Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Klapschroef of niet?

Klapschroef of niet? 15 jan 2015 19:16 #587547

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1110
Beste zeilers,

Ik heb momenteel een aluminium vaste tweeblads schroef onder mijn boot zitten. Nu heeft deze schroef veel onderhoud nodig, want ik heb em net twee jaar geleden helemaal gladgemaakt en in 5 lagen epoxy gezet en nu is er alweer een heel stuk kaal... :angry:
Kan ik weer aan de gang... :S

Nu zit ik al wat langer te denken aan een klapschroef. Maar ik dacht altijd dat de boot er dan elk jaar uit moet voor onderhoud aan de klapschroef. Klopt dit? Of zijn er ook onderhoudsvrije klapschroeven?

En stel ik neem een tweeblads klapschroef, wordt het dan echt dramatisch met achteruit manoeuvreren?

Ik wil eigenlijk niet meer dan 1000 euro uitgeven voor een schroef. Heb je dan al iets goeds?

Ik hoor graag van jullie hierover.

(Boot is een Etap 30i met Volvo Penta 18 pk motor met saildrive)

Groeten,

Niels
HR Forever!
Laatst bewerkt: 15 jan 2015 19:16 door Corazon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef of niet? 15 jan 2015 19:27 #587552

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Welke saildrive heb je ? Ik heb een 120 S en had een twee blads klpper eronder. Ik heb deze een paar jaar vervangen voor een drieblads en naar alle tevredenheid mag ik wel zeggen en wat mij aangaat wil ik nooit meer een tweeblads eronder. Het onderhoud bestaat hieruit dat als de boot op het droge staat ik het huis helemaal vol stop met vet. Echter ik verwacht dat dit er na 5 minuten draaien er allemaal al weer uit is. Verder doe ik er helemaal niets aan. By the way, mocht je je bedenken , ik heb nog een vaste 2 blads messing ??? liggen die komt ook van een VP120S en kun je overnemen als je dat wilt. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef of niet? 15 jan 2015 19:32 #587554

  • Karst
  • Karst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Dag Niels,
Wij hebben al jaren een Kiwi-prop.
Deze bevalt ons heel erg goed.
Het is een vaanstandschroef met fantastische resultaten.
Www.kiwiprops.nl is de website.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef of niet? 15 jan 2015 20:03 #587567

  • Eaglemis
  • Eaglemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Hallo Niels,

Heb een VP klapschroef, 3 blads. Bevalt goed. De vaste schroef heeft wel iets meer trust bij achteruit slaan. Onderhoud valt reuze mee. Schoonmaken en vetten tijdens de winterstalling. Wel is de klapschroef gevoeliger voor vuil, wier, planten etc. al heb ik daar zelf nog geen problemen mee gehad.

Begrijp dat je een 3 cilinder motor hebt? Als je bij een 2 bladschroef blijft verandert er in de aandrijftrein niet echt iets behalve een andere type schroef. Maar mocht je naar een 3 bladschroef willen gaan dan verandert er wel iets in de totale aandrijving.
Ter attentie m.b.t. trillingen: De on-eenparigheid van de motor veroorzaakt trillingen. Om ervoor te zorgen dat de opgewekte motortrillingen niet in resonantie kunnen raken met de schroeftrillingen, en elkaar dus versterken, is de vuistregel om niet hetzelfde aantal motor cilinders te hebben als schroefbladen. Daarom zie je dus vaak een 3 cilinder motor met een 2 bladige schroef, of een 4 cilinder motor met een 3 bladige schroef. Het is enkel een vuistregel die afhankelijk van de relatie tussen zuiger posities t.o.v. schroefblad positie aandacht behoeft.

Met vriendelijke groet,

Arend
Laatst bewerkt: 15 jan 2015 20:11 door Eaglemis. Reden: Aanpassing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef of niet? 15 jan 2015 20:15 #587571

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Eaglemis schreef :
Hallo Niels,

Heb een VP klapschroef, 3 blads. Bevalt goed. De vaste schroef heeft wel iets meer trust bij achteruit slaan. Onderhoud valt reuze mee. Schoonmaken en vetten tijdens de winterstalling. Wel is de klapschroef gevoeliger voor vuil, wier, planten etc. al heb ik daar zelf nog geen problemen mee gehad.

Begrijp dat je een 3 cilinder motor hebt? Als je bij een 2 bladschroef blijft verandert er in de aandrijftrein niet echt iets behalve een andere type schroef. Maar mocht je naar een 3 bladschroef willen gaan dan verandert er wel iets in de totale aandrijving.
Ter attentie m.b.t. trillingen: De on-eenparigheid van de motor veroorzaakt trillingen. Om ervoor te zorgen dat de opgewekte motortrillingen niet in resonantie kunnen raken met de schroeftrillingen, en elkaar dus versterken, is de vuistregel om niet hetzelfde aantal motor cilinders te hebben als schroefbladen. Daarom zie je dus vaak een 3 cilinder motor met een 2 bladige schroef, of een 4 cilinder motor met een 3 bladige schroef. Het is enkel een vuistregel die afhankelijk van de relatie tussen zuiger posities t.o.v. schroefblad positie aandacht behoeft.

Met vriendelijke groet,

Arend

Ik heb mij laten adviseren door Volvo en die kwamen gewoon na berekening met de juiste 3 blads klapper en hebben nooit een dergelijk verhaal verteld. Mijn advies zou dan ook zijn om dit zeker met de motorfabrikant door te spreken en je daar te laten adviseren over de mogelijk- en onmogelijkheden. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 15 jan 2015 20:16 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef of niet? 15 jan 2015 20:24 #587578

Ik heb er gewoon een van marktplaats gehaald. Had een gori 2 blad en nu een radice 2 blad. Zelfde spoed grotere diameter. Loop nu een knoop harder. De oude was versleten..
Voor 100 euro klaar.. Ok mazzeltje...maar toch.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef of niet? 15 jan 2015 20:35 #587579

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Hoor idd veel goede berichten over de kiwiprop maar geen 1000 eurie ben ik bang
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef of niet? 15 jan 2015 22:54 #587615

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1110
Hartelijk bedankt voor alle tips! Maar wat me nog steeds niet duidelijk is: moet de boot er nu elk jaar uit voor onderhoud aan klapschroef of niet?
HR Forever!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef of niet? 15 jan 2015 23:25 #587619

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik had op mijn vorige boot een 2 blads Gori klapschroef. Paste heel goed bij dit snelle wedstrijdbootje.
Boot er elk jaar uit voor onderhoud onderwaterschip en ook de klapschroef.
Op mijn huidige comfortbak ga ik er elk derde jaar uit. Vaste drieblads schroef.
Geen onderhoud aan, nooit makke.
De vraag is dus: Wil je wedstrijden gaan varen met je Etap of vindt je een kwartiertje later aankomen ook goed.

Hier even een plaatje van mijn vorige boot, een Diamant 3000, waar de verschillen echt uitmaken:


Bijlage DSC_3418fertig.jpg niet gevonden

Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef of niet? 16 jan 2015 01:04 #587623

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
Onder de wedstrijdaak waar ik op beman hebben we een drieblads schroef met vaanstand. Staat een 160 pk steyr voor. Schip gaat er zeker niet ieder jaar uit. Onderhoud aan de schroef is 0.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef of niet? 16 jan 2015 05:06 #587628

Eaglemis schreef :
De on-eenparigheid van de motor veroorzaakt trillingen. Om ervoor te zorgen dat de opgewekte motortrillingen niet in resonantie kunnen raken met de schroeftrillingen, en elkaar dus versterken, is de vuistregel om niet hetzelfde aantal motor cilinders te hebben als schroefbladen. Daarom zie je dus vaak een 3 cilinder motor met een 2 bladige schroef, of een 4 cilinder motor met een 3 bladige schroef. Het is enkel een vuistregel die afhankelijk van de relatie tussen zuiger posities t.o.v. schroefblad positie aandacht behoeft.

De reductie in de keerkoppeling zit hier ook nog tussen!
Laatst bewerkt: 16 jan 2015 05:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef of niet? 16 jan 2015 07:02 #587641

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Driebladsklapper vaart super, stuk beter dan de vaste tweeblads. Maar wel een flinke investering. Tweeblads vaan doet het ook erg goed, tweeblads klapper zal ietsje minder zijn dan de huidige schroef. Met name de macht in de achteruit neemt af dan.

Onderhoud: af en toe de anode schoonschuren / vervangen (moet ook met de anode tussen schroef en saildrive die je nu al hebt. Daarnaast af en toe even de pennen eruit, contactvlakken schoonmaken en alles met wat watervast vet weer in elkaar zetten. Nooit problemen ervaren als je dat eens in de twee jaar doet, maar het kan in principe ook onder water als je een beetje handige zwemmer bent ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef of niet? 16 jan 2015 08:31 #587664

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Nachtvlinder schreef :
Eaglemis schreef :
De on-eenparigheid van de motor veroorzaakt trillingen. Om ervoor te zorgen dat de opgewekte motortrillingen niet in resonantie kunnen raken met de schroeftrillingen, en elkaar dus versterken, is de vuistregel om niet hetzelfde aantal motor cilinders te hebben als schroefbladen. Daarom zie je dus vaak een 3 cilinder motor met een 2 bladige schroef, of een 4 cilinder motor met een 3 bladige schroef. Het is enkel een vuistregel die afhankelijk van de relatie tussen zuiger posities t.o.v. schroefblad positie aandacht behoeft.

De reductie in de keerkoppeling zit hier ook nog tussen!

en is ondermeer de oorzaak van het slijten van de spline as. :( :( maar komt niet door de 3 blads klapper maar door een ¨foutje¨ van VP.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef of niet? 16 jan 2015 08:39 #587666

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
jaarlijks onderhoud is nihil. Als de boot toch op de kant gaat dan is het wat anders en doe je voor de vorm iets met een klodder vet en wat poetsen misschien, maar nodig is t niet. Anodes wel in de gaten houden maar dat hangt van heel veel andere factoren af.
in de gaten houden of de vertanding gaat slijten, dat is meestal einde schroef (of je slijpt de tanden eraf, werkt ook)
Ikzelf gebruik een allpa 2-blads klapschroef 15x12 en die was iets van 800 euro destijds. Er zijn ongetwijfeld betere te vinden maar t werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef of niet? 16 jan 2015 10:51 #587705

HPV schreef :
jaarlijks onderhoud is nihil. Als de boot toch op de kant gaat dan is het wat anders en doe je voor de vorm iets met een klodder vet en wat poetsen misschien, maar nodig is t niet. Anodes wel in de gaten houden maar dat hangt van heel veel andere factoren af.
in de gaten houden of de vertanding gaat slijten, dat is meestal einde schroef (of je slijpt de tanden eraf, werkt ook)
Ikzelf gebruik een allpa 2-blads klapschroef 15x12 en die was iets van 800 euro destijds. Er zijn ongetwijfeld betere te vinden maar t werkt.

Tja , en dat is nou net de reden van het jaarlijks ( ik doe altijd tweejaarlijks) uit elkaar halen en smeren.
Want o.a. de pennen waar de bladen om draaien kun je alleen smeren als je de zaak demonteert.
Ik smeer trouwens niet met dat vet van VP maar met siliconenvet.Dat blijft zitten en spoelt op den duur niet weg zoals gewoon vet.

Slijtage van de splinevertanding van de schroef op de schroefas van een saildrive zal altijd optreden omdat er ook bij nieuw iets speling op zit. Maar dat kun je ook voorkomen c.q. rammelen vorokomen:
www.zeilersforum.nl/index.php/...f-klapschroef#208929
Ad
Laatst bewerkt: 16 jan 2015 10:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef of niet? 16 jan 2015 11:02 #587707

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8527
Eaglemis schreef :
Begrijp dat je een 3 cilinder motor hebt? Als je bij een 2 bladschroef blijft verandert er in de aandrijftrein niet echt iets behalve een andere type schroef. Maar mocht je naar een 3 bladschroef willen gaan dan verandert er wel iets in de totale aandrijving.

Ter attentie m.b.t. trillingen: De on-eenparigheid van de motor veroorzaakt trillingen. Om ervoor te zorgen dat de opgewekte motortrillingen niet in resonantie kunnen raken met de schroeftrillingen, en elkaar dus versterken, is de vuistregel om niet hetzelfde aantal motor cilinders te hebben als schroefbladen.
Dat is alleen zo als je keerkoppeling reductie ook nog eens 1:1 of 1:3 of een andere verhouding deelbaar door 3 is! Verhoudingen die je tegenwoordig zelden nog tegen komt bij fatsoenlijke merken.
Daarom zie je dus vaak een 3 cilinder motor met een 2 bladige schroef, of een 4 cilinder motor met een 3 bladige schroef.
Ik denk juist dat (bij 'onze' maat zeilboten althans) het aantal 3-cilinders en 3-blads schroeven veruit in het merendeel is. De meeste redelijk nieuwe motoren van pak hem beet tussen de 20 en 40pk zijn 3 cilinders, steeds meer. Een ook 3 blads schroeven zijn veruit in de meerderheid.
Laatst bewerkt: 16 jan 2015 11:04 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef of niet? 16 jan 2015 12:05 #587721

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
heb de boot na een paar weken wel eens uit het water moeten halen en toen was er helemaal niets meer van vet te vinden, dus smeren tijdens onderhoud heeft denkelijk alleen zin op delen waar t vet zit opgesloten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef of niet? 16 jan 2015 13:47 #587739

HPV schreef :
heb de boot na een paar weken wel eens uit het water moeten halen en toen was er helemaal niets meer van vet te vinden, dus smeren tijdens onderhoud heeft denkelijk alleen zin op delen waar t vet zit opgesloten.

Vandaar dat ik al 17 jaar siliconenvet gebruik voor mijn klapschroeven.
Dat blijft veel beter zitten.
Volproppen met vet heeft sowieso geen nut want door het snel draaien van een schroef wordt dat er zo weer uit geslingerd.
Ad
Laatst bewerkt: 16 jan 2015 13:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef of niet? 16 jan 2015 13:59 #587740

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
maar vind je van dat siliconenvet na een seizoen nog een spoor terug op de bewegende delen?
Gebruik t zelf op veel delen maar de schroef toevallig net niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl