Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: condens in motorruimte

condens in motorruimte 10 jan 2015 20:42 #586086

  • ome aap
  • ome aap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
wie o wie herkent dit of weet wat te doen?

Vandaag even bij de boot gekeken of alles nog goed vast lag ivm met de harde wind.

De boot even doorlopen...

Kajuit en bilge helemaal droog.

Ik kijk even in de motorruimte en constateer dat de isolatie en de motor behoorlijk nat zijn. De druppels hangen aan de dynamo. Ook de accu is helemaal nat. Verder geen plas op de bodem...

is dit normaal? of moet hier soms prenventief iets aan gedaan worden?

ik hoor graag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

condens in motorruimte 10 jan 2015 20:45 #586088

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
Ik haal tijdens de wintermaanden het achterschot van de motorruimte weg zodat de motorruimte kan ventileren.
Laatst bewerkt: 10 jan 2015 20:48 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

condens in motorruimte 10 jan 2015 20:52 #586090

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
dit heeft mij ooit een acculader gekost
kon niet tegen de druppeltjes...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

condens in motorruimte 10 jan 2015 21:10 #586093

  • ome aap
  • ome aap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
ik dacht vanmiddag ook dat dit misschein wel zinvol kon zijn. Had het alleen nog nooit gehoord of ergens gelezen..

bedankt voor de replies
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

condens in motorruimte 10 jan 2015 21:49 #586102

Bij mijn boot gaat 's winters het motorruim open. Evenals alle kastjes, vloerluikjes, kussens op z'n kant, etc. etc...

En doet de luchtonvochtiger, een DeLonghi DCM65, de rest... :)

Dit seizoen is dit alles echter niet nodig. In het kader van de klussenlijst staat ze warm en droog in de werkhal :cheer: .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 10 jan 2015 21:50 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

condens in motorruimte 11 jan 2015 00:44 #586130

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Om wat voor boot gaat het?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

condens in motorruimte 11 jan 2015 02:46 #586131

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik heb er ook last van in mijn Friesland, de motor, de wanden enz. zitten onder de condens. Stalen schip.

Wellicht goed ventileren.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

condens in motorruimte 11 jan 2015 07:21 #586139

  • ome aap
  • ome aap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
Een beneteau first 32 uit '81

zo te horen ben ik iig niet de enige...

zal het motorruim eens open laten en de kachel een tijdje laten draaien.

dank u!
Laatst bewerkt: 11 jan 2015 07:33 door ome aap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

condens in motorruimte 11 jan 2015 08:33 #586150

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Nooit bij stilgestaan, maar het zal te maken hebben met het sneller opwarmen van de ruimte dan het (nacht)koude motorblok. Zal er ook eens naar kijken.
Bedankt voor de tip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

condens in motorruimte 11 jan 2015 09:02 #586159

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
Vanuit meteo standpunt eenvoudig te verklaren. Je ziet het ook wel eens bij slecht of minder goed geïsoleerde tegelvloeren in onverwarmde ruimtes.

Bij snelle passages van warme fronten (en vooral de daarop volgende warme sector), gaat het dauwpunt dusdanig snel de hoogte in, dat die hoger wordt dan de oppervlakte temperatuur. In jouw geval het water en de rest in het blok, en het blok zelf. Condensvorming, zoals je ook hebt op je frisse pintje op een zomers terras.

En we hebben wat zeer warme warme sectoren gehad, de laatste tijd...
Laatst bewerkt: 11 jan 2015 09:03 door BM Sail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

condens in motorruimte 11 jan 2015 10:56 #586197

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32547
Fly-Tour schreef :
Ik heb er ook last van in mijn Friesland, de motor, de wanden enz. zitten onder de condens. Stalen schip.

Wellicht goed ventileren.

Condens in een stalen schip is de silent killer....
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

condens in motorruimte 11 jan 2015 11:37 #586232

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Alleen in de motorruimte. Voor de rest nergens zelfs, heel apart, de kajuit is altijd kurkdroog. Dat is het eerste wat me opviel toen ik de boot ooit voor het eerst bezichtigde. Die kajuit is goed geisoleerd. Maar ik stook niet aan boord.
De motorruimte staat goed in de verf , dus daar gebeurt niets mee.. het oude vp motortje krijgt er meer van , omdat die her en der wat beschadigingen heeft..
In de toekomst hoop ik het toch te verhelpen, want ik wil m'n dan nieuw ingebouwde motor wel mooi houden..

Er komt toch een perm. koelvloeistof verwarmingssysteem op dus blijven het blok en de motorruimte warm.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 11 jan 2015 11:42 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

condens in motorruimte 11 jan 2015 15:51 #586291

  • ome aap
  • ome aap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
Zonet even bij de boot geweest om het motorruim open te maken en te houden.

Alles was droog, zelfs de isolatie was nauwelijks vochtig.

Het weer heeft er dus inderdaad veel mee te maken.

Vanaf nu blijft het motorruim open !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl