Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dubbel dieselfilter en cold start Yanmar motor.

Dubbel dieselfilter en cold start Yanmar motor. 29 jan 2017 08:17 #803894

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584




Ik ben onze nieuwe boot aan het ontdekken en kwam dit tegen in de motorruimte. De linker is een waterafscheider met dieselfilter en de rechter een dieselfilter volgens mij. Maar, je ziet een kraantje en kan dus kiezen voor of de waterafscheider/dieselfilter of de dieselfilter zonder waterafscheider. Ik neem aan dat dit gedaan zal zijn om bij een vervuild dieselfilter om te kunnen schakelen naar het andere filter. Wat ik vreemd vind is dat er niet dezelfde (zoals de linker) is gemonteerd. Klopt hetgeen ik hierboven geschreven heb? De vorige eigenaar is er niet meer dus ik moet t zelf uit zoeken, vandaar dat ik jullie hulp vraag. Ben nog aan t leren in deze materie!

Dank voor de reacties.




Tevens zit deze knop in de motorruimte voor ene koude start neem ik aan want dat staat er op. Wat doet deze knop precies?
In de gebruiksaanwijzing staat er niets over nemalijk.
Laatst bewerkt: 29 jan 2017 08:33 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbel dieselfilter en cold start Yanmar motor. 29 jan 2017 09:02 #803916

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als je de koude strartknop bedient zet de hogedrukpomp extra brandstof klaar, dit is meer dan de pomp normaalgesproken kan geven .

Het tweede filter komt bij mij vandaan denk ik, maar kan me niet herinderen of het als vervanging want dat waardeloze fijnfilter is gekocht of als exstra groffilter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbel dieselfilter en cold start Yanmar motor. 29 jan 2017 09:04 #803918

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Fer,

Welk filter is waardeloos, het linker of t rechter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbel dieselfilter en cold start Yanmar motor. 29 jan 2017 09:09 #803920

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
.
Laatst bewerkt: 29 jan 2017 09:11 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbel dieselfilter en cold start Yanmar motor. 29 jan 2017 09:11 #803922

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Geen van beide , heb het over het Yanmar filter dat op de motor zit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbel dieselfilter en cold start Yanmar motor. 29 jan 2017 09:15 #803924

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als het rechter filter wel als groffilter word gebruikt moet het filter element wel grof zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbel dieselfilter en cold start Yanmar motor. 29 jan 2017 09:26 #803928

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Je moet even de leidingen volgen. Met deze foto alleen kunnen wij er niets van zeggen.
Normaal zit het linkerfilter(grof) tussen tank en opvoerpomp in en het rechter filter(fijn) tussen opvoerpomp en injectiepomp.
Het grof filter dient er ook voor dat er geen vuil in de opvoerpomp komt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbel dieselfilter en cold start Yanmar motor. 29 jan 2017 09:33 #803931

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Ik heb de leidingen gevolgd, de leiding van de brandstoftank komt bij het kraantje boven t linker filter. Dan kan ik dus kiezen of t linker filter of t rechter filter. Er is een soort van bypass gemaakt met een kraantje er tussen. Dus na t kraantje als je de rechterfilter kiest komt de afvoer van t rechterfilter net na de afvoer van t linker filter.

Hoop dat t duidelijk is.

Is dat linkerfilter een Separ filter? al gevonden, een Racor.
Laatst bewerkt: 29 jan 2017 09:53 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbel dieselfilter en cold start Yanmar motor. 29 jan 2017 14:08 #804042

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Ik heb nog een separ kwa 50 liggen, lag los in de boot, zie foto.
kan ik die beter installeren als 2e groffilter met waterscheider en t rechter (fijn) filter verwijderen?



Laatst bewerkt: 29 jan 2017 14:10 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbel dieselfilter en cold start Yanmar motor. 29 jan 2017 15:24 #804057

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Cat-36 schreef :
Ik heb nog een separ kwa 50 liggen, lag los in de boot, zie foto.
kan ik die beter installeren als 2e groffilter met waterscheider en t rechter (fijn) filter verwijderen?




Maar dan zou ik het fijnfilter wel tussen de opvoerpomp en de injectiepomp zetten, als daar niet reeds een fijnfilter zit.

Problemen met je "injectie gedeelte" zijn zeer veel duurder dan met je "opvoerpomp gedeelte".
Een losgeraakt stukje materiaal uit je brandstof systeem kan het injectie pomp in een keer vernielen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 29 jan 2017 15:26 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbel dieselfilter en cold start Yanmar motor. 29 jan 2017 15:46 #804068

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Ja daar zit het originele Yanmar fijnfilter, degene die Fer benoemde als dat waardeloze fijnfilter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbel dieselfilter en cold start Yanmar motor. 29 jan 2017 15:57 #804076

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
overkill
laat die Separ zitten met die goedkope als nood/bypass
(zoals het waarschijnlijk bedoeld is..)
en je reserve Separ verkopen

kijk, ga je voor de KNRM varen dan is de eis 2 x Separ met omschakelaar
(volgens mij, maar dat weet Jugo beter :laugh: )
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbel dieselfilter en cold start Yanmar motor. 29 jan 2017 18:34 #804129

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2344
Het lijkt me ook handig om je tank te inspecteren. Die vorige eigenaar is waarschijnlijk nite voor niets zo met die filters aan de gang gegaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbel dieselfilter en cold start Yanmar motor. 29 jan 2017 19:26 #804151

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Ja helaas geen inspectieluik, dus die moet nog een keer gemaakt worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbel dieselfilter en cold start Yanmar motor. 29 jan 2017 23:17 #804229

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6878
Tot die tijd: voor iets meer dan een tientje bestel je in China een endoscoop die je aansluit op een pc of smartfoon. Daar kan je prima door de vulopening een verder afgesloten tank mee inspecteren. Alss het mis is met de inhoud kan dat inspectieluik altijd nog wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl