Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Buitenboordmotor + bun

Buitenboordmotor + bun 02 juni 2015 12:11 #631855

Beste zeilers,
Recent heb ik een Knarr Variant 31 (1975) gekocht :woohoo: !
Even wat details: lengte: 9,58m ; breedte: 2,20m ; diepte: 1,40m ; gewicht: +- 2500 kg ; polyester.

De boot heeft al heel wat verschillende motorinrichtingen gehad- van inboard tot saildrive tot buitenboord-, maar momenteel is de boot motorloos. (ook de motorstoel is er af) Nu had ik de intentie om een bun te maken achterin de boot (net onder de waterlijn) en hier een buitenboordmotor in te hangen. Ik zat te denken aan een 6 PK langstaart.

- Zal de 6 PK 4 takt motor voldoende zijn? Of zal ik toch voor een 8PK high trust o.i.d. gaan? (Origineel werden ze van een 7,5 pk saildrive voorzien)
- Hoe zou ik een stevige bun-constructie kunnen maken voor de buitenboordmotor?

Het gat in de romp dat op de tweede foto is te zien is inmiddels dicht gemaakt.

Alle tips en adviezen zijn welkom, ook oplossingen waar geen motorbun in voor komt.

Foto boot:


Foto bun:




Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 02 juni 2015 13:04 #631877

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
Mooie boot. In eerste instantie leek mij een buitenboord voor deze maat boot niet ideaal maar als 7,5 pk genoeg was voor dit schip dan zou je kunnen gaan voor de 8 pk bb. Je zou het gat (van de saildrive?) terug open kunnen maken. Die plaats was waarschijnlijk door de werf gekozen en dus de beste. Een stevige bun (polyester bak) er overheen maken.

De motor achter op de spiegel hangen is minder werk en opgeklapt zorgt deze niet voor weerstand en zeer belangrijk: als de motor in de bun zit blijft de staart in het water en krijg je aangroei. Dus antifouling toepassen (niet deze van de romp), dan nog kunnen de waterinlaatroosters verstopt geraken en dienen dus gecontroleerd te worden. Vaar je op zout dan blijft er zout water in de motor achter en dat komt de levensduur niet te goede. Spoelen met zoet heeft dan weinig zin. Dat kan wel als hij op de spiegel hangt. Maar de bb op de spiegel komt de lijn, die toch wel mooi is bij deze boot, niet ten goede en de plaats is ook wel praktischer voor dieven. Toch zou ik (met een goed slot op de bb) voor de spiegel gaan.
Veel plezier met je mooi schip Bart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 02 juni 2015 13:26 #631884

@Tist, bedankt voor je reactie.
Ik zit met dezelfde overwegingen. Ik denk dat als de buitenboordmotor op de spiegel zit, deze veel last gaat hebben van eventuele deining. De achterkant steekt nogal uit.

Wat betreft het oude gat, dit is geen optie. Het roer zit in de weg, zie foto. De saildrive had hier blijkbaar geen last van.




Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 02 juni 2015 13:30 #631888

Motorgat een stukje uit het midden zou natuurlijk ook kunnen
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 02 juni 2015 13:32 #631889

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2145
Mooi schip! En om daar een motor achter te hangen is zonde, en lastig. Hij zit ver van de kuip af, dus er moet ook een afstandsbediening op. Tijdens het zeilen de motor even opklappen is ook wat meer gedoe, je moet de kuip uit. Door de rompvorm zal een buitenboordmotor in een beetje zeegang ook sneller met z´n schroef boven water komen.
In een bun is een oplossing, maar heeft inderdaad ook weer nadelen.
Mischien is dit clouds.nl/cyfu/cyber_userfiles...%20%20prijslijst.pdf wat? Ze kunnen er ook een klapschroefje bijleveren.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 02 juni 2015 13:32 #631890

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Welkom op dit forum BartJochum!

Een BBmotor aan de spiegel zou ik bij deze boot niet doen, zit erg ver naar achteren en waarschijnlijk buiten bereik van de stuurman/vrouw. In een bun kan natuurlijk, maar je zegt dat er ook een inboard in gezeten heeft. Waarom herstel je die situatie niet? Betrouwbare diesel, geen diefstalgevaar, betere gewichtsverdeling.

Of een elektromotor natuurlijk!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 02 juni 2015 13:34 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 02 juni 2015 14:37 #631921

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Manoeuvreren met een bb achter de schroef gaat lastig.
Zeker met deze kiel en lengte.
Ik zou er niet voor kiezen.

Tevens heb ik het idee dat we ons teveel blindstaren op pk's.
Ik denk dat het koppel ook belangrijk is, bv in combinatie met een"werkschroef"
Of klets ik nu maar wat?
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 02 juni 2015 14:57 #631927

Bedankt voor de reacties! :)

Een nieuwe saildrive is natuurlijk een geweldige oplossing, maar de saildrive is ongeveer even duur als de boot. Tweedehands vind ik alleen maar incomplete setjes.
De inboard heeft er ingezeten, maar daarvan is alleen de dieseltank nog over. Verder is alles netjes weggehaald/ dichtgemaakt.

Tot voor kort zat er een motorstoel op met een ophaal-systeem, waarmee je de motor op verschillende hoogtes kon hangen. Zou ik niet een bun kunnen maken met een flexibele rubberafdichting en eenzelfde ophaal-systeem. Dan kan ik de motor 10 tot 20 centimeter omhoog halen (tot net onder het luik) wanneer ik in de haven lig, waardoor de aanslag op en in mijn motor aanzienlijk minder zal zijn.

Iemand ervaring met het maken van een bun?

Bart

Hier een foto van de motorstoel.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 02 juni 2015 15:04 #631932

Er bestaat een relatie tussen koppel en pk:

vermogen (in Watt) is koppel x hoeksnelheid (in radialen) P = T x ω

of wat toegankelijker P = T x 2 π x n/60

Wat je weer kan schrijven als vermogen is koppel maal toeren/ omrekenfactor

P[kW] = T x n / 9549


Voor het bepalen van ideale vermogen voor deze boot zijn er leuke propellor calculators op het web te vinden.

De suggestie van ilCigno mbt de elektromotor is trouwens ook erg leuk.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 02 juni 2015 15:05 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 02 juni 2015 15:35 #631959

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Oude Saildrive ritselen en daar een dikke elektromotor opschroeven is wel een leuke ja. Als je iets met een bun gaat doen dan is het het mooiste als de motor helemaal het water uit kan waarna het gat dichtgemaakt wordt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 02 juni 2015 15:59 #631979

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
fmj Hoe weet je van mijn plannen haha

enige obstakel waardoor hier het project ff op laag pitje staat is de kosten van lipo cellen. ff sparen.

maar technisch is het al grotendeels aangeschaft op de saildrive na. dat ff een oude saildrive ritselen is lastiger als verwacht.

motorisch ben ik klaar en draait het in een testopstelling.

5 kw watergekoelde 720 rv rc motor met speedcontroler en servotester op een reductiekast 5.5x vertraagd op een staartstuk met 3x reductie en 3x12 volt accu's
Laatst bewerkt: 02 juni 2015 16:34 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 02 juni 2015 16:03 #631983

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Ik heb een bbm in de bun. Dat heeft voor en nadelen. Voordelen;
- Bbm wordt minder snel gestolen
- Minder herrie
- Geen uitstekende delen
Nadelen
- Mijn 4 takt kan niet draaien in de bun, dus achteruit is een drama
- Verder niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 02 juni 2015 16:06 #631985

D.A.Houtman, zou je hier of via een Pb wat foto's kunnen laten zien?

Mephisto, hoe lang kan je daar in theorie mee varen?

Bart
Laatst bewerkt: 02 juni 2015 16:07 door bartjochem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 02 juni 2015 16:15 #631997

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
geen idee. bij vol gas wegvaren trekt het 180 A maar dat zakt snel terug naar 40 A vol open. als je normaal vaart en de speedcontroler terug draait op de servotester denk ik zeker wel een uur op 80 Ah aan accu's bij 36 volt rekening houdend met niet verder dan 50% ontladen wat ik momenteel heb. met 100 ah lipo zeker 2 uur

ik heb enkel nog maar een half uurtje test gevaren ermee dus nog zonder optimale schroef en al helemaal niet realistisch qua vaargedrag. enkel getest of het als het goed warm is heel blijft. dat doet het

verbruik hangt natuurlijk ook af van je schip. ik vaar met 1050 kilo waterverplaatsing
Laatst bewerkt: 02 juni 2015 16:20 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 03 juni 2015 03:15 #632179

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Dit is een foto van mijn bbm in de bun.

Later heb ik hier nog een schot voor gemaakt. Hier een eerste mockup van het schot

Meer foto's heb ik niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 03 juni 2015 04:46 #632180

Prachtige boot, zal met mooie zeilen extreem hoog kunnen lopen!

Ik dacht ook meteen aan electrisch maar begrijp je budget issue.

Waarom je electrisch plan dan niet even op de lange baan parkeren (=verder sparen/uitdenken daarvan) en voorlopig een 2de hands langstaart BBM? De steun is er al en wanneer je verder kunt met het electragebeuren verkoop je deze BBM weer net zo makkelijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 03 juni 2015 04:48 #632181

  • Kptrob
  • Kptrob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Hoi Bart,

Voor wat het vermogen betreft zou ik eerder kiezen voor wat meer dan 6pk.
Ik dacht aan zeker het dubbele of nog iets meer.

Je moet ook rekening houden met zwaar weer,hoge golven,stroming enz. en dan is het wel fijn om wat meer vermogen te hebben.

Bij het plaatsen in de bun moet je rekening houden met voldoende luchttoevoer en afvoer van je uitlaatgassen.

Veel succes verder.

Rob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 03 juni 2015 06:29 #632197

bartjochem schreef :
D.A.Houtman, zou je hier of via een Pb wat foto's kunnen laten zien?

Mephisto, hoe lang kan je daar in theorie mee varen?

Bart

Simpel formuletje voor:

P=U*I dwz vermogen is spanning x amperes

Deel de capaciteit van je accu (in Ah) door de stroom die je trekt (het aantal amperes) en je weet hoe lang je kan varen.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 03 juni 2015 06:54 #632202

Wederom bedankt voor alle reacties, alle hulp wordt zeer gewaardeerd!

@kptrob, de uitlaatgassen heb ik redelijk uitgedacht en dit lijkt me niet meer dan het verlengen van de slang en deze buiten de boot brengen. De luchtinlaat heb ik echter nog niet uitgedacht, heeft iemand ideëen hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken? Een luchtslang op de luchtinlaat die door het schot vanuit de kuip lucht aanzuigt?

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 03 juni 2015 06:58 #632203

Wat wil je er eigenlijk precies mee? Is het alleen om de haven in en uit te varen of ook om bij te kunnen zetten op langere tochten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 03 juni 2015 06:59 #632204

Ik wil er dag- en weekendtripjes in en rond Zeeland mee maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 03 juni 2015 07:46 #632217

Ik denk ook dat je met een 6pk BBM vermogen te kort zal komen met meer wind. Zeker op bijv. de Oosterschelde, waar dan flinke golven staan.
De oorspronkelijke 7,5pk was waarschijnlijk een dieselmotor en die heeft veel meer koppel dan een BBM, je kunt dus niet gemakkelijk zeggen dat een 6 of 8 pk BBM zal volstaan.

Ik had op mijn Sturgeon 22 (1650kg, 6,75mx2,30mx0,75m) en 6pk en later een 8pk BBM (beiden met werkschroef). Voor de Sturgeon was dit voldoende, maar met 6bft op de kop op het Volkerak haalde ik met 6pk 2,5kts als ik bijna volgas voer.

Voor je (overigens prachtige) boot van ruim 9 meter en 2,5ton zou ik persoonlijk eerder voor ongeveer 15pk gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenboordmotor + bun 03 juni 2015 08:20 #632227

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Ik heb voor mijn motor in de bun 2 huiddoorvoeren aangebracht. 1 voor de uitlaat en 1 voor luchttoevoer. Na het aansluiten van de uitlaat, zodat de gassen niet meer in de bun komen, bleek de luchttoevoer met een slang niet meer nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 03 juni 2015 08:35 #632231

Er heeft al een inboard ingezeten schrijf je? waarom dat niet opnieuw?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor + bun 03 juni 2015 09:33 #632251

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
captain koek schreef :
bartjochem schreef :
....

Simpel formuletje voor:

P=U*I dwz vermogen is spanning x amperes

Deel de capaciteit van je accu (in Ah) door de stroom die je trekt (het aantal amperes) en je weet hoe lang je kan varen.
nee, want stroming, wind, golfslag maar ook je vaar gedrag zie je letterlijk terug in het gebruik.

de waardes die ik geef zijn niet realistisch aan het normale gebruik omdat het nog onderdeel is van het testen, en ze opgenomen zijn tijdens een simpele test om te controleren of het ook onder belasting heel bleef en of de koeling afdoende was. daarbij heeft de speedcontroller eigenlijk continu op iets meer als de rompsnelheid ingesteld gestaan.

je ziet het verbruik zakken op het moment dat je op de rompsnelheid zit. Dat komt door de instellingen van de programmeerbare speedcontroller.

die probeert om het toerental zo stabiel mogelijk te houden door de tijd tussen het aansturen van de fases te monitoren en bij te sturen.

als daar veel correctie in nodig is verbuik je naar verhouding meer als wanneer dat niet nodig is.

pas zodra je er een tijdje mee gevaren hebt, de speedcontroller goed geprogrammeerd is en ongeveer weet wat je verbruikt kan je een schatting geven hoe lang het mee gaat, want met stroom mee, en weinig golfslag kan ik theoretisch met 180 Ah 5-6 uur halen, maar ik kan met tegenwind ook 140 A bij 36 volt verdampen in een uur om de rompsnelheid te blijven halen. met een 300 Ah accu pakket van 36 volt totaal betekend dat gewoon minimaal 2 uur varen. maar in d praktijk zal dat ook zo maar een dag kunnen zijn.

dit is ook de reden dat ik zelf voor een dubbele opstelling ga kiezen. om gegarandeerd 1 dag te kunnen varen moet ik wel erg veel accu's plaatsen. Het elektrische deel is maar een onderdeel van het totaalplan.

er komt dus ook een diesel aan boord te staan.

Er is alleen een beetje twijfel omdat ik nog niet weet of ik deze aan een schroefas ga knopen of als een generator met AVR regeling uit ga rusten die voldoende vermogen levert om de accu's met 5 Kw te kunnen laden.

het accu pakket kan dan kleiner uitvallen maar de ruimte die de diesel in neemt wordt dan groter door het gebruik van de generator. ruimte is wel een issue.

Ook is een optie om de motor direct op de schroefas te zetten met een ketting of een poelie en het elektrische deel enkel voor de korte stukjes te gebruiken met de keerkoppeling in de vrijstand. Dit heeft mijn voorkeur

Maar ik weet dat de 5 Kw electromotor ook kan laden, de vraag is alleen nog even of dit ook voldoende rendement geeft icm de diesel als je vaart om ook daadwerkelijk het accu pakket nog een beetje bij te kunnen laden. de diesel die ik heb uitgezocht voor het project is 7,34 Kw.

genoeg alleen hier over, project loopt nog en zit nog in de fase waarin de eerste positieve resultaten van een ruim jaar experimenteren er eindelijk zijn.
Laatst bewerkt: 03 juni 2015 10:03 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl