Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Weer wat geleerd vandaag

Weer wat geleerd vandaag 09 mrt 2015 08:29 #603871

Ruim 25 jaar vervang ik elk najaar het oliefilter op mijn Volvo Penta. Aangezien dat filter behoorlijk onbereikbaar aan de zijkant van de motor zit gaat dat bijna helemaal op gevoel en niet op zicht. Tot nu toe nooit enig probleem gehad. Tot gisteren!
Aan het begin van het seizoen motor gestart en na zeer korte tijd "oliedruk" alarm en ruim 1 liter olie onder de motor :angry: . Behalve dat het een behoorlijke klus is om die liter olie netjes te verwijderen blijft de vraag: Wat is de oorzaak?
Aan een oliefilter zit een rubber ring voor de afdichting tussen filter en motor. Die ring zit ook echt áán het filter en wordt dus automatisch vervangen als je een nieuw filter monteert. Maar,........ toen ik het oude filter weg haalde heb ik niet gecontroleerd of die oude ring nog aan het filter vast zat. Dat was dus niet zo! Tussen het nieuwe filter en de motor zat nu óók nog de oude ring schots en scheef. Ja,..... zo krijg je nooit een goede afdichting.Omdat de hele operatie meer op gevoel dan op zicht gaat is me dat niet eerder opgevallen. Én in 25 jaar ook nog nooit gebeurd!

Wat ik heb geleerd is dat ik altijd even moet controleren of de oude ring ook daadwerkelijk is mee gekomen.

Aart
(inmiddels zijnmijn handen weer schoon)
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer wat geleerd vandaag 09 mrt 2015 09:01 #603885

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
vreemd...mag toch aannemen dat je bij het vorige filter de rubberring met olie hebt ingesmeerd dus waarom dat dan is gaan plakken :huh: ...is mij nooit overkomen. Zit gelukkig ook niet zo weggewerkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer wat geleerd vandaag 09 mrt 2015 09:11 #603887

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Aart Korstjens schreef :
Ruim 25 jaar vervang ik elk najaar het oliefilter op mijn Volvo Penta. Aangezien dat filter behoorlijk onbereikbaar aan de zijkant van de motor zit gaat dat bijna helemaal op gevoel en niet op zicht. Tot nu toe nooit enig probleem gehad. Tot gisteren!
Aan het begin van het seizoen motor gestart en na zeer korte tijd "oliedruk" alarm en ruim 1 liter olie onder de motor :angry: . Behalve dat het een behoorlijke klus is om die liter olie netjes te verwijderen blijft de vraag: Wat is de oorzaak?
Aan een oliefilter zit een rubber ring voor de afdichting tussen filter en motor. Die ring zit ook echt áán het filter en wordt dus automatisch vervangen als je een nieuw filter monteert. Maar,........ toen ik het oude filter weg haalde heb ik niet gecontroleerd of die oude ring nog aan het filter vast zat. Dat was dus niet zo! Tussen het nieuwe filter en de motor zat nu óók nog de oude ring schots en scheef. Ja,..... zo krijg je nooit een goede afdichting.Omdat de hele operatie meer op gevoel dan op zicht gaat is me dat niet eerder opgevallen. Én in 25 jaar ook nog nooit gebeurd!

Wat ik heb geleerd is dat ik altijd even moet controleren of de oude ring ook daadwerkelijk is mee gekomen.

Aart
(inmiddels zijnmijn handen weer schoon)

Dat een oliefilterring blijft plakken gebeurd wel eens vaker dus inderdaad altijd blijven opletten met waar je mee bezig bent. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer wat geleerd vandaag 09 mrt 2015 09:59 #603906

  • Janjoeky
  • Janjoeky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 387
:-( is mij verledenjaar overkomen met Yanmar motor. Had ook niet gezien dat ring was blijven zitten.
Grote troep vieze handen en pijnlijke rug na het schoonmaken. Gebeurt me dus niet meer.
groet
Jan van Joeky
Ps. sorry dat ik het niet gemeld heb. Had je misschien nu geen probleem gehad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer wat geleerd vandaag 09 mrt 2015 10:42 #603930

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3282
ook sterk, precies hetzelfde gehad met mijn lelijk eend vorige week.
was voor het eerst in 35 jaar sleutelen dat de 0-ring uit het oude filter bleef zitten. In het donker van de smeerput en tegen het licht in kijkend had ik het niet gezien. Ik kreeg het nieuwe filter niet op zijn plek.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer wat geleerd vandaag 09 mrt 2015 11:36 #603956

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
been there, got the T-shirt

was wel na een uur afvaart vanaf Ramsgate

leermomenten;
1.check of oude ring er uit is
2.voortaan altijd eerst proefdraaien in de haven
3. zorgen dat er voldoende reserve olie aan boord is (gelukkig toen wel)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer wat geleerd vandaag 09 mrt 2015 11:44 #603961

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Ik heb geleerd om de zittingen ook even schoon te vegen met een doek of papier. Zelfs op gevoel merk je dan meteen of er nog een O-ring is blijven plakken lijkt me.
Desondanks waardevol om deze ervaring even te delen hier.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl