Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motoruimte ventileren

Motoruimte ventileren 19 aug 2020 09:33 #1197077

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 700
Ja ik weet dat er recent hier een onderwerp over was. Maar heb gewoon een praktische vraag. Dit naar aanleiding van mijn vakantie, tijdens de warme weken van afgelopen weken. Toen ik na het varen op de motor mijn luik open deed was het echt enorm warm. Van fabriek af staan daar ook mijn accu's en vind het daarom te warm - Heb een compromis 999 met Yanmar 3gm30

Wil middels een 12 buis ventilator warme lucht via een schep aan de buitenkant van de kuip afvoeren, moet ik ook nog een ventilator plaatsen voor de koude toevoer en is dit voldoende als het uit de bakskist komt ?

Hoor het graag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruimte ventileren 19 aug 2020 11:31 #1197113

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
Ik zou het gewoon uitproberen met een NO clixon, bv deze 2455RP 9100-442 F35C en een ventilator.
De clixon sluit bij 35° (ventilator aan) en opent bij 20° (ventilator uit). Baat het niet dan schaadt het niet ;)
Laatst bewerkt: 19 aug 2020 11:33 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruimte ventileren 19 aug 2020 11:32 #1197116

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 700
Oke is ook zeker handig.

Maar mijn vraag ging over aan en afvoer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruimte ventileren 19 aug 2020 12:29 #1197136

Avalon schreef :
Oke is ook zeker handig.

Maar mijn vraag ging over aan en afvoer

Vanuit de bakskist toevoeren is op zich prima als die bakskist ook een toevoer van lucht heeft , bijv. vanuit zo hoog mogelijk en zoveel mogelijk midden in de spiegel met een rooster voorzien van lamellen tegen inregenen . Ga er maar vanuit dat die toevoer minimaal een oppervlak moet hebben wat ongeveer gelijk is aan de afvoerbuis met de ventilator.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruimte ventileren 19 aug 2020 12:42 #1197140

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 700
Oke bedankt, maar moet er in de verse lucht ook een ventilator of zuig deze zelf aan door de afvoer van de warme lucht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruimte ventileren 19 aug 2020 12:57 #1197142

Avalon schreef :
Oke bedankt, maar moet er in de verse lucht ook een ventilator of zuig deze zelf aan door de afvoer van de warme lucht

Nee , alleen afzuigen met een ventilator en vrij aanzuigen vanuit een huiddoorvoer is veel beter. Zou je daar namelijk ook een ventilator in zetten dan loop je een grote kans dat er iets meer ingeblazen wordt als er afgezogen wordt ( dat op elkaar afstellen zoals bij een gebalanceerde ventilatie thuis is mogelijk maar erg lastig en duur ) wat een geringe overdruk in de motorruimte veroorzaakt. Dan krijg je onherroepelijk wat lek van dampen naar de kajuit met stank als gevolg en dat wil je niet. Zuig je alleen af met een ventilator creëer je daarentegen altijd een geringe onderdruk. Immers , de aanvoer van buiten via een rooster en eventueel een buis veroorzaakt altijd een gering drukverlies wat dus vanzelf altijd onderdruk creëert waardoor er nooit stank in de kajuit kan komen .
Ad
Laatst bewerkt: 19 aug 2020 12:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruimte ventileren 19 aug 2020 13:18 #1197151

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 700
Super bedankt voor je antwoord, ga er mee aan de slag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl