Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Doffe knallen en brandgeur….

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 04:20 #1419771

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6492
Werd wakker van 2 doffe “ver weg’ knallen. Het was aan boord. Op zoek en ik rook verbrand plastic. Niks gevonden, alles deed het nog. Toen weer en verder op zoek. Ik doe geen oog meer dicht want wilde weten waar het vandaan kwam.
Nu belangrijke info, we liggen aan de walstroom in Spanje en ik meen dat hier 32 Ampere wordt geleverd, we hebben dan ook een grote verloopstekker nodig, zo’n blauwe die net een maatje groter is dan het gebruikelijke.
Weer een doffe knal en lichte rook. Paneel opengetrokken waar de verdeler zit walstroom/generator/hoofdmoter. Daar zat het dus, direct de walstroom losgekoppeld. Het vonkte en brandde langzaam door. Gelukkig waren we niet een weekje in NL.

Iemand enig idee HOE ik dit kan voorkomen? De verdeler is doorgebrand, zie foto’s.





René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 04:36 #1419773

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1140
Wat je verdeler noemt, is dat zo'n "omschakelaar" waarmee het boordnet aan walstroom of omvormer wordt gekoppeld?

Indien ja, dan is dat dus alleen een ding met mechanische contacten er in. Dan is een grote overgangsweerstand eigenlijk de enige oorzaak die ik kan bedenken.
Reden daarvoor kan zijn verbrande contacten als gevolg van (veelvuldig) afschakelen van te grote stromen of een slecht contact op de klemmen. De boel wordt dan warm, het kunststof gaat smelten en uiteindelijk ontstaat er kortsluiting.

Wat je kan doen is zorgen dat dat ding groot genoeg is voor de toepassing en regelmatig nalopen, eventueel met een warmtebeeldcamera eens een keer naar de hele installatie kijken of er hot spots zijn.
Verder noem je de walstroomaansluiting van 32 Ampere. Als jouw boordnet uitgelegd is voor 16 Ampere dan zou je aan het begin ook een 16 A zekering op moeten nemen. Als je die niet hebt is alles tot je verdeler in deze situatie afhankelijk van de 32 A zekering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 05:25 #1419774

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
Zoek maar even op
N20 telux ac21 32a Switch
(Link plakken lukte niet)

Een telux schakelaar.
De doorgebrande is toevallig 32A.
Dus gewoon ouderdom, slechte contacten etc.
Gewoon vernieuwen.

PS
Waar ik er dan maar vanuit ga dat er niet ergens in de installatie iets fout zit wat grote stromen of kortsluiting zou kunnen veroorzaken.
Laatst bewerkt: 01 sept 2022 05:36 door Ronaldl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 07:11 #1419789

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6492
swblom schreef :
Wat je verdeler noemt, is dat zo'n "omschakelaar" waarmee het boordnet aan walstroom of omvormer wordt gekoppeld?

Indien ja, dan is dat dus alleen een ding met mechanische contacten er in. Dan is een grote overgangsweerstand eigenlijk de enige oorzaak die ik kan bedenken.
Reden daarvoor kan zijn verbrande contacten als gevolg van (veelvuldig) afschakelen van te grote stromen of een slecht contact op de klemmen. De boel wordt dan warm, het kunststof gaat smelten en uiteindelijk ontstaat er kortsluiting.

Wat je kan doen is zorgen dat dat ding groot genoeg is voor de toepassing en regelmatig nalopen, eventueel met een warmtebeeldcamera eens een keer naar de hele installatie kijken of er hot spots zijn.
Verder noem je de walstroomaansluiting van 32 Ampere. Als jouw boordnet uitgelegd is voor 16 Ampere dan zou je aan het begin ook een 16 A zekering op moeten nemen. Als je die niet hebt is alles tot je verdeler in deze situatie afhankelijk van de 32 A zekering.

Dank je swblom. Het is een schakelaar waarmee je switched tussen ‘opladen’ vanuit de Hoofdmoter of de generator, zie foto. Ik gebruik deze schakelaar nooit, want de generator is afgekoppeld al enige tijd. Dus er is geen sprake van enig gebruik.
Zie foto.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 07:22 #1419792

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6492
Ronaldl schreef :
Zoek maar even op
N20 telux ac21 32a Switch
(Link plakken lukte niet)

Een telux schakelaar.
De doorgebrande is toevallig 32A.
Dus gewoon ouderdom, slechte contacten etc.
Gewoon vernieuwen.

PS
Waar ik er dan maar vanuit ga dat er niet ergens in de installatie iets fout zit wat grote stromen of kortsluiting zou kunnen veroorzaken.

Ga ik opzoeken. Dank je.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 07:29 #1419793

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
opladen’ vanuit de Hoofdmoter of de generator, 


Dat zal niet:
De hoofdmotor zal toch geen 220 leveren?
Is het niet de switch tussen walstroom en generator?

En als de generator afgekoppeld is, kan je ook besluiten de switch geheel weg te laten.

Op de foto eas maar 1 aangesloten draad zitten.
De andere, lege, aansluiting leek uitgefikt.
Iets raars gedaan daar toen de generator afgekoppeld werd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 07:30 #1419794

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32559
Inderdaad een "Nokkenschakelaar"

Dat contactweerstand de oorzaak is lijkt duidelijk, alleen is dat niet altijd in de schakelcontacten. Er is ook een grote kans dat de aansluit schroeven met de ogen of vorken niet vast meer zaten en dat de oorzaak is.
Ik heb dat in het verleden meerdere keren aan de hand gehad.

Elk jaar ook de schroeven een keer natrekken, geldt voor alle stroomvoerende verbindingen.

Hygroscopisch vuil (zaagsel, stof etc.) kan ook nog ene oorzaak zijn bij 230/400V. Er ontstaat dan een geleidingsbrug door het vochtige stof heen.

Overigens is dit een heel goed voorbeeld waarom schakelpanelen, zeker voor 230/400 volt nooit van hout of ander brandbaar materieel moeten zijn en altijd van een onbrandbaar of vlamvertragend materiaal. Zeker met de inbouw zoals getoond, eventueel met omkasting.
vaak zie je dan een metalen flensplaat, dat weerstaat de 1e vlamvorming.
Je ziet duidelijk de roetsporen van de vlamboog op het hout, daar is niet veel meer voor nodig met droog hout.

Onder klasse mag dit absoluut nooit omdat er geen deugdelijke (af)scheiding is tussen 12volt en 230volt systeem.
Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 01 sept 2022 07:38 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 07:51 #1419803

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6492
Ronaldl schreef :
opladen’ vanuit de Hoofdmoter of de generator, 


Dat zal niet:
De hoofdmotor zal toch geen 220 leveren?
Is het niet de switch tussen walstroom en generator?

En als de generator afgekoppeld is, kan je ook besluiten de switch geheel weg te laten.

Op de foto eas maar 1 aangesloten draad zitten.
De andere, lege, aansluiting leek uitgefikt.
Iets raars gedaan daar toen de generator afgekoppeld werd?

Die uitgefikte was juist daarnet het probleem. Voor wat betreft je andere opmerking denk ik dat je misschien gelijk hebt. Weglaten is zeker een optie.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 07:52 #1419804

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6492
Calidris schreef :
Inderdaad een "Nokkenschakelaar"

Dat contactweerstand de oorzaak is lijkt duidelijk, alleen is dat niet altijd in de schakelcontacten. Er is ook een grote kans dat de aansluit schroeven met de ogen of vorken niet vast meer zaten en dat de oorzaak is.
Ik heb dat in het verleden meerdere keren aan de hand gehad.

Elk jaar ook de schroeven een keer natrekken, geldt voor alle stroomvoerende verbindingen.

Hygroscopisch vuil (zaagsel, stof etc.) kan ook nog ene oorzaak zijn bij 230/400V. Er ontstaat dan een geleidingsbrug door het vochtige stof heen.

Overigens is dit een heel goed voorbeeld waarom schakelpanelen, zeker voor 230/400 volt nooit van hout of ander brandbaar materieel moeten zijn en altijd van een onbrandbaar of vlamvertragend materiaal. Zeker met de inbouw zoals getoond, eventueel met omkasting.
vaak zie je dan een metalen flensplaat, dat weerstaat de 1e vlamvorming.
Je ziet duidelijk de roetsporen van de vlamboog op het hout, daar is niet veel meer voor nodig met droog hout.

Onder klasse mag dit absoluut nooit omdat er geen deugdelijke (af)scheiding is tussen 12volt en 230volt systeem.

Dank Calidris, als ik m weglaat is het ook opgelost. Maar je hebt zeker een punt.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 08:15 #1419813

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6492
Dat zaagsel waar je het over hebt zou het kunnen zijn.
René



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 08:40 #1419823

Even een vraagje betreffende die 32 ampere walaansluiting . Kan je walkabel(haspel) dat wel aan want die zijn normaliter maar tot 16 amp toegestaan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 09:30 #1419835

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6492
Yellow Boat schreef :
Even een vraagje betreffende die 32 ampere walaansluiting . Kan je walkabel(haspel) dat wel aan want die zijn normaliter maar tot 16 amp toegestaan.
Ad

Ik heb een standaard (gele) kabel die 32 A aan kan.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 10:27 #1419858

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32559
Kock1964 schreef :
Yellow Boat schreef :
Even een vraagje betreffende die 32 ampere walaansluiting . Kan je walkabel(haspel) dat wel aan want die zijn normaliter maar tot 16 amp toegestaan.
Ad

Ik heb een standaard (gele) kabel die 32 A aan kan.
René

heb je meer dan 16A nodig?
Op welke stroom heb jij je wal entree gezekerd?
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 10:34 #1419863

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6492
Die laatste vraag begrijp ik niet.
Heb direct doorgelust en het geheel werkt weer. Ik moet alleen even checken waar de zekering zit, ik vrees erna.
René


Laatst bewerkt: 01 sept 2022 10:35 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 11:40 #1419882

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6492
Ik moet er een zekering tussen zetten, iemand een suggestie welke ik het beste kan nemen hiervoor?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 12:00 #1419889

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
waar is die MAINS breaker dan voor?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 12:09 #1419892

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32559
Ik ben bang dat de volgorde is:
Wal-doorverbinding-mains zekering-schip.

Als dat zo is zou ik dat resoluut veranderen! Als je niet nog eens schade wil.

(In enkhuizen in 1 maand 3x elektrische brand aan boord van jachten, van de foto's wordt je niet vrolijk)

Wal - dubbelpolige mainszekering met aardlek - rest van het schip.

Schades die uit dit soort zaken volgen jagen ons aller premie omhoog.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 12:16 #1419897

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6492
sy helios schreef :
waar is die MAINS breaker dan voor?

Mijn idee is (ben een leek) om als er teveel stroom binnenkomt vanaf de walstroom, deze zekering er dan uitknalt.
Wat vind je van dat idee?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 12:17 #1419899

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32559
Kock1964 schreef :
sy helios schreef :
waar is die MAINS breaker dan voor?

Mijn idee is (ben een leek) om als er teveel stroom binnenkomt vanaf de walstroom, deze zekering er dan uitknalt.
Wat vind je van dat idee?
René

Als je zekering op de wal 32A of 64A is, of defect, fikt eerst je schip af.
Altijd zorgen dat je zelf je broek ophoudt, nooit vertrouwen op externe patrijen met dit werk.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 12:22 #1419903

Kock1964 schreef :
sy helios schreef :
waar is die MAINS breaker dan voor?

Mijn idee is (ben een leek) om als er teveel stroom binnenkomt vanaf de walstroom, deze zekering er dan uitknalt.
Wat vind je van dat idee?
René

Mains breaker is engels voor hoofdschakelaar en dat is geen zekering. Normaal zit er vóór die hoofdschakelaar nog een hoofdzekering ( kijk maar eens in je meterkast thuis) , in dit geval dus 16 Amp als de rest op het schip voor 16 ampere is uitgelegd .
Wat ook kan is een aardlekautomaat van 16 amp gebruiken , dan heb je meteen zowel een zekering als een aardlekschakelaar.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 12:25 #1419905

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
Als die doorverbinding en defecte schakelaar eruit worden gehaald, zou het zomaar kunnen worden zoals jij, Calisris, bedoeld? Kan alleen op de foto niet goed zien wat die breaker is. Bijv; dubbelpolig,16A, 30mA ofzo?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 13:43 #1419916

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32559
Yellow Boat schreef :
Kock1964 schreef :
sy helios schreef :
waar is die MAINS breaker dan voor?

Mijn idee is (ben een leek) om als er teveel stroom binnenkomt vanaf de walstroom, deze zekering er dan uitknalt.
Wat vind je van dat idee?
René

Mains breaker is engels voor hoofdschakelaar en dat is geen zekering. Normaal zit er vóór die hoofdschakelaar nog een hoofdzekering ( kijk maar eens in je meterkast thuis) , in dit geval dus 16 Amp als de rest op het schip voor 16 ampere is uitgelegd .
Wat ook kan is een aardlekautomaat van 16 amp gebruiken , dan heb je meteen zowel een zekering als een aardlekschakelaar.
Ad

Totdat de fase en de nul op de wal per ongeluk omgedraaid zijn, dan werkt je enkelpolige zekering nooit.

Altijd dubbel polig zekeren vanaf een walvoeding!

Bij dat soort aardlek combinaties wordt altijd één pool gezekerd, de andere pool is een passief meeschakelend contact, maar heeft niets met zekeren van doen.
Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 01 sept 2022 13:45 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 15:47 #1419934

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
als er verder niets aan de hand is, blijft het dezelfde stroom door de gezekerde danwel de geschakelde pool...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 01 sept 2022 15:47 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 16:10 #1419938

De zekering werkt wel als ie alleen in de nul zit, alleen blijft de spanning er dan op staan.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doffe knallen en brandgeur…. 01 sept 2022 16:16 #1419940

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
hoe dan als 2e passieve contact meeschakeld?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl