Zo. Het heeft even geduurd maar hier weer eens een update. Gelukkig is in het echt meer gebeurd dan hier sinds mijn afstuderen, een maandje gelden.
Als eerste hebben we een punt gezet achter vertragingen door slecht weer. Het kwam tot onze oren dat nota bene bij de buren een flink afdak leeg stond. Eerder onderdak vinden was lastig, bootstallingen zijn schaars hier en zeker waar je mag klussen. En al helemaal in de buurt want vervoer over de weg is een dure grap. Het koste een lange lobbysessie inclusief steekpenniningen in de vorm van vlaaien (het blijven limburgers hier..) maar uiteindelijk mochten we er staan! Hoera! Enige beperking: alleen klussen tijdens kantoor uren daar de boel goed op slot gaat als het bedrijf dicht is.
Daar gaan we.
Het nieuwe stekje. Maar meteen die onwijs irritante tent er af gesloopt. Daags naar de verhuizing kwam de manager even een babbel maken (doet ie inmiddels dagelijks) en mede dat we ook wel naar binnen mochten de loods in tijdens de aflak straks...
Anyway, flink aan het klussen geslagen en heb mezelf maar even 'vrij' gegeven voor klussen. Als eerste het dek afgemaakt. Eerst strak maken (best nog een klus), de opbouw-dekverbinding verstevigd met een flinke fillet met glastape en vervolgens het gehele dek en opbouw lamineren met 2 lagen glasweefsel. Dat had ik nog niet eerder gedaan maar desondanks toch aardig gelukt. Al is het best lastig om banen naast elkaar strak te krijgen als je door de natte baan ernaast er niet goed bij kunt. Helaas hier geen foto's gemaakt.
Vervolgens het dek voorzien van een voetrand:
Feitelijk is de romp mbv tijdelijke hulplatjes wat opgehoogd. Dit met mahonie latten (lang leve marktplaats) waardoor er een voetrand ontstaat van 5,5cm hoog en 3cm dik. Straks komt er over de verbinding nog een schuurlijst.
Die witte vlekken op het dek is ingedikte epoxy onder het glas waarmee wat oneffenheden zijn geëlimineerd. Tip: doe er wat gekleurde pigment door heen, wit is vreselijk irritant bij het lamineren waardoor het lijkt of er steeds luchtbellen onder het glas zitten.
Toen verder met de romp: Oude overbodige huidoorvoeren en transducergaten dichtmaken. Nieuw gat voor de dieptemeter maken en die meteen weer volgieten met epoxy waardoor de tranducer zelf binnen kan blijven. Door hout heen meten kan blijkbaar niet. Verder moest er vooral waar de blauwe rand vroeger zat, nog aardig wat strak getrokken worden. Ook heeft de spiegel weer z'n oode bolling terug:
Rechte spiegel vonden we niet echt bij de rest van het schip passen dus de spiegel weer iets bol gemaakt door er nieuw hout op te lijmen en dit te schuren. Eerst grofweg met de haakse slijper en verder met de bandschuurmachine.
Vervolgens het onderwaterschip af geschuurd. Een vreslijk klusje omdat het glas je om de oren springt. Met het stralen hebben we alle oude lagen anitfouling etc. er afgestraald. Ook is deels het polyester tussen het glas weggespoten. Wat overblijft is een ruw glas/polyester oppervlakte. Schuren betekend dus dat het glas je om de oren vliegt en overal gaat zitten. Gekleed als marsmannetje met bescherming voor hele lichaam en zintuigen de boel maar te lijf gegaan en weer gladgeschuurd.
En dan de romp zelf lamineren:
Op het onderwaterschip zie je onder het doorzichtige nieuwe glas nog wat oud glas zitten, dit keer voorzien van epoxy. Die groene resten is oude verf waarmee de waterlijn was aangegeven. Dat is heel diep in het hout getrokken. Lekker laten zitten, kunnen we straks vast zelf gebruiken.
Het lamineren zelf is lastiger dan het dek. Door het gewicht van doek en later hars, trek het doek zich los als je het met de bolling van de romp probeerd te hechten. Op z'n kop zou beter gaan maar met behulp van wat bezems gaat het aardig. Plooien kun je prima er weer uit krijgen.
Verder doen we eerst 280 gram/m^2 en erna 160gram/m^2 met extra laagje van 400gram/m^2 in de boegsectie. Die laatste laag (l60) is behoorlijk glad en leidt hopelijk tot minder schuur en plamuur werk straks. Banen aanbrengen doen we nat in nat, van voor naar achter. Eerst 280 en meteen erna 160 er op. Wel die tweede laag een halve meter versprongen voor overlap. Zo heb je meteen de twee lagen er op en ben je daar dan ook echt klaar. Nat in nat wordt strakker en scheelt veel schuurwerk wat je wel zou hebben als je eerst de hele romp 280 zou doen en erna pas de tweede laag zou aanbrengen.
Erna gaat er meteen weer een laag epoxy er over heen. Dit keer aangelengd met pigment:
Zo zijn de oneffenheden een stuk gemakklijker te zien en zie je ook goed wat al gedaan is en wat niet. Al behoorlijk glad maar nog aardig wat plammurwerk om het echt strak te krijgen...
Inmiddels is stuurboord bijna af, morgen de laatste twee lagen en de spiegel. Volgende week is bakboord aan de beurt.
In de weekenden kunnen we dus niet aan de boot zelf werken. Gelukkig nog genoeg te doen:
Helaas donderde de mast net na de tweede laag doublecoat het gras in... Opnieuw schuren en na de derde laag vind ik het prima zo.
Zie ook mijn volgende post over weekendklusjes.