Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bilge Vullen?

Bilge Vullen? 24 okt 2015 14:32 #675652

  • S Nauta
  • S Nauta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die hun bilge hebben opgevuld, of daar ideëen over hebben.
Heb in mijn 20voets kajuitbootje een vloer met ruimte van enkele cm's tot de romp.
Dit is een vaste vloer en ik kan er niet onder komen. Na een tijd staat hier water tussen, dat als de boot erg vertrimd of helling maakt, onder de vloer uit komt met als gevolg een zeiknatte vloer.
Een deel van dit vocht is een lekje van regenwater en misschien ook condens?
Nu dacht ik wellicht deze ruimte op te kunnen vullen mer PU (2componenten).
Hoor graag jullie ideëen of adviesen over wat wel of niet te doen.

Sytse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 24 okt 2015 14:40 #675654

Een bilge opvullen met schuim? Meen je dat nou echt? En wat dan met het water?

Lekkage verhelpen lijkt me de enige oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 24 okt 2015 14:55 #675662

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Sydeliefde schreef :
Een bilge opvullen met schuim? Meen je dat nou echt? En wat dan met het water?

Lekkage verhelpen lijkt me de enige oplossing.

Condens kan al voldoende zijn om zich hier water te laten verzamelen. Dat er sprake is van lekkage is niet zeker.
Hoe vast is die vloer? En van welk materiaal? Ik zou hem er desnoods uit zagen en vervangen door een losse plaat multiplex of iets dergelijks. Of een paar luiken erin maken die eruit gelicht kunnen worden. Dan kun je er regelmatig een spons doorheen halen.

Opvullen met schuim is geen goede optie. PUR-schuim neemt vroeg of laat ook water op en dan wordt het middel erger dan de kwaal.
Laatst bewerkt: 24 okt 2015 14:59 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 24 okt 2015 15:25 #675667

@Lodewijk

Ts schreef: Een deel van dit vocht is een lekje van regenwater en misschien ook condens?

Dus, zeker lekkage en misschien condens. En niet anders om.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 24 okt 2015 15:49 #675669

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6811
Hoe dan ook, als er water in de boot komt (door welke oorzaak dan ook), is het geen goed idee om de bilge te vullen en daarmee haar functie weg te nemen. De bilge in stand houden en op zoek naar de oorzaak van het water in de boot is de boodschap.
Not all who wander are lost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 24 okt 2015 17:43 #675683

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Eens met bovenstaande reacties. Verder is zo'n bilge natuurlijk een mooie plek voor een (automatische) bilgepomp. Heb je die al?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 24 okt 2015 17:47 #675684

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
S Nauta ik heb vorige week m'n boot weer op de kant om dit probleem voor eens en voor altijd aan te pakken.
Zoals de ervaringsdeskundigen hier op het forum al gezegd hebben is opvullen NOT DONE.

Lekkage verhelpen en eventueel zoals ik ga doen een pompje er in om bij volgelopen bilge om wat voor reden dan ook alsnog elektrisch deze leeg te kunnen pompen.
Ook hang ik er een slang in vanaf de hand bilge pomp om in noodsituaties met de hand te kunnen pompen.

Bij mij was het probleem overigens nog veel erger.
Ook mijn motor lekte vreselijk veel olie.
Zoals je weet drijft olie op water en kreeg ik elke keer de olie in mijn kajuit.
Buiten onwenselijk en een crime om op te ruimen ook vreselijk gevaarlijk aangezien alles spiegelglad werd in de kajuit.

Mijn winter staat in het teken van dit soort lekkages verhelpen.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 24 okt 2015 17:48 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 24 okt 2015 18:30 #675694

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
lodewijk stegman schreef :
Sydeliefde schreef :
Een bilge opvullen met schuim? Meen je dat nou echt? En wat dan met het water?

Lekkage verhelpen lijkt me de enige oplossing.

Condens kan al voldoende zijn om zich hier water te laten verzamelen.

Condens is een smoes om niks aan lekkages te doen. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 24 okt 2015 18:41 #675697

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
H4O schreef :
Eens met bovenstaande reacties. Verder is zo'n bilge natuurlijk een mooie plek voor een (automatische) bilgepomp. Heb je die al?

Het gaat om een 20-voeter. Als het bootje in de avatar van TS zijn eigen boot is, dan spreken we over een heel ondiepe bilge. Dat zei TS eigenlijk al. Mogelijk zitten er ter plaatse van de kiel nog wat verstijvingsribben overdwars.
Of een bilgepomp hier effectief kan worden gebruikt is helemaal de vraag. Er kan sowieso niet veel meer dan een paar emmers water in.
Over het lekje van TS had ik heen gelezen. Als dat er is moet dat vanzelfsprekend gedicht worden.

Dat je niet bij die bilge kan, is een gebrek in het ontwerp van de boot. Ik zou er geen problemen mee hebben om wat luiken in de vloer te maken. Maar ja; daarvoor moet je bij een polyester boot, zeker als die nog niet zo oud is, even over een drempel heen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 24 okt 2015 18:49 #675701

Als je het juiste schuim gebruikt (2 componenten) dan is er neits mis met het vullen van je bilge. Het probleem is alleen dat je het zeer goed schoon moet maken en dat het kurkdroog moet zijn voor je gaat spuiten. Deze twee voorwaarden zijn zeer kritiek voor een goed resultaat, kun je daar niet aan voldoen, dan moet je er niet aan beginnen.

Steeds meer boten hebben schuim op slecht bereikbare plekken, maar tijdens nieuwbouw is dat een stuk makkelijker en beter te doen dan achteraf in een oudere bot aan te brengen.

Ook mijn boot heeft schuim in enkele bilges.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 24 okt 2015 19:05 #675707

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
S Nauta schreef :
onder de vloer uit komt met als gevolg een zeiknatte vloer.

Zoals geschreven, het kan wel, met mitsen en maren, maar waar denk je dat het water van het lekje (en condens etc) blijft als je de bilge dicht gaat schuimen?

Een kurkdroge en kraakheldere bilge kun je alleen voor elkaar krijgen als je overal goed bij kunt. Dat is nog lastiger te realiseren dan een bilge waar je net genoeg ruimte hebt voor een (hand)pompje om hem te legen.

Handpompjes hebben aan 2 vierkante centimeter voldoende, dus die toegang lijkt me makkelijk te realiseren ;)
Laatst bewerkt: 24 okt 2015 19:07 door Espiritu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 25 okt 2015 07:08 #675758

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1855
Espiritu schreef :
S Nauta schreef :
onder de vloer uit komt met als gevolg een zeiknatte vloer.

Zoals geschreven, het kan wel, met mitsen en maren, maar waar denk je dat het water van het lekje (en condens etc) blijft als je de bilge dicht gaat schuimen?

Een kurkdroge en kraakheldere bilge kun je alleen voor elkaar krijgen als je overal goed bij kunt. Dat is nog lastiger te realiseren dan een bilge waar je net genoeg ruimte hebt voor een (hand)pompje om hem te legen.

Handpompjes hebben aan 2 vierkante centimeter voldoende, dus die toegang lijkt me makkelijk te realiseren ;)

precies! een klein luikje boven het diepste punt (als je stil ligt). 10*10 cm, is vaak al voldoende, netjes uitzagen met zo'n handige multitool, zodat je het uitgezaagde hout kunt terugleggen als luikje. desnoods een spons er in om condens op te vangen, voor en na het varen de spons uitknijpen en presto!

Echte lekkages moet je natuurlijk wel graag even opsporen en verhelpen maar dat is al gezegd
Cygnet 20,
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Winner 1010, Cygnet 20 trailer sailer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 25 okt 2015 08:12 #675769

  • S Nauta
  • S Nauta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Bedankt voor alle reacties tot nog toe.
Het is mij duidelijk dat ik de bilge niet op zal vullen en uiteraard wordt het lek gedicht.
Ik werd tevens verteld dat als ik niet zeker weet of al het water echt weg is, hoe ik dan voorkom dat ik water 'opsluit' met het schuim. Goed punt en dat is iets wat je natuurlijk wil voorkomen.

Ruimte voor een pompje is er door de hoogte niet, aangezien de bilge erg ondiep is.
Zoals opgemerkt gaat het inderdaad om het bootje in mijn avatar. Onder de vloer lopen dwars verstevigingen waardoor je er beperkt bij kan.

Opzich heb ik geen moeite met een luik in de vloer maken, maar ik heb mij twijfels bij de gevolgen voor de constructie. De vloer is bakboord en stuurboord tegen de romp gelamineerd, dus draagt op dit moment
zonder twijfel bij aan de stijfheid van het geheel en dat wil ik niet aantasten natuurlijk.

Dat het ontwerptechnisch gewoon dom is dat je heel moeilijk bij de bilge kan, zijn we het snel over eens, maar
daar zal ik het helaas (nu dan eventueel met oplossing) mee moeten doen.
Laatst bewerkt: 25 okt 2015 08:49 door S Nauta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 25 okt 2015 08:50 #675775

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
S Nauta schreef :
Opzich heb ik geen moeite met een luik in de vloer maken, maar ik heb mij twijfels bij de gevolgen voor de constructie. De vloer is bakboord en stuurboord tegen de romp gelamineerd, dus draagt op dit moment
zonder twijfel bij aan de stijfheid van het geheel en dat wil ik niet aantasten natuurlijk.

Weet je waar die dwarsverstijvingen zitten? Als je daar met het maken van een luik uit de buurt blijft, kan er niet zoveel mis gaan, lijkt me. Als de vloer echt van enig constructief nut zou moeten zijn zit hij ook aan die dwarsverstijvingen vastgelijmd.
Maak het gat rond, niet rechthoekig of vierkant. Dat voorkomt eventuele spanningsconcentraties op de hoeken van het gat.

Het blijft een vreemd ontwerp. Je kan dus ook niet bij de kielbouten? Of zit de kiel aan de romp gelamineerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 25 okt 2015 11:42 #675821

  • S Nauta
  • S Nauta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
lodewijk stegman schreef :

Weet je waar die dwarsverstijvingen zitten? Als je daar met het maken van een luik uit de buurt blijft, kan er niet zoveel mis gaan, lijkt me. Als de vloer echt van enig constructief nut zou moeten zijn zit hij ook aan die dwarsverstijvingen vastgelijmd.
Maak het gat rond, niet rechthoekig of vierkant. Dat voorkomt eventuele spanningsconcentraties op de hoeken van het gat.

Het blijft een vreemd ontwerp. Je kan dus ook niet bij de kielbouten? Of zit de kiel aan de romp gelamineerd?

Ik weet waar ze zitten en de gaten rond maken is een uitstekend idee. Ik kan denk ik ook beter op twee strategische plaatsen een wat kleiner gat maken, dan één hele grote.
De vloer zit niet vast aan de dwarsverstijvingen, maar er boven.

Het btereft een hefkiel, dus kielbouten heb ik niets mee te maken, wel een kielkast in het midden van de kajuit. Die dwarsverstijvingen zitten dus ook aan de kielkast gelamineerd en de vloer verwacht ik ook, maar dat is erg lastig te beoordelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 25 okt 2015 12:01 #675822

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Mocht je toch nog een pomp overwegen, kies dan voor onderstaande pomp. Hij is zelfaanzuigend en kun je ergens anders monteren. Hij is niet gevoelig voor verstopping of het vastlopen ivm haren of zo. Zit bij ons al 13 jaar aan boord.

www.dekkerwatersport.nl/Catalo...per+220/product.aspx
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 25 okt 2015 12:21 #675826

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
S Nauta schreef :
Ik weet waar ze zitten en de gaten rond maken is een uitstekend idee. Ik kan denk ik ook beter op twee strategische plaatsen een wat kleiner gat maken, dan één hele grote.
De vloer zit niet vast aan de dwarsverstijvingen, maar er boven.

Twee kleinere gaten aan weerszijden van de verstijvingen lijkt mij ook beter. Net groot genoeg om er een hand met een spons doorheen te kunnen steken. 15 - 20 cm zou genoeg moeten zijn. Je zou er van die inspectieluiken op kunnen zetten zoals ook wel in kajaks worden gebruikt. Hebben wel het nadeel dat ze een halve cm. boven de vloer uitsteken. Al het luik flush moet liggen met de vloer, dan zal er een soort sponninkje moeten worden gecreëerd lang de rand van het gat. Kan misschien een deel van het materiaal dat je uit het gat zaagt voor worden gebruikt, door het tegen de onderkant van de vloer te lijmen met epoxyhars. Is die vloer eigenlijk van polyester?

Het betreft een hefkiel, dus kielbouten heb ik niets mee te maken, wel een kielkast in het midden van de kajuit. Die dwarsverstijvingen zitten dus ook aan de kielkast gelamineerd en de vloer verwacht ik ook, maar dat is erg lastig te beoordelen.

Wat voor boot is het eigenlijk? Zoveel bootjes met een hefkiel zijn er niet. Zit de vloer nu wèl of niet vast aan de dwarverstijvingen? Iets verder naar boven beweer je van niet..
Laatst bewerkt: 25 okt 2015 12:22 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 25 okt 2015 15:33 #675876

  • S Nauta
  • S Nauta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
lodewijk stegman schreef :

Twee kleinere gaten aan weerszijden van de verstijvingen lijkt mij ook beter. Net groot genoeg om er een hand met een spons doorheen te kunnen steken. 15 - 20 cm zou genoeg moeten zijn. Je zou er van die inspectieluiken op kunnen zetten zoals ook wel in kajaks worden gebruikt. Hebben wel het nadeel dat ze een halve cm. boven de vloer uitsteken. Al het luik flush moet liggen met de vloer, dan zal er een soort sponninkje moeten worden gecreëerd lang de rand van het gat. Kan misschien een deel van het materiaal dat je uit het gat zaagt voor worden gebruikt, door het tegen de onderkant van de vloer te lijmen met epoxyhars. Is die vloer eigenlijk van polyester?

De vloer is van polyester met hout als kern van een sandwich. Ik kan met een bovenfrees een randje maken waarin een deksel weg kan vallen. Dat in combinatie met een inspectieluik is een goed idee. Totale dikte van de vloer zal zo'n 20mm zijn. Met name die constructie doet mij vermoeden dat de vloer dus ook deel van de constructie is en niet slechts 'vloer'.
Wat voor boot is het eigenlijk? Zoveel bootjes met een hefkiel zijn er niet. Zit de vloer nu wèl of niet vast aan de dwarverstijvingen? Iets verder naar boven beweer je van niet..
De vloer is los van de dwarsverstevigingen, maar zowel vloer als dwarsverstevigingen zijn afzonderlijk vast gelamineerd aan de kielkast. Ik heb even een snel schetsje bijgevoegd.(niet op schaal..)

Het is een excedo sx200. Kan je praktisch niets over vinden op internet. Is ooit door een bekende van mij in Argentinie aangeschaft (nieuwbouw) en per zeecontainer hier heen. Vervolgens hier door de jachtschilder de romp laten schilderen. Ze hebben er weinig mee gedaan en na 10 jaar negeren en verwaarlozen kwam ik langs, en voelde een drang om het bootje te redden. De staat was vreselijk, de afwerking (werf-af) nog erger. Zag het als een leuke uitdaging en is inmiddels een heel leuk en aardig afgewerkt zeilbootje geworden(still in progress) en verassend genoeg zijn de zeileigensachappen heel prima. Maar goed, dat is eigenlijk weer een heeeel ander verhaal. :silly:
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 25 okt 2015 15:35 door S Nauta. Reden: bijlage vergeten..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 25 okt 2015 15:42 #675881

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
S Nauta schreef :
Ruimte voor een pompje is er door de hoogte niet, aangezien de bilge erg ondiep is.

Bij mijn kachel kreeg ik zo'n hevelplompje dat je voor 1 euro in van die knakenwinkels kunt kopen. Een ieniemini luikje (2 x 2 cm is al genoeg) maken waar zo'n pompje in past lukt nog in een speelgoedbootje:



Is natuurlijk niet de meest luxe oplossing, maar je krijgt wél het water uit de bilge zonder een hele verbouwing op de kluslijst te zien verschijnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 25 okt 2015 18:32 #675934

Sloe Gin schreef :
S Nauta ik heb vorige week m'n boot weer op de kant om dit probleem voor eens en voor altijd aan te pakken.
Zoals de ervaringsdeskundigen hier op het forum al gezegd hebben is opvullen NOT DONE.

Lekkage verhelpen en eventueel zoals ik ga doen een pompje er in om bij volgelopen bilge om wat voor reden dan ook alsnog elektrisch deze leeg te kunnen pompen.
Ook hang ik er een slang in vanaf de hand bilge pomp om in noodsituaties met de hand te kunnen pompen.

Bij mij was het probleem overigens nog veel erger.
Ook mijn motor lekte vreselijk veel olie.
Zoals je weet drijft olie op water en kreeg ik elke keer de olie in mijn kajuit.
Buiten onwenselijk en een crime om op te ruimen ook vreselijk gevaarlijk aangezien alles spiegelglad werd in de kajuit.

Mijn winter staat in het teken van dit soort lekkages verhelpen.


Heb jij een bilge in de M77?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 25 okt 2015 23:18 #676041

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
S Nauta schreef :
De vloer is van polyester met hout als kern van een sandwich. Ik kan met een bovenfrees een randje maken waarin een deksel weg kan vallen. Dat in combinatie met een inspectieluik is een goed idee. Totale dikte van de vloer zal zo'n 20mm zijn. Met name die constructie doet mij vermoeden dat de vloer dus ook deel van de constructie is en niet slechts 'vloer'.

Die sandwich van 20 mm heb je ook nodig om een vloer te krijgen die niet al te veel doorbuigt onder je voeten, natuurlijk. Maar wel mooi dat die dikte er is, want dat biedt inderdaad mogelijkheden om een luik 'verzonken' aan te brengen.
De vraag is wel wat voor hout het is. In het geval van balsa zou ik rondom het gat wat hout wegkrabben en na impregneren met dunnere epoxy bijvoorbeeld vullen met ingedikte epoxyhars (lijm 700 o.i.d.), dan is de relatief zachte balsa beschermd en versterk je ook de rand van het gat.
Als het multiplex is, volstaat afwerken met een dunne epoxy, om te voorkomen dat het hout in tweede instantie vocht gaat opzuigen.

Het is een excedo sx200. Kan je praktisch niets over vinden op internet. Is ooit door een bekende van mij in Argentinie aangeschaft (nieuwbouw) en per zeecontainer hier heen. Vervolgens hier door de jachtschilder de romp laten schilderen. Ze hebben er weinig mee gedaan en na 10 jaar negeren en verwaarlozen kwam ik langs, en voelde een drang om het bootje te redden. De staat was vreselijk, de afwerking (werf-af) nog erger. Zag het als een leuke uitdaging en is inmiddels een heel leuk en aardig afgewerkt zeilbootje geworden(still in progress) en verassend genoeg zijn de zeileigensachappen heel prima. Maar goed, dat is eigenlijk weer een heeeel ander verhaal. :silly:

Leuk om zo'n bijzonder bootje te hebben. Gaat de hefkiel helemaal de romp in, of blijft er een bulb uitsteken? Is de boot geschikt om mee droog te vallen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 28 okt 2015 15:59 #676813

  • S Nauta
  • S Nauta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
lodewijk stegman schreef :

In het geval van balsa zou ik rondom het gat wat hout wegkrabben en na impregneren met dunnere epoxy bijvoorbeeld vullen met ingedikte epoxyhars (lijm 700 o.i.d.), dan is de relatief zachte balsa beschermd en versterk je ook de rand van het gat.
Als het multiplex is, volstaat afwerken met een dunne epoxy, om te voorkomen dat het hout in tweede instantie vocht gaat opzuigen.
Ik heb zowel gewone epoxy als lijm700 (topspul voor van alles en nog wat!) in huis, dus dat gaat goed komen.

Leuk om zo'n bijzonder bootje te hebben. Gaat de hefkiel helemaal de romp in, of blijft er een bulb uitsteken? Is de boot geschikt om mee droog te vallen?
Hefkiel gaat op een cm of 10 na helemaal de romp in. Geen bulb overigens, maar dan zit de kiel tot het dak van de kajuit. Ik zie verder geen reden waarom de boot niet zou kunnen droogvallen. Tot nu toe heeft de hefkiel vooral zijn dienst bewezen in Friesland. 140cm is daar wel erg diep, en met de kiel op een meter zeilt 'ie nog prima. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 28 okt 2015 16:06 #676816

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
S Nauta schreef :
Hefkiel gaat op een cm of 10 na helemaal de romp in. Geen bulb overigens, maar dan zit de kiel tot het dak van de kajuit. Ik zie verder geen reden waarom de boot niet zou kunnen droogvallen. Tot nu toe heeft de hefkiel vooral zijn dienst bewezen in Friesland. 140cm is daar wel erg diep, en met de kiel op een meter zeilt 'ie nog prima. :)

Bij zachte modder lijk droogvallen inderdaad geen probleem. Op hard zand zal een deel van het gewicht van de boot via de kiel worden overgebracht op het onderdeel waar de kiel in zijn bovenste stand op stuit.
Als dat het kajuitdak is, moet het daar wel op berekend zijn.

Hoe beweegt de kiel op en neer? Met een draadspindel, zoals bij de Etap, of met een takeltje, c.q. liertje, zoals bij de Clever 23?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge Vullen? 30 okt 2015 20:38 #677509

  • S Nauta
  • S Nauta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
lodewijk stegman schreef :
Bij zachte modder lijk droogvallen inderdaad geen probleem. Op hard zand zal een deel van het gewicht van de boot via de kiel worden overgebracht op het onderdeel waar de kiel in zijn bovenste stand op stuit.
Als dat het kajuitdak is, moet het daar wel op berekend zijn.

Hoe beweegt de kiel op en neer? Met een draadspindel, zoals bij de Etap, of met een takeltje, c.q. liertje, zoals bij de Clever 23?

Met een lier. Ik weet niet zeker hoe het bij een clever geregeld is, maar bij mij gaat het met een stevig touw door diverse katrollen in een rvs frame, welke ik in de kuip dan met een lier kan ophalen. Kost overigens nog steeds vrij veel kracht, aangezien het een behoorlijk gewicht is, maar is goed te doen.
Uiteraard gaat dit touw door een stopper en kan de kiel, ook als je het touw helemaal laat gaan niet zo maar onder het schip weg.

De boot staat inmiddels weer op de kant en in de planning staat om de kiel er eens uit te halen.
De katrollen beperken nu het laatste stuk ophalen en ik zal eens kijken of er een mogelijkheid is om de manier waarop de katrollen nu aan de kiel zitten aan te passen. Het zal maar net dat beetje zijn waardoor de kiel geheel opgehaald kan worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl