Hallo Fokko,
Zelf heb ik ooit een Valk gerestaureerd en de kiel uiteraard toen ook opnieuw gemonteerd. Geen idee of je de spanten hebt vervangen, maar zo niet, zorg dan dat er onder de ringen een echt vlakke bovenkant zit van je spant, anders watert het op den duur daar in met houtrot tot gevolg.
De bouten moeten uiteraard goed vast(gelast) zitten in de kiel, anders draaien ze mee op het moment dat er wat roest op komt. Ik had rvs ringen onder de moeren en de boel toen goed vast gedraaid, tot er een goede laag kit tussen de aanhechting kiel-bodem uit kwam. Als de ringen in het hout trekken, ben je ook wel ver genoeg. Voordat je begint aan te draaien, "zet" je de boot op de kiel (laat hem er min of meer op rusten). Ruim kit ertussen. Als je bouten schoon zijn, gaat het aandraaien bijna vanzelf. 2 bouten bij mijn Valk waren gelaste pijpen met een oog eraan, waarmee je de boot kon optakelen. Als jij die ook hebt, heb ik nog wel een op maat gemaakte stalen kabel met metalen plaatjes voor je, die aan een oog van een lier bevestigd kunnen worden. Als je de lier eraan bevestigt, houdt die kabel de boot mooi in evenwicht.
Succes, Bertil