Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stuurautomaat. Welke?

Stuurautomaat. Welke? 20 jan 2015 16:42 #588911

  • camprr
  • camprr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Ik ben Robert en heb een Moody 40 (~8 ton) uit 1981 en ben op zoek naar een goeie stuurautomaat (geen windvaan).

Ik zou graag van praktijkervaringen willen horen van de volgende producten (of voorgangers daar van):
Raymarine EV-200 sail.
Garmin GHP Reactor.
B&G Triton serie.

Als iemand nog andere suggesties heeft, staan mijn oren daar ook voor open. Niks is te gek!


Ik heb op dit moment nog een stuurunit (motor en koppeling) van de oude stuur-inrichting in de boot, en zou die graag willen laten zitten. Ik zal vermoedelijk het amperage van de motor en de koppeling moeten meten om er achter te komen of de nieuwe stuurautomaat deze motor en koppeling aan kan sturen.

Ik zal de stuurautomaat met OpenCPN en nmea0183(met gateway naar nmea2000) aansturen. Heeft hier iemand al ervaring mee? Of is het toch beter voor een systeem te gaan wat van een bedrijf is (dus een raymarine plotter met raymarine stuurautomaat)?

Robert (die een windvaan wel veeeel makkelijker vind en er ook nog een overweegt).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 20 jan 2015 17:10 #588922

Ik zou deze optie eens bekijken als ik jou was:
www.windautopilot.de/bcalmxp/bcalmxp.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 20 jan 2015 18:28 #588950

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
alweereengijp schreef :
Ik zou deze optie eens bekijken als ik jou was:
www.windautopilot.de/bcalmxp/bcalmxp.html
+1, deze komt er bij mij ook in als ik een goeie onderdekse roerasmotor kan vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 20 jan 2015 22:09 #589036

  • camprr
  • camprr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Klinkt interessant en ook iets wat ik zou maken als ik de tijd er voor had.

Ik heb direct even contact opgenomen met de beste man.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 11 nov 2016 06:27 #783278

  • camprr
  • camprr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Uiteindelijk is het een Garmin geworden. Na volle tevredenheid dit seizoen mee gezeild.

De Garmin maakt gebruikt van een NMEA2000 netwerk. Ik heb mijn sensoren allemaal op nmea0183 dus een actisense heeft geholpen in dit geval.

Ik heb hem niet via Garmin gekocht, maar direct van Jefa (www.jefa.com/steering/products/drives/linear.htm), dat scheelde nogal in de prijs.

Alles werkt goed samen en na volle tevredenheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 11 nov 2016 18:05 #783422

  • David567
  • David567's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Heb sinds kort dezelfde, alleen een maatje kleiner. Prima apparaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 11 nov 2016 18:35 #783430

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Hebben ze inmiddels de problemen met wind sturing opgelost? Daar waren erg veel klachten over... (lees: sturen op windhoek, zelfs met eigen Nexus/Garmin wind sensor, liep de boot niet mooi op de windhoek)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 11 nov 2016 18:46 #783434

Dat schijnt heel lastig te zijn! Mijn automaat schakelt bij lagere koersen automatisch over op True Wind (bij hogere koersen kun je zelf kiezen), wat een erg gevoelig is voor fouten alle daarbij betrokken inputs: als je 6 knopen spied bij 10 knopen True wind, heb je maar een paar knopen wind over dek tenslotte. Als je pech hebt veroorzaken de stuurcorrecties bewegingen in de masttop, die weer foutjes in de berekende True Wind veroorzaken, die weer (onterechte) stuurcorrecties veroorzaken. Het is niet moeilijk hier een instabiel systeem van te maken ;) Goede tuning en nauwkeurige metingen zijn essentieel hierbij.

Ben benieuwd wat die VG automaten hier voor truckjes uit de kast halen!
Laatst bewerkt: 11 nov 2016 18:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 11 nov 2016 19:01 #783442

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Nachtvlinder schreef :
Dat schijnt heel lastig te zijn! Mijn automaat schakelt bij lagere koersen automatisch over op True Wind (bij hogere koersen kun je zelf kiezen), wat een erg gevoelig is voor fouten alle daarbij betrokken inputs: als je 6 knopen spied bij 10 knopen True wind, heb je maar een paar knopen wind over dek tenslotte. Als je pech hebt veroorzaken de stuurcorrecties bewegingen in de masttop, die weer foutjes in de berekende True Wind veroorzaken, die weer (onterechte) stuurcorrecties veroorzaken. Het is niet moeilijk hier een instabiel systeem van te maken ;) Goede tuning en nauwkeurige metingen zijn essentieel hierbij.

Ben benieuwd wat die VG automaten hier voor truckjes uit de kast halen!

Dat is simpel: als je een hele goede heading sensor hebt een hele snelle GPS, en een regatta helling sensor, kan je systeem (mits hele snelle CPU) exact uitrekenen wat de impact van het bewegen van de mast is op de true snelheid.
Die simpele oplossing is echter wel heel prijzig ;) Die 3d bewegingssensor alleen kost 4228 euro.. en dan heb je nog de HR (hoge resolutie) gegevens nodig, en de HR computer (die alleen al bijna 10K euro kost) etc.

Omschakelen van apparent naar true wind is logisch; zodra je de 90 graden wind gepasseerd bent.
Laatst bewerkt: 11 nov 2016 19:06 door ZeeZin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 11 nov 2016 19:12 #783446

ZeeZin schreef :
Die simpele oplossing is echter wel heel prijzig ;) Die 3d bewegingssensor alleen kost 4228 euro.. en dan heb je nog de HR (hoge resolutie) gegevens nodig

Zou zo'n ding ook in een drone van een paar honderd euro zitten ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 11 nov 2016 19:23 #783449

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Drone mee laten vliegen met een windmeter erop. Heb je geen last meer van het slingeren van de masttop ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 11 nov 2016 19:30 #783451

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Noballast schreef :
ZeeZin schreef :
Die simpele oplossing is echter wel heel prijzig ;) Die 3d bewegingssensor alleen kost 4228 euro.. en dan heb je nog de HR (hoge resolutie) gegevens nodig

Zou zo'n ding ook in een drone van een paar honderd euro zitten ?

Dat denk ik niet, maar wie weet; worden we allemaal gefopt :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 11 nov 2016 19:44 #783456

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
Wàt is een 3D bewegingsensor nou weer??


EDIT; Ah: ik zie het al.. kost een tientje of een paar tientjes: www.robotshop.com/en/sensors-i...dir=desc&order=price
Een "3axis inertial mesurement unit" = 3assige bewegingssensor
Laatst bewerkt: 11 nov 2016 19:48 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 11 nov 2016 19:51 #783461

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
En ook nog zoekende naar frequentie input versus frequentie output vond ik dit proefschrift uit 2010: beschrijft modelmatig de later door nke ingevoerde algoritmes voor hun autopilots.
tel.archives-ouvertes.fr/tel-00559442/document
267pagina's op z'n Frans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 11 nov 2016 20:07 #783466

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Sunday schreef :
Wàt is een 3D bewegingsensor nou weer??


EDIT; Ah: ik zie het al.. kost een tientje of een paar tientjes: www.robotshop.com/en/sensors-i...dir=desc&order=price
Een "3axis inertial mesurement unit" = 3assige bewegingssensor

Lol :lol: :lol: ja voor die paar tientjes krijg je een top kwaliteit 3d sensor zoals deze: www.nke-marine-electronics.com...processor/3d-sensor/ .... niet dus. Maar dat snap jij ook wel Joost..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 11 nov 2016 20:21 #783468

ZeeZin schreef :
Dat denk ik niet, maar wie weet; worden we allemaal gefopt :laugh:

Het zou mij niet verbazen.
Dankzij de veelheid aan toepassingen gaan de ontwikkelingen toch wel heel snel.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 11 nov 2016 20:29 #783470

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Noballast schreef :
ZeeZin schreef :
Dat denk ik niet, maar wie weet; worden we allemaal gefopt :laugh:

Het zou mij niet verbazen.
Dankzij de veelheid aan toepassingen gaan de ontwikkelingen toch wel heel snel.

Heb je de specs al gelezen Hennie? Dan denk ik dat vrij snel duidelijk is waar het prijsverschil 'm in zit ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 11 nov 2016 21:14 #783482

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
De specs van dat nke ding zijn qua aangegeven waardes niet te vergelijken met die robot dingen die ik zie voor een paar tientjes: volledig verschillende opgaves. Ik denk dat de robotdingen correcte "technisch genormeerde" waardes aangeven en nke "voor zeilers lekker klinkende marketingblurb".
Het zou me niets verbazen als het duurste robotding net zo goed is als nke ding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 11 nov 2016 21:15 #783483

Ik heb er geen verstand van. Ik zie alleen razendsnelle ontwikkelingen die deze mogelijkheden bereikbaarder maakt. Dat moet ook wel, because I want one ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 12 nov 2016 06:15 #783498

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Sunday schreef :
De specs van dat nke ding zijn qua aangegeven waardes niet te vergelijken met die robot dingen die ik zie voor een paar tientjes: volledig verschillende opgaves. Ik denk dat de robotdingen correcte "technisch genormeerde" waardes aangeven en nke "voor zeilers lekker klinkende marketingblurb".
Het zou me niets verbazen als het duurste robotding net zo goed is als nke ding.

Tuurlijk; al die VG (en andere) teams geven onnodig bakken met geld uit aan spullen die ze helemaal niet nodig hebben... :laugh: Denk eens na man(!)..

@Noballast: Dat deze prijzen zeker gaan zakken is een kwestie van tijd; wel is het zo dat er veel kwaliteitsverschil in zit, en de betere altijd nog wat duurder zullen blijven. 0,005 graden nauwkeurigheid is wat NKE biedt (B&G heeft vergelijkbare). Daarmee kun je extreem nauwkeurig de ware wind berekenen (icm hun HR sensoren), en veilig golven af surfen. Voor niet planerende boten is dat allemaal niet zo nodig, en volstaat een leuke EVO, B&G triton, of Garmin reactor automaat (mits Garmin eindelijk hun wind sturing heeft opgelost..., sturen op heading werkt wel)
Laatst bewerkt: 12 nov 2016 06:19 door ZeeZin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 12 nov 2016 08:07 #783510

Het klopt inderdaad dat de "watersport technologie" hopeloos achterloopt bij de state of the art in moderne telefoontjes etc. Ten opzichtte van de industrie niet zo denk ik; ook daar zet men in op "proven technology" en betaalt daar een bijbehorende marktprijs voor (die weinig temaken heeft met kostprijs).

Zelfde geldt voor deze automaten: ongetwijfeld is er heel veel tijd in de ontwikkeling, testen etc gaan zitten en om degelijke, blijvend waterdichte behuizingen te ontwikkelen kost ook geld - daar waar de oplages en standaardisatie in computerland vele ordegroottes groter/verder zijn.

Verder is het voor een groot deel "markt". Die kleine oplages dienen terugverdiend te worden; tegelijkertijd si de toegevoegde waarde hier (blijkbaar) groot genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 12 nov 2016 09:38 #783528

ZeeZin schreef :
Sunday schreef :
Wàt is een 3D bewegingsensor nou weer??


EDIT; Ah: ik zie het al.. kost een tientje of een paar tientjes: www.robotshop.com/en/sensors-i...dir=desc&order=price
Een "3axis inertial mesurement unit" = 3assige bewegingssensor

Lol :lol: :lol: ja voor die paar tientjes krijg je een top kwaliteit 3d sensor zoals deze: www.nke-marine-electronics.com...processor/3d-sensor/ .... niet dus. Maar dat snap jij ook wel Joost..

Het eerste gaat om de sensor sensor zelf , die kosten inderdaad hooguit een paar tientjes.
Heb je alleen niet veel aan zonder electronica die dat signaal verwert en de software daarvoor.

Overigens kun je iets dergelijks voor een stuurautomaat van Raymarine best zelf bouwen hoor. Lees hier maar: www.portanna.org/tip/153-gyro-raymarine en www.cruisersforum.com/forums/f...-for-25-a-53175.html

Heb ik ook gedaan en werkt nog ook. Alleen kon ik weinig tot geen effect constateren en heb hem daarom nooit definitief ingebouwd.
Vergelijkbaar apparaat van Raymarine kostte iets van €500 :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 15 nov 2016 15:25 #784502

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
@Yellow boat: lees die links die je post eens goed door, incl alle attachments. Zet die getallen op een rijtje en vergelijk met de specs van de NKE... dan zie je dat er al het nodige verschil is; en dan hebben we het nog niet eens over de software (in de sensoren zelf, maar ook de stuurautomaat).

Als het echt zo makkelijk was op dat niveau spullen te maken/leveren waren de verschillen al lang ingelopen.. wel is het zo dat er nu wel flink vooruitgang geboekt wordt: Flir's overname van Raymarine, heeft Raymarine veel goeds gebracht (ivm know how moederbedrijf, en daarnaast: professioneler bedrijf waardoor Raymarine omhoog tetrokken wordt nu), Garmins overname van Nexus etc. De kwaliteit gaat snel omhoog (van de stuurautomaat & instrumenten business) terwijl de prijs niet hoger worden (vaak zelfs iets lager). De voordelen zijn voor de consument! (en dat is mooi)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 15 nov 2016 17:37 #784532

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 809
De ontwikkelingen van bewegingssensors waren de afgelopen jaren enorm. Dit is vooral gedreven door de ontwikkeling van smartphones. De verschillende bewegingssensoren zijn kleiner geworden, daarna geïntegreerd in een enkele chip en sinds een jaar zelfs gecombineerd met een processor die de signalen van de 3 sensoren (versnelling, magnetisch veld en hoeksnelheid) integreert. Een complete chip koop je nu voor 10 euro. Kijk bijvoorbeeld eens naar de BO055 van Bosch.
Deze oplossingen halen zeker de specs van de dure maritieme systemen, kijk maar eens hoe stabiel moderne drones zijn, ook bij hoge snelheid en abrupte wendingen. Je kunt overigens niet de specs van een geintegreerd systeem vergelijken met die van de losse componenten. Sensor fusion mbv Kalman of complementariteit filters verhoogd de nauwkeurigheid enorm.

Ik denk dat de belangrijkste redenen dat maritieme systemen zo duur zijn ligt in de prijs van verouderde componenten, zelf ontwikkelde (legacy) software voor sensor fusion, aansluit mogelijkheden en de mooie behuizing. De componenten zijn veel goedkoper geworden, zelf software ontwikkelen is niet meer nodig.
Wanneer je nu bij 0 begint kan je Een systeem maken voor een fractie van de prijs van de huidige sensoren.

Nb. Ik heb het alleen over de sensoren en niet over het kastje dat de output van de sensoren gebruikt om de stuurautomaat aan te sturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat. Welke? 16 nov 2016 09:55 #784678

Aswin schreef :

Ik denk dat de belangrijkste redenen dat maritieme systemen zo duur zijn

Ik denk eerder ( weet eigenlijk wel zeker) dat dat woord , naast de "naam" van het merk de belangrijkste redenen zijn :whistle:

Ad
Laatst bewerkt: 16 nov 2016 09:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl