Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 31 of 34 ?

31 of 34 ? 05 apr 2016 10:14 #722590

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Ja, ook bij mij jeukt het nu. En bedankt hè, Albertus :laugh:

Maar ik vind het moeilijk kiezen. Vergeleken bij een Maxi 77 zijn modern ingedeelde 30+ voeters allemaal ruim zat, bieden allemaal een achterhut, een fatsoenlijke navigatiehoek en een fatsoenlijk beslaapbare voorpunt. De meesten hebben ook nog een redelijk ruim aanvoelende salon. Een 34-voeter voelt haast als een superjacht, als je van een Maxi 77 komt.

En toch zie je dat zelfs 34-voeters te krap worden en mensen ze inruilen voor een maatje groter. Nou zijn dat misschien dezelfde mensen die een Ford Galaxy kopen zodra MdV zwanger is van haar eerste, terwijl er ook complete gezinnen zich prima redden met een Peusje 107, maar toch.

Maarja, wat ik niet wil, is dat het over twee jaar wéér gaat jeuken. Ik wil een boot waarin ik wil kunnen investeren, omdat ie een jaar of 10+ bij me blijft. Is een 31-voeter dan half werk, of is een 34-voeter alleen maar onnodig duur?

Met een 31-voeter blijf ik met de lokale wedstrijden wel één van de kleinsten. Maarja, "de buren hebben er ook één" is geen reden om groter te kopen. Maar om met je kampeercontainer niet helemaal achteraan het veld te hobbelen in GPH, moet je wel wat voeten meebrengen helaas. Een beetje leuk meedraaien in de langzaamste ORC klasse (die daadwerkelijk vaart - dat is meestal niet ORC4?) zou grappig zijn.

Wat ik belangrijk vind is vooral dat ik de tassen van bemanning, ergens anders dan op een bed of los door de salon slingerend kwijt kan. Ik ben graag de volksverhuizing voor het slapen gaan kwijt. Maar bij 30+ voeters schuif je tassen meestal onderin de voorpunt toch?

Wat ik bij bv. Dehler zie is dat de 34 vooral wat meer loopruimte rond de keuken heeft, meer kastruimte in de achterhut en de navigatiehoek een kwartslag gedraaid t.o.v. de 31. En dat was het wel zo ongeveer, naast dat-ie een procent of drie-vier sneller is en iets dieper steekt. Tja, of dat de duizenden extra investering en doorlopend hogere maandlasten waard is?

En dan heb je natuurlijk de pokkegolfjes nog, IJsselmeer. Of 34 ipv 31 dan echt hét verschil maakt? Kan iemand daar iets over roepen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 10:16 #722591

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
interessant draadje :laugh: ga ik volgen.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 10:23 #722595

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Oja, naast een handvol wedstrijden zeil ik vooral dagtochtjes, weekendjes weg en zal ik zo eens per jaar misschien een weekje twee kinderen aan boord hebben (nu 7 en 10jr). Of die vaker aan boord zullen overnachten is nog de vraag, dus om daar nou de boot keuze op te baseren...

Trouwens, op de Maxi 77 zou overnachten met twee kinderen wat druk zijn, maar op elke 30+ voeter moet dat prima kunnen zou ik zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 10:24 #722596

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Het hangt voor een groot deel af van: je budget, en daarmee: hoe oud de boot is die je gaat kopen. Een 31 voeter van een recente uitvoering is ruimer dan een 10 jaar oude 34...
Belangrijker om te kijken naar: wat ik je met je boot? Toeren, wedstrijden, droogvallen etc. En dan dus verhouding daar tussen (lees: wat ben je bereid op te geven aan comfort om sneller te zijn; dit ivm je ORC vermelding)

Als rule of thumb hanteer ik op basis van praktijk ervaring: een boot die 1 meter langer is kost het dubbele (onderhoud, ligplaats, zeilen etc. bij elkaar opgeteld). 31 ver 34 is bijna die meter dus bijna het dubbele.

Op het IJsselmeer ben je met 34 voet nog altijd de klos met de stijle golfslag, dus daar maakt 31 / 34 niet veel uit..

Als je een leuke snelle boot zoekt in die afmeting, kun je echter ook deze overwegen: veel sneller (leuk met een wedstrijdje, maar dan op Texel rating, maar vooral ook: grotere actieradius), minder diepgang dus je kunt er ook heerlijk mee rond de kust scharrelen etc.: www.multihull.nl/multihulls/us...urissimo9.fotos.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 10:25 #722598

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Naast de 50 mijls, 100 mijls etc wedstrijden, heeft de CTC haar eigen wedstrijdkalender, dus je kunt je nog altijd lekker uitleven qua wedstrijdzeilen als je bij sommige andere wedstrijden niet welkom bent ;)
Laatst bewerkt: 05 apr 2016 10:26 door Aernoudt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 10:36 #722603

Mijn 4.5 tons, 30 jaar oude 31-voeter ligt iedere 5e - 6e knobbelgolf (bijna) stil. Een Victoire 34 waar ik op bemand heb, denderde overal doorheen, dankzij massa en verlengde mast. De First 31.7 van een vriend heeft veel minder last van de beruchte knobbels dan mijn schuitje. Ik vermoed dankzij combinatie van lager gewicht, modernere rompvorm en meer zeiloppervlak. Het is dus nogal type-afhankelijk. Over het algemeen zal het grotere schip het makkelijker hebben op het IJssel-/Markermeer, maar in andere omstandigheden of vaarwater kan het juist precies andersom uitpakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 11:06 #722618

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Het wordt sowieso een oudje, jaren '80-'90, zegmaar de eerste boten met 'moderne' indeling (in de zin dat het toilet naast de ingang zit enzo). Ik vergelijk dus appels met appels: dezelfde generatie.

Een First 31.7 heeft misschien dezelfde LWL als een oudere 34-voeter - is het dan toch zinvol om voor 34 voet te gaan? Vrees dat hoe meer mensen ik dit vraag, hoe meer tegenstrijdige antwoorden ik krijg...

Een multihull is zeker leuk, snel, ruim en kan overal komen. Alleen dat liggeld... weerhoudt me echt. En dat je bij de meeste wedstrijden op IJsselmeer en Markermeer niet welkom bent is ook niet handig. Droogvallen staat niet hoog op de lijst. Leuk om een keer te doen misschien, maar niet belangrijk genoeg om speciaal een totaal andere boot voor te kopen.

Wedstrijden... ik zeil al jaren de woensdagavond cup, maar weinig serieuzer dan dat. Ooit een keertje ORC meten en wat meer gaan doen is leuk, maar niet belangrijker dan toerzeilen.

Maar deze vraag gaat vooral over ruimte. Dat een 34-voeter sneller is en hoeveel, dat kan ik uit meetbrieven wel opmaken. Maar de vraag is of ik snel uit een 31-voeter zal groeien qua ruimte... hoe groot ie nu ook lijkt t.o.v. de Maxi... en of een 34-voeter me wel veel langer tevreden zal houden. Of dat een 34-voeter alleen maar onnodig duurder zal zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 11:09 #722621

Heb je kinderen of plannen daarvoor? Volgens mij heb je nog niet genoemd hoeveel hoofden er aan boord gaan zijn. Lijkt me relevant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 11:13 #722624

web schreef :
Maar de vraag is of ik snel uit een 31-voeter zal groeien qua ruimte... hoe groot ie nu ook lijkt t.o.v. de Maxi... en of een 34-voeter me wel veel langer tevreden zal houden. Of dat een 34-voeter alleen maar onnodig duurder zal zijn...

Ik begrijp je vraag maar denk dat deze echt alleen door jou en je gezin beantwoord kan worden. Wat ik (nog steeds, na de Loper) mis op mijn 30/31 voeter (jaren ' 90) is een fatsoelijke natte kast waar ik pakken kan drogen. Afgescheiden achter- en voorhut is heerlijk om je even terug te trekken als je vroeg op bed wilt of gewoon even wilt liggen. Kaartentafel is op mijn boot wel slim gedaan. Is wel een aparte tafel met instrumenten in de buurt etc, maar je zit nog steeds op de normale kajuitbank (kwart slag gedraait - je kijkt naar achter, heb ik geen problemen mee). Als je uren en uren met computers wilt klooien of je wilt hier je leeshoekje van maken dan zou ik voor een paar voeten meer gaan ipv een ontwerp waar men zo'n apart zitje persé in heeft willen proppen.

Heel persoonlijk dus.
Laatst bewerkt: 05 apr 2016 13:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 11:36 #722637

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Wij stonden 2 jaar geleden voor dezelfde keuze. Van een 30 voeter naar 31 of 33/34 voet. Het is een 33 voeter geworden en wel een Elan 333. Enkele argumenten die hierboven worden aangehaald vonden wij ook belangrijk. Een voldoende ruime natte cel, met aparte kast voor natte zeilkleding, bij voorkeur naast de kajuitingang. Een volwaardige navigatietafel en liever niet achterstevoren hoeven zitten. Een ruime achterhut met stahoogte en een afsluitbare hut in de punt. Daarbij een ruime kuip en praktische kombuis.

Dit vind je inderdaad wel steeds vaker op een moderne 31 voeter, wat dan vaak wel invloed heeft op het design (breedte en hoogte t.o.v. de lengte).

De zeileigenschappen vonden we zeker zo belangrijk en zijn met de Elan 333 erg tevreden. Ligt mooi stabiel ook met een flink zeetje op het IJsselmeer. Ook prima geschikt voor clubwedstrijden, wat de vorige eigenaar veel heeft gedaan. Maar ook tochten op de Noordzee en kanaal. Allemaal prima. We varen regelmatig grotere toerschepen er gemakkelijk uit.

Ik zou gaan voor een 33/34 voet die is gepositioneerd als cruiser/racer. Maar ja, wat mogelijk is hangt af vooral van je budget.
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 12:58 #722672

ORC4 varen kan best hoor web. Tegenwoordig is het in de vreselijke mode het bij de ORC3 in te bezemen. Als je het niet erg vind dat je ORC klasseveld een boot of 4-6 is in plaatst van 15. In de ORC3 heb je ook een behoorlijk dichtgetimmerde top.

Lage GPH bij een korte lengte = meer fun en spektakel. Ga voor een Fareast 31. Lekker klein, lage ligplaatskosten en toch meedoen in ORC1!

Qua golven; dat is per boot écht verschillend en niet per sé lengte afhankelijk. Klassieke boegen met overhang doen het meestal wat vergevelijker. Daarnaast is het ook stuurmanskunst.
Laatst bewerkt: 05 apr 2016 13:00 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 13:16 #722682

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Evaluationcopy schreef :
Heb je kinderen of plannen daarvoor? Volgens mij heb je nog niet genoemd hoeveel hoofden er aan boord gaan zijn. Lijkt me relevant.

In de tweede post. Zal heel wisselend zijn, maar in principe één tot maximaal vier hoofden, waarvan er zelden meer dan 2 zullen overnachten. Een paar nachten per jaar zal 4 voorkomen, maar niet zo vaak dat ik daarom ga doorsparen voor een 42-voeter, om ze allemaal een eigen slaapkamer te geven ;-)

Maar wel afsluitbare hutten dus, voor en achter.

@mmaassen: Tx, nou staat er toevallig een Elan 331 te koop voor niet al te veel...

@nachtvlinder: Goeie tip van de natte kast. Zelf dacht ik ook al aan een 'echte' natte cel als wens, in de zin dat ik er zeilpakken zou kunnen afspoelen met zoet water of dat soort dingen. Volwaardig douchen zal het niet worden, dan zou er ook nog een warm water voorziening in moeten met een flinke watertank - zo luxe hoeft nou ook weer niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 13:22 #722684

Oja, mijn natte cel had ook wel ruimer gemogen. Plaatsing WC is onhandig (ga ik nog eens aanpassen). Op Nachtvlinder kon je prima plassen door op je knieën te zitten rondom de pot. Even uitproberen dus! Hoe jij het liefst plast is ook persoonlijk ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 13:26 #722685

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Fareast 31, haha... ik zoek geen dinghy ;-)

De nationale top vind ik niet zo relevant, ik zal waarschijnlijk niet verder komen dan een incidenteel low-profile ORC wedstrijdje omdat ik simpelweg te weinig tijd en geld erin kan steken om een 'professionele' crew te kunnen samenstellen, trainen en blijven boeien. Nadeel van een 34-voeter is dat alles duurder is; ik zie mezelf dan ook eerder een 31 pimpen dan een 34.

Probleem van een klasseveld van 4-6 boten is dat het er volgend jaar 2-3 zijn en het jaar daarop de klasse niet meer bestaat. Je ontkomt dan niet meer aan 'inbezemen' voor alle behalve de allergrootste evenementen - als je al mee mag doen en niet geweigerd wordt wegens 'te traag'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 13:47 #722688

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Capt Poon schreef :
Mijn 4.5 tons, 30 jaar oude 31-voeter ligt iedere 5e - 6e knobbelgolf (bijna) stil. Een Victoire 34 waar ik op bemand heb, denderde overal doorheen, dankzij massa en verlengde mast. De First 31.7 van een vriend heeft veel minder last van de beruchte knobbels dan mijn schuitje. Ik vermoed dankzij combinatie van lager gewicht, modernere rompvorm en meer zeiloppervlak. Het is dus nogal type-afhankelijk. Over het algemeen zal het grotere schip het makkelijker hebben op het IJssel-/Markermeer, maar in andere omstandigheden of vaarwater kan het juist precies andersom uitpakken.

Dat is prima op te lossen (met een Pionier 930). Sorry, ik ben het grotendeels met je oneens.
Laatst bewerkt: 05 apr 2016 13:49 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 14:00 #722689

web schreef :
nou staat er toevallig een Elan 331 te koop voor niet al te veel...

Een Elan 331 is wel een heel ander schip dan de Elan 333 (maar die heeft dan ook een ander prijskaartje).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 14:04 #722690

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
web schreef :
Ja, ook bij mij jeukt het nu. En bedankt hè, Albertus :laugh:

Maar ik vind het moeilijk kiezen. Vergeleken bij een Maxi 77 zijn modern ingedeelde 30+ voeters allemaal ruim zat, bieden allemaal een achterhut, een fatsoenlijke navigatiehoek en een fatsoenlijk beslaapbare voorpunt. De meesten hebben ook nog een redelijk ruim aanvoelende salon. Een 34-voeter voelt haast als een superjacht, als je van een Maxi 77 komt.

En toch zie je dat zelfs 34-voeters te krap worden en mensen ze inruilen voor een maatje groter. Nou zijn dat misschien dezelfde mensen die een Ford Galaxy kopen zodra MdV zwanger is van haar eerste, terwijl er ook complete gezinnen zich prima redden met een Peusje 107, maar toch.

Maarja, wat ik niet wil, is dat het over twee jaar wéér gaat jeuken. Ik wil een boot waarin ik wil kunnen investeren, omdat ie een jaar of 10+ bij me blijft. Is een 31-voeter dan half werk, of is een 34-voeter alleen maar onnodig duur?

Met een 31-voeter blijf ik met de lokale wedstrijden wel één van de kleinsten. Maarja, "de buren hebben er ook één" is geen reden om groter te kopen. Maar om met je kampeercontainer niet helemaal achteraan het veld te hobbelen in GPH, moet je wel wat voeten meebrengen helaas. Een beetje leuk meedraaien in de langzaamste ORC klasse (die daadwerkelijk vaart - dat is meestal niet ORC4?) zou grappig zijn.

Wat ik belangrijk vind is vooral dat ik de tassen van bemanning, ergens anders dan op een bed of los door de salon slingerend kwijt kan. Ik ben graag de volksverhuizing voor het slapen gaan kwijt. Maar bij 30+ voeters schuif je tassen meestal onderin de voorpunt toch?

Wat ik bij bv. Dehler zie is dat de 34 vooral wat meer loopruimte rond de keuken heeft, meer kastruimte in de achterhut en de navigatiehoek een kwartslag gedraaid t.o.v. de 31. En dat was het wel zo ongeveer, naast dat-ie een procent of drie-vier sneller is en iets dieper steekt. Tja, of dat de duizenden extra investering en doorlopend hogere maandlasten waard is?

En dan heb je natuurlijk de pokkegolfjes nog, IJsselmeer. Of 34 ipv 31 dan echt hét verschil maakt? Kan iemand daar iets over roepen?

Op het IJsselmeer is mbt golfgevoeligheid het verschil tussen 31 en 34 meestal kleiner ivt 28 en 31 voet. Hierbij uitgaande van min of meer hetzelfde type schip (zeg Victoire 855, 933 en 34)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 14:21 #722691

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Ja mijn referentie is op het ogenblik de Dehlers (31/94 en 34/106) en aan de andere kant oudere Firsts, Elans, GibSeas en dergelijke.
Laatst bewerkt: 05 apr 2016 14:28 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 14:32 #722694

Met het gevaar dat we een draadje kapen: ik ben benieuwd naar je oplossing (met een Pionier 930), Boatlover! En naar waar je het nog meer met me oneens bent. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 14:47 #722698

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Anders even een nieuw topic openen, kost weinig moeite.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 15:19 #722702

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 656
Hi,

Ik huurde altijd boten van rond de 30 voet, Dehler 29, First 31.7, en heb vorig jaar een vd Stadt 34 gekocht. Een 34 voeter voelt twee keer zo groot. De hoofdruimte in de slaapplaats onder de kajuit is heerlijk vooral op warme dagen. Er is fors extra ruimte in de bakskisten en ruimte binnen om extra zeilen droog op te slaan. Je kan zitten op het toilet, of er naast plassen als je wilt, en er is ruimte voor natte zeilpakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 15:28 #722703

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
Aswin schreef :
Een 34 voeter voelt twee keer zo groot.
dat is ie ook ;)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 15:30 #722705

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 15:45 #722708

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Aswin,

Nou is een vd Stadt 34 ook wel een 34-voeter met een hoog vrijboord, en goede, ahem, kampeereigenschappen en verder de performance van een 31-voeter, grofweg ;-) Met die D29 en die First had je beduidend sportievere jachten te pakken.

Appels met appels is het verschil tussen 31 en 34 wel wat kleiner, maar de punten die je noemt... ja... dat is inderdaad vast wel fijner.
Laatst bewerkt: 05 apr 2016 15:45 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 05 apr 2016 15:48 #722709

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
web schreef :
Ja mijn referentie is op het ogenblik de Dehlers (31/94 en 34/106) en aan de andere kant oudere Firsts, Elans, GibSeas en dergelijke.

De 34/106 vaart aan de wind niet echt rustiger in de IJsselmeergolven als de 31/94. de 34/106 is iets meer racy ontworpen ivt de 31/94.

Ga je echt naar een oude First (zoals bijv. de door André Mauric ontworpen 30 van rond 1978) dan heb je een schip dat rustig vaart in de knobbelgolven. Oftewel wat meer V-vorm in het onderwaterschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.321 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl