Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De trend is gezet. Bron RWS

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 08:16 #569877

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 232
Hoe meer hoe liever. Al is in de potdichte mist de Volkerak beroepsvaartsluis uitgevaren ? Of gewoon maar in het donker zonder een maantje dat alles verlicht. Lang leve de ais, draagt immens bij aan de veiligheid van iedereen ! Als je dat dan nog is aan een simpele kaartplotter hebt hangen dan heb ik er in alle geval een goed gevoel van. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 08:41 #569881

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12406
Dank BM sail.
Jugo, vriend even lezen, ik herhaal letterlijk wat er in t artikel staat namelijk alle boten boven de 20 meter , beroepsmatige gebruikte boten onder de 20 meter ook ais.......

En ik ben niet altijd fan hoe meer hoe liever/beter , soms zie je door de bomen t bos niet meer en er waren al opmerkingen dat er bij Rotterdam geen time-slots meer vrij waren, dus nog meer signalen blokkeren de boel straks alleen maar ben ik bang.

En met mist ga je als recreant enkel weg als t echt moet, hoe vaak is dat in jullie zeilleven, écht moeten?
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 08:48 #569885

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 793
WADnWIND schreef :
Anjo schreef :
Jongens, schepen boven de 20 meter of die kleiner zijn die beroepsmatig gebruikt worden....

Doe ff normaal, dit vergelijk ik met de tachograaf in vrachtwagens.

FOUT Anjo!!

ELK schip van 20 meter en groter, ook prive en plezier! moet AIS hebben straks. Ook woonboten met voortstuwing.

Op de site van RWS lees ik toch dat ook kleinere vaartuigen die beroepsmatig gebruikt worden ais plichtig worden.
"en ook voor kleinere beroepsmatig opererende vaartuigen met eigen aandrijving."

Dus een schokker van 15 meter in de charter dient te beschikken over AIS en een ecdis systeem.

Zo fout zit Anjo dus niet.

Mij lijkt dat dit tot problemen gaat leiden.
Stel je voor, zeilboten op het Ijselmeer en wad/zee zonder AIS.
Beroepsvaart >20 en kleine beroepsvaart hebben AIS. Stuurman let alleen op AIS signalen geen AIS signaal dus ook geen schip op ramkoers.
Andere kant van het verhaal is, dat als de AIS transponders voor een beetje normale prijs (Matsutec ;)) op de markt komen veel meer (plezier)schepen er mee uitgerust worden, wat weer een overdaad aan informatie betekent. Dat moet dus weer gereguleerd worden etc. etc.

Paul
Laatst bewerkt: 11 nov 2014 08:49 door elixer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 09:12 #569890

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26279
mgbgt1975 schreef :
Anjo schreef :
Jongens, schepen boven de 20 meter of die kleiner zijn die beroepsmatig gebruikt worden....

Doe ff normaal, dit vergelijk ik met de tachograaf in vrachtwagens.

Het lijkt mij dat je de gevaren wilt zien, wanneer elk bootje verplicht zou worden dan wordt het scherm onleesbaar en zie je door de bomen het bos niet meer. Teveel informatie is geen informatie. Het zou niet logisch zijn om dit voor iedereen in te voeren.

Nee, mgbgt1975 (ik realiseer me nu pas dat die nick mogelijk betekent dat je een MGB GT uit 1975 rijdt), de goede vergelijking is die van Anjo.
In het gebied waar het RPR geldt ben je als jacht een uitzondering. Het overgrote deel van de vaart daar bestaat uit 'grote schepen'. Die paar jachten zullen heel weinig aan de onoverzichtelijkheid bijdragen.

Datzelfde geldt trouwens op zee. Alleen in de Zeeuwse Delta en op Marker- en IJsselmeer zou je argument op kunnen gaan.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 09:14 #569894

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26279
Hurley Ruud schreef :
Of vaartuigbelasting

Dat had jaren geleden al ingevoerd moeten worden!

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 09:17 #569895

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26279
Evaluationcopy schreef :
Dit krijg je natuurlijk met een te grote overheid. Een teveel aan ambtenaren met een teveel aan te werken uren gaat allerlei geneuzel verzinnen om hun eigen dienst/afdeling niet overbodig te maken. Zo slibt een land dicht met regeltjes...

Ik zag 'm wel, hoor. Maar ik zeg niks..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 09:25 #569898

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26279
Evaluationcopy schreef :
WADnWIND schreef :
Evaluationcopy schreef :
Dit krijg je natuurlijk met een te grote overheid. Een teveel aan ambtenaren met een teveel aan te werken uren gaat allerlei geneuzel verzinnen om hun eigen dienst/afdeling niet overbodig te maken. Zo slibt een land dicht met regeltjes...

Dit is een stereotype opmerking van een kortzichtig persoon, die zelf nog nooit met AIS gevaren heeft.

Dit is een voorbarige reactie van een kortzichtig persoon, die ongegronde conclusies trekt.

Ik ben helemaal niet tegen AIS, in tegendeel. Ik ben een redelijk tech-nerd en bij mijn volgende oversteek heb ik het wellicht aan boord. Ik ben alleen wel tegen het verplicht stellen van allerlei technische hulpmiddelen 'omdat ze bestaan'. Waarom zou je een klein plezierjachtje dat drie keer per jaar met mooi weer (en dus goed zicht) het binnenwater op wil gaan dwingen honderden euro's aan een AIS transponder uit te geven (naast de bijbehorende papiertjes)?

Nu maar even wel reageren..
AIS is niet verplicht voor "kleine plezierjachten" en gaat dat ook niet worden. Je argument valt dus dood neer.

Voor grote schepen is (in ieder geval in het RPR-gebied) een marifoon al tientallen jaren verplicht. Voor kleine schepen geldt die verplichting nog steeds niet.

Niet schreeuwen voor je geslagen wordt.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 09:27 #569900

lodewijk stegman schreef :
Evaluationcopy schreef :
Dit krijg je natuurlijk met een te grote overheid. Een teveel aan ambtenaren met een teveel aan te werken uren gaat allerlei geneuzel verzinnen om hun eigen dienst/afdeling niet overbodig te maken. Zo slibt een land dicht met regeltjes...

Ik zag 'm wel, hoor. Maar ik zeg niks..

--
stegman

Was niet om wie dan ook uit te tent te lokken hoor, hoewel ik nu wel een vermoeden begin te krijgen van jouw beroep ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 09:30 #569903

lodewijk stegman schreef :

Nu maar even wel reageren..
AIS is niet verplicht voor "kleine plezierjachten" en gaat dat ook niet worden. Je argument valt dus dood neer.

Voor grote schepen is (in ieder geval in het RPR-gebied) een marifoon al tientallen jaren verplicht. Voor kleine schepen geldt die verplichting nog steeds niet.

Niet schreeuwen voor je geslagen wordt.

--
stegman

Het was een reactie op de stelling dat AIS verplicht voor alles en iedereen toch echt het beste is. Goed punt aangaande de marifonie. Ik word zo vaak geslagen door onze overheid dat ik er wat angstig voor ben geworden, excuus.

En ja ik vind ruim de helft van de ambtenaren overbodig. Daarom staken ze ook nooit, niemand zou het verschil merken. :evil:
Laatst bewerkt: 11 nov 2014 09:31 door Sunshine 36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 09:36 #569905

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1707
Heel aardig is dat er nu juist in de Waterkampioen van deze maand een discussie wordt gevoerd over de vraag of AIS (althans het zenden) voor pleziervaartuigen nu juist zou moeten worden verboden omdat er een veelheid van informatie binnenkomt waardoor men door de bomen het bos niet meer ziet.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 09:54 #569915

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26279
Evaluationcopy schreef :

Het was een reactie op de stelling dat AIS verplicht voor alles en iedereen toch echt het beste is.

Quoten (mits niet overbodig) is een goede gewoonte. Dan is meteen duidelijk waar je op reageert.

Goed punt aangaande de marifonie. Ik word zo vaak geslagen door onze overheid dat ik er wat angstig voor ben geworden, excuus.

Wat betreft dat geslagen worden: je zult binnenkort moeten verhuizen naar de VS, denk ik.
Anderzijds: als je weer even rustig nadenkt realiseer je jezelf waarschijnlijk dat weinig landen een beter leefklimaat hebben dan Nederland. Zèlfs voor ondernemers en hen die eigenlijk toch al niets te klagen hebben..

En ja ik vind ruim de helft van de ambtenaren overbodig. Daarom staken ze ook nooit, niemand zou het verschil merken. :evil:

Leuke grap!

--
stegman
Laatst bewerkt: 11 nov 2014 09:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 09:58 #569917

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
In ieder geval wel een mooie manier om mijn vrouw er van te overtuigen dat ik toch echt al die leuke speeltjes nodig heb. B)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 10:03 #569920

Ik zou zo in de VS gaan wonen, over een half jaar heb ik de papiertjes om daar zo aan de bak te komen. Helaas wil madame niet. Het alternatief is dan maar dat ik ik er hier het beste van maak (lukt prima, heb het naar m'n zin) alleen ik zie bestuurlijk nog wel wat verbeterpuntjes, daar ageer ik hier en daar tegen, dat mag toch wel. Ambtenaren pesten ben ik nog een beginneling in, die kennen alle grappen natuurlijk al lang. Voel je niet bezwaard, ik reken ambtenaren tot m'n beste vrienden. Bepaalde onderwerpen hebben we het gewoon niet over, ook prima. Hell, ik ben omringd door allerlei rood en groen tuig nu ik er zo over nadenk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 10:05 #569921

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Aan de ene kant begrijp ik goed de verplichting op water dat zo druk is met beroepsverkeer. Maar er is een ontluisterend precedent. Voor zweefvliegtuigen is een transponder (AIS-achtig apparaat) verplicht gesteld vanwege de veiligheid. Dat gaf een heleboel technische problemen. Zo is elektriciteit plotseling verplicht en hoe laadt je dat op, zo zonder motor? De luchtvaartleiding zag plotseling honderden meldingen extra en zag door de bomen het bos niet meer. Gelukkig kunnen ze die pleziergroep met een druk op de knop uit de schermen halen(!). En je kunt helemaal niet communiceren met een heleboel van die toestellen want radio is niet verplicht, en ook daarvoor zijn weer certificaten nodig. Nu is er een situatie dat iedereen dure apparatuur heeft, en dat de veiligheid op geen enkele wijze verbeterd is. Bovendien, ook in de vliegwereld geldt dat je gewoon moet opletten. (Visual Flight Rules).

Dus, ik vermoed dat de AIS verplichting algemeen wordt, dat boeien e.d. inderdaad gaan verdwijnen, dat roeiboten voortaan een accu mee moeten slepen, dat er dure toezichthouders gaan worden opgericht, en dat de verbetering uiteindelijk nagenoeg nul gaat zijn. Immers, we vervangen actieve veiligheid door passieve veiligheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 10:05 #569923

Sloe Gin schreef :
In ieder geval wel een mooie manier om mijn vrouw er van te overtuigen dat ik toch echt al die leuke speeltjes nodig heb. B)

Shit, dat is pas wijsheid. Omdenken ten voeten uit. Ik ben vóór! Verplichten die AIS. Evenals de regel dat je maximaal met zeilen van 5 jaar oud mag zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 10:18 #569925

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1606
Er is een verschil tussen "data" en "informatie". Data zijn irrelevant EN relevante gegevens. Informatie is alleen de "relevante gegevens". Dus informatie is een deelverzameling van data.
Als je het over AIS hebt:
Het "bos" is alle gegevens, de boom recht voor je is informatie. Daar loop je namelijk tegen aan. Al die andere miljoen bomen zijn data, namelijk irrelevant.
Als je het over een bioloog hebt is de scheiding data en informatie in hetzelfde bos anders, misschien is voor hem het hele bos wel relevant, of misschien alleen de groene blaadjes, net hoe zijn pet staat.
Als je het over schepen en AIS hebt en dan ook nog over aanvaringsrisico hebt, zijn de bliebjes data. Pas als een bliebje dicht bij jouw schip komt of zal komen, is dat informatie. Hier helpt het AIS systeem zelf niet, dat onderscheidt de gegevens niet van data. Dat moet het systeem dat achter het AIS zit doen. Bijvoorbeeld een nav-programma.
Zoals bij WaypointsGPS om maar wat te noemen: je eigen schip heeft op het beeldscherm een 15-minuten voorspellende lijn, en zo ook alle AIS bliebjes. Het wordt informatie op het moment dat 2 voorspellende lijnen elkaar kruisen. Op de 15-minuten schaal kan je inschatten hoeveel minuten ruimte er zit tussen het kruispunt en jouw positie op dat moment.
DIt is een methode om effectief de informatie uit de data te filteren.
Opmerkingen, dat er teveel bliebjes op een scherm staan, zijn zelf ook data. Alle bijdragen in een draadje op het forum zijn zo data. Ook hier zijn er relevante en irrelevante data. Aan een ieder zelf om afhankelijk van je interesse te filteren en informatie (de relevante data) te verzamelen.
Achterhoede discussie. Toekomst: iedereen aan de AIS, gezonde informatie verwerking, goede effectieve communicatie, en zelf blijven opletten, zo heurt het
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 10:21 #569926

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26279
Evaluationcopy schreef :
Ik zou zo in de VS gaan wonen, over een half jaar heb ik de papiertjes om daar zo aan de bak te komen. Helaas wil madame niet. Het alternatief is dan maar dat ik ik er hier het beste van maak (lukt prima, heb het naar m'n zin)

Het lijkt me dat er voor jou tenminste één reden is om niet naar de VS te gaan. Drop is daar een schaars genotmiddel!
Maar er is vast al een Nederlandse immigrant die een lucratief drop-importbedrijfje heeft opgezet. En anders is het misschien een idee..

Verder heeft je vrouw groot gelijk natuurlijk.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 10:26 #569928

Trouwens , B transponders hoeven volgens mij alleen de MMSI en de roepnaam weer te geven(die laatste zit sowieso al in de ATIS) en niet eens de scheepsnaam of andere info.
Dus zoveel "persoonlijke informatie" is dat ook niet.
En ik neem niet aan dat we straks allemaal aan de A transponders moeten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 10:26 #569929

Hmmm. Drop eten of een een leuke nieuwe muscle-car voor 25k $... Toch maar die drop dan. Misschien maar beter ook, ik zou me schamen voor zo'n wagen. Ik probeer de redneck in mij te negeren. Vuurwapens, net zoiets, overbodige zooi maar ik zou het niet kunnen laten als het mocht. Gaan inmiddels wel erg ver offtopic, vrouwen zijn vaak veel verstandiger, dat is duidelijk. Laten we het maar bij laten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 10:29 #569930

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26279
canuma schreef :
Aan de ene kant begrijp ik goed de verplichting op water dat zo druk is met beroepsverkeer. Maar er is een ontluisterend precedent. Voor zweefvliegtuigen is een transponder (AIS-achtig apparaat) verplicht gesteld vanwege de veiligheid. Dat gaf een heleboel technische problemen. Zo is elektriciteit plotseling verplicht en hoe laadt je dat op, zo zonder motor? De luchtvaartleiding zag plotseling honderden meldingen extra en zag door de bomen het bos niet meer.

Dat die enorme drukte op het scherm van de luchtverkeersleiders wordt veroorzaakt doordat zweefvliegtuigen, daar geloof ik helemaal niks van.

Als er in Nederland op een doordeweekse dag 10 zweefvliegtuigen in de lucht zijn, dan is dat veel.
Zelfs een weekend levert geen "honderden meldingen" van zweefvliegtuigen. Ik denk dat er uberhaupt maar een paar honderd zweefvliegtuigen zijn in Nederland. Daar is nooit meer dan één of twee procent van tegelijk in de lucht.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 10:42 #569940

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13563
WADnWIND schreef :
EkkeNekkepen schreef :


Vraag ik me toch af wat onze privacy waakhonden daarvan vinden.
Verplicht AIS betekent dat je locatie toch openbaar wordt getoond op allerlei websites. Of het nu actueel is of niet maakt niet zoveel uit.

Ik zou me vééél meer druk maken om Google Chroom, Facebug, twitter, Linkedin, je betaalpas etc. dan uberhaupt om AIS.

Slaap lekker.....

Inderdaad. Waarschijnlijk verdient google meer aan het ais systeem dan alle leveranciers van de ais hardware bij elkaar. Misschien moesten die zenders maar gratis ter beschikking gesteld worden door diegene die er aan verdient. Dan is er tenminste een tegenprestatie voor al die leuke data die doorverkocht wordt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 11 nov 2014 10:43 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 11:03 #569954

Dat is al zo!
Alleen niet door Google.
Bij marinetraffic krijg je een gratis ontvanger als je de gegevens doorstuurt naar Marinetraffic.
Tenminste , als je ontvanger in een gebied staat wat nog niet goed afgedekt is.
www.marinetraffic.com/nl/p/app...or-free-ais-receiver
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 11:12 #569956

  • bas-i
  • bas-i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
mgbgt1975 schreef :
Behalve dan bij de politie, las van de week dat ze systemen niet gekoppeld hebben

Politie en IT? Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 11:40 #569968

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13563
Yellow Boat schreef :
Dat is al zo!
Alleen niet door Google.
Bij marinetraffic krijg je een gratis ontvanger als je de gegevens doorstuurt naar Marinetraffic.
Tenminste , als je ontvanger in een gebied staat wat nog niet goed afgedekt is.
www.marinetraffic.com/nl/p/app...or-free-ais-receiver
Ad

Mijn idee was meer dat de eigenaar van de data een gratis zender kreeg niet de DIEF.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 11 nov 2014 14:15 #570031

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Het aantal geregistreerde vliegtuigen in Nederland in de kleine luchtvaart is groter dan het aantal toestellen in de grote luchtvaart. Er zijn alleen al voor het zweefvliegen 31 vliegvelden (hoewel, er zijn een paar recent gesloten) met meer dan 40 vliegverenigingen. het meest wordt in de weekenden gevlogen, dat klopt. Zo heeft de Gelderse zweefvliegclub alleen al in 2014 aan geregistreerde overlandkilometers meer dan 100.000. En dat is maar een heel klein deel van wat er gevlogen wordt.

Ik probeerde te wijzen op de beperkte bijdrage aan de luchtveiligheid. In het verlengde:

Hoeveel levert een (algemene) verplichting van AIS op? Er moet een omslagpunt in het denken zijn waarbij je gaat van ' een schipper is verstandig, kent zijn beperkingen, regelt zijn eigen veiligheid' naar ' er zijn voldoende domme schippers om iedereen te verplichten maatregelen te nemen, ook voor de schipper die zijn beperkingen kent, hoewel we daarmee onszelf tevens verplichten toezicht te regelen, reglementen op te stellen, en erkennen dat de verantwoordelijkheid voor die domme schippers nu verschuift van de schipper zelf naar de procedure'.

U begrijpt, ik sta niet afwijzend tegenover AIS, maar ik zet vraagtekens bij een algemene verplichting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.333 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl