Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: wegneembare zeeraling

wegneembare zeeraling 09 mrt 2016 22:53 #714076

  • kesc
  • kesc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Hoi,

Ben mijn zeilboot (Kajuit/Primaat) wat aan het opknappen, aan het ver-senioren, en wil graag mijn zeerailing dusdanig plaatsen dat hij bij de opstap naar de kuip weg neembaar is op het moment van in/uitstappen.
Kan alleen nog niet zo goed bedacht krijgen hoe ik dat moet aanpakken.
Zit er over te denken om ogen te plaatsen op het hek en op de scepter ter hoogte van het kajuitraampje (zie foto), om die scepter met een oog op het dek te tuien, om dan vervolgens een iets van licht elastische lijn tussen die scepter en het hek te laten lopen (met een snaphaak (of zo). Hij kan dan gewoon door de hier nog tussen staande scepter lopen.
Maar misschien zijn er veel betere ideeën
Welke techneut zou me hier een endje op weg willen helpen ?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegneembare zeeraling 10 mrt 2016 02:01 #714087

Gebruik een pelikaan haak, ze kosten niet veel en zijn sterk en snel in gebruik. Je kuntrechtstreeks op het railingdraad (laten)walsen:


Een railing is een veiligheidsvoorziening. Zorg dat die goed voor elkaar is en stevig is of haal hem er helemaal af om schijnveiligheid te voorkomen. Er moet imand zonder problemen aan kunnen gaan hangen of met zijn volle gewicht tegen aan kunnen duwen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 10 mrt 2016 02:02 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegneembare zeeraling 10 mrt 2016 07:39 #714118

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
@ erik: Reling is bedoeld om iemand aan boord te houden, en als je van boord naar buiten duwt komt de reling draad vanzelf strak te staan en draagt de hele constructie bij aan de sterkte.

Dit in tegenstelling tot al die gasten die met hun volle gewicht van buitenaf tegen de reling aan gaan duwen om de boot letterlijk af te houden en de scepters zowat plat op het dek drukken. Is niet moeilijk
op een standaard jacht. Ben daar best wel alert op dus dat leidt nog weleens tot verbaasde gezichten :huh: als ik er iets over zeg...of iets heftiger reageer :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegneembare zeeraling 10 mrt 2016 07:48 #714120

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Pelikaan haken ook voor de Sloe Gin dus !
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegneembare zeeraling 10 mrt 2016 15:55 #714272

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
kesc schreef :
Hoi,

Ben mijn zeilboot (Kajuit/Primaat) wat aan het opknappen, aan het ver-senioren, en wil graag mijn zeerailing dusdanig plaatsen dat hij bij de opstap naar de kuip weg neembaar is op het moment van in/uitstappen.
Kan alleen nog niet zo goed bedacht krijgen hoe ik dat moet aanpakken.
Zit er over te denken om ogen te plaatsen op het hek en op de scepter ter hoogte van het kajuitraampje (zie foto), om die scepter met een oog op het dek te tuien, om dan vervolgens een iets van licht elastische lijn tussen die scepter en het hek te laten lopen (met een snaphaak (of zo). Hij kan dan gewoon door de hier nog tussen staande scepter lopen.
Maar misschien zijn er veel betere ideeën
Welke techneut zou me hier een endje op weg willen helpen ?

Jij noemt dat ver-senioren. Ik noem dat een bejaardenpoortje. ;)

Heb bij mijn eigen boot deze winter, aan beide zijden, zo'n voorziening gemaakt.
Je kunt het, uiteraard, net zo ingewikkeld maken als je wil. Zo heb ik twee scepters op 60 cm van elkaar met steunen, op het breedste punt van de boot. Een oplossing die je vaak ziet. Probleem vond ik daarbij dat dan de verdeling van de overige scepters niet meer klopte. Die dus ook maar verplaatst. Railingdraden waren ook niet best meer (witte kunststof op de draad was versleten, vol scheurtjes). Best een klus.

De eenvoudigste manier voor jouw boot lijkt mij, het stuk draad tussen de achterste en middelste scepter er uit knippen en een oog aan het voorste en achterste stuk zetten. Het uitgeknipte stuk kun je gebruiken voor het verwijderbare deel. Gebruik je daar de al eerder genoemde pelikaanhaak voor, dan kun je de railingdraad weer precies op de juiste spanning zetten (en al het draad weer gebruiken).
Bij deze uitvoering hangt de railingdraad over de volle lengte slap als het bejaarden poortje in gebruik is. Lijkt mij op zich, aan de steiger liggend, geen bezwaar.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 10 mrt 2016 15:59 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegneembare zeeraling 10 mrt 2016 18:41 #714308

  • zeiloor
  • zeiloor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Ik heb er een schrikdraad poortgreep tussen inde greep zit een veer werkt bij mij perfect

pvcvoordeel.nl/universele-poortgreep-zwart-prod/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegneembare zeeraling 11 mrt 2016 17:16 #714657

  • kesc
  • kesc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Bejaardenpoortje, Ouwelullen doorgang, geef het maar een naam. Ik heb inderdaad te maken met een paar matrozen die wat moeilijker te been zijn.
Dank voor de reacties.
Hier kan ik wat mee !
Een overweging is dus ook nog om de railing draad (ouderwets) rond te sturen.
Van hek naar preekstoelen, bovenlangs weer retour en vastzetten met een pelikaanhaak weer op het hek. (makkelijk bereikbaar vanuit de kuip)
Dan komt weliswaar de hele handel (even)los te liggen msar da,s te overzien.
Heb je mogelijk alleen dat de draad niet spontaan zakt maar wat blijft hangen m.n. bij de scepterdoorgangen.
Handje helpen zal dan het devies zijn.
Mogelijk de draad bij hek- en preek- door een paar (kleine) blokjes laten lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegneembare zeeraling 11 mrt 2016 17:36 #714662

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1022
Het nadeel van die constructie is wel dat aan de kant van op en afstappen je fenders hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegneembare zeeraling 11 mrt 2016 18:05 #714669

zeiloor schreef :
Ik heb er een schrikdraad poortgreep tussen inde greep zit een veer werkt bij mij perfect

pvcvoordeel.nl/universele-poortgreep-zwart-prod/
Weet je dat zeker???
Het is op afstand het zwakste deel in je reling...,
Ga je er ook schrikspanning op zetten zodat mensen er niet tegen aan leunen?

Wat mij betreft een schijnveiligheid oplossing maar wel heel praktisch in het gebruik.
Een pelikaan haak is een gesloten oog.. De haak een gebogen stukje ijzer
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegneembare zeeraling 11 mrt 2016 20:47 #714719

  • zeiloor
  • zeiloor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Nou zolang het een koe of paard tegen houd is die haak sterk genoeg om mij tegen te houden Ha Ha en dat zonder stroom :woohoo: :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegneembare zeeraling 11 mrt 2016 22:12 #714745

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
zeiloor schreef :
... en dat zonder stroom
Behalve dat ik het persoonlijk niet een erg fraaie oplossing vindt zal het misschien wel boeven afschrikken. Bordje er aan hangen
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegneembare zeeraling 11 mrt 2016 22:32 #714755

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
ilCigno schreef :
zeiloor schreef :
... en dat zonder stroom
Behalve dat ik het persoonlijk niet een erg fraaie oplossing vindt zal het misschien wel boeven afschrikken. Bordje er aan hangen
Tamelijk vriendelijk geformuleerd! :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegneembare zeeraling 11 mrt 2016 23:26 #714762

zeiloor schreef :
Nou zolang het een koe of paard tegen houd is die haak sterk genoeg om mij tegen te houden Ha Ha en dat zonder stroom :woohoo: :woohoo:

Een tamme olifant leggen ze ook met een touwtje aan een klein boompje.. Dat werkt idd ook maar niet perse omdat dat sterk genoeg is...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl