Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu's overwinteren

Accu's overwinteren 26 nov 2015 14:11 #685081

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik laat mijn accu's in mijn schuur overwinteren.
Mijn 2 identieke 105Ah service accu's heb ik parallel aan mijn Victron lader gehangen



en mijn start accu van 65Ah aan mijn C-Tec ladertje



Ik vroeg mij echter ineens af of dit wel zo goed is voor de accu's?
Moeten ze niet af en toe (gedeeltelijk) ontladen ook?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 26 nov 2015 14:12 #685082

Ja.
Waarom zou dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 26 nov 2015 14:30 #685084

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Als de accu's eenmaal vol zijn gaal de laders over op druppelladen. Ze compenseren dan alleen nog de eigen ontlading van de accu's.

Ontladen is niet nodig, elke keer dat je ze ontlaad gaat dat ten koste van de levensduur. Een accu kan immers maar een beperkt aantal cycli maken.

Als ze eenmaal vol zijn kun je de laders er ook af halen. Na een paar maanden zou je dan de lader er nog een keer een paar uurtjes aan kunnen hangen.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 26 nov 2015 16:27 #685094

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
De c-tec ( en ik denk ook de victron, dat is ook een topmnerk) laadt de accu helemaal op en houdt de accu daarna "floating" , dwz laat hem een heel klein beetje ontladen en laadt hem dan weer bij. Dat schijnt de levensduur van de accu te verlengen. De laders kan je er gewoon op laten.
Lees goed de handleiding door, daar staat het allemaal in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 26 nov 2015 16:31 #685095

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
OK

Bedankt heren
Ik laat ze dan lekker aan de laders staan tot het voorjaar.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 26 nov 2015 16:34 #685096

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
Maar die gewone (goedkope) acculaders schakelen niet over naar druppelladen als de accu vol is. Dus die moet je afkoppelen anders beschadigt je accu wegens overladen.
Ik heb er aan gedacht om zo'n goedkope lader aan de accu te laten zitten en dan met een schakelklok de lader een uur per week in te schakelen.
Heeft iemand hier ervaring mee, ik vraag me namelijk af of je de accu aan de lader kunt laten zitten als de lader is afgeschakeld. Krijg je dan geen ontlading via de (uitgeschakelde) lader?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 26 nov 2015 17:53 #685107

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
@Zapp
bij die ouderwetse oranje Hella laders gaat dit idd verkeerd
ooit een omgebouwd met een houdrelais erin, 230v weg; =afgekoppeld van de accu
maar heeft zowiezo geen druppelfunctie, bagger dus
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 26 nov 2015 18:07 #685109

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
zapp schreef :
Krijg je dan geen ontlading via de (uitgeschakelde) lader?

Nee in elke lader zit een soort ventiel, die de stroom wel de accu in laat gaan, maar niet terug laat lopen.

Al die (goedkope) laders die niet in 3 trappen kunnen laden zijn bagger. Die kun je hoogstens gebruiken om een ver ontladen accu wat leven in te blazen. Maar eigenlijk moeten die naar de schroothandelaar (de accu en de lader).

@Sloe Gin: als de accu's nog in redelijke staat zijn hoef je ze niet de hele winter aan de lader te laten staan. Een keer in de 2 maanden een uurtje is goed zat.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 26 nov 2015 18:09 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 26 nov 2015 23:22 #685142

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Sloe Gin schreef :
OK

Bedankt heren
Ik laat ze dan lekker aan de laders staan tot het voorjaar.

Zou ik niet doen.
a) het is nergens voor nodig.
b) het kan fout gaan. Te hoge spanning is slecht voor de accu.
c) een lader zelfs als hij niet laad verbruikt energie.
En aangezien dit niet nodig is verbruik je dus nodeloos energie.

Volgens mij is de verstandigste werkwijze.
Volledig laden met een goede lader, dan lader eraf, en na elke maand nakijken.
Spanning 12,6 of hoger niets doen.
Spanning 12,5 of lager opnieuw laden.

Een goede accu zal zijn spanning ten minste 1 maand boven de 12,6 houden als er geen belasting aan hangt.
Accu best in een onverwarmde maar droge omgeving bewaren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 27 nov 2015 07:58 #685155

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
Tony2920 schreef :
Sloe Gin schreef :
OK

Bedankt heren
Ik laat ze dan lekker aan de laders staan tot het voorjaar.

Zou ik niet doen.
a) het is nergens voor nodig.
b) het kan fout gaan. Te hoge spanning is slecht voor de accu.
c) een lader zelfs als hij niet laad verbruikt energie.
En aangezien dit niet nodig is verbruik je dus nodeloos energie.

b: een ctek of een victron zal echt niet een te hoge spanning leveren
c: Dit argument lees ik hier wel vaker, maar het verbruik valt echt mee hoor. Op mijn boot zijn de enige gebruikers op 220v de acculaders. Aan het eind van het seizoen hoef ik minder dan 10 euro voor de verbruikte electra te betalen.En dan heeft mijn boot ook nog geen dynamo.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 27 nov 2015 09:13 #685163

Sloe Gin schreef :
Ik laat mijn accu's in mijn schuur overwinteren.
Laten we maar hopen dat ze niet gejat worden :(
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 27 nov 2015 12:35 #685203

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Firebolt schreef :
Tony2920 schreef :
Sloe Gin schreef :
OK

Bedankt heren
Ik laat ze dan lekker aan de laders staan tot het voorjaar.

Zou ik niet doen.
a) het is nergens voor nodig.
b) het kan fout gaan. Te hoge spanning is slecht voor de accu.
c) een lader zelfs als hij niet laad verbruikt energie.
En aangezien dit niet nodig is verbruik je dus nodeloos energie.

b: een ctek of een victron zal echt niet een te hoge spanning leveren
c: Dit argument lees ik hier wel vaker, maar het verbruik valt echt mee hoor. Op mijn boot zijn de enige gebruikers op 220v de acculaders. Aan het eind van het seizoen hoef ik minder dan 10 euro voor de verbruikte electra te betalen.En dan heeft mijn boot ook nog geen dynamo.....

Kan zijn, maar wat win je ermee om ze wel op de lader te laten?
Als je ze niet gebruikt kan je probleemloos 1 of 2 maanden loskoppelen, er zal niets gebeuren.
Als je ze via de lader op het stroomnet laat hangen en er gebeurd iets op het stroomnet kan je er wel last van krijgen. Spanningspiek, blikseminslag, etc. is zeldzaam maar het kan wel.

Als je af en toe gaat varen is het een andere zaak, maar voor een winterstop is het heel eenvoudig.
Volledig laden en loskoppelen, koel en droog wegzetten, of zorgen dat ze koel en droog aan boord staan.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 27 nov 2015 15:39 #685221

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
Eh.....TS heeft een mooie c-tek lader en een victron, waar de makers veel energie en kennis in gestopt hebben om alles zo optimaal mogelijk te laten verlopen en vervolgens ga je dat iedere keer weer handmatig aan en uit zetten, terwijl dat apparaat het al voor je doet? Die apparaten zijn er juist voor gemaakt om aangesloten te laten, maar het hóeft niet natuurlijk.

Verder niets mis mee zoals jij het wil doen hoor, óók een prima methode.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 27 nov 2015 16:03 #685225

Sloe Gin sjouwt met die accu's heen en weer voor zijn eigen conditie, niet voor die van de accu's.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 27 nov 2015 16:18 #685229

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
De Victron gebruikt als de accu vol is 0,5W of 12Wh per 24 uur.
Bij gemiddeld 30 dagen per maand is dat 360 Wh per maand.
Als hij 4 wintermaanden aangesloten is komt dat neer op 4 x 360Wh = 1440Wh of 1,44 kWh.

Als 1 kWh € 0,25 kost, dan hebben we het over € 0,36 aan kosten voor elektra.

Dat kan niet de reden zijn om hem af te koppelen B)

Van de C-Tek kun je vast en zeker iets soortgelijks uitrekenen.

Toch zou ik de laders afkoppelen als de accu's vol zijn ...
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 28 nov 2015 02:29 #685318

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Baasklusje schreef :
Sloe Gin schreef :
Ik laat mijn accu's in mijn schuur overwinteren.
Laten we maar hopen dat ze niet gejat worden :(
Schuur is vast aan het huis en heeft camera bewaking.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 28 nov 2015 02:37 #685319

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Baasklusje schreef :
Sloe Gin sjouwt met die accu's heen en weer voor zijn eigen conditie, niet voor die van de accu's.

Motor ruimte moest leeg ivm schilderwerkzaamheden.
Zelfs de oude en de nieuwe motor staan in m'n schuur nu.
+ de inhoud van m'n vanavond overleden auto.

Bejaarde man reed perongeluk door rood, waarna ik niet eens meer heb kunnen reageren.
Met 80KM per uur vol bij 'm naar binnen, stoplicht uit de grond gereden en een betonnen wegafbakening geramd.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 28 nov 2015 07:28 #685324

En de oude man?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 28 nov 2015 08:05 #685332

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
JohnBerg schreef :
De Victron gebruikt als de accu vol is 0,5W of 12Wh per 24 uur.
Bij gemiddeld 30 dagen per maand is dat 360 Wh per maand.
Als hij 4 wintermaanden aangesloten is komt dat neer op 4 x 360Wh = 1440Wh of 1,44 kWh.

Als 1 kWh € 0,25 kost, dan hebben we het over € 0,36 aan kosten voor elektra.

Dat kan niet de reden zijn om hem af te koppelen B)

Van de C-Tek kun je vast en zeker iets soortgelijks uitrekenen.

Toch zou ik de laders afkoppelen als de accu's vol zijn ...

Thx, dat bedoel ik, het argument dat het electra kost gaat dus nauwelijks op. Loskoppelen....ik snap het idee en doe het ook als het mogelijk is, maar anderhalf uur (heen en weer) rijden om de accus los te koppelen wordt het bij mij niet, daar kan ik een paar jaar stroom van betalen. ...tijdklok er tussen? Is eigenlijk hetzelfde want dan ben je er ook niet bij.
De lader zit er nu al een paar jaar bijna permanent op. De accus komen inmiddels op leeftijd maar doen het nog prima. (De motor op mijn boot heeft vreemd genoeg geen dynamo, dus ik wil over goed gevulde accus beschikken. Door goed omgaan met het verbruik kan ik een paar dagen zonder stroom)

Balen van het ongeluk, ik hoop dat alle betrokkenen er goed af zijn gekomen!
Laatst bewerkt: 28 nov 2015 08:08 door Firebolt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 28 nov 2015 08:14 #685336

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1022
Sloe Gin schreef :
Baasklusje schreef :
Sloe Gin sjouwt met die accu's heen en weer voor zijn eigen conditie, niet voor die van de accu's.

Motor ruimte moest leeg ivm schilderwerkzaamheden.
Zelfs de oude en de nieuwe motor staan in m'n schuur nu.
+ de inhoud van m'n vanavond overleden auto.

Bejaarde man reed perongeluk door rood, waarna ik niet eens meer heb kunnen reageren.
Met 80KM per uur vol bij 'm naar binnen, stoplicht uit de grond gereden en een betonnen wegafbakening geramd.

Niemand van het forum bij betrokken?alle oude mopperkonten hier ok??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 28 nov 2015 09:45 #685361

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Firebolt schreef :
JohnBerg schreef :
De Victron gebruikt als de accu vol is 0,5W of 12Wh per 24 uur.
Bij gemiddeld 30 dagen per maand is dat 360 Wh per maand.
Als hij 4 wintermaanden aangesloten is komt dat neer op 4 x 360Wh = 1440Wh of 1,44 kWh.

Als 1 kWh € 0,25 kost, dan hebben we het over € 0,36 aan kosten voor elektra.

Dat kan niet de reden zijn om hem af te koppelen B)

Van de C-Tek kun je vast en zeker iets soortgelijks uitrekenen.

Toch zou ik de laders afkoppelen als de accu's vol zijn ...

Thx, dat bedoel ik, het argument dat het electra kost gaat dus nauwelijks op. Loskoppelen....ik snap het idee en doe het ook als het mogelijk is, maar anderhalf uur (heen en weer) rijden om de accus los te koppelen wordt het bij mij niet, daar kan ik een paar jaar stroom van betalen. ...tijdklok er tussen? Is eigenlijk hetzelfde want dan ben je er ook niet bij.
De lader zit er nu al een paar jaar bijna permanent op. De accus komen inmiddels op leeftijd maar doen het nog prima. (De motor op mijn boot heeft vreemd genoeg geen dynamo, dus ik wil over goed gevulde accus beschikken. Door goed omgaan met het verbruik kan ik een paar dagen zonder stroom)

Balen van het ongeluk, ik hoop dat alle betrokkenen er goed af zijn gekomen!

Dat was ook niet de bedoeling, op en neer gaan rijden om de accu's los te koppelen.
Maar wel, als de accu's eenmaal opgeladen zijn, en je gebruikt ze niet meer, kom je dan een keer aan boord om te controleren leg ze dan los en gooi de lader van ook van de netstroom.
Bij ons in de haven worden de stroomstekkers van onbemande boter er door de havenmeesters in de week uitgetrokken. Het staat ook in het havenreglement dat het niet toegelaten is om de walstroom aangesloten te laten als je niet aan boord bent. Dit wordt trouwens wel met enige souplesse toegepast, maar toch.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's overwinteren 28 nov 2015 09:52 #685364

Een gezonde, volle accu kan makkelijk overwinteren zonder in een gevaarlijk lage laadtoestand te komen. Maar ieder z'n fetish natuurlijk en aan een geschikte lader houden kan nooit kwaad...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl