Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst?

Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 15 juni 2015 15:55 #635812

Zo af en toe meldt zich een schip dat het gebied van Kanaal 1 binnenvaart.
Komt natuurlijk door die blauwe borden met VHF1 rond IJssel- en Markermeer.
Argeloze binnenvaarders denk dan dat ze zich moeten melden. Is niet zo, maar ok.
Maar nu begint CMIJ, als iemand dat doet, ook van die typische Verkeerscentralevragen te stellen,
'wat is de eindbestemming, hoeveel passagiers, wat is uw diepgang'.

Geen vast rijtje vragen, ook niet altijd, maar het begin is er!
Straks moeten we ons melden als we de haven uit varen, en dan zeggen ze "dat is begrepen'.

Zo gaan die dingen. Geef een ambtenaar een vingerkootje, en voor je het weet zit je vast aan nieuwe regels....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 15 juni 2015 17:50 #635856

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27170
Voorlopig ontbreekt daar een opgeleide verkeerleider. Dat redden de huidige mannen niet (denk ik). Ook de borden moeten dan gewijzigd worden. Voorlopig geen paniek, laat ze.

Verstuurd vanaf een te kleine terrorfoon, type fouten zijn dus standaard
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 15 juni 2015 21:00 #635983

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15520
Als ze nou eens moeite deden om van dat rottige kanaal 1 te verhuizen naar eentje die verder niet gebruikt wordt? Afgelopen vrijdag weer een drama. Telkens een hoop geruis vanaf Rotterdam (Amsterdam, daar wil ik even vanaf wezen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 16 juni 2015 09:42 #636088

WADnWIND schreef :
Voorlopig ontbreekt daar een opgeleide verkeerleider. Dat redden de huidige mannen niet (denk ik).

Zo moeilijk is het toch niet om "dat is begrepen" te zeggen?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Re:Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 16 juni 2015 12:10 #636124

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27170
Baasklusje schreef :
WADnWIND schreef :
Voorlopig ontbreekt daar een opgeleide verkeerleider. Dat redden de huidige mannen niet (denk ik).

Zo moeilijk is het toch niet om "dat is begrepen" te zeggen?
Nee, maar kost wel pakweg 200.000 pp als voldoende IQ hebt....:silly:

Verstuurd vanaf een te kleine terrorfoon op de Noordzee, typ fouten zijn dus standaard.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Re:Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 16 juni 2015 14:43 #636167

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12403
Is dat salaris?
Ga ik rap met UWV praten want dat wil ik ook wel opstrijken voor een beetje blaten op kanaal 1 :laugh:
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Re:Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 16 juni 2015 16:13 #636194

Verkeersposten
De Nederlandse vaarwegen kennen, net als de verkeerswegen, drukke knooppunten. Voor de schippers is het vaak moeilijk om op zo’n druk punt het overzicht te bewaren. Als we daar geen hulp bieden, kan dit gevaarlijke situaties opleveren. De verkeersposten voor het scheepvaartverkeer overzien de drukste en belangrijkste plaatsen in het Nederlandse netwerk van vaarwegen.
Contact met schippers
Vanuit de verkeersposten assisteren verkeersleiders van Rijkswaterstaat schippers bij het varen over onoverzichtelijke en drukke punten. Dit heet Vessel Traffic Service. Via de marifoon, een zendontvanger voor communicatie en berichtgeving over korte afstand, hebben de verkeersleiders contact met de schippers.De verkeersleiders informeren de schippers over de toestand van de vaarweg en het verkeersaanbod

In de verkeerspost wordt met een radar en met behulp van de marifoon van de positie de schepen bepaald. Die informatie gebruikt de verkeersleider om schippers te adviseren en instructies te geven. De radarbeelden en de gesprekken over de marifoon worden opgenomen en bewaard. Zo kan bij een ongeluk na afloop nagegaan worden wat er fout gegaan is.
Coördinator
Als er een ongeluk of een andere calamiteit plaatsvindt, is de verkeerspost van Rijkswaterstaat de coördinator van de hulpverlening. De verkeerspost onderhoudt directe contacten met patrouilleschepen van Rijkswaterstaat, de politie en de havendiensten, met de regionale politie en brandweer, de drinkwater- en energiebedrijven en met andere verkeersposten in Nederland en België.

De rivieren zijn natuurlijk niet alleen in gebruik als vaarwegen. De afvoer van water gaat ook via het rivierenstelsel. Vanuit de verkeersposten wordt de bestrijding van verontreiniging en ijs in het water gecoördineerd.
www.rijkswaterstaat.nl/water/v...ding/verkeersposten/

Er zijn vacatures zat dus wat let je?

www.maritiemevacaturebank.nl/v...rdam_nv_vts_operator
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Re:Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 16 juni 2015 21:11 #636316

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
Anjo schreef :
Is dat salaris?
Dat zal wellicht tegenvallen. Je bruto salaris is rond de 50% van de totale kosten die de werkgever maakt. Er blijft van de 200k nog 100k over aan salariskosten. Echter, dit is een 24/7 taak, dus er zijn 4 fte nodig (3 fte om de 24h vol te maken, maar je bent wel eens een dagje ziek en je wil toch ook nog een keer op vakantie om te gaan zeilen, dus totaal 4 fte nodig). Per persoon blijft er bruto dus nog 25k bruto over. Netto wordt dat pakweg €16.000. Nog steeds interesse? :)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 17 juni 2015 08:24 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 17 juni 2015 06:52 #636367

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27170
Ik had het over de kosten van de opleiding. ....

Verstuurd vanaf een te kleine terrorfoon op de Noordzee, typ fouten zijn dus standaard.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Re:Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 17 juni 2015 08:01 #636405

ilCigno schreef :
Anjo schreef :
Is dat salaris?
Dat zal wellicht tegenvallen. Je bruto salaris is rond de 50% van de totale kosten die de werkgever maakt. Er blijft van de 200k nog 100k over aan salariskosten. Echter, dit is een 24/7 taak, dus er zijn 4 fte nodig (3 fte om de 24h vol te maken, maar je bent wel eens een dagje ziek en je wil toch ook nog een keer op vakantie om te gaan zeilen, dus totaal 4 fte nodig). Per persoon blijft er bruto dus nog 25k bruto over. Netto wordt dat pakweg €16.000. Nog steeds interesse?

Salaris VTS Rotterdam
De functie is voor 33,6 uur per week en wordt uitgevoerd in een volcontinu-dienst. Het salaris bedraagt bij aanvang € 2.509,- bruto per maand op basis van 36 uur per week (excl. de onregelmatigheidstoeslag van 30%) en is afhankelijk van kennis en ervaring. Doorgroeien in salaris op termijn is tot maximaal € 3.451. Daarnaast behoort doorgroei binnen het functiehuis VTS-operator tot de mogelijkheden, met daarbij behorende beloning.
www.maritiemevacaturebank.nl/v...rdam_nv_vts_operator

Voor de duidelijkheid: op post Lelystad(CMIJ) zitten geen VTS operators/verkeersleiders
Laatst bewerkt: 17 juni 2015 08:03 door Michieltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Re:Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 17 juni 2015 13:38 #636524

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1705
Ik zou het helemaal geen slecht idee vinden als het een verkeerspost werd. Mijn ervaringen met post Dordrecht, post Welmeldingen en vooral post Heerjansdam zijn uitstekend. Zeker in het donker of in de schemer. Als men zich meldt krijgt men ook relevante informatie. Niets mis mee.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Re:Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 17 juni 2015 19:27 #636599

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27170
Solo schreef :
Ik zou het helemaal geen slecht idee vinden als het een verkeerspost werd. Mijn ervaringen met post Dordrecht, post Welmeldingen en vooral post Heerjansdam zijn uitstekend. Zeker in het donker of in de schemer. Als men zich meldt krijgt men ook relevante informatie. Niets mis mee.

Ik vind persoonlijk dat een VTS helemaal niets bijdraagt op het ijsselmeer.

Wie wel en wat?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Re:Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 17 juni 2015 20:04 #636610

Er valt niets te regelen op IJsselmeer en Wad, denk ik.
Die ene doorgaande route (Amsterdam-Houtrib-Lemmer) daar vaart iedereen heen of terug, geen havens of kruisingen.
De rest is pleziervaart die compleet kris-kras zijn baantjes vaart van haven naar haven.

Als er wat gered moet worden doet CMIJ niets anders dan de boot-in-nood wijzen op het bestaan van kanaal 16. Verder helemaal niets.

Als CMIJ wat meer wil dan zouden ze eens kunnen beginnen met:
- een beter en frekwenter weerbericht kopen bij het KNMI ipv een dat 12 uur lang ongewijzigd blijft
- een schermpje met Buienradar neerzetten, kunnen ze vertellen dat er een bui aankomt
- informatie geven over waterhoogtes ivm op- en afwaai.
- doorgeven als een haven vol is en je beter ergens anders heen kan.
- actuele wind van een aantal plaatsen doorgeven, ipv altijd 1B teveel gemeten in Lelystad
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Re:Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 17 juni 2015 20:15 #636616

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
Ik snap niet dat je dat zou willen Baasklusje. De keren dat ik op het IJsselmeer zeilde werd ik horendol van al dat gekwetter van de post over de marifoon. Alle informatie die je noemt kan je eenvoudig zelf opvragen, waarom zou dat per marifoon moeten? Misschien is dat wel het grote voordeel van een VTS, die praten doorgaans alleen als je ze zelf wat vraagt!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Re:Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 18 juni 2015 08:34 #636737

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1705
Informatie per marifoon is mijns inziens veel handiger. Ten eerste heeft niet iedereen een draagbare telefoon met scherm bij zich. Verder is het ingewikkeld om de kleine telefoons te bedienen en daarop via internet informatie te zoeken, zeker als men zelf zeilt en dus niet voortdurend op dat schermpje kan kijken. De marifoon staat toch aan en het is veel eenvoudiger om te luisteren en gelijktijdig te varen dan om een telefoon te bedienen.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Re:Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 18 juni 2015 11:27 #636798

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
Solo schreef :
Ten eerste heeft niet iedereen een draagbare telefoon met scherm bij zich.
Dat waag ik ernstig te betwijfelen. Wil je nu zeggen dat er nog boten rondvaren op het IJsselmeer waarop géén smartphone aanwezig is?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 18 juni 2015 14:18 #636861

Nou nou. Nu ga je wel erg snel, Timo. Wij varen deze weken welliswaar rond in Zeeland, en niet op het IJsselmeer, en komen veel "grijze duiven" tegen. Volgens mij heeft het gros daarvan geen smartphone.

Ikzelf heb ook niet eens een smartphone en ben nog niet eens een grijze duif.... Ja, ik heb een Nokia Windows smartphone, maar die is van de baas... De schamele apps die voor ons zeilers van toepassing zijn, zijn summier.

Los van bovenstaande, de VHF blijft voor ons veruit de voorkeur genieten. Altijd paraat en geen gedoe met lege accu's of slecht (4G) bereik. Nee, een smartphone is voor ons, al had ik een Samsung S-weet-ik-veel of iPhone 5, 6 of whatever, geen eerste navigatie of communicatie apparaat.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 18 juni 2015 14:49 #636875

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27170
Nu heb ik, als velen, de hele history mee gemaakt vanuit eind 70er tot nu. Van slechts papierenkaart met pleinschaal, marifoon weerberichten en teletekst-meteoschiphol 707 en dat allemaal beroepsmatig.

Natuurlijk zeg ik dat een marifoon belangrijk blijft als radioman en docent enz.
Maar de laatste jaren op het Wad hangen wij ook onbeschaamd aan internet als het om buienradar en windschiftingen gaat. Zelfs getij info via marifoon. We4 verruimen zelfs onze data bundels fors voor de vakantie :laugh:

Vroeger heftig hoofdrekenen met getijboekje en NAP (nog wel); nu simpelweg Quicktide. Quick tijde heeft ons nog nooit verkee4rd ingelicht. Moet je wel de gegevens goed invullen.

Op zee blijft marifoon natuurlijk hoofdzaak.

In de vaart der volkeren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 juni 2015 14:51 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 18 juni 2015 15:34 #636886

CMIJ zal geen VTS post worden schat ik zo: er zijn geen onoverzichtelijke,kruisende vaarwateren dus weinig meerwaarde voor de scheepvaart.

www.rijkswaterstaat.nl/over_on..._houtribsluizen.aspx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 18 juni 2015 18:01 #636935

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
Van mij mogen ze van mij sowieso opheffen. Metersdikke windhozen die in slagorde zowat voor de ramen van de post voorbijkomen en ze dan niet willen of mogen melden...hoezo veiligheidsberichten....en desgevraagd alleen maar kunnen zeiken dat mijn marifoon op zee stond ingesteld. Sukkels...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Re:Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 18 juni 2015 18:09 #636939

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15520
Baasklusje schreef :
Er valt niets te regelen op IJsselmeer en Wad, denk ik.
Die ene doorgaande route (Amsterdam-Houtrib-Lemmer) daar vaart iedereen heen of terug, geen havens of kruisingen.
De rest is pleziervaart die compleet kris-kras zijn baantjes vaart van haven naar haven.

Als er wat gered moet worden doet CMIJ niets anders dan de boot-in-nood wijzen op het bestaan van kanaal 16. Verder helemaal niets.

Als CMIJ wat meer wil dan zouden ze eens kunnen beginnen met:
- een beter en frekwenter weerbericht kopen bij het KNMI ipv een dat 12 uur lang ongewijzigd blijft
- een schermpje met Buienradar neerzetten, kunnen ze vertellen dat er een bui aankomt
- informatie geven over waterhoogtes ivm op- en afwaai.
- doorgeven als een haven vol is en je beter ergens anders heen kan.
- actuele wind van een aantal plaatsen doorgeven, ipv altijd 1B teveel gemeten in Lelystad

+1,

en dan, ik val in herhalingen, van dat akelige kanaal 1 af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Re:Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 19 juni 2015 07:38 #637110

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1705
De meeste van de toepassingen werken alleen op apple of android telefoons en niet op die van nokia. Verder zijn er nog veel mensen die niet zo'n moderne telefoon hebben. Zelf laat ik mijn draagbare telefoon altijd thuis als ik een paar dagen ga zeilen, dan wil ik namelijk niet gestoord worden en genieten van het zeilen. Verder is het bedienen van zo'n telefoon prima te doen in de kajuit van een 40 voeter achter een navigatietafel maar in de regen aan de helm stok van een kleinere boot is dat heel wat anders. Een marifoon met buitbediening is dat veel handiger. Een verbetering naar cmij tot volledige verkeerscentrale met betere informatie over weer en bijzonderheden, wellicht ook toegespitst op de recreatievaart zou m.i. welkom zijn.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Re:Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 19 juni 2015 15:18 #637260

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Grijze duiven hebben best vaak een smartphone hoor, sinds het de enige manier is om met de kleinkinderen te communiceren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Re:Kan 1 CMIJ steeds meer een verkeersdienst? 19 juni 2015 15:30 #637267

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Solo schreef :
maar in de regen aan de helm stok van een kleinere boot is dat heel wat anders. Een marifoon met buitbediening is dat veel handiger.
In druk verkeer over een smal kanaal is het misschien wat anders, maar op het IJsselmeer heb ik nooit moeite gehad m'n telefoon even te raadplegen hoor. Ook niet als het buiten zo nat was dat ik er heel even voor naar binnen moest. Liever dat dan een herkauwd achterhaald weerbericht met foutieve "actuele" windgegevens. Daar heb je dus echt helemáál geen f*** aan.
Laatst bewerkt: 19 juni 2015 15:31 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl