Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Katrol in top mast voor grootzeil Dehler

Katrol in top mast voor grootzeil Dehler 21 juli 2015 14:55 #645388

  • EvH
  • EvH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Goedemiddag,

Ik heb een Dehler Optima 101 waarbij het hijsen en strijken van het grootzeil zeer moeizaam gaat. Nu ben ik opzoek naar de juiste katrol voor in de top van de mast, zodat ik de oude kan vervangen.

Weet iemand welk type katrol ik moet hebben voor deze boot en waar je dat het beste kan kopen? Anders moet ik 2 keer de mast in, eerste keer om te kijken wat erin zit en dan weer om de nieuwe te plaatsen... :dry:

Alvast bedankt!

Groet
Erwin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Katrol in top mast voor grootzeil Dehler 21 juli 2015 16:55 #645413

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
Heb je een foto van de masttop?
Zonder foto zou ik zeggen: ga er maar vanuit dat voor nieuwe grootzeilval schijf je mast er helemaal af moet en vervolgens het volledige masttop beslag er af moet worden gehaald. Meestal zit dat met popnagels, soms bout, soms beide.
Pas als beslag eraf kun je diameter en dikte van de schijf bepalen. Vervolgens moet je op zoek naar een passende: soms kun je die vinden, maar soms zul je iets moeten laten draaien van delrin of tufnol (lekker ouderwets spul)

In onderstaand topic staat er een ander over hoe en wat ik soortgelijk deed afgelopen winter:
www.zeilersforum.nl/index.php/...olor?start=50#617779
Laatst bewerkt: 21 juli 2015 17:10 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Katrol in top mast voor grootzeil Dehler 21 juli 2015 18:19 #645433

  • EvH
  • EvH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Tja als dat inderdaad zo is dan wordt het welander verhaal... Dan ga ik eerst maar eens kijken wat het effect van mclube of teflonspray is. In the end zal de katrol toch moeten, maar dat wordt dan later.

Bedankt voor het antwoord en de link!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Katrol in top mast voor grootzeil Dehler 21 juli 2015 18:26 #645435

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Toevallig heb ik ook een Optima 101.
De grootzeil rol kan je er uit halen.
Dit zit bij mij met een asje en split pennen en vervangen voor een nieuwe Delrin schijf.
Bij een optima loopt het het niet licht.
De juiste afmetingen kan ik je helaas niet geven.
De schijf heb ik bij neut masten vervangen.
Tijdens de winterstalling de hele mast kop mee genomen.
Kijk eens naar de organizers en schijven bij de mast voet.
En vervolgens de val dikte tegen over de maat van de schijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Katrol in top mast voor grootzeil Dehler 21 juli 2015 20:43 #645473

De juiste maat weet ik niet..maar zit inderdaad op een asje. Mijn optima 106 loopt niet zwaar hoor!
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Katrol in top mast voor grootzeil Dehler 22 juli 2015 08:17 #645521

Je zou ook hier kunenn bestellen want die hebben de juiste voor alle Dehlers:
www.marina-team.de/ersatzteile.php?site=DEHLER34 no: 11317
Heelaas moet je voor verzending naar het buitenland ( dus ook Nederland) kenenlijk voor minstens €40 bestellen :( www.marina-team.de/order.php
Maar je kunt ze een bellen ; misschien valt dat wel mee.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Katrol in top mast voor grootzeil Dehler 22 juli 2015 14:08 #645633

  • EvH
  • EvH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Allen,

Bedankt voor alle antwoorden. Top! Goed te horen dat de rol toch te vervangen is zonder de mast te strijken (dat begrijp ik tenminste).

Ik zie dat die rol e8.75 kost. e40 verzendkosten is dan wel veel ja. Ik ga wel even kijken of ik iets vergelijkbaars in Nederland kan kopen.

De organizers en schijven bij de mastvoet zijn prima, de valdikte zal ik nog eens bekijken, daar had ik nog niet aan gedacht.

Genoeg te klussen dus weer :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Katrol in top mast voor grootzeil Dehler 22 juli 2015 14:46 #645643

EvH schreef :
Allen,


Ik zie dat die rol e8.75 kost. e40 verzendkosten is dan wel veel ja. Ik ga wel even kijken of ik iets vergelijkbaars in Nederland kan kopen.

Dat heb je even verkeerd begrepen hoor.
De verzendkoten zijn altijd €20 tot 5 kg naar elk EU land wat nog steeds belachelijk veel is maar het minimum bestelbedrag is €40 ! Vandaar mijn advies om even te bellen/mailen.

En met staande mast kan misschien theoretisch wel maar eigenlijk alleen als je veel ervaring met zoiets hebt of zelf in een hijskooi staat.Of met een hoogwerker wat misschien goedkoper zal zijn als een kraan.
www.borent.nl/materialen/groep/hoogwerkers
Ad
Laatst bewerkt: 22 juli 2015 14:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl