Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bekabeling "aan" de mast

Bekabeling "aan" de mast 14 sept 2016 07:36 #767618

Ik moet, (wil) een kabel in een PVC buis aan de voorzijde van de (houten)mast (buitenkant) monteren ipv door de mast, niet gegeel tot de top maar ongeveer tot 2 meter boven de mastvoet (dek) .
Wat zijn hier de voor en tegen argumenten van ???
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 14 sept 2016 07:39 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekabeling "aan" de mast 14 sept 2016 09:09 #767648

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1279
Ik heb ook een houten mast en zit met het zelfde probleem. Er lopen bij mij kabels van boven naar beneden ( o.a. VHF en anker en 3 kleur)
maar ik zou ook graan nog een stoom licht halverwege de mast en deklicht aan de zaling willen maken.

Een PVC buis aan de mast zit er niet uit. Omdat je moet schroeven in de mast vergoot je de kans op inwatering.

Ik heb geen goede oplossing kunnen bedenken.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekabeling "aan" de mast 14 sept 2016 09:24 #767650

Als je UV bestendig (grijs) pvc gebruikt kan dat. Al vind ik het geen porem.

Daarnaast is PVC uiterst zwak. voor je mast gaan allemaal dingen langs. Zeilen, schoten, spinnakerbomen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekabeling "aan" de mast 14 sept 2016 09:59 #767668

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
RVS koker 20x15 valt minder op denk ik..
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekabeling "aan" de mast 14 sept 2016 10:26 #767678

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Ik heb zoiets gedaan op mijn (Alu) mast met een dun aluminium buisje.(iets van 10x1) Daarin paste precies een kabel. Over de volle lengte dubbelzijdig tape gedaan en daar de buis op gedrukt. Top mijn verassing heeft dat jarenlang perfect gezeten, totdat ik het er met moeite af haalde omdat de draden binnenin de mast gingen.
Laatst bewerkt: 14 sept 2016 10:26 door Artemis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekabeling "aan" de mast 14 sept 2016 10:52 #767687

Mooi en volgens mij ook sterk een een sleuf frezen waarin je de kabelgoot verzinkt en deze met een passende lat weer inlamineert...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekabeling "aan" de mast 14 sept 2016 11:04 #767690

CMO schreef :
Ik heb ook een houten mast en zit met het zelfde probleem. Er lopen bij mij kabels van boven naar beneden ( o.a. VHF en anker en 3 kleur)
maar ik zou ook graan nog een stoom licht halverwege de mast en deklicht aan de zaling willen maken.

Een PVC buis aan de mast zit er niet uit. Omdat je moet schroeven in de mast vergoot je de kans op inwatering.

Ik heb geen goede oplossing kunnen bedenken.....

Ik weet niet hoeveel aders je nu hebt maar over twee aders kan je twee lampen sturen door de spanning om te polen en wat diodes te gebruiken. Maar dan kunnen de twee lampen gelijktijdig aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekabeling "aan" de mast 14 sept 2016 11:20 #767694

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
misschien netter om met twee hardhouten latten en een dekstrook een kanaal aan de voorkant van de mast te maken. Is maar twee meter...
desnoods wegneembaar met een paar schroefjes.
Als je t een beetje in kleur kunt krijgen en goed in de lak zet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekabeling "aan" de mast 14 sept 2016 11:21 #767695

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1279
"mijn"probleem is dat alles wat er nu in zit boven in de mast zit ( antenne , ankerlicht, enz)
Ik zou graag een stoomlicht en deklicht halverwege de mast willen hebben.
Mijn houten mast is wel hol. Maar ik voel er weinig voor om er een gat in te boren en bij de mastvoet weer een gat te boren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekabeling "aan" de mast 14 sept 2016 12:08 #767701

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
of inderdaad een kunststof (K25 van Atema o.i.d.) kabelkokertje met dubbelzijdig tape vastzetten. in de kleur spuiten. Steekt niet zover uit als een ronde buis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekabeling "aan" de mast 14 sept 2016 13:12 #767723

PVC is slechts waar ik op dat moment aan dacht. maar kan net zo goed RVS zijn.
Mijn mast zit vol met kabels en vallen, en ik krijg een N2K kabel er niet meer bij.
Het vastzetten wil ik niet met schroefjes doen, maar met hier en daar een dotje 291i kit.
Dat het niet oogt, ja.. daar ben ik het mee eens, Volgend jaar (hoop ik) de houten mast vervangen voor een aluminium exemplaar, daar zit hopelijk wat meer ruimte in.

Maar dat is nu niet,

dus wat kan er, buiten het visuele aspect, fout gaan.
en zoals BK Boarderbas al aanhaalde, "voor je mast gaan allemaal dingen langs. Zeilen, schoten, spinnakerbomen"
ik ben al een fok kwijtgeraakt op een verkeerde zaling.. en dat was best kostbaar
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 14 sept 2016 13:53 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekabeling "aan" de mast 14 sept 2016 13:38 #767734

Zeg hoor eens. Mijn verwarren met BK? Kun jij John Cleese en Johnny Depp ook niet uit elkaar houden :lol:
Laatst bewerkt: 14 sept 2016 13:39 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekabeling "aan" de mast 14 sept 2016 13:56 #767741

boarderbas schreef :
Zeg hoor eens. Mijn verwarren met BK? Kun jij John Cleese en Johnny Depp ook niet uit elkaar houden :lol:

Sory , is al gecorrigeerd. Met John Cleese heb ik inderdaad wat problemen, maar dat komt meer van de tranen in m'n ogen. :side:
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 14 sept 2016 14:13 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekabeling "aan" de mast 14 sept 2016 14:23 #767755

Als je kabel helemaal tot boven in de mast zou lopen, zou je hem ook met tieraps (schrijf je dat zo?) langs het want kunnen binden. Zo zat het in ieder geval bij mijn zeeschouw: massieve houten mast waarlangs ook nog rakbanden omhoog moeten.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekabeling "aan" de mast 14 sept 2016 15:50 #767782

zou een leuke oplossing zijn geweest @bart,

het is de bedoeling dat ik mijn EV Sensor puck tussen de 1mtr85 en 2mtr15 hoogte aan de mast wil monteren.
Lager loop ik hem stuk, hoger heb ik te veel last van "roll & Pitch" en onderdeks (daar zit ie nu) wil die niet lekker werken om dat ik een stalen scheepje bezit.

Uiteindelijk wil ik naar een aluminium mast toe, die op zich al veel lichter is dan de houten welke ik nu heb, en dus makkelijker te strijken in m'n eentje
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl