Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Formaat navigatie verlichting?

Formaat navigatie verlichting? 29 mrt 2016 19:19 #720289

  • Dextar
  • Dextar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Omdat ik door de lampjes de verlichting niet meer zie, toch maar even een post..

Voor onze contest 29 moet ik opzoek naar vervanging voor:

- 2 kleurenlicht (op de preekstoel, is gesneuveld na een kusje van een meerpaal)
- ankerlicht (ooit gesneuveld toen ze nog op de kant stond)
- eventueel 3 kleuren licht (zie ankerlicht).

Omdat budget nu eenmaal een dingetje is ben ik al een tijdje druk aan het zoeken en vergelijken.
Een lokale watersport winkel kwam met de welbekende aqua signal 40 serie, omdat deze bij het formaat van mijn boot zou passen.
Prima, deze zitten/zaten er al op, dus zal vast goed zijn.

Ik lees nu dat de serie 40 lampen bedoeld zijn voor schepen < 20 mtr, maar ik zie hier en daar (oa. bij 123watersport en Dekker watersport) ook navigatie verlichting voor schepen <12 mtr.

Verlichting die ruim voldoende is voor onze boot heeft mijn voorkeur, maar de prijsverschillen zijn dusdanig dat ik toch graag zeker wil weten of de < 12 mtr varianten ook voldoen voor ons?

Al even rond gezocht op het forum, maar kon niet direct antwoord vinden..
Niet gehinderd door enige vorm van kennis of ervaring..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Formaat navigatie verlichting? 29 mrt 2016 19:27 #720293

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9076
In BPR en BVA kun je de eisen vinden tot 12 meter. Dus ja formeel voldoet dat.
Aan de andere kant is bezuinigen op 'gezien worden' niet zo verstandig. Heb je een AIS-transponder en een goede RADAR-reflector, dan worden de lichtjes iets minder belangrijk.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Formaat navigatie verlichting? 29 mrt 2016 20:02 #720330

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32549
Ik zou de Zeilen nog afwachten....
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Formaat navigatie verlichting? 29 mrt 2016 20:03 #720332

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32549
La Mavare schreef :
In BPR en BVA kun je de eisen vinden tot 12 meter. Dus ja formeel voldoet dat.
Aan de andere kant is bezuinigen op 'gezien worden' niet zo verstandig. Heb je een AIS-transponder en een goede RADAR-reflector, dan worden de lichtjes iets minder belangrijk.

Wat maak je nu weer een volslagen onverantwoorde opmerking??? En dat nog wel van iemand met vaarbevoegheid en gedegen achtergrond!

Ga je schamen! :angry:
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Formaat navigatie verlichting? 29 mrt 2016 20:35 #720352

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6130
Als je vaak snachts zeilt, zou ik voor een as34 led met anker gaan (compass heeft een aanbieding)
Doe je dat niet voldoet een wit lampje (led ankerlampje) tot 12 meter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Formaat navigatie verlichting? 29 mrt 2016 21:08 #720367

  • Dextar
  • Dextar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
nardus schreef :
Als je vaak snachts zeilt, zou ik voor een as34 led met anker gaan (compass heeft een aanbieding)
Doe je dat niet voldoet een wit lampje (led ankerlampje) tot 12 meter.

Welnee, ik begin net (of beter, moet nog beginnen) dus zeker zeilen zal alleen nog overdags gebeuren. Misschien wat moteren rond de schemering, maar that's it.

De reden dat ik denk over een driekleuren licht ipv. alleen ankerlicht is puur om maar overal op voorbereid te zijn. Zeker omdat ik niet zeker weet wanneer de mast weer plat zal gaan en ik licht hoogtevrees heb en dus niet snel de mast in zal gaan (leest: alleen als varkentjes vliegen).

Een AS34 of vergelijkbaar zal zeker op mijn verlanglijstje komen voor later, maar voor het moment past die nog niet in het budget (als verlichting het enige was, dan was het een ander verhaal).
Niet gehinderd door enige vorm van kennis of ervaring..
Laatst bewerkt: 29 mrt 2016 21:10 door Dextar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Formaat navigatie verlichting? 29 mrt 2016 21:11 #720369

  • Dextar
  • Dextar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
WADnWIND schreef :
Ik zou de Zeilen nog afwachten....

De Zeilen als in het magazine? Die gaan er een artikel aan wijden?
Niet gehinderd door enige vorm van kennis of ervaring..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Formaat navigatie verlichting? 29 mrt 2016 21:43 #720381

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Ja, er komt een artikel in Zeilen met gedegen tests van navigatieverlichting, waarin ook de resultaren van onze tests zijn meegenomen.

Voor TS zou ik zeggen: koop gewoon de verlichting die bij je budget past en pas je tochten en tijdstippen waarop je vaart daar op aan. De AS34 driekleur is overigens niet eens zo heel duur, zeker niet zonder ankerlicht. Mocht je dat nodig hebben volstaat een olielamp aan de giek ook prima.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Formaat navigatie verlichting? 30 mrt 2016 06:14 #720411

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Uit eerdere tests door het Zeilersforum is gebleken dat een gewone driekleur met gloeilamp prima presteert. Een stuk goedkoper dan led varianten. Zeker als je nog twijfelt over nachtelijke tochten is dat prima. Als je tijd hebt zeker de test die in Zeilen verschijnt af wachten.

Ook het ZF heeft een tweetal leerzame testen gedaan, waarvan je de verslagen vast wel kan vinden in het forum. Lees de testen en begrijp dat je voor de driekleur/25watt variant moet gaan.

Marktplaats biedt ook wel eens uitkomst
Laatst bewerkt: 30 mrt 2016 06:15 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Formaat navigatie verlichting? 30 mrt 2016 07:36 #720436

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6130
Dextar schreef :
nardus schreef :
Als je vaak snachts zeilt, zou ik voor een as34 led met anker gaan (compass heeft een aanbieding)
Doe je dat niet voldoet een wit lampje (led ankerlampje) tot 12 meter.
De reden dat ik denk over een driekleuren licht ipv. alleen ankerlicht is puur om maar overal op voorbereid te zijn.

Daarom alleen een witte lamp bovenin je mast, lekker goedkoop,binnen de wet en mocht op het moment dat je aan nachtveiligheidsdienst doet, draai je niet hand om om er even een 3 kleur te monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Formaat navigatie verlichting? 30 mrt 2016 20:41 #720804

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Alleen wit is bij een 29ft slechts voldoende als ankerlicht. Bij >7mtr is onder zeil een driekleur of gewone boeg/heklicht noodzakelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Formaat navigatie verlichting? 30 mrt 2016 22:56 #720857

  • Dextar
  • Dextar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
koko schreef :
Alleen wit is bij een 29ft slechts voldoende als ankerlicht. Bij >7mtr is onder zeil een driekleur of gewone boeg/heklicht noodzakelijk.

Hek heb ik, boeg komt er sowieso op omdat ik sneller in het donker/bij schemering zal moteren dan zeilen. Driekleur sla ik voor nu denk ik over, tenzij ik ergens een mooie aanbieding tegen kom die voldoet.

Ben in ieder geval weer wat wijzer, mijn dank is dan ook groot.
Niet gehinderd door enige vorm van kennis of ervaring..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Formaat navigatie verlichting? 31 mrt 2016 06:20 #720880

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Ik heb op mijn 27ft ook de kleinere <12mtr variant geplaatst. Eerst waren daar ook de grotere op.

Hoorde over de marifoon het volgende commentaar van de vissers toen ik vanaf de zee 's nachts stortemelk opvoer: "Jongens, daar vaart weer zo'n jachie met lampies van een een euro bij de blokker"

Ze voldoen wel, maar blijkbaar zijn ze wat minder zichtbaar. Het is maar net waar je vaart en hoe vaak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Formaat navigatie verlichting? 31 mrt 2016 06:23 #720881

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Overigens... ik heb de lampen op de preekstoel op een kunststof tussenplaatje gemonteerd, gemaakt van een snijplank. Als ik dan iets raak, sluis op paal, dan gaat het plaatje los en bengelen lamp en plaatje aan het stroomdraadje.
Wel zo praktisch heb ik gemerkt, lampje blijft heel, plaatje is zo weer gemonteerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Formaat navigatie verlichting? 31 mrt 2016 06:35 #720883

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3591
Wegens vervanging voor led heb ik een aquasignal 3-kleur/anker licht over: over te nemen teab
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Formaat navigatie verlichting? 31 mrt 2016 08:27 #720922

Als budget belangrijk is zou ik ook op Duitse wegshops kijken: svb.de, segelladen.de, busseyachtshop.de.

Ook in navigatieverlichting een flink prijsverschil met sommige Nederlandse webshops.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Formaat navigatie verlichting? 31 mrt 2016 11:56 #721001

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Dextar, maak even onderscheidt in verlichting voor zeevaart en die uit het BPR. Die zijn niet gelijk aan elkaar wat betreft verlichting voor bepaalde scheepslengte.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 31 mrt 2016 11:57 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Formaat navigatie verlichting? 31 mrt 2016 13:18 #721028

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Oh nee? Vertel... (voor zover relevant voor de boot van TS uiteraard)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Formaat navigatie verlichting? 31 mrt 2016 13:33 #721033

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6130
koko schreef :
Bij >7mtr is onder zeil een driekleur of gewone boeg/heklicht noodzakelijk.

klopt,maar die hoeft niet in je mast B) Meeste boten hebben al rd/gr op de boeg.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2016 13:41 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl