Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stroom verbruikers op een boot.

Stroom verbruikers op een boot. 13 okt 2015 04:08 #671745

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik probeer een complete schraplijst te maken met stroomverbruikers aan boord en hun gemiddelde vermogen.
v.b. Marifoon 0,5A gedurende 16 uur/dag
3-kleuren toplicht 20W gedurende 8 uur/dag
Deze zal ik posten zodat ook anderen hun voordeel er mee kunnen doen tijdens het kiezen van b.v. hun accu capaciteit en/of zonnepaneel.

Heeft iemand al eens een opzetje gemaakt zodat we hier op door kunnen borduren?
Excel heeft de voorkeur maar kan ik eventueel natuurlijk ook zelf wel maken.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 13 okt 2015 04:16 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruikers op een boot. 13 okt 2015 06:03 #671751

Staat in de downloadsectie onder energiebalans. Is een excel sheet.

Ehh, zie hem niet meer staan. Je zou hem moeten kunnen vinden onder:

Energiebalans
Laatst bewerkt: 13 okt 2015 06:23 door Account op verzoek verwijderd 12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruikers op een boot. 13 okt 2015 07:28 #671771

Dit programmaatje is ook wel handig.
Krijg je gelijk een advies voor een optimaal zonnepaneel.
www.midsummerenergy.co.uk/sola...anel_calculator.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruikers op een boot. 14 okt 2015 04:00 #672104

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Thx heren.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruikers op een boot. 14 okt 2015 04:29 #672105

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruikers op een boot. 14 okt 2015 04:51 #672107

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Die stuurautomaat is best wel een stroomvreter.
Nog erger dan een koelkastje.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruikers op een boot. 14 okt 2015 04:58 #672108

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Klopt....maar da's het maximale gebruik als de stuurautomaat fors moet werken.
Betreft ook een lineaire drive die onderdeks is ingebouwd.
Mogelijk kan jou boot volstaan met een lichtere (lees goedkopere) stuurautomaat die
minder verbruikt.

Vinni
Laatst bewerkt: 14 okt 2015 05:00 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruikers op een boot. 14 okt 2015 05:01 #672109

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik heb een Autohelm 800
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruikers op een boot. 14 okt 2015 05:42 #672120

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Voor het betere inzicht is het handiger om het eens te meten. Met een eenvoudige multimeter kan dat al.

Ik heb daarvoor o.a. twee meetsnoertjes gemaakt met vlaksteekstekkertjes. Dan trek ik een vlaksteekzekering ( die je ook auto's hebt) uit de houder, multimeter in standje A(mpere meten) meetsnoertjes er in de houder van de zekering en voila: je kan het werkelijke verbruik aflezen. Dat gaat bij de meeste multimeters tot 10A. Is best veel.

Je kan dat ook doen met een shunt en multimeter. Is een meer solide manier, maar moet even in je schema worden opgenomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruikers op een boot. 14 okt 2015 05:51 #672123

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Klopt op zich....

Maar een boordnet ontwerp je vaak ook met aanpassingen/uitbreidingen die je in de toekomst
gaat aanbrengen. In dat geval struin ik het internet af opzoek naar indicaties van het verbruik.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom verbruikers op een boot. 14 okt 2015 07:43 #672161

Sloe Gin schreef :
Die stuurautomaat is best wel een stroomvreter.
Nog erger dan een koelkastje.

Probleem bij een stuurautomaat , net als bij een koelkast, is dat het lastig is om het echte verbruik in Ah te meten en niet het topverbruik in ampere.
Immers , ze gebruiken steeds wisselende amperes waardoor het echte verbruik veel minder is dan maximaal.
Daarvoor heb je eigenlijk een echte verbruiksmeter nodig voor 12 Volt.
Zijn er trouwens wel bijv.:
www.ebbm.nl/Webwinkel-Product-...door-G.T.-Power.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl