Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Water via dak Etap 22

Water via dak Etap 22 18 nov 2016 09:30 #785185

  • Berghut
  • Berghut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Hallo,

ik kocht me een Etap22 met ophaalbare kiel (bouwjaar 1974) die wat aandacht kan gebruiken.
Er stond steeds wat water onderaan de kielkast, waarvan ik eerst dacht dat ie van een lekkende pomp van de wasbak kwam. Misschien ben ik iets te positief ingesteld :-)
Ik wil de kajuit herinrichten en nam het hout rond de kielkast weg. Tot mijn verbazing loopt er een kleine hoeveelheid water uit het plafond rond de kielkast, langs de kast.

Iemand ervaring hiermee of ideeën ?
Ik heb niet direct een zicht op wat er tussen de mast op het dek, en de keilkast onder het dek zit. Bestaan er daar constructie-tekeningen van ?

Ik voegde enkele foto's bij van waar de kielkast aan het plafond komt.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water via dak Etap 22 18 nov 2016 09:50 #785196

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Berghut schreef :
Hallo,

ik kocht me een Etap22 met ophaalbare kiel (bouwjaar 1974) die wat aandacht kan gebruiken.
Er stond steeds wat water onderaan de kielkast, waarvan ik eerst dacht dat ie van een lekkende pomp van de wasbak kwam. Misschien ben ik iets te positief ingesteld :-)
Ik wil de kajuit herinrichten en nam het hout rond de kielkast weg. Tot mijn verbazing loopt er een kleine hoeveelheid water uit het plafond rond de kielkast, langs de kast.

Iemand ervaring hiermee of ideeën ?
Ik heb niet direct een zicht op wat er tussen de mast op het dek, en de keilkast onder het dek zit. Bestaan er daar constructie-tekeningen van ?

Ik voegde enkele foto's bij van waar de kielkast aan het plafond komt.

Lek dek, waardoor het schuim in de dek constructie verzadigd is met water?
Ter plaatse van de mast lijkt mij de meest logische lokatie waar je lekkage kunt verwachten.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 nov 2016 10:14 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water via dak Etap 22 18 nov 2016 12:18 #785258

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
wordt lid van de Etapclub. ;)

En je lekkage komt waarschijnlijk door je stootlijst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water via dak Etap 22 18 nov 2016 12:19 #785259

Mast en mastvoet eraf en opnieuw kit ertussen.
De bouten oom goed kitten, niet te zuinig zijn met kit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water via dak Etap 22 18 nov 2016 13:32 #785292

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Cascade schreef :
wordt lid van de Etapclub. ;)

En je lekkage komt waarschijnlijk door je stootlijst.

Zit de stootlijst bij een Etap boven het plafond?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water via dak Etap 22 21 nov 2016 08:47 #786087

  • Berghut
  • Berghut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Oke, het water komt dus waarschijnlijk van de mast voet. Ik kit het boeltje rond de mast af.

Ik zou sowieso ook achter de stootrand afkitten. Het water die k nu binnen heb kan mijn inzien niet van de stootrand komen, maar beter save dan sorry. Ik lees hier op de forum dat dat een veel voorkomend probleem is, en nu ik toch kit kocht, laat k die liever hard worden op mn boot dan in de verpakking :-)

Iemand ervaring met de houten stootrand verwijderen ? Addertjes onder het gras ergens ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water via dak Etap 22 21 nov 2016 09:18 #786098

Berghut schreef :
Oke, het water komt dus waarschijnlijk van de mast voet. Ik kit het boeltje rond de mast af.

Dat "boeltje rond de mast afkitten" had de vorige eigenaar van mijn boot ook gedaan. Gevolg? Ziet er niet uit en lekte nog steeds ;)

Pas nadat ik de mastvoet verwijderd had en toen opnieuw afgedicht, was deze waterdicht. Ik ken de constructie van jouw mastvoet niet maar ik zou het wel even serieus aanpakken om het definitief op te lossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water via dak Etap 22 21 nov 2016 09:24 #786099

  • Berghut
  • Berghut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Oemoemenoe schreef :
Berghut schreef :
Oke, het water komt dus waarschijnlijk van de mast voet. Ik kit het boeltje rond de mast af.

...ik zou het wel even serieus aanpakken om het definitief op te lossen.

Dat spreekt voor zich
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water via dak Etap 22 21 nov 2016 09:29 #786101

Berghut schreef :
Oemoemenoe schreef :
Berghut schreef :
Oke, het water komt dus waarschijnlijk van de mast voet. Ik kit het boeltje rond de mast af.

...ik zou het wel even serieus aanpakken om het definitief op te lossen.

Dat spreekt voor zich

Mooi dan zitten we op één lijn :laugh: misschien wil je wel zo aardig zijn om ook het vervolg van de reparatie te posten, daar kan ik vast nog iets van opsteken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water via dak Etap 22 24 nov 2016 14:16 #787131

  • Berghut
  • Berghut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
De oorzaak zat hem in het dakluik ! Of toch alleszins gedeeltelijk.
De boot stond iets te veel naar achter gekanteld op de trailer, waardoor het gootje overliep tussen de 2 schalen.
De afsluitrubber was duidelijk aan vervanging toe, en het boeltje terug afkitten.
Eens zien of ie nu droog blijft.
De kleine hoeveelheid water die k voorheen had, toen de boot nog op het water lag, kan dus toch van de lekkende pomp van de wasbak komen.
Op hoop van zegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl