Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: gaatje door spant maken

gaatje door spant maken 11 jan 2015 08:45 #586153

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3475
Ik wil het water wat op de foto te zien is beter richting de bilge laten lopen.
Hiervoor zou ik dan in 4 spanten een gaatje willen maken. Is dat verstandig?

Bijlage image_2015-01-11.jpg niet gevonden

Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje door spant maken 11 jan 2015 08:48 #586155

gaatje van 10mm kan geen kwaad, beetje ventilatie onder de vloer ook niet aan het luik te zien.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje door spant maken 11 jan 2015 09:00 #586157

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
Maar waar komt al dat water vandaan zou mijn eerste vraag zijn. Geen water, dan is het ook niet nodig om gaatjes te boren. En aan de vloer en het luik te zien staat er altijd "genoeg" water.
Laatst bewerkt: 11 jan 2015 10:07 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje door spant maken 11 jan 2015 10:03 #586175

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Wat zit er in die spanten? Lucht, schuim, balsa, hardhout? En hoe vaak wordt het nat? Als het eigenlijk nooit nat wordt: geen probleem. Wordt het met enige regelmaat nat dan gaan schuim en balsa ervan kapot en zal je dus buisjes in die gaten moeten lijmen. Is het bijna altijd nat dan moet dat bij een duurzamer kernmateriaal ook, want bijna alles rot op den duur. Bij een holle spant is een buisje ook mooier, want anders blijft er water in de spant staan wat lang gaat duren voor het helemaal weggedampt is.

Verder sluit ik me aan bij Bram6!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje door spant maken 11 jan 2015 10:42 #586188

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 915
Gaatje maken in de spanten zal niet meevallen: je moet op het vlak zitten om het water goed af te voeren, iets wat met een boormachine vrijwel niet te doen is. Dat wordt dan vijlen met een rattenstaart oid. Ook moet het gaatje ruim genoeg zijn om niet snel verstopt te raken, zorg ervoor dat je het gemakkelijk door kunt steken. En dan zit je al snel aan een diameter van zo'n 20mm. Op zich kan een dergelijke doorvoer in een spant geen kwaad, mits heet spant hoog genoeg is en de doorvoer zo dicht mogelijk tegen het vlak aan zit (maar dat was toch al de bedoeling).

Maar: wanneer ik het zo inschat, betreft het hier geen spanten die iets bijdragen aan de stijfheid van de boot (in ieder geval niet het spantje midden op de foto, en ook niet het spantje net voor de motorruimte), maar slechts dragertjes van de vloer. De overige spanten zie ik niet goed op de foto. Mogelijk dat met name de spanten pal boven de achterkant van de kiel wel constructief zijn. Je kunt dit vrij gemakkelijk controleren door eens goed te kijken naar de lagen laminaat en de dikte van het geheel, dan zie je snel genoeg of het slechts dragertjes zijn of spanten die een meer serieuze functie vervullen.

Betreft het slechts dragertjes dan kun je gewoon het middelste stukje van elk dragertje weghalen en netjes afwerken; de vloerplaat wordt dan nog steeds voldoende ondersteund en het water kan beter doorlopen naar de bilge (zolang je niet onder helling ligt uiteraard).

Maar ik zou eerst eens beginnen met het oplossen van de lekkage, daar is de grootste winst te behalen (regenwater, schroefasafdichting, hennegatskoker, motor).
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje door spant maken 11 jan 2015 10:52 #586195

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32553
Na leegmaken enn grondig schoonmaken;
Baby luier in beide compartimenten...........
Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 11 jan 2015 10:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje door spant maken 11 jan 2015 10:57 #586198

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3475
In dit geval komt het water uit het schuifluik, als je dat maar lang genoeg open laat staan (vergeten) dan is er na 1.5 week wel wat water te verwachten.Verder had ik last van een lek luik. In de voorbijgaande jaren natuurlijk wel meer lekkages gehad, en die zullen in de toekomst nog wel eens voorkomen.

Het verhaal van Olaf geeft hoop, zal eens onderzoeken wat er voor kernmateriaal inzit. Ik kan met de multimaster natuurlijk ook een rechthoekige sparing maken in het spantje, dan kan ie wel in het vlak.e.a. waterdicht afwerken zou kunnen met polyester of ms detail.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje door spant maken 11 jan 2015 11:41 #586234

henkt schreef :

Het verhaal van Olaf geeft hoop, zal eens onderzoeken wat er voor kernmateriaal inzit. Ik kan met de multimaster natuurlijk ook een rechthoekige sparing maken in het spantje, dan kan ie wel in het vlak.e.a. waterdicht afwerken zou kunnen met polyester of ms detail.

Het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat voor kernmateriaal erin zit.
Dat is nooit langdurig waterbestendig. Ze kunnen zelfs hol zijn en vn tevoren op mallen geproduceerd en later in het schip gelamineerd.
Je moet er dus altijd pijpjes in lijmen . Simpel pvc buis is al genoeg.

Ik wil trouwens het wat oudere schip weleens zien waar nooit lekwater vn buiten of uit watertank of koelwater, condens of dor andere oorzaken in de bilge heeft gestaan.
En dan is het weer wegpompen pas goed mogelijk met van die gaatjes onderin spanten.

O ja , en zeker geen gaatje in de spant tussen motorruimte en de rest.
Eigenlijk moet de bilge onder de motor altijd volledig zijn gescheiden van de rest zodat oliehoudend water nooit overboord kan worden gepompt .

Ad
Laatst bewerkt: 11 jan 2015 11:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje door spant maken 11 jan 2015 14:57 #586280

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 915
Yellow Boat schreef :
O ja , en zeker geen gaatje in de spant tussen motorruimte en de rest.
Eigenlijk moet de bilge onder de motor altijd volledig zijn gescheiden van de rest zodat oliehoudend water nooit overboord kan worden gepompt .

Ad

Da's een nobel streven waar ik het in theorie helemaal mee eens ben, maar dan zul je eventueel water in de bilgeruimte wel bijtijds moeten weghalen zonder het overboord te pompen, anders loopt het alsnog naar de bilge. Dus sowieso nooit zomaar de bilge gaan leegpompen, eerst kijken wat er in zit (tenzij de nood aan de man is uiteraard, dan breekt nood de wet heb ik altijd geleerd). Zorg er dan ook voor dat eventueeel lekwater via schroefas of hennegatskoker langs de motorruimte wordt geleid (bij diverse seriejachten is hiervoor een keurige oplossing aanwezig, bijvoorbeeld in de vorm van een ingelamineerde slang door de motorruimte heen.

Normaliter zal een motor vrijwel geen olie oid lekken, en is dit wel het geval dan kun je met een olieworst een hoop ellende opvangen en dan alsnog zsm de zaak in orde maken.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje door spant maken 11 jan 2015 17:28 #586338

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16019
Persoonlijk zou ik liever op zoek gaan naar de herkomst van het water en dat oplossen. Dat water staat er niet anderhalve week en ook niet voor de eerste keer.

Gaatjes in spanten........zie ik liever niet. Je kan een pak pampers aan boord leggen, maar met een gewoon vaatdoekie heb je het ook zo weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje door spant maken 11 jan 2015 18:01 #586358

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3475
koko schreef :
Persoonlijk zou ik liever op zoek gaan naar de herkomst van het water en dat oplossen. Dat water staat er niet anderhalve week en ook niet voor de eerste keer.

Gaatjes in spanten........zie ik liever niet. Je kan een pak pampers aan boord leggen, maar met een gewoon vaatdoekie heb je het ook zo weg.
Ik zoek altijd de oorzaak van lekkages en los ze vervolgens op. Maar toch zal er soms water door die boot lopen. En dat wil ik naar de bilge put hebben. Als er een beetje blijft liggen maakt me dat ook niet heel veel uit. Dat is waarschijnlijk al 26 jaar zo.
Ik ben echt blij dat ik al een tijdje uit de luiers ben, die oplossing laat ik aan me voorbij gaan.

De slang van mijn bilge pomp loopt al door gaten in de spantjes.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje door spant maken 12 jan 2015 09:25 #586540

zullen we het verhaal eens omgooien en de spanten helemaal waterdicht maken?

als je gaten in de spanten boort zal al het water naar de bilgeput lopen ,maar je hebt dan geen idee van waar je naar de lekkages moet gaan zoeken
als je spanten dicht zijn kun je snellen uitsluiten waar de boot niet lek is(wel regelmatig controleren)

en bij een echt probleem zal het water toch wel over de spanten naar de bilgeput lopen

groeten
Frank

P.S over luiers www.proefjes.nl/proefje/027
Laatst bewerkt: 12 jan 2015 09:30 door pantaleimon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl