Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Raymarine plottertje op hol geslagen.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 21 feb 2016 16:59 #707866

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Was vandaag bij een vriend en die liet me zijn /raymarine plottertje zien hoe t werkt.
Deze was dus aangesloten op een accu waar ook een acculader op aangesloten stond en die was in de druppelmode dus 13volt gaf hij af. De plotter sloeg helemaal op hol en liet constant allerlei schermen zien achter elkaar en hij was niet te stoppen. De acculader verwijderd en de plotter weer op de accu aangesloten en opgestart. Deed het weer perfect.

Wie kan dit verklaren???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 21 feb 2016 17:07 #707870

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7385
Was dit een 'moderne' acculader? Dan is het waarschijnlijk dat de gemiddlde laadstroom laag ism maar komt in de vorm van (zeer) korte hoge stroompulsen, die ook bijbehorende spannings pulsen veroorzaken.
Het kan ook geen kwaad de verbindingen (accu klemmen) te controleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 21 feb 2016 17:09 #707871

Gevoelig voor te hoge spanning? Veel hoge schakelpieken van de lader?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 21 feb 2016 17:11 #707873

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Ja het is een mastervolt 12/10 We hadden een spanningsmeter aangesloten en die gaf 13 volt aan. Maar feitelijk was de plotter aan de acculader aangesloten. Ze zaten namelijk op dezelfde polen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 21 feb 2016 17:14 #707874

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7385
Dan accupolen schoonmaken en weer goed aandraaien, en indien nodig met ferriet ontstoor kralen in de voeding van de plotter aan de gang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 21 feb 2016 17:16 #707875

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
accupolen was niets bijzonders mee, schoon en vast!

wie heeft er een verklaring?
Laatst bewerkt: 21 feb 2016 17:35 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 21 feb 2016 17:50 #707883

Plaats i.p.v. een meter eens een scoop over de polen. Eens kijken wat je dan ziet...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 21 feb 2016 17:51 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 21 feb 2016 18:16 #707890

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
We hebben geen scoop, weet niet eens precies wat t is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 21 feb 2016 18:50 #707900

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5080
Cat-36 schreef :
We hebben geen scoop, weet niet eens precies wat t is.

Zie een scoop een beetje als de hartmonitor op de intensive care: hij bevestigt niet alleen dat een hart nog wel (of niet) klopt, maar ook wat er in detail tijdens iedere hartslag gebeurt. Het kan zijn dat de lader heel snelle spanningswisselingen veroorzaakt die je met een eenvoudige voltmeter niet ziet.

Bij gebrek aan een scoop (de meeste zeilers hebben niet zo'n ding) kan je vriend zoals hierboven gesuggereerd inderdaad proberen de voedingskabel van de plotter te ontstoren met ferrietkralen. Als deze (goedkope) oplossing niet werkt is er mogelijk toch iets anders aan de hand dan hoogfrequente storing vanuit de acculader.
Laatst bewerkt: 21 feb 2016 20:48 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 21 feb 2016 19:23 #707914

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
evenwel,
hoe vaak gaat die vriend van jou varen met de walstroom er nog op?
:laugh:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 21 feb 2016 21:04 #707937

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32551
Het kan zijn wat Rooie Dirk En Bellerion bedoelen.
Die Mastervolt lader is een hoogfrequent lader. Dit soort laders zijn soms slecht ontstoort en de hoogfrequente stroom komt dan vrijwel direct op de polen. Het waren dus regelrechte stoorzenders.
De Mastervolt IVO 13 was een regelrechte ramp. Als iemand die in schakelde was in een straal van bijna 100 meter alle AM en FM radio weg. Dit type in het groen:

ssli.ebayimg.com/00/s/NjEyWDEw...OSwL7VWpOfr/$_72.JPG

Dergelijke storing kan je plotter in dringen en het toestel volledig van slag brengen.
Bellerion bedoeld dat je die storing kan zien met een oscilloscoop.

Ferrietklemmen helpen dan onvoldoende.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 21 feb 2016 22:15 #707969

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Duidelijk verhaal. Volgens mij was t ook de Mastervolt.
Kan hier blijvende schade van ontstaan of is t weg op t moment dat de stoorder uitgeschakeld is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 21 feb 2016 22:19 #707971

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Je kunt er ook een paar elko's tussen zetten om de pulsen beetje gelijk te trekken.
Eventueel nog een condensatortje (100nf) naar de massa.

Dat werkt igg een stuk beter voor het ontkoppelen en ontstoren dan de ferriet kernen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 21 feb 2016 22:21 #707972

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Voor de duidelijkheid, de lader gaat niet meer in een boot gemonteerd worden.
Waar we vooral benieuwd en nieuwsgierig naar waren is de oorzaak van de storing en ook het gevolg van de storing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 21 feb 2016 22:32 #707981

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32551
hscharft schreef :
Je kunt er ook een paar elko's tussen zetten om de pulsen beetje gelijk te trekken.
Eventueel nog een condensatortje (100nf) naar de massa.

Dat werkt igg een stuk beter voor het ontkoppelen en ontstoren dan de ferriet kernen.

Dat geweld redt je niet helemaal met een C'tje van 100n en een paar elko's.
Een knap dubbel netfilter van 16A werkt wel.

Solar omvormers zijn ook van die rampen dingen van Mastervolt. Mastervolt is niet erg solide aangaande EMC, maar dat is algemeen bekend.
Ik heb zo'n Soladin stoorzender.

On topic maar weer.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 21 feb 2016 23:35 #707998

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Njah als je het met een stel elco's en een ontkoppel C niet redt dan red je het met een paar ferrietkernen al helemaal niet naar mijn idee.

Maar goed maakt niet uit ;) het ding is geloof ik al ergens in een kliko beland.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 21 feb 2016 23:35 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 22 feb 2016 00:14 #708001

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32551
hscharft schreef :
Njah als je het met een stel elco's en een ontkoppel C niet redt dan red je het met een paar ferrietkernen al helemaal niet naar mijn idee.

Maar goed maakt niet uit ;) het ding is geloof ik al ergens in een kliko beland.

Dat schreef ook al voorzichtig, dat je het met ferriet ook niet redt. :(
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 23 feb 2016 20:21 #708770

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
accu is een hele grote condensator en die red het al niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 23 feb 2016 20:38 #708783

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
hscharft schreef :
Njah als je het met een stel elco's en een ontkoppel C niet redt dan red je het met een paar ferrietkernen al helemaal niet naar mijn idee.

Maar goed maakt niet uit ;) het ding is geloof ik al ergens in een kliko beland.

Even ter info:
Elektronische toestellen horen niet in een kliko.
Maar zijn in te leveren op een recyclage park.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 23 feb 2016 20:39 #708784

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
tenzij die accu gaar is, maar dat blijkt niet uit het verhaal
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine plottertje op hol geslagen. 03 mrt 2016 14:34 #712028

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Over raymarine plotters gesproken, bij de mijne was het batterijtje voor het geheugen overleden. Vervolgens las ik op het www her en der bizarre bedragen van 150-200 euro om het ding te laten vervangen bij raymarine. Plus verhalen over plotter weken kwijt enz.

Vervolgens ding open geschroefd en die knoopcel vervangen door een knoopcel houdertje. Kosten 0,0

Gr
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl