Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Groot onderhoud deel 2: Alles aan dek.

Groot onderhoud deel 2: Alles aan dek. 09 mrt 2024 18:43 #1545665

In deel 1 had ik een beschrijving gemaakt van het opknappen van de buitenkant van het casco, mocht je dat gemist hebben dan is de link hier:
zeilersforum.nl/index.php/foru...derhoud-deel-1-casco

Deel 2 is voor alles wat aan dek zit, dit zijn de zaken die het hardst lijken te slijten en hard aan honderhoud nodig zijn.

Beginnen met de zelfgemaakte dekluiken.
Deze zijn van aluminium, oorspronkelijk een stalen knevel (RVS uitvoering was toen onbetaalbaar) en aangelaste aluminium scharnieren. De luiken werken perfect, nog nooit is er een druppel water binnen gekomen, ook als er een anker of buitenboord motor op valt is er geen schade.



Voor ik treadmaster op dek had gelegd stond het zeilnummer ook op het dek geschilderd, vandaar die zwarte rand, dat was 'vroeger' nummer 1. De ankerlier staat aan de voet van de mast en de ketting trekt daardoor over dek. De groef die je in het luik ziet is waar de ketting een slijtspoor achter laat.

De stalen knevels is altijd de grootste bron van roest geweest aanboord. Nog maar eens geinformeerd naar de RVS uitvoering en die waten tot mijn verassing enorm in prijs gedaald. Dus gelijk een rits knevels besteld en allemaal vervangen.

Door ongelukkige positionering van de ankerlier ging de ankerketting precies over een scharnier van het middelste dekluik. Dat was dus behoorlijk uitgesleten omdat aluminium nu eenmaal veel zachter is als de ankerketting die er overheen gaat. Het mooie van het materiaal is dat het gewoon opgelast kan worden.



Aluminium lassen hecht niet aan staal of rvs. Om het gat dus mooi rond te houden kun je gewoon de rvs scharnier pen erin plaatsen en het dan oplassen. Daarna even schuren en vijlen en dan is het na een half uurtje werk net of er nooit iets gebeurt is.





De oorspronkelijke poedercoat laag die er op de luiken zat was niet erg kleu vast, het verschil na 15 jaar in weer en wind is best schokkend.



De luik rubbers zijn strippen rechthoekig rubber van 10x25mm. die liggen in een goot. Die rubbers drukken tegen een opstaande rand die aan de afwateringsgoten van het luik zitten. Deze rubbers worden over de jaren ingedrukt en die draai ik dus om de paar jaar om.



Er zijn in totaal drie dek luiken van dit ontwerp, en na een behandeling met verf ziet het er weer allemaal spiffy uit.

Om uitslijten van het treadmaster en het luik scharnier te voorkomen in de toekomst, plaats ik een strook 12cm breed Acetal op dek. Dat betekend het treadmaster weg steken op de plek waar dit moet komen.

Dat gaat prima met een bijtel.


Daarna netjes opschuren en het is klaar. Het acetal komt met boutjes in het luik te zitten. Het mooie van metaal is dat je er een gaatje in boort en dan draad tapt. het is gelijk waterdicht en je hoeft er aan de onderkant niet bij om moertjes te plaatsen.



Ik kom alleen net tot de ontdekking dat ik geen foto heb gemaakt van de slijtstrip op dek :S Van de week maar even doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 mrt 2024 18:56 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud deel 2: Alles aan dek. 09 mrt 2024 21:15 #1545683

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7654
Bijna zonnebril nodig!
Wat een verschil!
.Aluminium lassen hecht niet aan staal of rvs.

Door verschil smelttemperatuur? Wel fijne tip!

Is acetal iets als POM?

Goed bezig, Erik B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud deel 2: Alles aan dek. 10 mrt 2024 14:28 #1545753

Ilex schreef :
Door verschil smelttemperatuur? Wel fijne tip!
Ik weet niet precies waarom het niet hecht, maar het is een truckje wat vaak gebruikt word om aluminium beter in vorm te houden tijdens het lassen. Bijvoorbeeld een hamer achter een kier die dicht gelast moet worden, of in dit geval een prop in een gat of pijp die opgelast moet worden. Na het lassen trek je de bout er zo uit en hoef je het gat alleen maar schoon te maken.
Is acetal iets als POM?
Ja, allemaal uit de nylon familie. Het word veel als lager materiaal onderwater gebruikt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud deel 2: Alles aan dek. 01 apr 2024 17:15 #1550241

De ankerlier had een hoop werk nodig. Oorspronkelijk ben ik uit Nederland vertrokken zonder ankerlier vanwege het gebrek aan financiele middelen daarvoor. Eenmaal in Canada een ankerlier gekocht, maar door zeer slecht weer in de weken voor het vertrek moest montage uitgesteld worden tot ik in Groenland aankwam. De montage was niet zoals gebruikelijk omdat ik de kettingpijp niet onder de lier wilde hebben met ook op het waterdicht af kunnen sluiten. Het gat waar de ketting normaal doorheen zou verdwijnen zat dus vreselijk in de weg en heeft best wat schade aan de verf veroorzaakt omdat de ketting soms toch in het gat verdwijnd.

Ik heb geen goede foto van hoe de ketting over het dek loopt, dus maar een uitvergroting van een andere foto waar het een beejte zichtbaar op is.



Vanaf de boegrol loopt de ketting naar achteren waar de lier bijna bij de mast staat. Die plek stond vast omdat de motor van de lier door het dek heen steekt en niet zomaar overal in de voorhut kon hangen. De lokatie van de ketting pijp stond ook vast omdat die in de kiel verdwijnd en door een waterdicht schot heen moest om ver genoeg voor de vallieren te komen. De ketting moest van de lier naar de ketting pijp, maar er stond een babystag in de weg. Jarenlang heb ik dus gevaren met de reserve/tweede boegrol op het voordek om de ketting voldoende bij de babystag vandaan te houden (jawel 3Noreen, daar is de tweede boegrol, nog helemaal heel en ongeschonden) Dit leide er echter ook toe dat de ketting op de verkeerde plek van de lier af kwam en dus over een rand getrokken moest worden. Dan was er ook nog de montage van de lier, die zit doormiddel van 4 bouten van onderaf door de motor heen op het dek geklemt. Door de dikke isolatie van de boot en wat spanten die in de wegzitten, kon ik nauwlijks bij de bouten komen, laat staan een goede positie vinden om er een sleutel op te zetten. de 4e en laatste bout kon ik helemaal niet bij en die heeft er dus ook nooit in gezeten. Tot overmaat van ramp waren de meegeleverde bouten ongeschikt en daar kwam ik pas in Groenland achter toen ik de boel wilde vastzetten. In groenland kon ik alleen gegalvaniseerde bouten van de juiste maat krijgen, dus 'tijdelijk' maar met deze vastgezet. Nu 13 jaar later zaten die tijdelijke bouten er nog steeds in, vastgeroest en wel en nauwlijks toegang en nu dus ook bouten die echt vastzitten.



Naast het normale onderhoud van de lier, zoals het vervangen van lagers en keerringen moest er dus het volgende gebeuren:
- Nieuwe montage methode bedenken,
- Ketting gat in de lierbehuizing dicht maken,
- De wang van de lier waar de ketting eraf komt verlagen.

De lier van het dek krijgen is echt een gevecht geweest. Ik heb van alles geprobeerd. uiteraard eerst met kruipolie ingespoten, dagje laten intrekken, en dat meerdere keren herhalen. Daarna een dop onder een hoek afgeslepen en daar een handel aan gelast omdat een gewone ratel niet paste. Dit werkte net met de eerste bout, en die kwam met wat gevloek er toch uit. Nee toch niet, de bout was lang geleden al afgebroken en het restandje van de bout zat er nog in. Gek genoeg was het niet afgebroken waar je verwacht, maar diep in het bout gat. De tweede bout had een veel langere handel nodig en had niet voldoende beweeg ruimte voor de handel om met een normale zes kant dop te kunnen werken. Dus een ringsleutel gepakt de handel er afgeslepen en er een nieuwe langere handel aan gelast. De tweede bout wilde niet bewegen. Uiteindelijk met veel geweld toch een kwart slag kunnen draaien. De bout steel bleef echter zitten waar die zat en het was de kop van de bout die ik er aan het afdraaien was. Door gaan maar, als de kop er af is kan ik in ieder geval de lier van dek krijgen. Dan de laatste, dat blijkt vereweg de hardnekkigste te zijn. Uiteindelijk heb ik met een dremeltje de zeskant kop van de M10 bout weg moeten schuren. Met het periodiek laten afkoelen van de dremel meegeteld is dat twee dagen werk geweest, maar uiteindelijk de lier er af gekregen. Dat moet echt beter.


Dus aan het werk gegeaan. Eerst de afgebroken en afgeslepen bouten uit de basis verwijderen.



Met de haakseslijper en een snijschijf slijp ik de bouten glad af met de onderkant van de lier. Daarna stel ik deze op in de freesbank. Die heeft digitale uitlezing en ik kan dus precies de coordinaten van de boutgaten terugwerken.



De nieuwe bevestiging maak ik van dek bereikbaar met de boutkoppen naar boven dus. Ik boor de bout restanten uit met een 8mm boor en daarna ga ik helemaal door de fundatie plaat heen met een 12mm boor om er later M12 bouten in te kunnen zetten. Ik gebruik RVS bouten met een verzonken kop die glad moet komen met de bovenkant van de lier. De nestenschijf moet er immers overheen kunnen draaien.



Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 01 apr 2024 17:18 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud deel 2: Alles aan dek. 01 apr 2024 17:29 #1550248

Dan een uitsparing waar de ketting van de lier afkomt.

Eerst slijp ik een stuk uit de behuizing. Helaas is die hol van binnen, dus er ontstaat een gat wat opgevuld moet worden. Daar gebruik ik een stukje RVS pijp voor waar ik een 'scherf' uit zaag.







Na afwerken en schuren is dit de hoek die de ketting uiteindelijk zal maken om van de lier te komen.

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud deel 2: Alles aan dek. 01 apr 2024 17:56 #1550258

Het volgende deel projectje was het afsluiten van het gat waar Lewmar de ketting normaal gesproken doorheen laat vallen om in de kettingpijp te komen. In eerste isntantie had ik gedacht om de heel voorkant van de lier af te halen, maar daar ben ik vanaf gestapt omdat het uitstekende deel de ankerlier tegen kantelen beschermd. Omdat het dek erg dun plaat materiaal is wilde ik het kantelende moment op het dek zo klein mogelijk houden en had ik dus een grote basis nodig. Dus besloten om het gat op te vullen.

Door de geometrie viel het niet mee om dat met 1 vulstuk te doen, ten minste niet als je er niet dagen lang aan wilt prutsen. Dus heb ik de geometrie maar aangepast zodat het lekker makkelijk werd.

De haakse slijper er maar weer bij, dat maakt korte metten met metaalgevormde uitdagingen.



Door de bovenkant plat te maken, en vlak tov de andere kant van het gat, moest er een behoorlijke plak af. Ik heb de aansluitingen met de bovenplaat zo vlak mogelijk gehouden door niet dieper te gaan dan de plaat dikte van het vulstuk wat ik ga gebruiken.



Een stuk plaat pasmaken.



En dan aflassen.



Er was nog een stuk wat opgevuld moest worden. Ik heb geprobeerd dit uit een plaat te maken door de bovenplaat te buigen, maar omdat het naar een ronde basis toe ging werkte dit niet. Dus maar met twee vulstuken gewerkt. Het kleine diagonale gat is gevuld met een licht gekromd stukje RVS.





Dan maar eens opschuren met korrel 40 om te kijken hoe het eruit ziet. Zoals je ziet zitten er hier en daar nog wat kleine laskratertjes in. Die vullen we nog even op met lasdraad en dan is het uiteindelijke resultaat niet al te slecht.



Ik ben niet van plan om het glimmender te maken dan dit, ik ben niet zo van al dat glimmende rvs en het werk kan me gestolen worden, daar heb ik al genoeg van.

Als laatste nog een doorkijkje vanuit ketting oogpunt naar de nestenschijf die op zijn plek zit.

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 01 apr 2024 18:06 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud deel 2: Alles aan dek. 01 apr 2024 18:08 #1550262

Prachtig allemaal Erik, mooi om op basis van de praktijk de uitrusting te verbeteren. Dank voor het delen. Johan
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud deel 2: Alles aan dek. 01 apr 2024 18:59 #1550277

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
Een flinke klus zo alles bij elkaar. Maar met een mooi resultaat!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud deel 2: Alles aan dek. 01 apr 2024 21:14 #1550328

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7654
Hier smul ik wel van...
Hoe met relatief eenvoudige middelen (en veel denkwerk/arbeid) 'iets' naar je hand gezet wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud deel 2: Alles aan dek. 12 apr 2024 18:28 #1552655

Dank.

Dit waren niet de enige aanpassingen, ook de as en de lagers zijn aangepast.
De as stak te ver door de motor behuizing heen. Deze is dan ook bedoeld voor dekken tot wel 10cm dik terwijl die van mij, met verf erbij net aan 3mm is. De as stak dus 10cm door het plafond heen. Gelukkig op een plek waar je er geen last van hebt, maar nu alles op de schop ligt heb ik het toch maar aangepast.



Bij de blauwe pijl zie je dat ik de spiebaan heb open geslepen. Waarom weet ik nog steeds niet precies, maar ik kreeg de as er met geen mogelijkheid uit. De passing is heel krap en er moet vuil of een deukje ergens gezeten hebben. Ik moest dus de spie eruit halen voor ik de as eruit kon krijgen. Dat ging allen door de spiebaan open te slijpen. Eenmaal eruit heb ik de as op de draaibank gezet om deze te controleren op rechtheid, die was nog spat zuiver dus daar hoef ik niets aan te doen.

Bij de rode pijl is de as ingekort. Om te zorgen dat de spie er niet uitvalt heb ik er een wegneembaar kapje op gemaakt, dan is de spie tevens wegneembaar als de as weer eens uitmoet.



De lagers voor as zijn messing bussen die in de behuizing van de lier zitten. Ik kon er weinig aan zien en de maat was ook nog goed, maar omdat er eentje in het lager pakketje zat wat ik gekocht heb, heb ik hem uit voorzorg toch maar vervangen.

Met de pers de oude eruit gedrukt en de nieuwe erin. Als hulpstuk een dop uit de doppendoos gebruik, er zat er eentje in die precies de juiste maat was. Met viltstift een vlakje ingekleurd en er dan op de juiste hoogte een streepje in krassen zodat het exact tot de juiste diepte komt.



Bovenop het lager komt een keering te zitten, die houd het zeewater buiten en de olie van de tandkast binnen.



Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 12 apr 2024 18:29 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud deel 2: Alles aan dek. 12 apr 2024 18:49 #1552658

Tussen de nestenschijf en de behuizing zaten twee glijlagertjes van nylon. Die zijn nog geen halve mm dik. Ik kan me niet herinneren of die er ooit tussen zat, maar er was in iedergeval niets van terug te vinden.



Dat moest anders. Ik had nog een plaatje pom van 1/4 inch (6.3mm) liggen en daar heb ik een nieuw lager van gedraaid, maar ditmaal uit een stuk in plaats van twee kleintjes.





Ik hoop dat dat beter blijft zitten. Slijtage aan het loopvlak kon ik niet waarnemen, maar beter mee verlegen dan om verlegen.

De tandwielkast ook open gemaakt voor reinigen en inpectie. Niets aan te vinden, er zat nagenoeg geen metaal slijpsel in de olie, dus erg weinig slijtage,



Als laatste was er dan nog de rem. Dat zijn twee rvs schijven met een schuine kant die in de nestenschijf geklemd worden. De onderste schijf is 15mm dik, maar de bovenste heeft een uitsparing erin zitten zodat die maar 6mm dik is. Op onderstaande foto zie je het resultaat daarvan, de remschijf is enkele milimeters verbogen.






Daar maak ik een nieuwe voor, er is meer dan voldoende ruimte om een dikkere schijf te plaatsen zonder uitsparing. Ik begrijp dan ook niet helemaal waarom dat niet zo gemaakt is door Lewmar.

Eerst op de draaibank een restant stuk as afdraaien onder de juiste hoek.



Daarna op de juiste lengte afgedraaid en verder afgewerkt.
De schijf word met twee ronde spietjes op zijn plek gehouden. Eerst boor ik dus twee gaatjes in de schijf voor ik het grote gat erin maak.



Het eind resultaat, oud en nieuw naast elkaar:

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 12 apr 2024 18:50 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud deel 2: Alles aan dek. 12 apr 2024 19:17 #1552659

Als laatste nog een testje. Ik was altijd wel nieuwschierig hoeveel afschuiving zo'n bout waar de ankerlier, en de andere lieren overigens ook, nu kon hebben. Dus even een test opstellinkje samengesteld.
Drie plaatjes met een gat er doorheen zodat de bout op twee plekken afgeschoven kan worden zonder dat er een kantellend moment op komt.



Na flink doordrukken (pers heeft 75 ton capaciteit) was de bout niet gebroken, maar er was duidelijk wat gebeurt. De opstelling was behoorlijk diep het hout in gedrukt.





En na een hoop geemmer om de bout eruit te krijgen kwam dit tevoorschijn.


Zonder te breken was de bout toch flink vervormd. Ik had ook minimaal verwacht dat het schroefdraad flink beschadigd zou zijn, maar in plaats daarvan was het nog helemaal intact en was er een exacte afdruk van het schroefdraad in het stalen plaatje.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud deel 2: Alles aan dek. 12 apr 2024 19:40 #1552662

Indeze post lees je over het aanpassen van het boegbeslag, ook het uitslijten van de as is daar goed zichtbaar. zeilersforum.nl/index.php/foru...deel-1-casco#1538217

De schijven zijn van nylon, weinig speciaals aan. De gaten die er in zaten waren altijd al wat groot. Voeg daar dan zout en zand/modder aan toe en je heb een mooi schurend geheel. In de laatste paar jaar draaide de as rond in plaats van de schijven op de as. De gaten waren na jaren gebruik ook iets groter en niet meer helemaal rond.

Een gat wat een beetje uitgesleten is:



De wangen van de schijven waren ook behoorlijk gemangeld door steentjes in de ketting, de harp aan het anker en andere harde scherpe zaken. Links zoals het was, rechts na een bezoekje aan de draaibank.



De uitsparing in de schijven was altijd al wat krap voor de ketting om er goed tussen te passen, dus gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om dat te verhelpen.



De gaten voor de as heb ik flink groter gemaakt en daar, per schijf, twee bronzen bussen voor gemaakt die als lager op de as moeten functioneren. Jaren geleden ben ik dir princiepe gaan toepassen op de schijven van de vallen, en die gaan nu aanzienlijk langer mee. Ik heb dus hoge verwachtingen voor de aangepaste boegrollen.





Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 12 apr 2024 19:52 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud deel 2: Alles aan dek. 12 apr 2024 19:55 #1552671

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7654
Prachtig werk!
En ik trok even ogen toen ik (met jouw hand naast de ankerschijf) besefte hoe groot die is :side:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud deel 2: Alles aan dek. 12 apr 2024 20:00 #1552672

Die schijven zijn 10cm dik en zo'n 22 tot 25 cm diameter. Er rolt dan ook een beest van een anker overheen en vele honderden kilos aan ketting. Het moet dus ook wat kunnen hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud deel 2: Alles aan dek. 12 apr 2024 23:45 #1552689

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
Heerlijk om te lezen dit.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.288 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl