Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vraagje over werking twee cilinder volvo

vraagje over werking twee cilinder volvo 20 juli 2015 07:43 #645015

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
vraag ik me nou toch echt af...

heb (bijvoorbeeld) een volvo 2002. tweecilindermotor. Op de krukas zijn de lagers -zeg maar- 180 graden ten opzichte van elkaar verschoven. Kan ik me voorstellen omdat de motor dan beter gebalanceerd is.
Dit zou inhouden dat als de ene zuiger een arbeidsslag doet naar beneden, de andere zuiger naar boven beweegt.
Dan is dat OF een compressieslag OF een uitlaatslag
En dat houdt dan in dat er niet bij elke rondgang van de krukas een explosie is maar bij de ene omwenteling geen en in de volgende rondgang twee explosies

Maar, als ik zo een motor hoor draaien klinken de klappen regelmatig en lijkt het alsof elke omwenteling een klap geeft...

Blijkbaar hoor ik dus iets wat er niet is...

klopt dit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraagje over werking twee cilinder volvo 20 juli 2015 08:21 #645028

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Er klopt iets niet aan je redenering.
De werking van de cilinders zal verdeeld zijn.
4 takt maar per omwentelingen worden er 2 takt'en, om het maar zo te noemen, afgewerkt.
Dus per cilinder 2 omwentelingen voor een volledige cyclus.
Dat resulteert voor een 2 cilinder dan in 1 explosie per omwenteling.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraagje over werking twee cilinder volvo 20 juli 2015 08:32 #645033

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Per cilinder klopt dat vierslagsverhaal natuurlijk, maar bij twee cilinders gaat t mij om de verdeling.

Als de 2 zuigers parallel aan elkaar op en neer bewegen zou je gelijk hebben, maar deze gaan contra. Dus als de ene zuiger naar beneden gaat komt de andere omhoog.
tenminste als ik naar de krukas kijk
useddieselenginecenter.nl/kruk...251-volvo-penta-1821

Dus als de ene een arbeidsslag geeft doet de andere een compressieslag (dus een explosie in de volgende halve omwenteling) OF er is net een arbeidsslag geweest en hij doet een uitlaatslag

DUS moet er een onregelmatiger gedrag zijn qua klappen, niet eentje bij elke omwenteling.

dus niet pok-pok-pok-pok
maar meer pok-pok--pok-pok--
tenminste dat denk ik maar heb het nooit gehoord, of het is me nooit opgevallen

waar gaat mijn redenering nu fout?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraagje over werking twee cilinder volvo 20 juli 2015 09:19 #645062

OT, die prijs, is dat inclusief of exclusief monteren?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraagje over werking twee cilinder volvo 20 juli 2015 10:11 #645092

Men heef graag de arbeidslagen mooi verdeeld over de twee omwenteling voor één cyclus.
Dit zou betekenen dat de zuigers gelijktijdig in top moeten staan.

Maar ook heeft men graag het draaiend gedeelte goed in balans, wat betekent dat zuigers om beurten in top staan

Beide uitvoeringen hebben hun vóór- en nadelen.
Een boxer motor brengt van beide de voordelen samen.

Wanneer zuigers 180º geplaatst zijn, brengt een wat zwaarder vliegwiel de onregelmatigheid van de niet goed verdeelde arbeidslagen heel goed binnen het acceptabele.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl