captain koek schreef :
bartjochem schreef :
....
Simpel formuletje voor:
P=U*I dwz vermogen is spanning x amperes
Deel de capaciteit van je accu (in Ah) door de stroom die je trekt (het aantal amperes) en je weet hoe lang je kan varen.
nee, want stroming, wind, golfslag maar ook je vaar gedrag zie je letterlijk terug in het gebruik.
de waardes die ik geef zijn niet realistisch aan het normale gebruik omdat het nog onderdeel is van het testen, en ze opgenomen zijn tijdens een simpele test om te controleren of het ook onder belasting heel bleef en of de koeling afdoende was. daarbij heeft de speedcontroller eigenlijk continu op iets meer als de rompsnelheid ingesteld gestaan.
je ziet het verbruik zakken op het moment dat je op de rompsnelheid zit. Dat komt door de instellingen van de programmeerbare speedcontroller.
die probeert om het toerental zo stabiel mogelijk te houden door de tijd tussen het aansturen van de fases te monitoren en bij te sturen.
als daar veel correctie in nodig is verbuik je naar verhouding meer als wanneer dat niet nodig is.
pas zodra je er een tijdje mee gevaren hebt, de speedcontroller goed geprogrammeerd is en ongeveer weet wat je verbruikt kan je een schatting geven hoe lang het mee gaat, want met stroom mee, en weinig golfslag kan ik theoretisch met 180 Ah 5-6 uur halen, maar ik kan met tegenwind ook 140 A bij 36 volt verdampen in een uur om de rompsnelheid te blijven halen. met een 300 Ah accu pakket van 36 volt totaal betekend dat gewoon minimaal 2 uur varen. maar in d praktijk zal dat ook zo maar een dag kunnen zijn.
dit is ook de reden dat ik zelf voor een dubbele opstelling ga kiezen. om gegarandeerd 1 dag te kunnen varen moet ik wel erg veel accu's plaatsen. Het elektrische deel is maar een onderdeel van het totaalplan.
er komt dus ook een diesel aan boord te staan.
Er is alleen een beetje twijfel omdat ik nog niet weet of ik deze aan een schroefas ga knopen of als een generator met AVR regeling uit ga rusten die voldoende vermogen levert om de accu's met 5 Kw te kunnen laden.
het accu pakket kan dan kleiner uitvallen maar de ruimte die de diesel in neemt wordt dan groter door het gebruik van de generator. ruimte is wel een issue.
Ook is een optie om de motor direct op de schroefas te zetten met een ketting of een poelie en het elektrische deel enkel voor de korte stukjes te gebruiken met de keerkoppeling in de vrijstand. Dit heeft mijn voorkeur
Maar ik weet dat de 5 Kw electromotor ook kan laden, de vraag is alleen nog even of dit ook voldoende rendement geeft icm de diesel als je vaart om ook daadwerkelijk het accu pakket nog een beetje bij te kunnen laden. de diesel die ik heb uitgezocht voor het project is 7,34 Kw.
genoeg alleen hier over, project loopt nog en zit nog in de fase waarin de eerste positieve resultaten van een ruim jaar experimenteren er eindelijk zijn.