Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Koopmans 34

Re: Koopmans 34 26 juli 2011 10:46 #209629

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7827
Ha dat was de eerste keer dat iemand in pak naar binnen klom! :)

Alle kanten tegelijk werken is helaas wel zo ja. Dat heeft natuurlijk z'n redenen, als er een keer wat hulp komt opdraven moet je die wel aan het werk zetten, ook als het niet past in de 'huidige' werkzaamheden. Ook is het ondoenlijk om het glas te schuren als iemand anders aan de andere kant van de boot bezig is. Hetzelfde geld voor klusjes waarbij een regenbuitje er aan mag komen, iets dat deze zomer helaas vaak aan de orde is.

Want dat is wat we nu nodig hebben: even een paar dagen droog achter elkaar zodat het dek in het glasweefsel kan zonder dat tussendoor het zeil er overheen hoeft. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 03 aug 2011 09:43 #211266

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7827
Het valt nu weer met bakken uit de lucht hier maar we hebben wel weer een mooie paar dagen gehad dus weer tijd voor een update.

Het gat van de uitlaatdoorvoer (zie vorige post) is inmiddels weer gedicht met vier laagjes nieuw hout. Stuurboord is nu helemaal afgebrand, alleen voorop zit nu een stukje dat geschuurd moet worden. Na een eerste laag epoxy ziet dat er dan zo uit:

(excuses voor de slechte foto)
Nog wat werk om de boel strak te krijgen en dan kan het in de glasweefsel.

Die spiegel ziet er nogal dramatisch uit. Die bestond uit een multiplex plaat met daar op een serie vuren latjes naast elkaar die bol waren geschaafd. Vuren latjes ben ik al niet zo'n fan van, zeker niet als een paar daar van rottigheid vertonen door gaten van de zwemtrap, oude windvaan etc. Er af dus met die latjes tot op het (wel nog goede) multiplex. De spiegel wordt weer dikker maar dit keer 'gewoon' met multiplex en waarschijnlijk ook weer bol geschaafd/geschuurd. Daarom is het stukje dek er boven wel nog blijven zitten als guideline.

Daarvoor moest nog even het dek gelijk gemaakt worden met de romp:


De balkjes die het dak moeten ondersteunen:


En het dak zelf, althans de eerste laag. Het gat voor de ingang wordt nog wat groter.


Dat van achteren gezien, let niet op de rommel van latjes in de kuip, je moet ze ergens laten als de tent wordt gedemonteerd.


Dit stukje moet nog worden afgebrand. Dan is die monsterklus klaar die zowat geheel door Anne is volbracht.


Pa is alvast begonnen aan de mast tussen de bedrijven door. Die is ooit helaas wit geschilderd. Op zich zal die verf er nog prima op. Geen loslatende verf of corrosie onder de verf. Wel was de lak erg dof en minder mooi geworden. Hele mast dus maar even gestript van al het beslag. En meteen ook een vastzittende rol voor een van de vallen bovenin verholpen en de boel klaar gemaakt voor de vervanging van de stroom en marifoon kabels. Inmiddels staat de mast weer een een vers laagje primer en kan binnekort de doublecoat lak er weer op.


Verder nog druk geweest met verder egaliseren van het dek. Een lastige klus en nog niet helemaal naar tevredenheid.
Laatst bewerkt: 03 aug 2011 12:04 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 03 aug 2011 09:52 #211276

philip, wat een gigantise klus, maar je bent wel bezig met een hele mooie boot die het waard is. ik ben blij dat er nog mensen zoals jij zijn die het aandurven zo n restauratie en niet direct naar de ketting zaag grijpen. zeg maar een beetje tegenwicht tegen al die tuppers. :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 03 aug 2011 10:52 #211299

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1969
Philiph,,Heb jij geen ambitie als yachtbouwer? :blink:

Als je schip af is kan je daar terecht zeer trots op zijn.Maar
die klusuren kan je niet zeilen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 03 aug 2011 10:55 #211301

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Respect, ook voor Anne's afbrandklus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 03 aug 2011 11:04 #211305

Zo even dit draadje helemaal gelezen van begin tot het einde en een diepe buiging voor jullie bijde respect hoor om zo klus aan te pakken, maar wat word het een mooi schip.

Gr Rob
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 03 aug 2011 13:48 #211340

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Ik lees altijd de updates in dit draadje, begint nu echt op een schip te lijken.Philip, ik denk dat je van het klussen net zoveel geniet als het zeilen zelf?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 03 aug 2011 15:32 #211360

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6768
Mooi werk, Philip. Goed dat zo'n oude Koopmans weer in zijn waardigheid wordt hersteld. Varen komt nog wel een keer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 03 aug 2011 15:51 #211367

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7827
Thanks voor alle reacties!

Het is inderdaad weer een boot nu. Leuk om nu echt te zien hoe het word. Nu is ook sinds lange tijd weer de tent er helemaal af geweest. Wat dat betreft kan ik niet wachten tot de eerste kleurverf er op gaat. Er staat heel wat pansercoat hier geduldig te wachten, dat zal een heel ander aanzicht geven. Maar eerst nog het glasweefsel.

rsv schreef :
Philiph,,Heb jij geen ambitie als yachtbouwer? :blink:
26 augustus studeer ik af op een zeilboot gerelateerd onderwerp. Dan ga ik maar eens een baan zoeken, in welke sector ik terecht kom, zien we dan wel maar iets met bootjes zou wel leuk zijn.beewee schreef :
Respect voor Anne's afbrandklus.
Absoluut. Maar ook pa's hulp is zeer gewaardeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 03 aug 2011 16:34 #211371

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8036
Philip, mocht je niets in de jachten vonden qua baan, neem dan even contact op, ik weet misschien nog wel een bedrijf in de zware lading transport ;-)

Oh, en je schip begint indd weer echt iets te worden. Het opbouwen geeft altijd zoveel meer waardering dan de voorbereidingen...

Nog even doorzetten en je kunt weer het water in!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 03 aug 2011 16:39 #211372

Johnny dan zal ik het bedrijf ook wel kennen, ben transportbegeleider uitzonderlijke transporten ;)
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 03 aug 2011 16:44 #211373

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7827
Ik word industrieel ontwerper met slechts een minor zeiljacht ontwerpen op zak, geen maritiemer dus ;) Ik weet niet of je daar iets mee kan? Jachtbouw is ook zeker geen must voor een baan (zover ik uberhaupt iets te wensen heb bij het zoeken...)

Over even doorzetten gesproken:

Note to myself: ik doe dit NOOIT meer buiten.

Komende weken maar weer even aan de laatste loodjes van de studie en hopen op een mooi najaar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 03 aug 2011 16:49 #211376

Dat zijn geen beste weersvoorspellingen, word weinig aan de boot werken :( Mooi vak industrieel ontwerper
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 03 aug 2011 17:52 #211391

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
En ik denken dat Philip al de mooiste tochten aan het maken was met zijn 34 voeter ;)

kudos en veel succes met het karwei.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 03 aug 2011 18:24 #211402

Goed bezig!

Leuk om te zien hoe de boot bijna geheel nieuw gebouwd wordt. Ik herken het wel een beetje. En inderdaad... dat weer zit niet mee. Hier precies hetzelfde. Het schilderen wil zo maar niet vlotten. En ook ik riep v.d. week exact hetzelfde, volgende keer binnen klussen! Maar goed, ik heb goede hoop dat het weer nog mooi wordt.

Succes met jullie mega klus en we spreken elkaar wel weer!

Groet,
Léon-Marc
(Ridder Allard 2.0)
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 04 aug 2011 04:35 #211441

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8036
RobB schreef :
Johnny dan zal ik het bedrijf ook wel kennen, ben transportbegeleider uitzonderlijke transporten ;)

RobB, over het algemeen hebben wij geen begeleider nodig, aangezien wij het met bootjes doen... zeg maar zoiets:



En Philip, ik dacht dat jij wel maritieme techniek deed... Maar goed, een IO-er is bij Dockwise misschien iets teveel van het goede in de lompe zware offshore wereld....

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 04 aug 2011 07:23 #211476

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Philip schreef :
Note to myself: ik doe dit NOOIT meer buiten.
Je mist in ieder geval ook geen geweldig zeilweer zo ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 28 sept 2011 18:07 #226264

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7827
Zo. Het heeft even geduurd maar hier weer eens een update. Gelukkig is in het echt meer gebeurd dan hier sinds mijn afstuderen, een maandje gelden.

Als eerste hebben we een punt gezet achter vertragingen door slecht weer. Het kwam tot onze oren dat nota bene bij de buren een flink afdak leeg stond. Eerder onderdak vinden was lastig, bootstallingen zijn schaars hier en zeker waar je mag klussen. En al helemaal in de buurt want vervoer over de weg is een dure grap. Het koste een lange lobbysessie inclusief steekpenniningen in de vorm van vlaaien (het blijven limburgers hier..) maar uiteindelijk mochten we er staan! Hoera! Enige beperking: alleen klussen tijdens kantoor uren daar de boel goed op slot gaat als het bedrijf dicht is.


Daar gaan we.


Het nieuwe stekje. Maar meteen die onwijs irritante tent er af gesloopt. Daags naar de verhuizing kwam de manager even een babbel maken (doet ie inmiddels dagelijks) en mede dat we ook wel naar binnen mochten de loods in tijdens de aflak straks... :silly:

Anyway, flink aan het klussen geslagen en heb mezelf maar even 'vrij' gegeven voor klussen. Als eerste het dek afgemaakt. Eerst strak maken (best nog een klus), de opbouw-dekverbinding verstevigd met een flinke fillet met glastape en vervolgens het gehele dek en opbouw lamineren met 2 lagen glasweefsel. Dat had ik nog niet eerder gedaan maar desondanks toch aardig gelukt. Al is het best lastig om banen naast elkaar strak te krijgen als je door de natte baan ernaast er niet goed bij kunt. Helaas hier geen foto's gemaakt.

Vervolgens het dek voorzien van een voetrand:


Feitelijk is de romp mbv tijdelijke hulplatjes wat opgehoogd. Dit met mahonie latten (lang leve marktplaats) waardoor er een voetrand ontstaat van 5,5cm hoog en 3cm dik. Straks komt er over de verbinding nog een schuurlijst.

Die witte vlekken op het dek is ingedikte epoxy onder het glas waarmee wat oneffenheden zijn geëlimineerd. Tip: doe er wat gekleurde pigment door heen, wit is vreselijk irritant bij het lamineren waardoor het lijkt of er steeds luchtbellen onder het glas zitten.

Toen verder met de romp: Oude overbodige huidoorvoeren en transducergaten dichtmaken. Nieuw gat voor de dieptemeter maken en die meteen weer volgieten met epoxy waardoor de tranducer zelf binnen kan blijven. Door hout heen meten kan blijkbaar niet. Verder moest er vooral waar de blauwe rand vroeger zat, nog aardig wat strak getrokken worden. Ook heeft de spiegel weer z'n oode bolling terug:

Rechte spiegel vonden we niet echt bij de rest van het schip passen dus de spiegel weer iets bol gemaakt door er nieuw hout op te lijmen en dit te schuren. Eerst grofweg met de haakse slijper en verder met de bandschuurmachine.

Vervolgens het onderwaterschip af geschuurd. Een vreslijk klusje omdat het glas je om de oren springt. Met het stralen hebben we alle oude lagen anitfouling etc. er afgestraald. Ook is deels het polyester tussen het glas weggespoten. Wat overblijft is een ruw glas/polyester oppervlakte. Schuren betekend dus dat het glas je om de oren vliegt en overal gaat zitten. Gekleed als marsmannetje met bescherming voor hele lichaam en zintuigen de boel maar te lijf gegaan en weer gladgeschuurd.

En dan de romp zelf lamineren:

Op het onderwaterschip zie je onder het doorzichtige nieuwe glas nog wat oud glas zitten, dit keer voorzien van epoxy. Die groene resten is oude verf waarmee de waterlijn was aangegeven. Dat is heel diep in het hout getrokken. Lekker laten zitten, kunnen we straks vast zelf gebruiken.

Het lamineren zelf is lastiger dan het dek. Door het gewicht van doek en later hars, trek het doek zich los als je het met de bolling van de romp probeerd te hechten. Op z'n kop zou beter gaan maar met behulp van wat bezems gaat het aardig. Plooien kun je prima er weer uit krijgen.

Verder doen we eerst 280 gram/m^2 en erna 160gram/m^2 met extra laagje van 400gram/m^2 in de boegsectie. Die laatste laag (l60) is behoorlijk glad en leidt hopelijk tot minder schuur en plamuur werk straks. Banen aanbrengen doen we nat in nat, van voor naar achter. Eerst 280 en meteen erna 160 er op. Wel die tweede laag een halve meter versprongen voor overlap. Zo heb je meteen de twee lagen er op en ben je daar dan ook echt klaar. Nat in nat wordt strakker en scheelt veel schuurwerk wat je wel zou hebben als je eerst de hele romp 280 zou doen en erna pas de tweede laag zou aanbrengen.

Erna gaat er meteen weer een laag epoxy er over heen. Dit keer aangelengd met pigment:

Zo zijn de oneffenheden een stuk gemakklijker te zien en zie je ook goed wat al gedaan is en wat niet. Al behoorlijk glad maar nog aardig wat plammurwerk om het echt strak te krijgen...

Inmiddels is stuurboord bijna af, morgen de laatste twee lagen en de spiegel. Volgende week is bakboord aan de beurt.

In de weekenden kunnen we dus niet aan de boot zelf werken. Gelukkig nog genoeg te doen:

Helaas donderde de mast net na de tweede laag doublecoat het gras in... Opnieuw schuren en na de derde laag vind ik het prima zo.

Zie ook mijn volgende post over weekendklusjes.
Laatst bewerkt: 28 sept 2011 18:54 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 28 sept 2011 18:34 #226278

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7827
het roer, deel 1
Dat was niet best:


Meestal kun je dan nog wel de roerkoning gebruiken maar ook dat was een beetje raar:

Je ziet dat de koning zelf niet erg ver in het roer steekt. Ook zijn de veren van gewoon staal terijl de koning wél mooi RVS is. Al was dat staal nog in goede staat, zeker als je de rest van het roer bekeek.

Ook stuurde de boot irritant, het klapte over als je even behoorlijk wat roer gaf. Dat was ook niet gek, na wat metingen blijkt het balansdeel circa 28% van het totale oppervlakte te zijn. Daar een roer bij 25% voor de as en 75% achter de as in balans is, wil dit roer eigenlijk achterstevoren staan.

Er moest dus een nieuw ontwerp komen. Na wat inlezen in oa. Prinicples of Yacht design en een aantal publicaties in het tijdschrift Profesional Boatbuilder tot het volgende gekomen:



Dit keer 17,5% balans, een betere overgang naar de skeg, 20% meer oppervlakte dan eerst (nu 1,2% van het aandewinds zeilopp. waar 1,4 ideal zou zijn). Ook steekt het nu 30cm dieper (1500mm ipv 1200mm) waardoor de aspect ratio nu ook een betere waarde heeft, dieper = effectiever. Maar wel nog ruim minder diep dan de kiel (1850mm). Het profiel is een naca 0015 profiel dat aardig op de skeg ansluit al zal die nog wel wat aangepast moeten worden. Dat betekend dat het roer op het breedste punt 90mm dik zal worden.

Voor de koning zelf een flink stuk RVS ronstaf aangeschaft. Dat bleek na levering echter 45mm dik te zijn ipv de beloofde 50mm... Toen besloten om de oude as maar te recycelen en te verlengen met het nieuwe stuk. Volgens roermakers kan dat prima als je dit maar zeker 200mm van het onderste roerlager doet. Dat is nu 350mm. Verlengen is gedaan door aan beide einden een passing te draaien waarmee de asdelen al zo vast zitten dat we het niet meer uit elkaar kregen. Dat is nog eens vastgelast en voorzien van nieuwe RVS veren:


Mijn eigen laskunsten gaan niet verder dan MIG-lassen, het lassen zelf dus maar even uitbesteed. De koning zelf zal een stuk dieper het roer in gaan. Roermakers gaan meestal uit van 2/3e dus dat hebben wij ook maar aangehouden.

Nu het roerblad nog. Dat gaan we maken van 9 lagen van 10mm (zie ook de lijnen in de tekeningen hier boven. Door deze platen op maat op elkaar de lijmen, staat het grootste deel van de vorm al vast. Dan hoef je 'aleen' nog maar de trapjes weg te schuren. De veren zijn ook 10mm dik dus dat is prima. Voor het zagen van de lagen heb ik wat maattekeningen 1:1 laten plotten op A0++ formaat zodat we de platen exact kunnen uitzagen. De tekeningen bevatten ook wat malletjes van het profiel zodat we dat op een aantal hoogtes kunnen checken. Daar gaan we komend weekend mee beginnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 08 dec 2011 18:35 #246940

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7827
Druk topic :whistle:

Anyway, ik ga maar verder met Roer part 2, het roerblad zelf
Zoals gezegd opgebouwd uit 9x 10mm lagen. De middelste en de 4 lagen aan één zijde voorzien van een geplot plaatje en die uitgezaagd. De overige 4 moeten identiek worden aan de andere dus die gekopieerd met de bovenfrees. Sneller en nauwkeuriger, alles voor de symmetrie. Vervolgens de stapel goed gelegd (dat gaat nu gemakkelijk met de tekeningen er nog op) en met twee houten pennen gefixeerd.

Dat lijkt al aardig op een roer maar dan van LEGO.

Aangezien de platen even dik zijn als de veren in het roer is dat een eitje. In de middelste plaat die uitzagen:

Voor de as van 50mm dik is dit ook in de 2 platen aan weerzijden van de middelste gedaan.

Vervolgens op elkaar lijmen en schaven maar. Doordat de vorm grotendeels al bepaald is door het LEGO roer is dat een fluitje van een cent. In amper 2 uur met een Lidl schaaf en even nabewerken met de bandschuurmachine is dit het resultaat:



Het uiteinde is 4mm dik. Verder heb ik nog malletjes gemaakt van het naca-profiel op wat strategische plekjes ter controle maar die heb ik nauwelijks nodig gehad.

En zo ziet dat uit op de boot:

De oplettende lezer ziet dat er bovenaan nog een klein stukje is toegevoegd. Ik had de hoek tussen romp en as overgenomen van het oude roer maar dat klopte natuurlijk weer niet. Stom dat ik dat niet gechecked heb. Maar goed, dat stukje heb ik dus nog even er opgelijmd en toen de boel ingepakt in een paar lagen glasweefsel. Vervolgens de skeg aansluitend aan het roer gemaakt, dat was iets meer werk.

Nu nog even afwerken en klaar is het roer. Nieuwe glijlagers heb ik al gedraaid van POM (delrin) dus dat zit ook weer goed. Ben benieuwd hoe het stuurt...
Laatst bewerkt: 08 dec 2011 18:35 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 08 dec 2011 18:46 #246943

mooi philip, tis bijna kunst, nee zonder gekheid je boot wordt beter dan hij ooit is geweest. dikke duim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 08 dec 2011 18:46 #246944

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het ziet er perfect uit Philip!
Een 0015 zal wel lekker sturen, niet teveel weerstand, lekker veel 'grip' en niet zomaar overtrekken.

Heb je het roer van bovenaf langs de as wel lekker volgegoten met epoxy? De as blijft tot in de eeuwigheid bewegen tov het blad, dus dat is een potentieel lek-plekje.

En dan in de harde AF en polijsten?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 08 dec 2011 18:55 #246951

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2616
Dat ziet er goed uit!

Zeer nuttig en informatief topic :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 08 dec 2011 19:00 #246954

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7827
@ sietse: mijn moeder heeft al een salontafel besteld, zelfs zij vond het mooi. Alleen een salontafel met naca0015?

@ Capo:
Uiteraard volgegoten, met een plakbandje ook gezorgd voor een 'ring' van harde epoxy onder het lager. In principe zit de as overal in de epoxy en raakt ie nergens het hout.

Wel je roer exact waterpas stellen als je dit doet!!

Dan in de coppercoat-brouwsel.
Laatst bewerkt: 08 dec 2011 19:01 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 08 dec 2011 19:07 #246959

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Philip, mijn complimenten. Wat een geweldig project.
Ik volg het ademloos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.332 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl