Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Werking gasveer in mast polyvalk

Werking gasveer in mast polyvalk 24 nov 2012 09:33 #341643

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
In advertenties lees ik soms dat de alu. mast van een polyvalk is voorzien van een pneumatische strijkinrichting, c.q. gasveer, waardoor het strijken makkelijker zou gaan. Kan iemand mij uitleggen hoe dat ongeveer in elkaar zit? Liefst met een schetsje. Het is puur nieuwsgierigheid, zelf strijk ik mechanisch met een bokkepootje, gaat makkelijk genoeg en kan niet stuk. Hoe minder onderhoud, hoe liever het me is. Nou zal dat met die gasveer ook wel meevallen denk ik.
Alvast dank voor de uitleg.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking gasveer in mast polyvalk 24 nov 2012 12:30 #341682

  • Ruud
  • Ruud's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
Hoe het met die gasveerconstructie zit weet ik niet ,maar het lijkt me wel goed werken.Ik geloof dat het een Hoora vinding is, dus dat zal vast degelijk zijn en technisch een prachtige oplossing. Zelf heb ik een valk van Ottenhome met een iets andere oplossing.Er zit hierbij een gewone veer in de mast die bij het laten zakken van de mast ingedrukt wordt.Dit gebeurt omdat een dynema lijntje op spanning komt.(zie schetsje) Ook tijdens het varen is het laten zakken van de mast goed te doen, eigenlijk moet je de mast naar beneden trekken en deze blijft in iedere positie gewoon staan als je er geen kracht meer op zet. Wel moet je het voorstag op de boeg los- en vastmaken,iets dat bij de gasveermast geloof ik niet hoeft. Het is er later in aangebracht (700 Euro) en het systeem werkt al jaren naar volle tevredenheid. Nog geen onderhoud aan hoeven plegen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking gasveer in mast polyvalk 24 nov 2012 12:36 #341687

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 708


De RVS hefboom constructie zet spanning op de stagen door de voorstag aan te trekken en te borgen. Door de hefboom te ontkoppelen kan de mast naar achteren getrokken worden. De gasveer wordt dan ingedrukt waardoor de tegenkracht op de mast steeds groter wordt naarmate de mast zakt. Dit moet ook omdat de mast anders op het dek zou vallen!
Laatst bewerkt: 24 nov 2012 12:39 door Limosa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking gasveer in mast polyvalk 25 nov 2012 02:16 #341847

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Hoora levert de gasveer volgens mij altijd in combinatie met een rolsysteem met onderdekse trommel. Met een onderdekse trommel is het natuurlijk niet meer mogelijk om een standaard strijksysteem met pelikaanhaak te maken. Hoora heeft dus iets anders bedacht:

Met de onderdekse trommel komt er een wartel door het dek. Daarop zit de de buis van het rolsysteem met bovenaan weer een wartel. Aan die bovenste wartel zit een dyneema lijn van ik dacht 6mm vast.

Die lijn gaat over een blok de mast in en (bij rechtopstaande mast) zit er precies onderaan de mast een lusje in gesplitst. De mast is aan de voorkant onderaan open en daar zit een hefboom-systeem waar je dat lusje omheen doet en zo eenvoudig ruim voldoende spanning op de voorstag kan zetten. Ze hebben die lijn zo geconstrueerd dat dat lushe altijd weer onderin de mast te voorschijn komt zodra je de mast rechtop zet. Volgens mij zit dat lijntje vast aan de gasveer, met nog een klein extra lusje om de voorstag onder spanning te zetten.

De gasveer zelf zit zodanig bevestigd dat 'ie onder spanning komt zodra je gaat strijken. Je "trekt" de mast dus naar beneden, en daarmee trek je met de voorstag (die lijn die vanaf de bovenste wartel de mast inloopt) de gasveer uit. In liggende stand is de veer dus helemaal uitgetrokken, maar deze is niet sterk genoeg om de mast vanuit liggende stand zelf weer omhoog te tillen. Dat gaat pas weer vanzelf vanaf een hoek van een graad of 20. Dus je hoeft alleen een stukje te tillen, de rest gaat (bijna) vanzelf.

Erg fijn systeem, en vooral ook erg veilig! Ik heb jaren geleden ooit een keer een mast naar beneden zien komen op een hoofd. Dat zag er niet fijn uit en zo'n systeem kan dat risisco eigenlijk volledig uitsluiten.

Roel.
Laatst bewerkt: 25 nov 2012 02:21 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking gasveer in mast polyvalk 25 nov 2012 07:34 #341858

Dat is een mooi systeem!
Ik ga eens nadenken over een vereenvoudigde variant voor de Lanaverre. :) Ik heb nog wel een gasveer liggen, en het strijken en opzetten van de mast gaat al niet zwaar, maar met zo'n gasveer erbij heb ik net dat extra handje die ik normaal te kort kom. :D

Gr. Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking gasveer in mast polyvalk 25 nov 2012 09:21 #341884

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2254
roelb schreef :
Hoora levert de gasveer volgens mij altijd in combinatie met een rolsysteem met onderdekse trommel. Met een onderdekse trommel is het natuurlijk niet meer mogelijk om een standaard strijksysteem met pelikaanhaak te maken.

Het was eigenlijk precies andersom :whistle:

Het strijksysteem met de gasveer is bedacht voor de Torenvalk, dus de basis van dat systeem stamt al uit 1990 (ongeveer)

Later is het systeem omgebouwd en verfijnd voor de polyvalk. De bovenstaande beschrijvingen vertellen precies hoe het nu werkt. het heeft wel jaren werk en een aantal masten gekost, voordat het fatsoenlijk 'hufterproof' was, maar nu is het een fantastich systeem.

omdat de pelikaanhaak niet meer nodig was, kon de trommel van de rolfok onderdeks worden gestopt. Dat lijkt wat mooier, dus daar is markt voor ;)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 25 nov 2012 09:23 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking gasveer in mast polyvalk 25 nov 2012 10:40 #341904

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Goedemiddag.
Iedereen dank voor de duidelijke uiteenzettingen. Helemaal duidelijk.
Het systeem van Ruud lijkt mij het meest eenvoudig voor zelfmakers. Het kernpunt van die uitvoering is het bepalen van de veerkarakteristiek. Aan zo'n veer kun je wel wat rekenen vooraf, maar het eindresultaat blijft toch een beetje experimenteren. Ooit maakte ik een strijkinrichting voor een houten mast van ongeveer 10 meter voor een kotter. Daar stond wel een hele lange mastkoker voor op de kajuit, zodat het ondereinde van de mast ca. 1 meter lang kon zijn. Achter op de mastkoker een wormliertje met een enkele draad van 10 mm. De bevestiging daarvan in de mastvoet moet wel via wat RVS beslag goed opgesloten worden.
Toen ik onze polyvalk kocht zat er alleen een haak met kettingkje in de voorstag. Als je dan zo uit de hand dat mastje met vallen enz omhoog loopt, dan valt dat toch vies tegen. En je moet hem vast blijven houden tot de haak vast zit. Een bron van ongelukken. Nu heeft mijn vader me wel geleerd: Nooit onder een gehesen stuk gaan staan, dus hoe je het ook maakt, eronder vandaan blijven. Die haak heb ik direct veranderd in een derdehandje, waarmee ik ook mooi het hoofdwant kon spannen. Zo'n veer-constructie of Hoora patent is wel ideaal uiteraard. Vooral in de handen van onervaren huurders kan dat veel ongelukken voorkomen. Bijgevoegd een schetsje, zoals ik het heb uitgevoerd, traditioneel, eenvoudig, goedkoop maar heel degelijk. Het lastigst is het boren van het gat in de mastvoet van 25 mm rond in de juiste stand.
Iedereen bedankt voor de beschrijvingen. Heel duidelijk, en het overdenken waard.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 25 nov 2012 10:51 door Petervdw. Reden: typefout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking gasveer in mast polyvalk 25 nov 2012 10:51 #341905

gewist.
Laatst bewerkt: 25 nov 2012 11:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking gasveer in mast polyvalk 25 nov 2012 11:00 #341908

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Bij een polyvalk geen halfstag. De fok glijdt langs de mast. Zo'n uitsteeksel is een ramp voor de fok en fokkeschoot. Altijd ellende. Dus vandaar dat gat. Zit daar niemand in de weg en de fok, vooral de genua, glijdt er moeiteloos langs.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking gasveer in mast polyvalk 25 nov 2012 18:29 #342027

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Aan Yellow boat,
Mag ik weten waarom je je bericht hebt gewist? Op die manier is heel het verband uit het verhaal. Afgezien daarvan was je oplossing misschien nuttig voor anderen. Zo'n verzameling is toch een waardevolle hoeveelheid kennis die op een forum bewaard blijft.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking gasveer in mast polyvalk 26 nov 2012 09:14 #342131

Nou , die verwijzing naar dat verhaal staat al in eerdere draadjes en ook de rest van wat ik had geschreven.
Ik had hem gewist omdat hij op een polyvalk echt niet van toepassing is.
Ik kan uiteraard die post niet meer terughalen maar het verhaal kun je natuurlijk nog eens krijgen:
docs.google.com/file/d/0B0vn-l...OE9QU0FEUUwwZEk/edit
Daar staat eigenlijk alles bij elkaar.
Ik raad je trouwens aan het verhaal meteen te downloaden want je weet nooit wat google allemaal uithaalt met dat soort verzamelingen.
Ad

ps.
Ik ben er al eens een hele tijd geleden door een moderator erop gewezen niet teveel in herhaling te vallen , vandaar. :lol:
Laatst bewerkt: 26 nov 2012 09:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking gasveer in mast polyvalk 29 nov 2012 05:14 #342957

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1075
Is er ook iemand die weet hoe lang zo'n gasveer bij een Valk meegaat?

Mijn ervaring met gasveren in industriele toepassingen en ook bij achterkleppen van een auto leren mij dat ze geen eindeloze levensduur hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking gasveer in mast polyvalk 29 nov 2012 07:36 #342988

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
swblom schreef :
Is er ook iemand die weet hoe lang zo'n gasveer bij een Valk meegaat?.
Dat weet ik niet, maar wat je zegt klopt, ze verliezen op een gegeven moment geleidelijk hun gasdruk. Hoe snel dat gaat zal voornamelijk afhangen van het aantal keren dat de gasveer gebruikt wordt lijkt me. Misschien zou je het Hoora gewoon eens kunnen vragen. Hoe dan ook, je moet er altijd voor zorgen dat je de gasveer redelijk makkelijk kan in- en uitbouwen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking gasveer in mast polyvalk 29 nov 2012 07:53 #342995

  • JBD
  • JBD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 164
Ik heb zelf een Hoora valk met gasveer in de mast. Die van mij is ondertussen al weer 11 jaar oud en de gasveer heeft op gevoel nog niets van zijn kracht verloren. Dus een jaartje of 15-20 zou zeker mogelijk moeten zijn.
Oceaan 25 - Clearwater
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking gasveer in mast polyvalk 29 nov 2012 08:16 #343002

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
JBD, om het volledig te maken: kan je iets zeggen hoe vaak je (per week, maand of jaar) je mast strijkt?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werking gasveer in mast polyvalk 29 nov 2012 14:56 #343101

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2254
Hi,

Ik heb eigenlijk geen idee of er vaak gasveren vervangen zijn, omdat ze 'het niet meer doen'.
Het is een best zwaar exemplaar, helemaal RVS en geschikt voor buiten, maar dat maakt het gas waarschjnlijk niks uit.

Misschien scheelt het, dat de gasveer bij rechtopstaande mast spanningsloos is.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl