Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bevestiging schroefas aan keerkoppeling

Bevestiging schroefas aan keerkoppeling 01 mrt 2015 11:48 #601271

  • Nostres
  • Nostres's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Na de schroefasafdichting te hebben vervangen ben ik nu weer aangekomen bij het bevestigen van de flens op de schroefas. De schroefas zit geklemd in de flens. Er zit geen spie in die verbinding. Het is dus eigenlijk glad metaal op elkaar. Het stevig aandraaien van de bouten moet dus kennelijk voldoende zijn om de schroefas goed in te klemmen. De binnenkant van de flens (waar de schroefas inzit) is glanzend zwart. Kan het zijn dat daar een middel (b.v. Loctite) is gebruikt. Ik twijfel hieraan omdat ik de schroefas redelijk makkelijk kon loskrijgen. Is er iemand die hierover kennis heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging schroefas aan keerkoppeling 01 mrt 2015 12:34 #601283

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Makkelijker zou zijn met een plaatje erbij maar in het verleden had ik een soort klembus. Strak aandraaien was voldoende en om die weer los te krijgen zit er ook gaten die niet gebruikt worden om vast te draaien maar daarin past dezelfde bout en dan om de klem te lossen.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging schroefas aan keerkoppeling 01 mrt 2015 15:13 #601338

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Let op de aanhaalmomenten van de klembus. Niet dat ik daar veel aan had want er was geen ruimte voor mijn momentsleutel.
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging schroefas aan keerkoppeling 01 mrt 2015 15:46 #601346

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Belangrijk is GOED ontvetten (aceton) Altijd nieuwe bouten gebruiken type 9.6, heeft met rek te maken. Zie www.werktuigbouw.nl voor de juiste aantrekmoment. Bouten kruis links steeds iets aandraaien daar voor de tijd nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging schroefas aan keerkoppeling 01 mrt 2015 17:16 #601354

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 153
Monteer voor asafdichting (binnen) een schroefas anode van de juiste maat, mocht de as uit de klem loskomen, dan blijft het geheel hierop hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging schroefas aan keerkoppeling 01 mrt 2015 19:08 #601372

Bij het inbouwen van een nieuwe motor heb ik ook een flens met een klembus gebruikt. Op aanraden van een profesionele inbouwer een gat van 6 mm door klembus en schroefas geboord en daar een spanstift in geslagen. Wel de as even ondersteunen tijdens deze actie anders gaat het druklager van de keerkoppeling eraan. Is je schroefas temnminste gezekerd bij achteruit slaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging schroefas aan keerkoppeling 01 mrt 2015 20:17 #601409

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Bij ons zitten er twee bouten in de flens om m mee vast te zetten en een extra bout met een punt om m te zekeren. Klein deukje in de schroefas boren op die plek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging schroefas aan keerkoppeling 01 mrt 2015 20:22 #601412

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Op onze vorige boot zat bij aflevering nieuw ook zo. Bij achteruitslaan in de haven de hele schroefas verloren. :evil:
Later ondiepe gaten geboord in de schroefas.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging schroefas aan keerkoppeling 01 mrt 2015 20:57 #601424

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Faran schreef :
Op onze vorige boot zat bij aflevering nieuw ook zo. Bij achteruitslaan in de haven de hele schroefas verloren. :evil:
Later ondiepe gaten geboord in de schroefas.

Nadat je m uit de haven had opgevist, neem ik aan?

Eens met al het voorgaande. De wrijving is in principe voldoende. Maar wrijving is een lastig verschijnsel. Inderdaad goed schoonmaken, steeds nieuwe bouten van het voorgeschreven type, en op moment aanhalen.

Zelf zou ik me ook prettiger voelen met nog een bout dwars er doorheen. Of tenminste een klemring om te voorkomen dat je bij falen van de klemming de helemaal kwijt bent.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2015 20:58 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging schroefas aan keerkoppeling 01 mrt 2015 22:22 #601454

Sinds 1996 zit mijn schroefas ook met een klemflens. Deze:

Bijlage image_2015-03-01.jpg niet gevonden



De flens is met vier bouten aan de "flexibele"koppeling gemonteerd. Deze:

Bijlage image_2015-03-01-2.jpg niet gevonden



De flens zelf zit alleen met vier bouten om de as geklemd. Dit gaat al bijna 20 jaar goed. Ik heb hem een paar keer gedemonteerd, maar nooit enige vorm van slip gezien op de as. Wel telkens nieuwe bouten van het hiervoor al genoemde type 9.6 gebruikt met borgmoeren. Kruislings aangehaald. Dat dan weer wel.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging schroefas aan keerkoppeling 01 mrt 2015 22:34 #601458

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Bouttype 9.6? Die ken ik niet. 8.8 wel. 12.9 ook.

9.6 kan trouwens niet. Het eerste getal staat voor de treksterkte. Het tweede is het percentage daarvan wat de rekgrens is.

Dus 8.8 : Treksterkte 800N/mm2. Rekgrens 80%daarvan, is 640 N/mm2.

Nu wordt staal steeds brosser als het sterker wordt. Het percentage gaat dus met de sterkte mee omhoog. 5.6, 8.8, 10.9, 12.9 etc. 9.6 ken ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging schroefas aan keerkoppeling 01 mrt 2015 23:02 #601463

Herstel. Ik heb ff gekekn en het is 8.8. Heb er een klein voorraadje van :) .
Maar het schuiven/draaien van de flens t.o.v. de as heb ik nog niet meegemaakt.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging schroefas aan keerkoppeling 02 mrt 2015 10:44 #601534

  • Nostres
  • Nostres's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Allemaal bedankt voor de informatie. Ik heb nu voldoende inzicht waar het om gaat. Ik heb inmiddels nieuwe bouten gehaald.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging schroefas aan keerkoppeling 02 mrt 2015 11:28 #601547

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Nu wordt staal steeds brosser als het sterker wordt. Het percentage gaat dus met de sterkte mee omhoog. 5.6, 8.8, 10.9, 12.9 etc. 9.6 ken ik niet.[/quote]

Zie www.werktuigbouw.nl bij bouten. Heb je waarschijnlijk niet gedaan daarom mist je 9.8 bout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl