Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vicks blue ontmast

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 07:17 #630787

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2324
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 07:33 #630795

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Mooi schip. Drama als je vaarseizoen zo plots onderbroken wordt. Zo te zien gelukkig geen persoonlijk letsel? Oorzaak bekend?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 07:39 #630797

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2324
Oorzaak weet ik niet. Wij waren net als zij onderweg naar Bruinisse voor de 40 mijl.
De wind was constant 40+ knopen met vlagen van 50.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 08:09 #630805

Zo te zien voeren ze alleen op de fok, huik zit nog om het voorzeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 08:15 #630809

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2324
Maarten-Jan schreef :
Zo te zien voeren ze alleen op de fok, huik zit nog om het voorzeil.
klopt
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 08:40 #630818

Pompende mast zou dan maar zo kunnen.. Zonder driehoek achter de mast..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 08:42 #630819

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Shit zeg...forse boot, denk niet dat je de brokken met twee man weer op dek krijgt. Ankeren en wachten op hulpdienst? Je zet t daar ook niet even vrij lijkt me
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 09:35 #630840

Maarten-Jan schreef :
Zo te zien voeren ze alleen op de fok, huik zit nog om het voorzeil.

Met die wind een goed recept voor een mastbreuk op halve hoogte.
Flinke compressie erop door de wind in de genua, geen steun tegen buigen naar voren, en daar gaat ie dan.
Bijna gegarandeerd.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 09:42 #630843

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Is dat ook het geval met een kraanlijn en een goed vastgezette grootschoot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 09:45 #630844

pieter2 schreef :
Is dat ook het geval met een kraanlijn en een goed vastgezette grootschoot?

ja, die trekken aan de masttop en houden hem op halve hoogte niet tegen om naar voren door te knikken.
Je zou een val of spiboomophouder onder de zaling door naar achteren goed strak kunnen zetten, of bakstagen aantrekken.
Zo'n grootzeil heeft meer functies dan je op het eerste gezicht denkt ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 09:47 #630846

Dit lijkt een Victoire 1044. Wat voor tuig staat daar op? Geen hoofdwant/D1 naar achteren gericht? Hoe zou je dan ooit een stromfolke op deze boot moeten voeren zonder grootzeil?
Laatst bewerkt: 31 mei 2015 09:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 09:48 #630848

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
Zozo, dat is windkracht 9, met stoten tot 10...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 09:55 #630851

BM Sail schreef :
Zozo, dat is windkracht 9, met stoten tot 10...

KNMI van gisteren (was het gisteren, die mast?):

# BRON: KONINKLIJK NEDERLANDS METEOROLOGISCH INSTITUUT (KNMI)
# Opmerking: door stationsverplaatsingen en veranderingen in waarneemmethodieken zijn deze tijdreeksen van dagwaarden mogelijk inhomogeen! Dat betekent dat deze reeks van gemeten waarden niet geschikt is voor trendanalyse. Voor studies naar klimaatverandering verwijzen we naar de gehomogeniseerde reeks maandtemperaturen van De Bilt <www.knmi.nl/klimatologie/onder...ogeen_260/index.html> of de Centraal Nederland Temperatuur <www.knmi.nl/klimatologie/onderzoeksgegevens/CNT/>.
#
#
# STN LON(east) LAT(north) ALT(m) NAME
# 310: 3.596 51.442 8.00 VLISSINGEN
# 319: 3.862 51.226 1.40 WESTDORPE
# 330: 4.124 51.993 12.50 HOEK VAN HOLLAND
#
# YYYYMMDD = Datum (YYYY=jaar MM=maand DD=dag);
# FHX = Hoogste uurgemiddelde windsnelheid (in 0.1 m/s);
# FHXH = Uurvak waarin FHX is gemeten;
# FXX = Hoogste windstoot (in 0.1 m/s);
# FXXH = Uurvak waarin FXX is gemeten;
#
# STN,YYYYMMDD, FHX, FHXH, FXX, FXXH
#
310,20150530, 90, 11, 120, 8
319,20150530, 70, 9, 150, 9
330,20150530, 110, 1, 150, 5

Ofwel:
de meeste wind in die buurt in Hoek van Holland, midden in de nacht, 6 B gemiddeld, hardste vlaag 7 B

het wateroppervlak ziet er ook uit als hoogstens 6 B.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 31 mei 2015 09:56 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 10:17 #630864

Misschien was het vrijdag:

# BRON: KONINKLIJK NEDERLANDS METEOROLOGISCH INSTITUUT (KNMI)
# Opmerking: door stationsverplaatsingen en veranderingen in waarneemmethodieken zijn deze tijdreeksen van dagwaarden mogelijk inhomogeen! Dat betekent dat deze reeks van gemeten waarden niet geschikt is voor trendanalyse. Voor studies naar klimaatverandering verwijzen we naar de gehomogeniseerde reeks maandtemperaturen van De Bilt <www.knmi.nl/klimatologie/onder...ogeen_260/index.html> of de Centraal Nederland Temperatuur <www.knmi.nl/klimatologie/onderzoeksgegevens/CNT/>.
#
#
# STN LON(east) LAT(north) ALT(m) NAME
# 310: 3.596 51.442 8.00 VLISSINGEN
# 319: 3.862 51.226 1.40 WESTDORPE
# 330: 4.124 51.993 12.50 HOEK VAN HOLLAND
#
# YYYYMMDD = Datum (YYYY=jaar MM=maand DD=dag);
# FHX = Hoogste uurgemiddelde windsnelheid (in 0.1 m/s);
# FHXH = Uurvak waarin FHX is gemeten;
# FXX = Hoogste windstoot (in 0.1 m/s);
# FXXH = Uurvak waarin FXX is gemeten;
#
# STN,YYYYMMDD, FHX, FHXH, FXX, FXXH
#
310,20150529, 140, 15, 210, 15
319,20150529, 90, 15, 150, 15
330,20150529, 130, 14, 200, 15

Hoogste windvlaag 38 kts, 8 B, middag tussen 2 en 3 u te Vlissingen.

Uurgemiddelde op de grens van 6B en 7B, met 27,2 kts
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 10:28 #630868

een weg neembare bakstag die je gebruiken kan voor deze situaties.
zal ook op mijn Shamrock.
wel trieste beelden.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 10:56 #630885

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2324
Baasklusje schreef :
Misschien was het vrijdag:

# BRON: KONINKLIJK NEDERLANDS METEOROLOGISCH INSTITUUT (KNMI)
# Opmerking: door stationsverplaatsingen en veranderingen in waarneemmethodieken zijn deze tijdreeksen van dagwaarden mogelijk inhomogeen! Dat betekent dat deze reeks van gemeten waarden niet geschikt is voor trendanalyse. Voor studies naar klimaatverandering verwijzen we naar de gehomogeniseerde reeks maandtemperaturen van De Bilt <www.knmi.nl/klimatologie/onder...ogeen_260/index.html> of de Centraal Nederland Temperatuur <www.knmi.nl/klimatologie/onderzoeksgegevens/CNT/>.
#
#
# STN LON(east) LAT(north) ALT(m) NAME
# 310: 3.596 51.442 8.00 VLISSINGEN
# 319: 3.862 51.226 1.40 WESTDORPE
# 330: 4.124 51.993 12.50 HOEK VAN HOLLAND
#
# YYYYMMDD = Datum (YYYY=jaar MM=maand DD=dag);
# FHX = Hoogste uurgemiddelde windsnelheid (in 0.1 m/s);
# FHXH = Uurvak waarin FHX is gemeten;
# FXX = Hoogste windstoot (in 0.1 m/s);
# FXXH = Uurvak waarin FXX is gemeten;
#
# STN,YYYYMMDD, FHX, FHXH, FXX, FXXH
#
310,20150529, 140, 15, 210, 15
319,20150529, 90, 15, 150, 15
330,20150529, 130, 14, 200, 15

Hoogste windvlaag 38 kts, 8 B, middag tussen 2 en 3 u te Vlissingen.

Uurgemiddelde op de grens van 6B en 7B, met 27,2 kts
Snelheden afgelezen op mijn windset
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 10:58 #630886

henkt schreef :
Snelheden afgelezen op mijn windset

schijnbare of ware wind?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 11:31 #630896

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2324
Schijnbare wind. Wij gingen ca 5.2 knoop redelijk recht in de wind (op de motor)
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 11:51 #630911

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Overigens treden vergelijkbare problemen op met een diep gereefd grootzeil op een boot zonder babystag met te weinig prebend.. Zoek maar eens hier op het forum op 'inverse bend'...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 11:58 #630916

Ok, en dan nog de zwiep van de mast naar voren als je van een golfjes af naar beneden gaat.
Ook goed voor een paar knoopjes:
als je op de golftop zit en de boot gaat het dal in dan ga je in een paar seconden met het voorschip een halve meter naar beneden. We schatten het laag: 0,5 m in 2 sec, dus 0,25 m/s
De mast is 5 keer zo lang als de halve boot, dus bovenin is het 1,25 m/s
Dat is een kleine 3 kts.

Dus de bootsnelheid en de golven maken de meting zo'n 8 kts te hoog.
Dat klopt wel ongeveer met de KNMImetingen van zaterdag.

7 B is al een groot risico voor een boot met fok maar zonder grootzeil....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 31 mei 2015 12:03 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 12:02 #630918

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik heb een ding gemaakt van ongeveer 50cm wat in m'n grootzeil groef past. Dat kan ik heksen als ik zonder grootzeil vaar tot ergen halverwege de mast. Daaraan zit een soort van hulp achterstag die mastoverboord dan moet voorkomen.
Inmiddels heb ik afgelopen ook juist om deze reden dyneema wegbindbare backstagen gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 12:29 #630929

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Baasklusje schreef :
Zo'n grootzeil heeft meer functies dan je op het eerste gezicht denkt ;-)

Zou je daar wat dieper op in willen gaan?

In mijn vooralsnog simpele logica trekt het voorzeil bovenin de mast naar voren, tegengehouden door de achterstag. Die kracht moet ergens heen en kan (deels) naar beneden door de mast te buigen. Zover volg ik het.

In mijn beleving 'duwt' het grootzeil de mast óók naar voren, maar dan wat lager in de mast en versterkt dat effect dan, of ga ik nu de mist in?

Waar zit de tegenkracht die de mast (ook) in het midden recht houdt?
Laatst bewerkt: 31 mei 2015 12:30 door stadjer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 12:32 #630930

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
ja nu ben ik ook wel benieuwd, normaal gesproken zou ik met extreem veel wind alleen de werkfok erop zetten en grootzeil naar beneden. Begrijp ik dan nu goed dat dit de kans op mastbreuk verhoogd?
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 12:39 #630932

Stel je je een strak aangetrokken grootzeil aan de wind voor.
Dan heb je een best wel sterke driehoek die met zijn volledige voorzijde aan de mast vastzit.
De mast kan een klein beetje vaar voren buigen op halve hoogte, tot het zeil helemaal vlak is.
Verder kan hij niet.
Op deze manier stabiliseert een grootzeil de mast (tegen knikken naar voren).
Als je de schoot viert wordt dat minder en minder, en als de giek haaks op de boot staat is er niets van over.

De kracht op een mast is, met de juiste stagspanning, toch al erg groot zonder zeil.
Als ik de stagen (incl hekstag) op 25% van hun breeksterkte zet (da's normaal) dan trekken ze met zijn zessen de mast met een kleine 100.000 N (10.000 kg, 10 ton) naar beneden, compressiekracht van boven naar beneden. Is ongeveer 8 flinke auto's op de top van de mast.

Als de mast buigt en niet wordt tegengehouden zal hij onverbiddellijk ergens in het midden (grootste buiging) knikken, net als een rietje of satéstokje dat je onder druk zet.

Een voorzeil (zonder grootzeil) met veel wind levert nog een extra compressiekracht: het zeil neemt de voorstag mee opzij of naar voren, en aan de wind zelfs naar achteren. Nog een tonnetje erbij....

En dan is een kleine, niet tegengehouden buigen voldoende.

Remedie kan zelfs een dubbel gereefd grootzeil zijn, met de schoot aangetrokken, ook voor de wind.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 31 mei 2015 12:43 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 31 mei 2015 12:39 #630933

Het achterlijk van het grootzeil is op te vatten als een lijn van de mast naar de giek. Door de giek vervolgens flink te schoten trek je de mast naar achteren. De babystag trekt naar voren.. daarmee voorkom je het pompen van de mast.
Sunday noemt daarvoor (als minimalist) de oplossing om alleen een lijn te hijsen in de mastrail en die naar achteren op te spannen..
Het try of grootzeil verdeelt de kracht ook in de mastgroef over meerdere leuvers.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 31 mei 2015 12:40 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl