Kijkend naar de foto's van de kielaanhechting buitenzijde:
Klopt het dat de eerste foto aan SB is genomen, en de tweede aan BB?
Wat opvalt is dat op de eerste foto een roestaftekening zichtbaar is die een rechte lijn vormt, terwijl de tweede foto een sterk golvende lijn laat zien. Op de tweede foto lijkt het dan ook een 'plak' plamuur die losbreekt van de ondergrond, hetzij door corrosie van de flens, hetzij door (lichte?) beweging van de kiel, of uiteraard een combinatie van die twee. Het rechte lijntje op de eerste foto zou de aftekening van een randje plamuur/kit net langs de kielflens kunnen zijn.
Enkele vragen die naar aanleidingen van deze twee foto's opkomen: Hoe ziet het achterste deel van de buitenzijde kielflens aan SB er uit? Waarom is op de ene plaats een plak plamuur losgebroken, en op de andere plaats slechts een randje ontstaan? Is er ooit wat met plamuur gerommeld om de afwerking mooi glad te maken? Op zich hoeft dit alles niet op problemen te duiden, het is immers een boot van 25 jaar oud, maar het zou wel fijn zijn om het helder te hebben, iets wat door onder meer het vergelijken van beide zijden, kijken met strijklicht en het losmaken van de toch al los zittende plamuur al snel beter in beeld komt.
En dan de foto van de kielbevestiging binnenzijde. Zwarte kit rondom de kielmoeren. Is deze er tussenuit gedraaid bij het bevestigen van de kiel, of later om de moeren heen gesmeerd? Waar komen de verkleuringen op de omringende witte coating vandaan? Betreft dat oude lekkagesporen, corrosie? En dan het meest in het oog springend en vragen oproepend: wat is er op de foto van de kielbevestiging zichtbaar net boven en links van de RVS contraplaat? Is dat een scheurtje die zichtbaar is door vuil, of is het een kitrandje? Of alleen maar vuil? En wanneer je kijkt links van de RVS contraplaat, waar het vlak overgaat in de wrang, waarom zie je dan zowel gelige verkleuring als wit? (met name zichtbaar ter hoogte van de onderste kielmoer). Is er ter plaatse wat weggeveegd, schoongemaakt of geschilderd? En naar welke kielbevestiging kijken we hier? Hoe ziet met name de achterste kielbevestiging eruit?
Al met al vragen die waarschijnlijk wel te beantwoorden zijn wanneer je nog eens gaat kijken en veel foto's maakt, zowel van buiten als binnenzijde kielbevestiging.
In het gunstigste geval komt er wat slecht en te dik aangebrachte plamuur los door lichte corrosie en/of beweging van de kielflens en heeft een zorgzame eigenaar ooit preventief wat kit gesmeerd hier en daar. Kom je vaak tegen, niets aan de hand dus. In een minder positief geval heeft de kiel ooit een zware opdonder gehad met schade aan de ophanging tot gevolg.
Ga voordat je verdere stappen neemt in ieder geval nog eens goed kijken, de boot vertelt het verhaal wel.