Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ruimte in een Houten mast

ruimte in een Houten mast 09 mrt 2015 20:21 #604091

Hoeveel ruimte zit er eigenlijk aan de binnenkant van een houten mast,
specifiek: de mast van een Wibo 730
kan ik daar zonder meer een Antennekabel en een 3aderige stroomdraad bij in trekken (oude 2 aderige kabel wordt er uit verwijderd)

Thomass
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 09 mrt 2015 20:22 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruimte in een Houten mast 09 mrt 2015 20:31 #604093

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1279
Is moeilijk met zekerheid te zeggen. Maar ik denk het wel. Over het algemeen zijn houten masten hol. Als je de oude kabel er uit haalt maak daar dan gelijk de nieuwe kabel aan of maak er eerst een trek touwtje aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruimte in een Houten mast 09 mrt 2015 20:34 #604095

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Of allebei, mocht er ooit nog een ander kabel bij moeten. ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruimte in een Houten mast 09 mrt 2015 20:42 #604100

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Faran schreef :
Of allebei, mocht er ooit nog een ander kabel bij moeten. ;)

Ik kan iig bevestigen dat wanneer je dat niet hebt gedaan, en je een extra kabeltje wil, je soms 2 types trekveren, gevloek,gepruts en radeloosheid verder bent :)

En dat touwtje met ducktape aan een val, die je onder aan je mast met een spaak van een oude fiets door een heel klein gaatje weer lospeutert, dan uiteindelijk uitkomst biedt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruimte in een Houten mast 09 mrt 2015 21:40 #604133

de 2 aderige kabel is ergens inwendig "door", en is slechts voor het navigatie-licht.
Nu ik ook een toplicht (ankerlicht) er bij wil monteren, moet ik dus naar een 3 aderige kabel.
het witte navigatie licht en het ankerlicht worden met een LED-combinatie van 3,5 watt uitgevoerd, wat meer als voldoende is.
Dus kan met een wat dunnere kabel door de mast.

Maar wat met mijn antennekabel, enige tijd geleden op het forum iets gelezen over type kabels, wat op zich meerdere mogelijkheden bood. Echter, mijn mast is slechts 10 meter, dek doorvoer en 2 meter de romp in naar de MF en Plotter.
is er nu werkelijk op die 12 meter lengte zoveel negatief verschil als ik ipv 10mm diameter maar 6 mm diameter gebruik??? die 6 mm gaat voor mijn gevoel wat makkelijker door de mast, of is dat een onzin gedachte
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 09 mrt 2015 21:42 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruimte in een Houten mast 09 mrt 2015 21:43 #604134

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Voor LED verlichting kun je volstaan met een dunne diameter.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruimte in een Houten mast 09 mrt 2015 21:53 #604142

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
Thomss schreef :
Hoeveel ruimte zit er eigenlijk aan de binnenkant van een houten mast,
specifiek: de mast van een Wibo 730
kan ik daar zonder meer een Antennekabel en een 3aderige stroomdraad bij in trekken (oude 2 aderige kabel wordt er uit verwijderd)

Thomass
Als je op het uiteinde van de mast kijkt (boven of onder) zie je hoe de mast is opgebouwd en weet je dus hoeveel ruimte je hebt.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruimte in een Houten mast 10 mrt 2015 07:17 #604194

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6479
als het net zo'n mast is als op een domp 740 - zou zo maar kunnen, de bootjes komen uit de zelfde periode, en zijn eigenlijk precies hetzelfde -, dan is hij opgebouwd uit 4 brede latten van een cm of 2/3 dik.
of het een lattenmast is kan je aan de vertikale lijmnaden zien, de mast is bovendien vierkant met afgeronde hoeken
bij mijn domp zat er binnenin die mast meer dan ruimte genoeg om alle draden die je wilde door te trekken
ton mitz
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruimte in een Houten mast 10 mrt 2015 07:22 #604197

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6605
Je kunt 2 lampen schakelen met een 2-ader draad met 2 diodes en bij het schakelen plus en min omdraaien. Mocht je echt geen plek hebben voor een dikkere draad dan kan je het ook zo proberen.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruimte in een Houten mast 10 mrt 2015 08:27 #604217

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
mocht het mogelijk zijn om van boven naar beneden iets door de mast te laten zakken dan een dun touwtje nemen met een stukje fiets derailleurketting. Dun en soepel en toch gewicht, valt overal langs en is goed op te vissen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl