henkt schreef :
Het verhaal van Olaf geeft hoop, zal eens onderzoeken wat er voor kernmateriaal inzit. Ik kan met de multimaster natuurlijk ook een rechthoekige sparing maken in het spantje, dan kan ie wel in het vlak.e.a. waterdicht afwerken zou kunnen met polyester of ms detail.
Het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat voor kernmateriaal erin zit.
Dat is nooit langdurig waterbestendig. Ze kunnen zelfs hol zijn en vn tevoren op mallen geproduceerd en later in het schip gelamineerd.
Je moet er dus altijd pijpjes in lijmen . Simpel pvc buis is al genoeg.
Ik wil trouwens het wat oudere schip weleens zien waar
nooit lekwater vn buiten of uit watertank of koelwater, condens of dor andere oorzaken in de bilge heeft gestaan.
En dan is het weer weg
pompen pas goed mogelijk met van die gaatjes onderin spanten.
O ja , en zeker geen gaatje in de spant tussen motorruimte en de rest.
Eigenlijk moet de bilge onder de motor altijd volledig zijn gescheiden van de rest zodat oliehoudend water nooit overboord kan worden gepompt .
Ad