadden war maken en een pot met doppers en wortels warm maken en dan tegelijk de aardappels kokken.
We hadden ook nog een toetje na.
Die avond weer met de WC bezig geweest het is een gebet zonder einde.

25 juni was weer eens fris toen we op stonden dus eerst de kachel maar even aan koffie en is kijken of het anker wel uit de grond komt.
En warempel ik kon de boot zo tot boven het anker trekken en toen een kleine ruk en en hij brak uit.
De zaak weer in de bak en de fok uit , hup daar gaat hij de motor kon uit blijven.
We hadden het plan om vandaag weer in een haven te overnachten en dan op het eiland Aaro Dini had gelezen dat het een mooi eiland was om te fietsen.
Het was maar een NM of 10 dus meer zeil kwam er niet op.
Het laatste stukje door de smalle invaart was de wind precies op de kop en ik merkte ook dat er nog al wat stroom stond. ( bijna 2 knoop ) dus de motor de laatste 3 mijl maar aan.
Het haventje is maar erg klein maar was nog niet half vol dus voor ons was er nog wel een plekje.
De boxen zijn wel erg lang er kan er nog wel een achter me in de box.
Dus de boot vast geknoopt en Dini ging even naar het lek luisteren.
Heb ik ondertussen de fietsen op de kant gezet en en een versnapering gepakt het was zonovergoten en lekker warm ( een graad of 22 )dus je begrijpt wel welke versnapering het was.
Later het hele eiland rond gefietst en later bij de haven een ijsje gekocht.
Dat omrekenen van het geld heeft ook wel wat , het lijkt wel of we op vakantie zijn.
Het is vandaag vrijdag en in de haven van dit kleine eiland kunnen we het merken dat de Denen nu ook weekeinde hebben na zessen loopt het hele haventje in een uur vol.
het lijkt ineens wel of we op Vlieland zijn.
Het eten is deze dag wat laat want we hebben in de namiddag nog wat toast met lekkernijen zitten schranzen, wat hebben we het slecht.
Het eten was een grote pan met gebakken aardappelen en met het een en ander er door, ( geen idee wat ik allemaal heb zitten eten maar het smaakte prima ) en een toetje na.

26 juni we wilde niet zo vroeg weg want we zouden op een mijl of 10 verder gaan ankeren.
Maar de wind was weer eens uit de verkeerde hoek, na rijp beraad hebben we de plannen maar weer eens om gegooid , iets dat hier ook simpel kan.
En vooral als je de tijd hebt zo als wij nu.
Wat ben ik toch een bofkont.
De kaart en het weer ( vooral de windrichting ) er maar eens bij gepakt komen we tot het besluit dat we maar een andere haven moesten uitkiezen , het werd Assens een klein stadje op Funen.
Deze verandering heeft voornamelijk te maken met het gegeven dat als je de wind tegen hebt ook de stroom tegen hebt.
We hebben dat de eerste dagen wel gedaan maar hebben gemerkt dat in zo'n geval je over een stuk van 10 mijl wel 25 mijl moet varen.
Niet dat we een hekel aan het varen hebben , maar als je al een keer of drie over bent gegaan en je ziet steeds de zelfde ton is het niet leuk meer.
Nu is het zo dat we hier in de kleine Belt het smalste water ( en daardoor ook de grootste stroming )hebben en daar zijn we over een dag of drie uit.
Om een uur of een in de middag hebben we weer de touwen los gemaakt iets dat nu niet zo simpel was.
De wind stond dwars op de boot en de box was weer eens erg lang.
Dus als we in een keer de zaak los gooide zaten we gelijk op de buurman ( een Deen die geen bek los deed ) dus eerst maar eens wat regelen dat we met een lange spring mooi naar achteren in de box kwamen en daar tussen de palen de rest ineens los en met veel motor geweld het open water op.
Dit ging prima, nu de plas op en met een rustig gangetje naar Assens.
Zo ongeveer halverwege moest deze oude heer even naar het toilet , ineens hoorde ik twee levende wezens van buiten , ik dacht, heeft Dini bezoek soms , maar dat lijkt me sterk zo midden op het water.
Kom ik naar buiten , zegt Dini Ton ik schrok me rot.
Komt daar ineens op een halve meter naast me zo een tuimelaar en maakt een raar geluid.
Ik vraag heb je hem op de foto dan, hij wachtte niet tot ik dat ding aan had gezet.
In Assens aangekomen een box zoeken, die boxen waar onze lengte in lag waren veel te smal ,
na een box of drie riep er ineens een vrouw , kom hier daar passen jullie wel in.
En jawel het paste .
Die vrouw stond op een schip met een Deense vlag .
Ik dacht weer een afvallige en warempel het was een Nederlands gezin dat tien jaar geleden de grote stap heeft gemaakt en ons landje heeft verlaten.
Ze hebben hier een boerderij gehad die ze inmiddels verkocht hebben, dit om Gezondheids reden.
En als ik zo naar hun boot kijk heeft dat hun geen wind eieren gelegd.
Na de boot te hebben afgemeerd ( weer in een te lange Box ) hebben we een versnapering genomen, daar waren we wel weer aan toe.
Hier moet je het havengeld met een automaat betalen , de havenmeester hebben ze da laan uit gedaan.
Het eten die avond hebben we van de kant gehaald .
Zo een honderd meter van de boot stond een tent die alles wat je zo maar wild hebben klaarmaakt.
Dini nam een Pizza Margaretha Ik een gigantische hamburger met Friet.
Ook hebben we een Ijsje na genomen.
Waar we morgen heen gaan zien we dan wel weer.

27 juni De weerberichten voor vandaag beloven ons een zon overgoten dag.
Dat was het ook , en het was lekker warm.
Dus de korte broek maar eens uit de kast, alleen hebben we geen zuchtje wind .
Na het familiair beraad hebben we besloten om een stuk noordelijker ergens een ankerplaats te zoeken.
Dit was natuurlijk op de motor zo als iedereen om ons heen.
Wat me opviel was dat de meeste Denen het grootzeil op hadden en ook op de motor voeren .
Vraag me af waarom , de zee was zo plat als een pannenkoek.
Dat plekje werd op 55,28,07 N en 09,43,59 O een rustig plekje waar de tuimelaars rijkelijk aanwezig waren die avond hebben we er veel gezien.
Maar op de foto krijgen is niet zo eenvoudig , die krengen komen boven en zijn gelijk weer weg.
Toen heb ik de video camera eens gepakt en ben het water om de boot aan het filmen gegaan.
Ik dacht nog Ton ben je niet seniel aan het worden om het wateroppervlak te gaan filmen .
Maar ineens jawel daar was er een midden in beeld.
Zo die hebben we dacht ik , want je kunt thuis van alles vertellen maar als ze het zien is dat veel overtuigender.
Dini heeft een heerlijke maaltijd berijd die we achter in de kuip hebben genuttigd.
Die avond hebben we het verdere verloop van onze trip iets doorgenomen en hebben besloten om boven langs de Deense eilanden naar Kopenhagen te gaan.
En om dan ook maar ergens een grote stap te maken waar weten we nog niet dat ligt aan het weer wat we dan hebben.
Dat heerlijke eten die avond was
aardappelen met koude bieten ik een biefstuk ( die was echt super )en Dini een lap varkens filet.
Nadien de boot nog wat omhoog gezopen.
Dit was een avond om niet gouw te vergeten in deze mooie natuur.

28 juni weer na de koffie het anker ophalen, oeps ik trek me rot maar ook ik ben niet sterk genoeg.
Dini geeft even een kleine stoot gas en warempel hij is los.
Zo nu kan hij omhoog.
Ondertussen denk ik aan een ankerlier, maar ja wensen moet een mens blijven houden.
Onder een klein zuchtje wind drijven we weg.
We wilden die dag ook maar een heel klein eindje naar de haven van Middelfart.
Maar niet de grote aan de zuidzijde maar een aan de noordzijde , die is erg dicht bij de stad.
Dat hebben we geweten ( deze keus ) dit stuk van de Kleine belt is daar het smalst.
Op dat stuk hebben we wel 10 tuimelaars gezien, het is en blijft een mooi gezicht.
Eenmaal in de haven van onze keuze vraag ik aan een bierdrinkende oude Deen waar ik de havenmeester kan vinden, die komt vanavond om acht uur.
En hoe kom ik dan in de WC en het was lokaal.
Je krijgt van de havenmeester een code, O en nu dan, nu kom je er niet in.
Dan schijten we wel in de haven.
Wij hebben een fietstocht gemaakt en en in de stad wat gekocht en een museum bezocht.
En omdat we toch aan de stroom lagen in de haven elektrisch BBQ aangezet.
Geen idee wat ik allemaal heb gegeten maar het smaakte en mijn buikje was weer vol.
let op onder het BBQ komt ineens een jonge dame voor aan de boot en roept MAX ( zo heet onze boot ) ik stop net een stuk vlees in mijn mond en brabbel wat en ga naar voren.
Blijkt het de havenmeester te zijn die geld wil hebben.
Als eerste zeg ik haar dat we het raar vinden dat we niet naar de WC konden.
Ze zegt meneer deze haven is net nieuw en het is duurste uit deze plaats.
Ze zegt het kost DKK 160.
ik zeg in het Nederlands kan je bek niet verder open, zeg het tegen Dini ze wil 160 van die dingen van me hebben.
Waarop Dini zegt zeg maar dat we maar een nacht blijven en de haven niet willen kopen.
Maar niets helpt ze kijkt ons wel aan alsof ze het in keulen hoord donderen.
Na de BBQ zijn we naar het WC gebouw gegaan voor de schrob beurt .
Daar vielen ons de ogen zowat uit ons hoofd , werkelijk we waren de eerste die daar gingen schrobben.
We zijn dan ook samen geweest er waren twee van die lokalen , lokalen dit was geen douche meer.
Een tot in de puntjes afgewerkt badkamer met WC en al.
Zo van vier bij zes meter, ik had liever iets minder en goedkoper.
Ondanks de pris toch prima geslapen.

29 juni gelijk na de koffie de touwen los en onszelf beloofd hier nooit meer te komen.
Varen we weg het laatste stukje de Kleine Belt af de gigantische autobaan brug onderdoor .
Er staat een grote stroom naar buiten van de wind en LETOP ook van het tij.
Want dat hadden we die avond ervoor in de haven al gemerkt.
Het Kattegat heeft wel degelijk een getijden werking.
Ook heb je daar met het zeilen of het tij tegen of mee niet groot maar wel tot een knoop op open water .
In de nauwe doorgangen kan het wel tot zes knoop oplopen, daar kom ik bijna niet tegenop.
Zo zijn we deze dag rustig naar het plaatsje Bogense gedreven en het plaatse even onder de loep genomen eerst daar een wasmachine aan gezet en in de plaatselijke watersport zaak een nieuwe schakelaar aangeschaft.
Het eten bestond deze avond gebakken aardappelen met heel veel dingen erdoor en wat gebakken eieren erover.

30 juni we worden vroeg wakker zo om een uur of zes.
Het waait verschrikkelijk hard, Dini zegt we blijven vandaag hier.
Dan ben ik uitgepraat, dus draai ik me maar nog een keer om.
We hadden voor vandaag een trip van 28 NM in de planning naar Samson.
Om een uur of negen heb ik de koffie aangezet en Dini komt ook uit de veren.
Zo wat een wind vanmorgen was dat, ik zeg maar daar is nu de helft van weg gewaaid.
Klopt kijk even wat er aan het havenkantoor nu staat voor vandaag en de volgende dagen.
Staat daar west 4a5 en morgen 5a6 ook west, bij de boot zeg ik dat het vandaag rustig blijft en dat het morgen gaat waaien.
OK dan gaan we want dit heb ik wel gezien hier.
Zo de touwen los en in de havenkom het grootzeil erop en zo met halve wind de smalle geul uit
Toen de fok erbij en met ruime wind tot de ton bij Aebelo eiland Dat is Deens voor appel.
Vandaar uit voor de wind naar Samson na twee uur trok de wind echt aan en gingen we met een knoop of 6 a 7 over het water de fok had ik uitgeboomd dus het stond als een huis.
Arie ( onze stuurautomaat had het er moeilijk mee, dus heb ik het zelf maar weer gedaan.
Het eerste stuk hadden we de stroom mee ( een knoop ) maar het laatste uur tegen, wel twee knoop.
Zo zijn we weer veilig in een haven aangekomen en warempel in een Box de meeste liggen hier langs zij.
Het eten was winterkost stamppot zuurkool met worst
morgen blijven we hier en gaan op de fiets het eiland rond.

wanneer ik weer ergens internet heb ( bij iemand inbreek ) zal er weer wat komen.
We zijn in ieder geval voor de eerste sneeuw weer in Nederland
Foto's komen later als ik weer thuis ben.

Werk allemaal maar goed door, mijn pensioen moet wel betaald worden.
Gr van Ton en Dini
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 30 juni 2010 21:10 #135708

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
Ton,
je hebt er weer een lang verhaal van gemaakt, goede reis...
Ps.
het geeft niet, je weet het wel, ik zou je zelfs nog meehelpen..
(fietsen zoeken)
groetjes
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 01 juli 2010 05:36 #135730

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Nou Ton, zoals je weet woden de pensioenen beurs afhankelijk en de beurs is behoorlijk wegezakt. Kom TERUG !!!!!!!!!!!!!!! :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 06 juli 2010 15:55 #136386

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2493
deel 4
weer een klein stukje we hebben weer internet
we liggen intussen in Helsingor.
aan de overkant is Zweden op 2 mijl van de haven hier.
er staat hiet een heel mooi kasteel dat we net hebben bezocht.
morgen gaan we naar Kopenhagen.

het bevalt ons prima en ook om geen krant en die onzin te lezen wat voor elende er is in lutjebroek en omstreken.


1 juli het word saai maar na de koffie even de benen aan het werk gezet en het plaatsje Ballen nog even helemaal door gelopen.
Dat is zo groot dat je er in 10 minuten helemaal omheen bent.
We wilden hier eigenlijk een dag overblijven , maar na de weerberichten goed geanalyseerd te hebben , zijn we tot de conclusie gekomen dat we beter vandaag door gaan naar het volgende eiland een kleine 20 mijl verder.
En daar een dag de fiets pakken voor de broodnodige conditie.
Net na de middag hebben we de boot losgekoppeld van het eiland en zeilde we heerlijk naar onze volgende bestemming het eiland Sejero.
Ruim over de helft was het met de wind helemaal gedaan en moest onze oude trouwe Volvo- penta het overnemen.
Om even over vijven hadden we hem weer vastgeknoopt en zijn even de haven gaan verkennen.
Dit eiland heeft een probleem , en dat is drinkwater daar hebben ze erg weinig van, en dat maken ze je ook gelijk duidelijk door geen kraan en slang op de stijger.
Maar dat is iets dat we al wisten , en we de watertank tot de rand hadden gevuld de dag ervoor.
Nu blijven we hier in ieder geval twee nachten en ik probeer met de havenmeester een deal te maken , maar wat ik ook probeer het lukt niet.
Het eten die avond tomatensoep met ballen en stokbrood met andere lekkernijen erbij.

2 juli we zin deze dag op het eiland gebleven en zijn na de koffie naar het noordelijke deel gegaan waar een mooie vuurtoren staat die je bezichtigen kan althans dat schrijft René Vleut
in het boek Vaarwijzer Scandinavië en de Oostzee.
Aldaar aangekomen na een mooie tocht met de fiets staat daar iets van eerst aanmelden via tel. nummer en dan over een dag of drie kan het, maar dan met minimaal 10 personen en dan ook nog voor een ( voor Hollanders ) gigantische prijs.
Dus is het gebleven bij de buitenkant van deze toren.
We waren daar echt in de ongerepte natuur en Dini zegt ik moet een plas.
Ik zeg dan ga je even naar de WC, en je geloofd het niet om de twee a drie kilometer staat daar een openbaar toilet .
Dus die problemen hebben die Denen netjes opgelost.
Van de toren zijn we weer terug naar de haven gefietst en hebben daar weer wat brood gebakken en dat hebben we ons lekker laten smaken.
Nadien even samen naar het lek liggen luisteren en om een uur of drie de fiets weer gepakt.
En nu het andere ( zuidelijke ) deel doen , oef oef dit was wel iets anders , berg op en af en dat het hele stuk.
Dini moest er regelmatig af want er waren stukken bij die leken wel een muur .
Maar na een uur of twee waren we weer bij de boot en hebben snel een vat bier tot ons genomen , het was die middag wel een graad of 28 en dan droog je snel uit.
Na een uur of zo , ik was net binnen zij Dini he Ton kijk daar komt de zelfde boot als onze.
En warempel het was een kopij van onze boot.
Hij voer erg langzaam het haven kommetje in en zocht een plekje.
Zo leek het in ieder geval eerst, er waren genoeg lege boxen maar hij probeerde eerst een box waar een ander in lag die was daar natuurlijk niet van gediend.
Toen draaide hij weer een keer of drie in de haven rond en zij ik tegen Dini daar is wat bijzonders mee aan de hand , dit is niet normaal.
Het was een boot met een Deense vlag , en div. Denen wezen hem waar hij maar moest gaan liggen.
Niets lukte hem , en op een gegeven moment zette hij de motor uit en wierp mijn een landvast toe.
Toen heb ik hem maar naar de kant getrokken en heeft hij de boot naast ons , met de kop aan de stijger vast gemaakt.
Er kwam nog iets uit van ( in het Engels ) dat ik zijn vriend was.
Hij strompelde naar de kant en ging iets eten in een vreet tent en kwam terug strompelen , verdween onder dek en we hebben hem niet meer terug gezien.
Ik vroeg aan een andere Deen wat hij zoal zij , maar ook zij konden er niets van maken.
Die vent was totaal bezopen maar dan ook tot het gaatje.
De havenmeester kon hem ook niet wakker krijgen, en die zij die maak ik morgenvroeg wel wakker.
Dat is niet gelukt want die nacht om een uur of vier moest ik even naar de WC en zag dat de vogel gevlogen was.
Ook deze middag werd ik div. keren gefeliciteerd , de eerste keer zij ik dat ik in februari jarig ben.
Maar al snel had ik door dat het Nederlands elftal de kwart finale door was.
We hebben die avond lang buiten kunnen zitten en ook daar gegeten.
Dat was gebakken aardappelen gemengde sla en een schnitzel ook een papje na.

3 juli deze dag gaan we weer varen en dat hebben we maar snel gedaan na de koffie want het werd erg warm die dag.
We wilden naar Odden een plaats op het grote eiland waar ook Kopenhagen op ligt maar dan helemaal aan de noord west kant.
Dan moet je over een rif heen dus de plek maar even in de GPS gezet.
We willen hem graag heel houden.
Daar aangekomen blijkt het prima betond te zijn , div. Denen gingen ook een kortere weg , maar het leek ons verstandig om maar netjes de tonnen te volgen.
Zo kwamen we weer heelhuids aan in Odden .
We lagen er net, toen de halve haven uitliep om een hele grote dwars getuigde klipper te zien aanleggen.
En jawel een schip met een Nederlandse vlag.
Even de haven verkent en het haven geld weer in de automaat voldaan.
Zagen we ook een wasmachine en een droger die op ons wachtte.
Dini de was uitgezocht en aan gezet .
We zagen een hoop mensen bij een eet tent lekkere dingen eten en besloten dat die avond ook maar te doen.
Dini nam een broodje kebab en ik een Hamburger die ik niet op kon en we hadden er ook een groot bord friet bij.
Als we van de herfst weer in Nederland zijn denk ik dat we wel weer iets aan de lijn moeten doen ,of een kompleet nieuwe garderobe aanschaffen.

4 juli na het opstaan tijdens de Koffie even naar het thuis front gebeld .
Mijn zuster was jarig en die is al erg oud vind ik, 76.
een jaar of 20 geleden heb ik hun al eens helpen de boot door de Duitse bocht te krijgen.
Zij hebben toen hetzelfde gedaan wat wij nu doen.
Toen even het dorp in geweest voor wat boodschappen en het water op.
We wilden naar Hundested ( Nederlands voor Hondenstad ) na een uur kwam het zonnetje er ook weer bij maar de wind was niet echt bijzonder maar we liepen toch nog boven de 4 knoop,
en dan vind deze jongen het onzin om de tor erbij te zetten.
Ondanks dat het redelijk zonnig was bleef het zicht matig, een beetje heiig .
De haven maakt een rommelige indruk en we hadden de laatste vrije box.
Je kunt merken dat de Denen ook vakantie krijgen , het word langzaam drukker op het water .
Ook begin ik de Denen iets meer te begrijpen.
De taal is eigenlijk niet zo moeilijk, er zijn hier kinderen van een jaar of 2 die het al kunnen.
Bij dit dorp is een ingang naar een heel groot vaargebied, een soort IJsselmeer , maar om daar nu ook nog in te gaan vinden we wat veel van het goede.
We willen dit jaar weer thuis zijn.
We hebben heerlijk buiten gegeten .
Aardappelen bloemkool en een biefstuk met champignons .

5 juli na de koffie Hundested achter ons gelaten en het water op.
De uitgang naar het Kattengat merkte we gelijk dat er een grote stroom maar buiten was.
Die we dus mee hadden en warempel ook het Kattengat verder ging de stroom ook onze kant op.
Maar alleen de wind liet echt verstek gaan , dus hadden we motorboot deze dag.
Het grootzeil gezet tegen het slingeren. ( dat doen alle Denen ) zonder kegel ( heb ik nog bij geen een Deen gezien ) en zo 4 uur rustig naar Gilleleje gevaren.
Ongeveer halverwege zie je de andere kant van het Kattengat de Zweedse kust met zijn hoge bergen.
We zeggen tegen elkaar zullen we gelijk maar even Zweden meenemen , maar besluiten toch maar om het deze reis bij Denemarken te laten.
De haven van Gilleleje heeft een grote vissers vloot en op de kaai word veel vis verkocht.
Het is hier een begrip , zo iets als bij ons Urk in het grijze verleden.
Heb deze avond met een Deen zitten kletsen ,en het gaat me al aardig af.
Ben het een en ander wijzer geworden waar we wel en niet heen moeten.
Het eten bestond deze avond uit een bal gehakt met aardappelen en rodekool ( uit een pot )
maar wel lekker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 06 juli 2010 16:37 #136390

Weer een mooi verslag Ton. Hoe bakken jullie brood?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 06 juli 2010 17:00 #136396

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1399
Ik geniet van je verhalen.
Was ik uitgever....ik maakte er zo een boek van .
Veel plezier verder .

Groet,
Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 06 juli 2010 17:25 #136399

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Klinkt super allemaal! Leuk om te lezen ook...
Succes met het vervolg en geniet ervan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 06 juli 2010 18:05 #136404

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2493
Free Bird schrijft:
Weer een mooi verslag Ton. Hoe bakken jullie brood?

Dat is simpel tegenwoordig. We kopen van die voor gebakken broodjes, en we hebben een kleine oven op stroom.
Als we in een haven liggen is het in Denemarken nooit een probleem.
Stroom is hier overal en meestal wel 10 ampère ik heb maar 3 ampère nodig.
en als we voor anker liggen doen we het met de omvormer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 06 juli 2010 21:26 #136421

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Je vaart zo dus vlak langs het thuisland van je boot ;)

Leuke reis, weer eens wat anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 06 juli 2010 21:42 #136424

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12507
Hoi Ton, je verteld het heel beeldend, we varen in gedachten met jullie mee.

vr. gr. Albert :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 07 juli 2010 10:49 #136465

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1969
Weer een mooi verhaal Ton;
Een mens zou naar zijn pensioen snakken,ware het niet dat dan je uiterlijk veranderd :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 07 juli 2010 12:44 #136471

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Ton,

Het lijkt wel de feuilleton in de krant: je zit te wachten op de volgende aflevering, met dhet verschil dat dit wel boeiend is!

rsv schrijft:
...Een mens zou naar zijn pensioen snakken,ware het niet dat dan je uiterlijk veranderd :)

Geen angst kijk voortaan 's morgens als je uit bed rolt eerst in de spiegel, dan ben je alvast wat voorbereid.

Mijn moeder zou gezegd hebben: Als je niet oud wilt worden, moet je je jong ophangen :P
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 07 juli 2010 17:13 #136494

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9950
Ton,

Mooie verhalen!!
Ook leuk die dag afsluitingen met ballen gehakt en halve haantjes en als toetje... ;)

Zie met belangstelling je volgende deel tegemoed,

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:reisverslag naar de Oostzee 08 juli 2010 19:05 #136710

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2493
Even een klein tussendoortje .
We liggen nu in Kopenhagen, werkelijk een hele mooie stad.
En vooral als het mooi weer in zo als nu.
We hebben op een plein naar wat orkesten zitten luisteren onder het genot van een koel pilsje.
De souvenirs zijn hier ingeslagen , je wil als je bij het thuis front terug bent ook wat meebrengen.

Heb hier in de Christian haven zo maar een plaats bemachtigd.
Voor de gene die hier heen gaan ,dat is niet erg simpel.
Er varen er op een dag wel honderd in die elders iets moeten zoeken.
En nu heb ik ineens ook internet geen idee bij wie ik illegaal binnen ben.
Maar ik doe hem of haar geen kwaad.

Ook horen we dat het in Nederland nu ook erg warm is nou hier is het een graad of 24 .
als het zo blijft ben ik tevreden.
Wat de boot betreft heb ik nog geen enkel groot probleem gehad.
Alleen de WC had wat kuren die inmiddels zijn opgelost .
Ga vanavond weer een deel van dagen doen.
En als ik hier internet hou zet ik het er wel weer op
De tocht van Helsingor naar Kopenhagen was echt super er stond een stevige wind en div. andere boten ( van die moderne waai bakken ) moesten reven en hielden ons niet bij , ook al waren ze 2 meter langer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl