Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Uitdagende schuifafsluiter

Uitdagende schuifafsluiter 22 nov 2015 18:48 #684249

Het vriest nog lang niet hard genoeg, maar ik heb een uitdaging als het wel zo ver komt.
Ik heb een huiddoorvoer voor buitenwater (!), een Zweeds grapje waarschijnlijk. Uiteraard zit die onder de waterlijn en wordt afgesloten met een schuifafsluiter. Slang is aangesloten op de waterpomp.

Vraag: hoe zorg ik dat de afsluiter beschermd is tegen vorst? De enige methode die ik kan verzinnen, is de slang loskoppelen van de waterpomp, met geopende afsluiter hard erin blazen en dan snel de afsluiter dicht. Maar dan moet ik wel de halve keuken losschroeven om bij de waterpomp te komen...

Wie heeft een beter idee?
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 22 nov 2015 18:52 #684252

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6605
Helemaal open zetten en er een isolatie buis doorheen steken. Dan kan die de uitzetting vam het ijs opvangen. Ik bedoel zo'n holle buis die je als isolatie om een cv leiding doet. Eventueel in de lengte op maat snijden.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 22 nov 2015 18:53 #684253

Iets door slang en afsluiter heen steken dat kan indrukken als het vriest.
Een stukje dunne plastic slang, met het onderwatereind dichtgemaakt en dus lucht erin.
Een stevige dikke rietstengel doet het ook.

Jaren gedaan met de afsluiters van de zelflozende kuip; die mogen niet dicht, anders loopt de regen op een gegeven moment over het brugdek naar binnen.

edit: mgbt vindt het ook een goed idee!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 nov 2015 18:53 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 22 nov 2015 19:00 #684255

Dank. Maar ook met deze oplossing moet de slang van de waterpomp en dus de halve keuken uit elkaar (anders kan ik niet bij de waterpomp). En ik heb de afsluiter eigenlijk altijd liever dicht
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 22 nov 2015 19:02 #684258

Opwarmen dan, een warmtelint eromheen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 22 nov 2015 19:25 #684263

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
De keuken veranderen zodat je er wel makkelijk bij kan komen. Iets wat zo ver weg gebouwd zit is sowieso niet handig in een boot. Als je lekkage krijgt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 22 nov 2015 19:38 #684268

Is een schuifafsluiter uberhaubt gevoelig voor vorstschade?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 22 nov 2015 19:42 #684271

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Gaat het überhaupt nog een keer vriezen op die diepte?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 22 nov 2015 19:43 #684274

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Vanaf de buitenkant (hoever zit die schuifafsluiter onder water?) een rubberstop met slangaansluiting of een passende slang in de aanvoeropening zien te krijgen. Afsluiter open en een paar liter antivries er doorheen pompen. Antivries opvangen en nog een keer rondpompen desnoods. Afsluiter dicht en slang eruit en klaar. De pomp ook direct vorstvrij.
Het grootste gevaar zit in de afsluiterruimte zelf, daar zit het water opgesloten en als dat bevriest kan het niet uitzetten en scheurt het huis van de afsluiter. In het korte stukje naar de huid kan het water/ijs vrij uitzetten en binnen zit slang, die geeft ook wel mee.
Als de schuifafsluiter meer als 0,5 m onder de waterlijn zit kun je ervan uitgaan dat hij niet bevriest, behoudens in geval van tocht.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 22 nov 2015 19:44 door Petervdw. Reden: correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 22 nov 2015 19:43 #684277

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Ik heb wel eens gehoord/begrepen dat ze er beter tegen kunnen, maar zeker weten doe ik dat niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 22 nov 2015 20:22 #684288

JohnBerg schreef :
Gaat het überhaupt nog een keer vriezen op die diepte?

Is dat niet reëel? Dan hoef ik dus helemaal niets te doen?
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 22 nov 2015 20:34 #684291

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
bertilbeumer schreef :
JohnBerg schreef :
Gaat het überhaupt nog een keer vriezen op die diepte?

Is dat niet reëel? Dan hoef ik dus helemaal niets te doen?

Op welke diepte zit die afsluiter?

Aan onze afsluiter van het koelwater vanuit de saildrive doen we in elk geval niets. Aan de saildrive trouwens ook niet.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 22 nov 2015 20:54 #684297

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
JohnBerg schreef :
Aan onze afsluiter van het koelwater vanuit de saildrive doen we in elk geval niets. Aan de saildrive trouwens ook niet.
Ik wel, of het nodig is is een tweede. Maar de koelwaterinlaat van de saildrive laat zich via de wierpot vrij makkelijk met antivries vullen. Kraan klein stukje open, wierpot tot de rand vullen met anti-vries. Een beetje op gevoel, garantie is er niet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 22 nov 2015 21:04 #684299

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
We hebben beredeneerd dat de afsluiter van een goed warmte geleidend materiaal gemaakt is, en in water zit dat boven de 0 graden zit. En aangezien de hele kamer van de afsluiter omsloten is door dat goede warmte geleidende materiaal het water ook wel niet zal bevriezen.

Of het zal werken moet natuurlijk nog blijken, maar we hebben de haven in elk geval nog nooit dicht gevroren gezien.

Als het ooit streng gaat vriezen tappen we de warmtewisselaar van de motor af. Ik heb altijd het idee dat het in die goed geïsoleerde motorruimte, die voor een groot deel omsloten is met water van boven de 0 graden niet vriest.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 22 nov 2015 21:41 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 22 nov 2015 21:05 #684300

JohnBerg schreef :
bertilbeumer schreef :
JohnBerg schreef :
Gaat het überhaupt nog een keer vriezen op die diepte?

Is dat niet reëel? Dan hoef ik dus helemaal niets te doen?

Op welke diepte zit die afsluiter?.

Zo'n 20 cm
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 22 nov 2015 21:09 #684301

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
bertilbeumer schreef :
JohnBerg schreef :

Op welke diepte zit die afsluiter?.

Zo'n 20 cm

Nou, zolang als de rayon hoofden niet bij elkaar komen zit je redelijk safe, denk ik zo B)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 22 nov 2015 22:12 #684316

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 735
Risico op bevriezen van buitenboordafsluiters van in het water liggende schepen is praktisch nihil.
De stalen motorboot van mijn ouders heeft de winter van 1963 doorgebracht in een halve meter dik ijs, en er is niets kapot gevroren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 23 nov 2015 08:34 #684360

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
zullen het in 63 wel geen kogelkranen zijn geweest :whistle:

Ik heb altijd begrepen dat schuifafsluiter niet beschadigen bij bevriezen. Er zit geen afgesloten hoeveelheid vloeistof in dus het kan expanderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 23 nov 2015 09:03 #684366

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Wat wel leuk zou zijn is om een Mythbuster experiment te doen: bevriezen (kogel)kranen onder de waterlijn nou wel of niet?

Daarvoor zou je een leeg bierblikje (van aluminium) voor een derde moeten vullen met water.
Vervolgens plaats je dat in grote bak met water zodanig dat het blijft drijven.
Het water in de grote bak wordt in beweging gehouden d.m.v. een pompje, zodat er zich geen ijs kan vormen.
Vervolgens plaats je de bak met water en het drijvende blikje in een omgeving van -10°C.

De vraag: bevriest het water in het blikje nu wel of niet?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 23 nov 2015 09:06 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 23 nov 2015 09:06 #684368

Bij 50 cm onder water zal er vanaf de buitenkant niet snel iets kapot vriezen
Maar aan de binnenkant staat, als het goed is, geen water.
Daar heeft de vorst, met enige vertraging, wel degelijk toegang tot de bodem van ´t schip!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 23 nov 2015 13:25 #684424

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 735
TS had een schuifafsluiter.
Bewegend water bevriest net zo snel als stilstaand: het kriterium is temperatuur - kijk maar naar bevroren watervallen en bluswater. Wat ze soms in jachthavens doen met propellertjes is water mengen: water van 4ºC heeft de grootste dichtheid en zakt naar de bodem, en zo kan je nog een tijdje voorkomen dat de oppervlakte onder 0 komt en bevriest. Als alles onder 0 komt bevriest het, bewegen of niet.

Bij een in het water liggend schip wordt de huid afgekoeld door lucht onder 0, en verwarmd door water boven nul: ik geef op een briefje dat het water wint!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 23 nov 2015 13:29 #684425

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Aad77 schreef :
Bij een in het water liggend schip wordt de huid afgekoeld door lucht onder 0, en verwarmd door water boven nul: ik geef op een briefje dat het water wint!

Dus?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 23 nov 2015 13:36 #684426

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 735
Bij in het water liggend schip blijft het interieur boven 0, mits redelijk geisoleerd en niet al te overdreven geventileerd bij strenge vorst. Gestaafd door vele jaren ervaring en een minimum/maximum thermometer aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 23 nov 2015 13:46 #684428

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Die conclusie hadden wij dus ook getrokken ;)

Je zou zelfs kunnen stellen dat de motor met saildrive de motorruimte verwarmt :P

Dat klinkt misschien raar maar valt wel heel goed te beredeneren. De saildrive wordt door het water op of boven 0° gehouden, en is van een bijzonder goed warmte geleidend materiaal gemaakt. Die houdt de motor dus boven 0°. De motor fungeert dus eigenlijk als een soort radiator, die zodra de lucht in de motorruimte onder de 0° dreigt te komen, warmte gaat afgeven.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitdagende schuifafsluiter 23 nov 2015 14:51 #684440

Ik zou er niet op rekenen......
In de Pekelharinghaven in Medemblik is een aantal jaren geleden een boot gezonken omdat de (plastic) wierpot bevroor en kapot ging. Vlak bij de motor..... en toch bevroren terwijl de afsluiter nog niet in het ijs zat.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl