Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Andersen lieren schoonmaken

Andersen lieren schoonmaken 28 apr 2014 17:22 #509961

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Het lijkt wel lieren-schoonmaaktijd :)

Ik heb dus Andersen lieren. 40ST en 28ST.

Vele merken hebben een filmpje op Youtube hoe je ze moet reinigen en vetten. Helaas heb ik een dergelijk filmpe niet van Andersen kunnen vinden.
Ook geen instructies kunnen vinden.

Met het schilderen heb ik het buitenste huis (Om het zo maar te noemen) er af gehaald. Maar ondanks inpakken is er toch we watg stof e.d. in het tandwielenwerk gekomen vrees ik. Vandaar mijn vraag.

Dus....is er zo'n filmpje of instructie....anders....
Hoe maak jij ze schoon?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andersen lieren schoonmaken 28 apr 2014 17:38 #509965

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Als je googeld op "cleaning andersen winch" krijg je gelijk een manual van de 46 st waarin staat hoe het moet. Zal geen verschil zijn met de 40.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andersen lieren schoonmaken 28 apr 2014 17:50 #509967

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Aha.....dank..

Daar staat "cleaning with benzine".....dat is wasbenzine?

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andersen lieren schoonmaken 28 apr 2014 19:48 #510006

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Die lui van Andersen zullen het best wel beter weten dan ik, maar toch zou ik die lieren niet met benzine gaan schoonmaken. Het wordt dan wel erg schraal op plaatsen, waar je niet bijkomt met invetten.
Ik zou liever met dieselolie (of petroleum) schoonmaken.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andersen lieren schoonmaken 28 apr 2014 20:57 #510034

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Faran schreef :
Het wordt dan wel erg schraal op plaatsen, waar je niet bijkomt met invetten.
Welke plaatsen zou je niet kunnen invetten? Ik maak ook schoon met benzine (OK, tweetakt, daar zit ook olie in...) en na het invetten loopt alles weer prima.

Misschien ten overvloede: Let op dat je de veer-palletjes met machine-olie smeert om 'plakken' te voorkomen. Als je geen olie bij de hand hebt dan héél dun invetten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andersen lieren schoonmaken 28 apr 2014 22:58 #510046

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Wat versta jij onder machine olie?
Gewoon de olie die ik in de dieselmotor gooi?

Heb ook nog olie voor se keerkoppeling aan boord.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andersen lieren schoonmaken 29 apr 2014 02:45 #510049

Naaimachine olie. Overal verkrijgbaar.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andersen lieren schoonmaken 29 apr 2014 02:57 #510052

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Ok,

Thanks.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andersen lieren schoonmaken 29 apr 2014 04:21 #510060

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Koop een industriële ontvetter, maar dat maakt net zo "schraal" als benzine.

Belangrijker is dat je NIET teveel vet smeert als je weer gaat opbouwen en wel lierenvet gebruikt.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andersen lieren schoonmaken 29 apr 2014 04:21 #510061

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Dat gaat inderdaad prima.

Andersons kun je redelijk makkelijk HELEMAAL uit elkaar halen. Er zijn geen plaatsen waar je met smeren niet bij kunt. Dus schoonmaken met een schraal middel (benzine) is prima.

Zelf adviseren ze een siliconen gebaseerd vet. Daarmee zou je ook de pallen mogen smeren. Ze hebben het speciaal om deze reden ingevoerd: 1 smeermiddel.

Maar als je een goed watervast vet gebruikt (nee, dat zijn niet alle vetten) en olie voor de pallen, is er niks aan de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andersen lieren schoonmaken 29 apr 2014 05:19 #510078

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Andersen lierenvet heb ik meteen aangeschaft toen wij de nieuwe lieren kochten.
Dat zit dus wel goed.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl