Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: van enkele naar dubbele voorstag

van enkele naar dubbele voorstag 08 nov 2016 13:54 #782629

  • bramvs
  • bramvs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
beste leden,

Ik ben van plan om deze winter een dubbele voorstag te maken om het zeilen wisselen iets makkelijker te maken. Ik heb al even gezocht of er plaatjes bestaan welke ik op het bestaande enkele stag beslag, op de romp en mast kan monteren om er een dubbele van te maken.
Ik heb nog niets kunnen vinden. kunnen jullie mij helpen om eens wat opties op te gooien?

foto is van het montage punt op de mast. op het dek is het een rail van 5cm lang en 2 hoog met 3 gaten van 10mm
Bijlagen:
Trintella 3
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 08 nov 2016 14:47 #782648

Beste Bram,

Je bent je er van bewust dat een dubbele voorstag niet écht bevorderlijk is voor de zeileigenschappen? (je vaart met nog maar de halve voorstagspanning rond en daar zijn je zeilen niet op gesneden) En dat het een heel gepruts is om de spanning tussen de voorstagen een beetje ok te regelen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 08 nov 2016 15:24 #782655

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Bramvs,
Ooit zo'n constructie gemaakt voor iemand met een evenaar tussen de beide einden van de stagen. Die stonden dan ongeveer 10 tot 12 cm van elkaar. Half het seizoen alles weer teruggebouwd naar 1 stag. Redenen: wat Boarderbas al schreef: halve spanning. Bovendien raakten de leuvers van de aageslagen en gehesen fok verward in de tweede stag en haakten daar soms in en dan was het nog een heel gedoe om die fok weer te strijken. Twee zeilen tegelijk aanslaan en hijsen voor bijv. voor de wind lukte al helemaal niet.
Een echte afrader.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 08 nov 2016 15:40 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 08 nov 2016 15:33 #782658

En ga eens overstag met een zeil op de voorste stag. Vaak de genua. Bij wat hardere wind niet te doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 08 nov 2016 15:35 #782660

Koop 6 klotenklappers. Van die stukjes eleastiek met balletjes er aan. Knup daar 3 van aan je zeerailing. Daarmee kun je ieder zeil makkelijk tegen de zeerailing binden en nog een beetje van dek af zodat evt golven ze niet meenemen.

Als zeil A staat en je hebt zeil B niet ook al aangeslagen in de haven dan sla je zeil B aan tussen het dek en de onderste leuver van zeil A. Zeil A naar beneden, opdoeken en opbinden,van op zeil B en hijsen.

Ik zie niet in hoe 2 stagen dit heel erg veel simpeler zou maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 08 nov 2016 15:36 #782661

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2564
Even voor mijn beeldvorming: we praten hier toch over een kotterstag? Of is dit weer iets anders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 08 nov 2016 15:37 #782662

Dat is iets anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 08 nov 2016 16:52 #782685

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 330
boarderbas schreef :
En dat het een heel gepruts is om de spanning tussen de voorstagen een beetje ok te regelen?

ik vaar met dubbele voorstag en de spanningsregeling tussen de stagen is heel, heel simpel: na het aanslaan van het voorzeil tussen de twee middelste leuvers (bij mij boven de 6e) een karabijnhaak die beide stagen koppelt. Bij het hijsen gaat hij zonder problemen mee omhoog (en weer naar beneden). De karabijnhaak blijft altijd om de voorstag zitten (tegen verlies).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 08 nov 2016 17:02 #782689

de spanning is altijd per definitie de helft of minder van wat nodig is; de hekstag (het gaat over een SP28) kan niet genoeg spanning leveren om beide voorstagen strak genoeg te krijgen.
Het wordt erg vervelend met 4B+ aan de wind.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 08 nov 2016 17:04 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 08 nov 2016 17:38 #782691

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 330
Baasklusje schreef :
de spanning is altijd per definitie de helft of minder

tweemaal de helft = "één". M.a.w.neem het extreem: ipv een karabijnhaak las de twee stagen in het midden aan elkaar; wat dan? Uit praktische ervaring: de doorhang is ongeveer de helft bij koppeling in het midden.
Laatst bewerkt: 08 nov 2016 17:39 door PietO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 08 nov 2016 18:48 #782718

Dan verlies je het voordeel van makkelijk zeil wisselen, dus het gaat om 2 stagen los van elkaar. En dan trekt de genua aan een van de stagen en die gaat doorhangen, erg veel, omdat de spanning maar de helft is van wat nodig is. Dat die tweede stag er ook nog is maakt niets uit: De genua trekt aan een te slappe voorstag en daar is niets aan te doen zonder de hekstag en de hele boot veel te zwaar te belasten.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 08 nov 2016 18:51 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 08 nov 2016 19:26 #782729

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 549
Is het mogelijk om een stagspanner te gebruiken ? Dus de niet gebruikte stag los en de stag waaraan het zeil is aangeslagen doorzetten.
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 08 nov 2016 19:34 #782730

Frodoo schreef :
Is het mogelijk om een stagspanner te gebruiken ? Dus de niet gebruikte stag los en de stag waaraan het zeil is aangeslagen doorzetten.

Dat is net of er maar 1 stag is (de spanner al zit in de hekstag); de losse vooorstag is niet bruikbaar (aan de wind). Ben je het voordeel van snel wisselen weer kwijt.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 08 nov 2016 19:36 #782732

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
Zoals ik het zie kan PietO zijn tweede zeil al aanslaan terwijl hij nog vaart op zijn eerste. En als hij zeil 1 strijkt kan hij onmiddelijk zeil 2 hijsen, hij hoeft alleen de karabijnhaak om te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 08 nov 2016 19:39 #782733

Gijper schreef :
hij hoeft alleen de karabijnhaak om te zetten.

Heb je enig idee hoe strak de voorstag op een 28voeter staat???? Karabijnhaak..... die gaat dat niet redden.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 08 nov 2016 21:28 #782777

Gijper schreef :
Zoals ik het zie kan PietO zijn tweede zeil al aanslaan terwijl hij nog vaart op zijn eerste. En als hij zeil 1 strijkt kan hij onmiddelijk zeil 2 hijsen, hij hoeft alleen de karabijnhaak om te zetten.

Net zoals met één stag dus....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 08 nov 2016 23:04 #782793

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9767
Ik ben van een dubbele voorstag terug gegaan naar een enkele. Hoewel het erg logisch klinkt een dubbel voorstag, blijkt het in de praktijk toch niet zo eenvoudig te werken. Zoals al gezegd, zorg dat je bij een zeilwisseling zeilen kan opbergen langs je reling, dat is meer van belang dan de dubbele stag. Voor mij is een dubbele stag uiteindelijk geen duidelijk voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 09 nov 2016 10:22 #782848

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 330
Gijper schreef :
Zoals ik het zie kan PietO zijn tweede zeil al aanslaan terwijl hij nog vaart op zijn eerste. En als hij zeil 1 strijkt kan hij onmiddelijk zeil 2 hijsen, hij hoeft alleen de karabijnhaak om te zetten.

Exact: goed begrepen; alleen zet ik de val ook nog om ipv tweede val te gebruiken. De afstand tussen de twee stagen is ongeveer 4cm en daar past perfect zo'n haak om. M.a.w. zelfs bij de minste voorhang wordt al aan de tweede stag getrokken.

@baasklusje: hoho, de haak staat niet in het verlengde op de stag. Nog nooit een uitgebogen karabijnhaakje gehad op mijn 28-voeter.

@wallaby: een voorzeil alleen met een paar elastieken opbinden aan de railingdraad vertrouw ik niet erg (zeker met golven); vast laten zitten aan de voorstag voelt beter.
Laatst bewerkt: 09 nov 2016 10:32 door PietO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 09 nov 2016 10:47 #782855

PietO schreef :
de haak staat niet in het verlengde op de stag. Nog nooit een uitgebogen karabijnhaakje gehad op mijn 28-voeter.

Ok, dat had ik fout begrepen.
Maar om de gebruikte voorstag echt strak te houden zal je die op meer punten dan alleen halverwege strak tegen de ongebruikte aan moeten trekken, die haak geeft vele centimeters ruimte aan de gebruikte stag, neem ik even aan; een karabijnhaak is tenminste 5 cm of zo.

Komt bij dat het zeil in 2 delen zal gaan doorhangen, boven en onder de verbinding. Daar is het niet op ontworpen....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 09 nov 2016 11:25 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 09 nov 2016 11:05 #782858

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
boarderbas schreef :
Net zoals met één stag dus....
Nee want met een stag moet het eerste zeil eerst van de stag af voor je het tweede kunt hijsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 09 nov 2016 11:07 #782859

PietO schreef :
@wallaby: een voorzeil alleen met een paar elastieken opbinden aan de railingdraad vertrouw ik niet erg (zeker met golven); vast laten zitten aan de voorstag voelt beter.
na het hijsen van het nieuwe zeil kan je de oude weer onder de nieuwe aanslaan.
laatste keer wedstrijd op markermeer met veel wind had ik dat niet gedaan, en ging ie prompt voor een deel het water in.
Als hij aan het voorstag zit gebeurt dat niet.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 09 nov 2016 12:18 #782875

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9767
roozeboos schreef :
PietO schreef :
@wallaby: een voorzeil alleen met een paar elastieken opbinden aan de railingdraad vertrouw ik niet erg (zeker met golven); vast laten zitten aan de voorstag voelt beter.
na het hijsen van het nieuwe zeil kan je de oude weer onder de nieuwe aanslaan.
laatste keer wedstrijd op markermeer met veel wind had ik dat niet gedaan, en ging ie prompt voor een deel het water in.
Als hij aan het voorstag zit gebeurt dat niet.

Je kan als alternatief ook je leuvers op de relingdraad vastzetten en de rest opbinden. Zo zit het zeil toch goed gezekerd aan de boot en hoef je niet op een stampende boot met een zeil rond te sjouwen. Dit uit oogpunt van veiligheid.

Overigens, nog nooit last gehad dat een opgebonden zeil langs de relingdraad problemen heeft gegeven. Maar ieder moet natuurlijk doen wat goed voelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 09 nov 2016 12:41 #782883

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1389
Buiten de discussie of het handig is is er ook nog een technisch aspect: bij een dubbele voorstag mogen de beide stagen niet dezelfde spanning hebben in verband met mogelijke resonantie. Door deze resonantie kunnen al na een redelijk korte termijn tieren in de voorstag breken.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 09 nov 2016 14:28 #782891

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Op 3 schepen vaar ik met dubbele voorstag. Op 2 daarvan een rol profiel met stag ernaast.
Eigenlijk heb ik dit altijd ideaal gevonden.
Als de fok met de val gewoon flink doorgezet wordt staan de zeilen er ook gewoon goed bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van enkele naar dubbele voorstag 20 nov 2016 20:31 #786005

  • bramvs
  • bramvs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Heren,

Hartelijk dank voor de suggesties en het meedenken!
Trintella 3
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl