Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vervang LED's

vervang LED's 26 sept 2009 19:51 #91032

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7656
Aangezien we zo zelfvoorzienend als maar mogelijk willen zijn wanneer we naar de Med afzakken, zou ik de halogeenlampjes willen vervangen door LED'jes.

Ik kwam Sensibulb tegen. Lijkt het van het te zijn (ondanks de prijs).
Iemand ervaringen? Verkooppunt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 26 sept 2009 20:04 #91034

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Los van het merk dat je nu noemt:
Bij ons op de boot heeft de vorige eigenaar de halogeen leeslampjes ook vervangen door Led-lampjes, en eigenlijk geven die een heel erg ongezellig en koud licht...Met als gevolg dat we ze bijna nooit gebruiken.Het zou zonde zijn dat je erin investeert om ze dan weinig/niet te gebruiken...
Aan de andere kant zitten er ook ledjes in het plafond en die zijn dan weer wel erg handig om te laten branden als je 's avonds een paar uur van de boot weggaat, moet je niet in het duister tasten wanneer je terugkeert en het verbruikt amper iets...
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 27 sept 2009 06:43 #91046

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
De kleur van led's is erg veranderd de afgelopen jaren, waren de eerste heldere LED's nog erg koud qua licht, de nieuwste generatie geeft gewoon mooi licht.
Ik zou als ik een lange reis ging maken en selfsupporting zou willen zijn ook kiezen voor LED's, ze worden niet warm, geven minder brandgevaar, kunnen goed tegen vocht en nemen amper stroom.
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 27 sept 2009 06:48 #91048

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6940
bij de blokker hebben ze tegenwoordig allerlei led lampjes voor zowel 12volt en 230 volt die moeiteloos passen in de fittingen van de bestaande halogeen lampen. en de prijs valt ook reuze mee. (4.95)
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 27 sept 2009 09:03 #91064

Ik heb afgelopen winter een e-mail gestuurd naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met de vermelding dat ik graag vier led lampjes van het type WW-12-CAP-G4-12 wilde bestellen. Dit was natuurlijk geen probleem echter adviseerde de verkoper (Dirk Jan) dat ik beter type WW-6-SMD-LS-G4-12 (www.led-line.nl/index1.html?la...=0.35127388038532814) kon bestellen omdat dit type led lampje een veel betere licht opbrengst zou hebben ten opzicht van het type CW-12-CAP-G4-12 en WW-12-CAP-G4-12.

Ik ben op dit advies ingegaan en heb 4 led lampjes van dit type besteld, vervolgens de led lampjes na een zeer snelle levering en correcte afhandeling ontvangen.
Aan boord van onze Bavaria 30 cruiser heb ik de vier ledlampjes gemonteerd en het verschil in licht met de standaard halogeen verlichting is erg klein. Ik heb twee in de voorste hut gemonteerd en twee boven de tafel.

Inmiddels zijn de vier andere halogeen lampjes ook vervangen door led lampjes. De led verlichting bevalt ons tot nu toe erg goed, het stroom verbruik is behoorlijk gereduceerd.

We zijn van plan om de navigatie verlichting ook te gaan vervangen door led lampjes. Inmiddels is het gloeilampje van het boeglicht vervangen omdat deze defect was, we vervangen de rest van de navigatie verlichting zodra deze defect gaan.

Groet,

Johan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 27 sept 2009 19:49 #91140

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Een paar olielampjes hebben ook hun voordelen. Ze gaan ook zuinig om met stroom, geven gezellig licht en je hebt er ook nog wat warmte van (wat een prettige bijkomstigheid kan zijn op een kille avond).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 27 sept 2009 20:23 #91151

Ik heb in de kajuit de helft door de LED lampjes vervangen. Dit om te kunnen kiezen tussen ongezellig functioneel licht of gloeilampjes voor de gezelligheid. (alleen in gebruik wanneer aan de walstroom of kort durend)
De warmgekleurde lampjes zie ik daarom ook met enthousiasme te gemoet... wordt de rest ook vervangen....

Ik heb ook mast top verlichting vervangen door rondstralende LED lampen. Voor Anker is dat prima. (Helder licht geen stroom verbruik) Voor het 3 kleuren toplicht ben ik minder gelukkig:
Wit is goed.
Groen wordt een beetje blauwig (kan ik evt mee leven al vraag ik me af of het conform specs is)
en er is een witachtige sector op de boeg. en dat is voor mij een reden om iets anders te overwegen... Wellicht in het toplicht een sector scheiding aanbrengen in de kap...) of toch maar terug naar de gloeilamp. Probleem is dat de LED lamp geen "puntbron" is en daarom overstraling geeft op de sectorscheiding.
Ik heb daar nog geen goede vervangingsoplossing voor gezien...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 27 sept 2009 20:39 #91154

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3988
Led lampen voor navigatie verlichting zijn doorgaans drama, voordat je besluit hiermee te willen gaan varen, controleer je navigatieverlichting van een ruime afstand, schrik niet wat betreft kleur het lijkt het soms helemaal nergens op, bedenk wat een ander schip hiermee aan moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 27 sept 2009 21:03 #91156

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Ik heb sinds kort wat LED lampjes van de IKEA. Het zijn lange rechte doorzichtige buizen met een stel LED's er in, je koopt ze per 4 en je kunt ze aan elkaar koppelen. Ze worden met transformator 220->12 V geleverd, maar die heb je natuurklijk niet nodig. Ik heb er nu één boven mijn navigatie tafel en dat bevalt uitstekend, Veel licht, alles is zeer duidelijk leesbaar en ik zie het verbruik op de ampere meter niet eens terug!
Nu zit ik te twijfelen of ik ze ook boven de kajuittafel ga hangen. Daar zit nu niets, erfenis van de vorige eigenaar, maar het licht is wel erg wit. Ik heb al één buisje met heel licht gele glasverf een kleurtje gegeven, dat helpt wel iets maar ik ben nog niet overtuigd dat dit het is.
Voor de kooien ga ik in iedergeval wel alles door deze LED buisjes vervangen, evenals bij het aanrecht.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 27 sept 2009 21:20 #91157

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Ik ga nog op zoek naar een rood ledje voor boven de navigatietafel... tijdens de 24-uurs heb ik me gered met een fietsachterlichtje, maar iedere keer voorkomen dat ie weer in knipperstand gaat is érg vervelend ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 28 sept 2009 07:48 #91191

Hoi dennis
waarom een rood lichtje boven de navigatie hoek? Om overlast voor de slapers te verminderen?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 28 sept 2009 09:06 #91203

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Om zelf nog wat te zien als je weer buiten bent. Rood licht raak je niet door verblind en wit licht wel. Nadeel is dan weer dat rode boeien wit worden, dat is even wennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 28 sept 2009 14:06 #91245

Ik lees net in de pbo van deze maand een test van led navigatie
als vervanging bestaan gekleurde led lampen. (ecs marine) 45 pond. Deze geeft acceptabele kleuren en een kleine sector overlap. Nadeel is dat ie relatief zwak straalt.
Goedkoopst is NASA marine supernova. Goede kleuren helder. Nadeel is de wat kleinere uitleeshoek onder helling 50 pond.
Beste keus aqua signal 32. 200 pond of 317 met ankerlicht
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 28 sept 2009 17:32 #91278

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7656
Zoals verwacht zijn er wel meer mensen bezig met led'jes :lol:
Sensibulb zou een erg hoge lichtopbrengst hebben en toch een gezellige kleur behouden. Van het andere koele licht moet ik niets hebben.
De prijs van sensibulb is misselijkmakend iets van een 40 euro... :?
Ga m'n licht ook eens opsteken bij led-line.

Ivm driekleurenlichten: kan je niet zelf een "krans met verlengde plaatjes" maken om over de sectorlichten te schuiven zodat de led's beter gescheiden zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 28 sept 2009 17:48 #91281

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Grappig, daar had ik ook al aan gedacht, schotjes die de lamp echt in drieën verdelen, zodat het licht fysiek niet kan overstralen. Dan blijft nog wel die verkeerde kleur (vooral groen dat blauw lijkt) over.

Ik heb ondertussen een Nasa toplicht, dus ik heb deze uitdaging niet meer.

De LED lines bij de IKEA kan ik zoals gezegd aanbevelen, behalve als een echte warme kleur licht nodig is.

Succes,

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 28 sept 2009 20:04 #91307

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ook als je de sectoren afscheid mbv schotjes heb je nog steeds geen puntbron, maar een soort van vlek buiten het centrum waar licht vandaan komt. Ook dan zullen de sectoren elkaar dus blijven overlappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 28 sept 2009 22:49 #91331

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Voor in de kajuit boven de (kaarten)tafel deze gemonteerd, 7 kleuren waaronder rood :D , en boven het keuken blok de gewone witte uitvoering, overigens gewoon bij de gamma, sorry Marvin, gekocht.
Adapter er af en zo aan de boordvoeding.

Als toplicht de Nasa, deze werkt erg goed, hiervoor de mastled in de gewone armatuur maar dat was drama.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 28 sept 2009 23:05 #91332

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Voor in de kajuit boven de (kaarten)tafel deze gemonteerd..
Link werkt niet (winkelwagentje-error), maar je kunt op de Conrad site zoeken naar productnummer 572536, dan kom je er ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 29 sept 2009 06:20 #91338

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Ook als je de sectoren afscheid mbv schotjes heb je nog steeds geen puntbron, maar een soort van vlek buiten het centrum waar licht vandaan komt. Ook dan zullen de sectoren elkaar dus blijven overlappen.

helemaal mee eens.
ik heb het gedaan (met een Plastimo en een Mastproducts) en het blijft levensgevaarlijk: 20 graden geen scheiding groen/rood, te weinig licht, te blauw, etc.
zie mijn artikeltje in Zilt www.ziltmagazine.com/PDF/2008-zilt22.pdf

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 29 sept 2009 07:12 #91348

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ook ik heb ikea led verlichting maar dan de 7 kleuren variant. Behalve de ongezellige witte en een paar niet nuttige kleuren heb ik nu ook geel (fijn voor algemeen gebruik) en rood en groen. Met 7 watt de hele kajuit verlicht.

Alleen om bij te lezen is het een tikje te weinig licht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 29 sept 2009 08:14 #91362

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
ik heb het gedaan (met een Plastimo en een Mastproducts) en het blijft levensgevaarlijk

In jouw stukje in Zilt lees ik niet dat je schotjes in de lampenkap ingebouwd hebt. Uit je reactie hier begrijp ik dat je dat wel gedaan hebt, jammer dat dat dan Zilt niet gehaald heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 29 sept 2009 20:34 #91510

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Ik gebruik led lampjes in de voorpiek. Als noodverlichting is het wel iets, als lees- of zichtverlichting is het voor mij waardeloos. Kan ook aan de prijs / kwaliteitsverhouding liggen.

Geef mij maar de gezellig walmende olielamp.

Led wordt wel steeds beter, en zal uiteindelijk de conventionele verlichting kunnen vervangen qua lichtopbrengst (rechtstreeks van de uitvinder vernomen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 29 sept 2009 22:01 #91532

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
(rechtstreeks van de uitvinder vernomen)
Dan ben je vast al heel erg oud, of je bent spiritist (die beste man stierf in 1942).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 30 sept 2009 00:46 #91555

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Wat bij de Gamma ligt is sowieso de vorige generatie. Veel te blauw en veel te zwak. Priemend scherp licht wat ondertussen toch te weinig is. Die pitten zijn hard bezig het imago van LED verlichting te verpesten.

De nieuwe generatie zijn volwassen LED-lampen die goed in staat zijn de normale gloeilamp te vervangen in alle toepassingen die geen puntbron vereisen, echter die zijn nog niet zo massaal in de handel. Ook een fatsoenlijke 'warm white' die je in je woonkamer zou willen en daar gewoon een 60-watter volwaardig kan vervangen bestaat al even. Geen toekomstmuziek dus ; de lichtopbrengst, kleur en CRI zijn voor elkaar. Nu eens eindelijk die massaproductie daarbij zien te krijgen, dan kunnen die bouwmarkt-prulletjes eindelijk de prullenbak in.

Het is voor een leek nu ook veel te lastig LED-verlichting te kopen, er is zo veel troep op de markt met nihil lichtopbrengst in een verkeerde kleur...

Chapeau voor het werk van Capolavoro. Menig forummer (mezelf inclusief) een nog niet heel goedkope miskoop bespaard. Nu je het zegt is het wel logisch, dat zo'n kerstboompje vermenging geeft. Een schotje is de oplossing niet, omdat het nog steeds geen puntbron is. Een dik schot wellicht, die de ruimte tussen de rode en groene afdeling van de LEDlamp vult (dus bijna de diameter van dat kerstboompje breed is), en op die breedte tot en met het glas doorloopt. Zo'n (dubbel) schot zou de "kruis-straling" wel blokkeren. Dat lost echter nog altijd het kleur probleem niet op. En dat is raar: groen is naast rood juist een van de makkelijkste kleuren om LEDs in te produceren, die ALLEEN die kleur uitstralen. Blauw licht door het groene deel is dus totaal niet nodig! Moet je wel zo'n LED boompje hebben die in een bepaalde orientatie gemonteerd moet worden, om de goeie kleuren in de goeie richtingen te schijnen.

Back to the drawing board dus... voor de fabrikanten van die LED 'kerstboompjes'.

Qua kleuren zou de NASA lamp niet beter zijn trouwens, las ik ooit ergens...

Ook hier is het dus wachten op massaproductie van fatsoenlijk spul...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervang LED's 30 sept 2009 06:47 #91568

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
(rechtstreeks van de uitvinder vernomen)
Dan ben je vast al heel erg oud, of je bent spiritist (die beste man stierf in 1942).

hij bedoelt de uitvinder van de conventionele lichtbron :lol:

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.377 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl