Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koelkast onderhoudsvrij?

Koelkast onderhoudsvrij? 19 nov 2015 13:31 #683406

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3090
Ik ben bezig met preventief onderhoud en in dat kader heb ik de vraag of de compressor-koelkast eigenlijk onderhoudsvrij is. De koelkast is, evenals de boot, 16 jaar oud en heeft nooit enig technisch onderhoud gehad, maar doet het uitstekend.

"Don't fix it if it ain't broken", hanteer ik graag als devies. Maar als op een verre reis plotseling de koelkast uitvalt heb ik daar misschien spijt van.

Mocht er wel onderhoud nodig zijn, dan heb ik vervolgens de vraag hoe, wie en waar...
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 19 nov 2015 13:31 door Arcadia. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast onderhoudsvrij? 19 nov 2015 13:36 #683408

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Het enige "onderhoud" wat wij doen is van tijd tot tijd de condensor stofvrij maken.
De compressor/condensor staat bij ons op vloerhoogte en trekt dus gemakkelijk stof aan. De ventilator maken we dan ook gelijk stofvrij, en ook de naderhand ingebouwde ventilator aan het toegangsdeurtje maken we dan stofvrij. Komt best nog wel een puist stofnesten uit.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast onderhoudsvrij? 19 nov 2015 13:38 #683409

Vraagje; hoe doe je dat thuis?
Weliswaar een wat andere constructie maar ook een compressorkoelkast volgens hetzelfde principe.
Enige waar je wel eens naar kunt kijken is eventuele vervuiling van de condensor die aan de buitenkant zit.
Als die vuil is gaat dat ten koste van de performance en het stroomverbruik.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast onderhoudsvrij? 19 nov 2015 17:14 #683451

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5800
Precies wat er gezegd wordt, zorg dat de zaak schoon is en luchttoevoer vrij is.
Koelkast is origineel 28 seizoenen, thermostaatknop zit vast al 26 seizoenen maar op de goede stand....
Heb de koelkast wel direct op de accu aangesloten jaar of vier geleden, hij bleef maar proberen aan te slaan alsof de accu leeg was, denk dat het zit in mijn eveneens zo oude bedrading, lekstroom? Weerstand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast onderhoudsvrij? 19 nov 2015 17:57 #683455

Waterblok schreef :
Heb de koelkast wel direct op de accu aangesloten jaar of vier geleden, hij bleef maar proberen aan te slaan alsof de accu leeg was, denk dat het zit in mijn eveneens zo oude bedrading, lekstroom? Weerstand?

Ja , typisch geval van teveel weerstand ergens in de bedrading van en naar de accu.
Bij mijn koelbox was dat in het beging een eigenlijk te dunne meegeleverde draad die , doordat ik hem had verlengd net teveel weerstand kreeg.
12 Volt koelkaste/boxen hebben nl allemaal een voorziening die bij te lage voedingsspanning uitschakelt. Daarbij komt dat de aanloopstroom van de kompressor natuurlijk een stuk hoger is dan de nominale stroom in bedrijf.
Daardoor daalt de spanning kortstondig te ver , apparaat schakelt uit , spanning stijgt weer boven minimum , apparaat schakelt weer aan enz. enz.
Ik kwam er eigenlijk pas achter omdat ik 'snachts steeds een irritant prrr,prrr,prrr hoorde.
Pas door te meten direct aan de ingang zag ik hoever de spanning daalde tot beneden 12 Volt.
Heb toen een dikekre kabel geinstalleerd en deze direct aan de koelbox aangesloten zonder de normaal aanwezige stekekrverbinding.
Probleem over.

Tegenwoordig komt het minder vaak voor omdat de huidige compressorsystemen een "soft start" hebben die ervoor zorgt dat de aanloopstroom niet meer zo hoog is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast onderhoudsvrij? 19 nov 2015 19:33 #683472

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5800
Ja dacht ik dus ook en aangezien het probleem over is zal dat het wezen...
Het is de grootste gebruiker maar wel een belangrijke.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast onderhoudsvrij? 20 nov 2015 09:21 #683571

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2718
Ik had hetzelfde aan/uit gependel. Eerst een dikkere draad getrokken tussen kk en centraal schakelpaneel. dat was echter nog niet voldoende. Nu een dikkere draad vanaf de kk naar de shunt. Nu prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast onderhoudsvrij? 20 nov 2015 10:05 #683584

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
martinw schreef :
Ik had hetzelfde aan/uit gependel. Eerst een dikkere draad getrokken tussen kk en centraal schakelpaneel. dat was echter nog niet voldoende. Nu een dikkere draad vanaf de kk naar de shunt. Nu prima.

Indien de koelkast in originele toestand bekabeling wel goed gewerkt had, heb je vermoedelijk ergens ook een slecht contact in je bedrading van het schakelpaneel. ( of een mindere accu )
Toch een aandachtspuntje denk ik.
Let op kan ook in de min kant van de bedrading naar de koelkast zitten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast onderhoudsvrij? 20 nov 2015 11:31 #683614

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2718
Tony2920 schreef :

Indien de koelkast in originele toestand bekabeling wel goed gewerkt had, heb je vermoedelijk ergens ook een slecht contact in je bedrading van het schakelpaneel. ( of een mindere accu )
Toch een aandachtspuntje denk ik.
Let op kan ook in de min kant van de bedrading naar de koelkast zitten.

In de mindraad kan het niet zitten, want ik heb beiden vernieuwd. In de contacten van het schakelpaneel zou kunnen. Maar uit het boekje van Jimmy Lengkeek leerde ik dat het onnodig is alles via 1 punt te laten lopen als daar geen reden voor is. Daar die er voor de koelkast niet is, heb ik deze rechtstreekse oplossing gekozen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl