Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: PE lijmen

PE lijmen 06 mrt 2015 15:24 #603100

de vraag der vragen: PE lijmen, waarmee doe je dat?

het gaat om 2 PE kielgeleiders voor in de kielkast van de Efsix. Ze hebben niet extreem veel te houden, maar t moet wel even vastzitten.
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PE lijmen 06 mrt 2015 15:26 #603101

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PE lijmen 06 mrt 2015 15:37 #603105

ehm, volgens de sites van bison en pattex zijn hun lijmsticks NIET geschikt voor PE.

bijkomend dingetje: het moet wel watervast zijn.
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PE lijmen 06 mrt 2015 15:40 #603106

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
PE is bijna niet te lijmen.
Lees hier maar eens:
www.henkelna.com/us/content_da...d_Plastics756739.pdf

Kun je het blokje niet opsluiten met een stevige epoxyfillet?
Je hoeft er immers alleen voor te zorgen dat het niet omhoog komt.

En anders grof opruwen. Zo grof als mogelijk en dan lijmen met epoxylijm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PE lijmen 06 mrt 2015 16:09 #603115

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PE lijmen 06 mrt 2015 17:16 #603133

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
Tape?
Mirakels wat diverse tapes kunnen tegenwoordig.
3M levert allerlei kwaliteiten VHB tape, voor PE type 4932 of 4952. Kost aardig wat maar misschien kun je ergens klein stukkie krijgen.
Ik ben momenteel allerlei testjes met tape aan het doen: zelfs beslag op mast of dek plakken moet ermee kunnen!
Van Asperen in Lelystad: www.van-asperen.nl/winkel/3m-p...t/_141_w_8_3624_NL_1
Laatst bewerkt: 06 mrt 2015 17:30 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PE lijmen 06 mrt 2015 17:46 #603142

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5487
Normaal zit er geen ruimte in de molecuulstructuur om pe te verlijmen. Door een zuurstof molecuul aan de structuur toe te voegen aan het oppervlak (oxideren) is het prima te verlijmen. Simpel gezegd, even het oppervlak licht verbranden.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2015 17:47 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PE lijmen 06 mrt 2015 18:05 #603146

Kijk eens aan! De verbranden ga ik eens proberen met de oude geleider. Klinkt logisch
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PE lijmen 06 mrt 2015 18:23 #603152

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9498
Normaal zit er geen ruimte in de molecuulstructuur om pe te verlijmen.

Je begrijpt dat dit niet kan?
Sous les pavés, la plage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PE lijmen 06 mrt 2015 19:57 #603167

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5487
Nooit zo opgelet met scheikunde, maar de boel verbranden helpt altijd wel iets :p

Wat ik er altijd van begrepen heb is dat er simpelweg geen vrije uiteinde in de structuur zitten waar de vrije uiteinden van de andere stof in vast kunnen grijpen. Door de stof te veranderen/oxideren/verbranden komt er wel ruimte. Tot zover mijn theoretische kennis, in de praktijk kan ik in ieder geval niks op PE plakken tenzij ik het verbrand. Zoals ook de hdpe basis op ski's en snowboards verlijmd wordt. Tot nu toe nooit los gekregen ;)
Laatst bewerkt: 06 mrt 2015 19:58 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PE lijmen 06 mrt 2015 20:45 #603174

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9251
Oh. Maar HDPE is een heel ander beest.

De uitdaging met PolyEthyleen is tweeledig: ten eerste hecht er nauwelijks wat op, of althans slecht.

De tweede is dat de stijfheid erg laag is. Onder belasting zal het dus veel meegeven. Als de lijm of het tegendeel niet evenveel meebewegen, krijg je lokaal een heel hoge materiaalspanning. Wat ook gebeurt bij afpellen. En dus weer los laten.

Bovendien is het originele onderdeel al te zwak gebleken. Geeft weinig hoop op succes!
Laatst bewerkt: 06 mrt 2015 20:46 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PE lijmen 06 mrt 2015 20:47 #603175

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Joop66 schreef :

Bovendien is het originele onderdeel al te zwak gebleken. Geeft weinig hoop op succes!
Maar wel na ca. 30 jaar...
Zou mij wel goed zijn als ik een reparatie doe die 20-30 jaar meegaat....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PE lijmen 06 mrt 2015 20:59 #603181

Het ori onderdeel doet t zelfs al 40 jaar omdat het totaal afgesleten is. Lijkt me best een prima score!

Ik doe wel een testje met t oude blokje, na het verbranden, waar plak je dan mee?
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PE lijmen 06 mrt 2015 21:02 #603185

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 742
Op m'n werk hebben we goede ervaringen met 3M 8005.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PE lijmen 06 mrt 2015 21:02 #603187

met dat lijmpistool uit het eerste antwoord. De lijm die daaruit komt is gesmolten PE.

Lang geleden (1975) plakten we daar al kapotte Windsurfers mee ( de plank, niet de zeiler ;-) )
En die planken waren héél erg van PE.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 06 mrt 2015 21:04 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PE lijmen 06 mrt 2015 21:07 #603190

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 742
In 40 jaar tijd heeft er een flinke ontwikkeling plaatsgevonden in lijm-land.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PE lijmen 06 mrt 2015 21:57 #603208

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Effe aan de zijkanten een paar ondiepe gaatjes en met een beetje ingedikte epoxy erin lijmen. je zet hem dan met de epoxy klemvast
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl